Σοκ στην ελληνική ναυτιλία από τις νέες κυρώσεις Ε.Ε.

Στόχος της Κομισιόν είναι η 14η δέσμη να παρουσιαστεί, πανηγυρικά, ως το ισχυρότερο ως τώρα οικονομικό μέσο πίεσης κατά του Ρώσου προέδρου Πούτιν

Του Αλέξανδρου Τάρκα*

Μεγάλη ανατροπή στον σχεδιασμό και στις οικονομικές συναλλαγές της ελληνικής ναυτιλίας με τη Ρωσία ως προς το LNG και άλλα προϊόντα του ενεργειακού κλάδου θα προκαλέσει η 14η δέσμη κυρώσεων της Ε.Ε.

Η κυβέρνηση προσπαθεί μέσω της διπλωματικής οδού να παρέμβει στην ενδοκοινοτική διαπραγμάτευση, η οποία ίσως συνεχιστεί ως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 27ης-28ης Ιουνίου. Πάντως η Κομισιόν προσπαθεί να ληφθούν αποφάσεις ακόμα και πριν από τη «Σύνοδο για την Ειρήνη στην Ουκρανία», η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Μπούργκενστοκ της Ελβετίας στις 15 και 16 Ιουνίου. Στόχος της είναι η 14η δέσμη να παρουσιαστεί, πανηγυρικά, ως το ισχυρότερο ως τώρα οικονομικό μέσο πίεσης κατά του Ρώσου προέδρου Βλ. Πούτιν.

Ασφαλώς, χωρίς κανείς να το παραδέχεται δημόσια, όποιες πρωτοβουλίες της Αθήνας καθίστανται πολύ δυσχερείς λόγω των δημοσιευμάτων του διεθνούς Τύπου, τους περασμένους μήνες, για τους δεσμούς ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών με τη Ρωσική Ομοσπονδία. Αν και οι περισσότερες εταιρίες έχουν μειώσει αισθητά ή τερματίσει τις προνομιακές συνεννοήσεις με τη Μόσχα και η κυβέρνηση έχει συνδράμει την Ουκρανία με αμυντικά συστήματα αξίας άνω των 300.000.000 ευρώ (πρόσφατα, μάλιστα, αναβαθμισμένα ποιοτικά), τα ελληνικά επιχειρήματα δεν έχουν αξιόλογη απήχηση στα όργανα της Ε.Ε. Είναι εμφανής, δηλαδή, η διαφορά συγκριτικά με τις περσινές ανάλογες παρεμβάσεις του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη, οι οποίες αποδείχθηκαν, εν μέρει και πρόσκαιρα, αποτελεσματικές.

Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο της 14ης δέσμης κυρώσεων περιλαμβάνει, πρώτον, την κατάρτιση ενός ειδικού καταλόγου στον οποίο θα καταχωρίζονται τα στοιχεία των πλοίων (και των ιδιοκτητών, μεσιτών και λοιπών εμπλεκομένων) που μεταφέρουν απαγορευμένα ή «ύποπτα» υλικά. Το κύριο πρόβλημα για την ελληνική ναυτιλία είναι ότι, πέραν των γνωστών απαγορεύσεων (όπλα και τεχνολογικά εξαρτήματά τους), στο ίδιο καθεστώς θα εντάσσεται στο εξής η μεταφορά πάσης φύσεως προϊόντων του ενεργειακού κλάδου της Ρωσίας και αγαθών συνδεόμενων με το γενικότερο πνεύμα των κυρώσεων, όπως τα υλικά διττής -πολιτικής και στρατιωτικής- χρήσης.

Το δεύτερο νέο μέτρο προβλέπει την απαγόρευση προσέγγισης πλοίων με ρωσικό φορτίο στα λιμάνια των χωρών-μελών της Ε.Ε. (κατάπλους, ανεφοδιασμός, παροχή άλλων υποστηρικτικών υπηρεσιών). Κατά διασταλτική ερμηνεία, συμπεριλαμβάνεται η απαγόρευση πρόσβασης σε συνδεόμενες εγκαταστάσεις τους (επισκευές, αποθηκεύσεις υλικών κ.λπ.).

