Του Ανδρέα Καψαμπέλη
Εκτός από τις πολιτικές εντάσεις με τις οποίες μπήκε το φθινόπωρο, φωτιές φαίνεται ότι θα έχουμε οσονούπω και σε εκκλησιαστικό επίπεδο. Και μάλιστα στον ανώτερο δυνατό βαθμό. Το θέμα που άνοιξε και επίσημα από χθες δεν είναι άλλο από τον κοινό εορτασμό του Πάσχα μεταξύ ορθοδόξων και ρωμαιοκαθολικών!
Στο Φανάρι πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο τριήμερο η Σύναξη της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου υπό τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και στο ανακοινωθέν που δόθηκε στη δημοσιότητα μεταξύ άλλων «ἐκφράζεται ὁμοθυμαδόν ἡ εὐχή ὁ κοινός ἑορτασμός τοῦ Πάσχα κατά τό ἑπόμενον ἔτος ὑπό τῆς Ἀνατολικῆς καί Δυτικῆς Χριστιανοσύνης νά μή ἀποτελέσῃ μίαν εὐτυχῆ ἁπλῶς σύμπτωσιν, ἀλλά τήν ἀπαρχήν τῆς καθιερώσεως κοινῆς ἡμερομηνίας διά τόν ἑορτασμόν του κατ᾽ ἔτος, συμφώνως πρός τό Πασχάλιον τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»…
Ήδη πάντως έχουν προϋπάρξει αντιδράσεις από πολλές πλευρές, που τονίζουν ότι ο κοινός εορτασμός και η τυχόν μόνιμη καθιέρωσή του θα είναι ένα «οικουμενιστικό χαλί» προς την κατεύθυνση της «ένωσης» των Εκκλησιών, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Βεβαίως σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να επιλυθεί πριν απ’ όλα (και με ποιο τρόπο;) το ημερολογιακό ζήτημα, αλλά η μεγάλη (και θεολογική) εικόνα είναι άλλη…
Για την ιστορία (και όχι μόνο) να σημειώσουμε ότι η τελευταία φορά που συνέπεσε το Πάσχα των ορθοδόξων και των καθολικών ήταν το 2017. Η επόμενη θα είναι του χρόνου, στις 20 Απριλίου. Ενδιαφέρον έχει μάλιστα ότι μέσα στα 100 χρόνια του 21ου αιώνα το Πάσχα θα είναι συνολικά κοινό τα 31 έτη. Θα συμπέσει ξανά τα έτη 2028, 2031, 2034, 2037, 2038, 2041 κ.ο.κ
Όμως κάθε επόμενο αιώνα αυτό θα συμβαίνει όλο και σπανιότερα. Το τελευταίο κοινό Πάσχα υπολογίζεται ότι θα συμβεί το έτος 2698, ενώ από εκεί και πέρα ορθόδοξοι και καθολικοί δεν θα γιορτάσουν ξανά από κοινού την ανάσταση του Χριστού. Εκτός κι αν συμβεί αυτό που «ομοθυμαδόν» εύχεται και προωθεί το Φανάρι…
Όλα αυτά σημειώνονται με φόντο την επέτειο, το 2025, των 1.700 χρόνων από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια της Βιθυνίας, όπου -όπως ανακοίνωσε ο κ. Βαρθολομαίος- θα παραστεί αυτοπροσώπως και ο Πάπας Φραγκίσκος. Ήδη από το παρελθόν ο Πατριάρχης είχε δηλώσει ότι «η Νίκαια προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για την προώθηση του οικουμενικού διαλόγου»…
Για την ιστορία (και τους αναγκαίους συνειρμούς) να θυμίσουμε επίσης ότι στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο το 325 μ.Χ. είχε ληφθεί η απόφαση το Πάσχα να γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης και αν η πανσέληνος αυτή συμβεί Κυριακή, τότε θα γιορτάζεται την αμέσως επόμενη Κυριακή για να μην συμπίπτει το χριστιανικό Πάσχα ποτέ με το εβραϊκό…
Την μεθεπόμενη χρόνια θα προσθέσουν τις αντίστοιχες γιορτές των μουσουλμάνων, των Ινδουιστών και κάθε θρησκείας του πλανήτη.
Βρε με τι ασχολείται ο κόσμος!
Για το λεγόμενο ημερολογιακό ζήτημα που ταλανίζει τους ορθοδόξους χριστιανούς εδώ και έναν αιώνα φωνή ιχθύος από το Φανάρι. Αυτός ο άτυπος διαχωρισμός σε “παλαιοημερολογίτες” και “νεοημερολογιτες” μέχρι πότε θα υπάρχει; Λες και δεν έχει άλλα προβλήματα η ορθόδοξη εκκλησία που την πονάνε, έχει αυτή την πληγή που την κάνει να αιμορραγεί.