Απύθμενος εθνομηδενισμός. Μήπως πρέπει να κάνουμε κάτι;

Του Μανώλη Κοττάκη

«Πρέπει να απελευθερώσουμε τον εαυτό μας από την ελπίδα ότι η θάλασσα θα γαληνέψει. Πρέπει να μάθουμε να πλέουμε και με δυνατούς ανέμους!» Πρόκειται για σκέψεις ενός μεγάλου Έλληνα, παγκόσμιου και τοπικού ταυτόχρονα. Κοσμοπολίτη και πατριώτη. Του Αριστοτέλη Ωνάση. Δημοσιεύονται στην εξαιρετική έκδοση «Η ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975». Ο εμβληματικός αυτός Έλλην, που τα έβαλε με κράτη-υπερδυνάμεις και με διεθνή επιχειρηματικά θηρία, έβαλε την ελληνική σημαία να κυματίζει στα πλοία του αλλά και στα αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας στα πέρατα της Γης. Και μάλιστα, σε φουρτουνιασμένους καιρούς. 

Πληροφορηθείς ότι η καλλιτέχνιδα που παραποίησε τη γαλάζια ελληνική σημαία ανάρτησε την άποψή της στα social media του Ιδρύματος Ωνάση (παραθέτοντας  «υποδείγματα» και από σημαίες άλλων χωρών που έχουν «πειραχτεί» στο πλαίσιο της ελευθερίας έκφρασης, όπως   των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας – άρα αντέγραψε, δεν πρωτοτύπησε ), σκέφτηκα το εξής: Της πέρασε από το μυαλό πώς θα αντιδρούσε ο Αριστοτέλης Ωνάσης αν μάθαινε ότι είχε μετατρέψει την ελληνική σημαία σε μια ροζ συρραφή από κουρέλια; Σε σεντόνια που φέρουν το βάρος της αρνητικής φόρτισης απαράδεκτων γεγονότων οικογενειακής βίας;

Όσοι παλαιοί απέμειναν στη ζωή να γνωρίζουν τον Ωνάση, η οικογένεια του οποίου ξεκίνησε από την Καππαδοκία για να μετακομίσει στη Σμύρνη και να επιζήσει της Μικρασιατικής Καταστροφής, μπορούν να υποθέσουν άνετα πώς θα αντιδρούσε. Στην καλύτερη περίπτωση θα την «έλουζε» ευγενικά, όπως ο ίδιος ήξερε. Στη χειρότερη, θα την είχε πετάξει με τις κλοτσιές έξω από τα social media του ιδρύματός του.

Όχι μόνο γιατί παραποίησε την ελληνική σημαία για να αντιγράψει παλιές ιδέες δυτικών καλλιτεχνών και να προκαλέσει. Θα την «έλουζε», γιατί τόλμησε να επικαλεστεί τις σημαίες των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας για να υποστηρίξει πως ό,τι διέπραξε με την ελληνική έχει ιστορικό προηγούμενο.

Όμως, όχι. Δεν υπάρχει αναλογία για να υπάρχει προηγούμενο. Τα έθνη αυτά είναι μεγάλα. Αναμφιβόλως. Αλλά είναι έθνη επεκτατικά. Ιμπεριαλιστικά. Αποικιοκρατικά. Οι σημαίες τους ανέμισαν σε ξένα εδάφη για να σφραγίσουν εισβολές, κατοχές και κατακτήσεις. Οι σημαίες αυτές, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν υπήρξαν ποτέ εθνικό λάβαρο ανάσχεσης επίθεσης του εχθρού. Δεν μάτωσαν και δεν αμύνθηκαν ποτέ.

Η ελληνική σημαία, όμως, και μάτωσε και αμύνθηκε! Η ελληνική σημαία υψώθηκε στα βουνά της Αλβανίας για να ανακόψει τον Ιταλό εισβολέα. Η ελληνική σημαία υψώθηκε από τους Γλέζο και Σάντα στον βράχο της Ακροπόλεως μετά το κατέβασμα της γερμανικής. Η ελληνική σημαία υψωνόταν κάθε μέρα στη Ρω από την περίφημη κυρά της, τη Δέσποινα Αχλαδιώτη. Η ελληνική σημαία υψώθηκε στο Πολυτεχνείο το 1973 και βγαίνει από τα συρτάρια όπου φυλάσσεται κάθε χρόνο για να παρελάσει στην ομώνυμη πορεία. Η ελληνική σημαία υψώθηκε στα Ίμια.