Το τρίτο μέτρο αφορά κυρίως τον κλάδο της ενέργειας και μόνον έμμεσα τη ναυτιλία. Καθίσταται όμως επαχθέστερο, ειδικά γι’ αυτήν, επειδή θα υιοθετηθούν πολύπλοκες νομικές και πρακτικές ρυθμίσεις (διάκριση επιτρεπόμενων και απαγορευμένων εγκαταστάσεων, πιστοποίηση προέλευσης και προορισμού φορτίων, υποβολή περισσότερων εγγράφων). Συγκεκριμένα, η κατευθυντήρια πολιτική γραμμή αφορά την αυστηρότατη απαγόρευση χρήσης εγκαταστάσεων LNG σε τρίτες χώρες (όπου το ρωσικό LNG μεταφορτώνεται και μεταβαπτίζεται σε άλλης εθνικότητας) και τον περιορισμό της μεταφοράς του ανά τον κόσμο. Αντίθετα, διατηρείται το καθεστώς νόμιμης μεταφοράς ρωσικού LNG προς χρήση εντός της Ε.Ε.

Τις τελευταίες ημέρες, αρμόδιοι Έλληνες διπλωμάτες εκφράζουν αισιοδοξία (μάλλον επηρεασμένοι από τις σχέσεις τους με το Μέγαρο Μαξίμου) ότι μπορεί να γίνει αποδεκτό το επιχείρημα της Αθήνας πως θα ήταν επίφοβες οι κυρώσεις για τη μεταφορά ρωσικών αγαθών σε τρίτες χώρες λόγω του κινδύνου κλονισμού ολόκληρης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας διεθνώς. Η ελληνική άποψη είναι θεωρητικά σωστή, αλλά πρακτικά ελάχιστης επιρροής, επειδή πρυτανεύουν τα πολιτικά κριτήρια αντιμετώπισης της Μόσχας. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η πρόσθετη ελληνική αξίωση για τη μη διατάραξη των συναλλαγών των ναυτιλιακών εταιριών με τη Ρωσία για το LNG αντιμετωπίζεται μάλλον απαξιωτικά στις Βρυξέλλες. Ενδεχομένως ο μόνος συμβιβασμός που θα γινόταν δεκτός θα ήταν η ανακοίνωση μεταβατικών περιόδων για την ομαλή εκτέλεση συμβολαίων LNG που θα έχουν υπογραφεί πριν από τα τέλη του Ιουνίου 2024.

Άλλωστε, η κατάσταση μπορεί να γίνει ακόμα πιο δύσκολη ή περίπλοκη για ορισμένες ναυτιλιακές εταιρίες. Γιατί, ανάλογα με το κλίμα των σχέσεων της Ε.Ε. (κυρίως των ισχυρότερων μελών της) με τη Ρωσία, ίσως υιοθετηθούν και κυρώσεις για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το σύστημα διατραπεζικών πληρωμών SPFS (το ρωσικό εναλλακτικό του γνωστού SWIFT).

*Εκδότης του περιοδικού «Άμυνα & Διπλωματία» και σύμβουλος ξένων εταιριών μελέτης επιχειρηματικού ρίσκου για τη ΝΑ Ευρώπη

  1. Ζούμε νέα περίοδο τουρκοκρατίας για την ελληνική ναυτιλία, τότε κυνηγημένη από τους Τούρκους, με προτροπή του Τσάρου, σήκωσε την ρωσική σημαία, ενώ απολάμβανε και την προστασία του τσαρικού στόλου.
    Η διορισμένη επιτροπή, τι περιμένει πως θα κάνουν η ελληνική και η ευρωπαϊκή ναυτιλία; Μήπως πως θα δέσουν τα καράβια λόγω μη ύπαρξης φορτίων ή θα ακολουθήσουν τη ροή του διεθνούς εμπορίου αλλάζοντας σημαία ;
    Αλήθεια ρώτησαν τους συμμάχους μας Αμερικανούς, εάν είναι διατεθημένοι να κάνουν το ίδιο κακό και για την αμερικανική ναυτιλία;
    Η πολιτική της ΕΕ στην ενέργεια φτώχυνε τους ευρωπαίους, ο δε πόλεμος στη ναυτιλία θα την περιθωριοποιήσει.
    Μυαλό δεν έχουν ; Ο δε Κυριάκος, πάλι θα πάει στη σωστή πλευρά της ιστορίας αφελληνίζοντας και τη ναυτιλία ;

  2. Όταν λίγο καιρό πριν κάποιος φώναζε -φάγατε και τα πόμολα- ουδείς αντιδρούσε, όταν επίσης έλεγε απλή αναλογική και συγκυβέρνηση ώστε να προσπεράσουμε τα αδιέξοδα επικρατούσε η επιμονή στην σταθερότητα, την βαθμίδα αναβάθμισης, την προοδευτική κυβέρνηση- ψωμί ελιά και …….
    Τα δάκρυα στέρεψαν, το κακό μας κτύπησε συθέμελα και τώρα τα ασυμμάζευτα αναζητούν λύση ως δια μαγείας.
    Αφού πλέον εκ του ασφαλούς τα νούμερα δεν βγαίνουν, οι υποχρεώσεις τρέχουν, λεφτά δεν υπάρχουν.
    Στερνή μου γνώση, α μπα δεν αλλάζουμε εδώ τακτική, πιθανόν να θέλουμε και πολύ χειρότερα.
    Όσοι πέρασαν κατοχή, πείνα, δυστυχία, δεν υπάρχουν πλέον στην ζωή, πως να καταλάβεις εάν δεν πάθεις λοιπόν.
    Ο στόχος για την Ε.Ε. λοιπόν μάλλον προβλέπει σπατάλη χρόνου πιστεύοντας πως κάτι μπορεί να πάει στραβά, αλλά ο γιαλός δεν αλλάζει θέση.
    Η Ρωσία έχει απλώσει πλοκάμια πέρα από την Ε.Ε. επομένως δεν πτοείται από τις κυρώσεις και τις απειλές.
    Αντιθέτως την περιμένει στην γωνία σε χρόνο εκτός περιορισμού και ασφαλώς με όρους που θα επιβάλλει σε όσους ασφαλώς αρέσουν.
    Ανατροπή στο παιχνίδι και βρισκόμαστε στο πρώτο τέταρτο του 21ου αιώνα.
    Και για να μην έχουμε αυταπάτες αυτή την φορά δεν θα υπάρχει συγχωροχάρτι ούτε αδύναμη πλευρά.
    Πολλά τα κτυπήματα, επομένως και το μάθημα το εμπέδωσαν άριστα.
    Ο καραγκιόζης σιγοτραγουδά- ε ρε γλέντια-.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Άπιαστο όνειρο οι διακοπές λόγω ακρίβειας

Κάποτε είχαν χαρακτηριστεί «μπάνια του λαού». Αναφέρομαι στις καλοκαιρινές διακοπές, που είναι αναγκαίες για ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του...

Η δυσώδης μπίζνα με τις ανανεώσιμες πηγές

Το «κόλπο» με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το πήραν πρέφα πρώτοι οι τραπεζίτες. Μόλις αντιλήφθηκαν ότι το «περιβάλλον» είναι...

Από ψέμα σε ψέμα ο Κ. Μητσοτάκης για τις τιμές του...

«Τις τελευταίες 10 μέρες είδαμε μία τεράστια έξαρση των τιμών στη χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας». Πίσω από αυτή την...

Σε δίνη διαρκείας η Ελλάς

Τέσσερα παγωτά από το ψυγείο περιπτέρου, δύο μικροί πύραυλοι και δύο ξυλάκια, 10,80 ευρώ το σύνολο. Δύο τσίζμπεργκερ και...