Δεν είναι πανί για να απεικονίζεται η ενδοοικογενειακή βία η ελληνική σημαία. Δεν είναι η «φωτογραφία» των άξεστων Ελλήνων ανδρών το εθνικό μας σύμβολο! Υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να εκφράσει κάποιος την ευαισθησία του για το ζέον αυτό κοινωνικό πρόβλημα.

Ούτε το έθνος των Ελλήνων ταυτίζεται με τη βία για να χρησιμοποιείται το εθνικό μας σύμβολο ως έκφραση καλλιτεχνικής δημιουργίας! Η ελληνική σημαία ταυτίζεται με την υπεράσπιση της εθνικής κυριαρχίας και με τη βίαιη απόκρουση της βίας των άλλων. Όχι με τη βία καθεαυτή. 

Πρέπει να είναι κανείς πολύ ανιστόρητος για να υποστηρίζει λοιπόν, εν προκειμένω, ότι πρόκειται για το  δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης και την προστασία του.  Η ανόητη αριστεροφιλελεύθερη ελίτ (μέρους) της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ, της Νέας Αριστεράς και των ιδρυμάτων τύπου Ωνάση, που διατυπώνει με ένταση  τέτοιες απόψεις και επιτίθεται στον υπουργό Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη και τον πρόεδρο της ΝΙΚΗΣ Δημήτρη Νατσιό, λησμονεί ότι για να υψωθεί αυτή η σημαία σε κάθε σημείο της χώρας χρειάστηκε να γίνουν οκτώ αλλαγές συνόρων από το 1821 έως το 1947 (που ενσωματώθηκαν  τα Δωδεκάνησα στον εθνικό κορμό) για να διαμορφωθεί η ελληνική επικράτεια στη σημερινή της έκταση.

Και οι Έλληνες πρόγονοί μας, που, κατά τον Καζαντζάκη, έπεσαν στο καθήκον για να «αφρίζουν στο στόμα μας οι προπάπποι μας κάθε φορά που θυμώνουμε», δεν είχαν όραμα όταν τα έδιναν όλα για την πατρίδα να τους «διαδεχθεί», 202 χρόνια μετά την ανεξαρτησία, μια ανόητη ελίτ για να κάνει ροζ τέχνη με το εθνικό σύμβολο.

Ανόητη, ναι, ανόητη!  Ανόητη, άπατρις, διεθνιστική και βαθιά υποκριτική. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που σέβονται τα σύμβολα των άλλων και διαμαρτύρονται με ένταση κάθε φορά που κάποιος κακοποιεί το Κοράνι, πολύ δε περισσότερο όταν το σκίζει και το καίει. Τότε πάει περίπατο ο φιλελευθερισμός τους και «καταδικάζουν». Αν προσβληθεί όμως ο σταυρός ή το εθνικό σύμβολο ή κάποια εικόνα της Παναγίας (όπως γίνεται σε άθλια τηλεοπτικά σίριαλ, τύπου «Φόνοι στο καμπαναριό»), τότε προέχει η ελευθερία εκφράσεως!  Σέβονται τα σύμβολα των άλλων, όχι όμως τα δικά μας! 

Και για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις: Με τους «ιδεολόγους» είμαστε μεν απέναντι, αλλά, όταν γνωρίζουμε πως συμπεριφέρονται έτσι από εμμονή, τουλάχιστον ξέρουμε ότι είναι καλοπροαίρετοι. Όταν όμως η υπεράσπιση του αυτονόητου θεωρείται σκοταδισμός, όταν η στοχοποίηση της σημαίας γίνεται με υπολογισμό (το εθνικό σύμβολο έχει αφαιρεθεί από όλες τις εκκλησίες της Αρχιεπισκοπής Βορείου και Νοτίου Αμερικής!), όταν διαβάζουμε στο ελληνικό διαδίκτυο κείμενα του τύπου «οι σημαίες είναι εφεύρημα του 18ου αιώνα» και ότι «με το πρώτο κύμα αμφισβήτησης των συνόρων και των καταπιεστικών μηχανισμών του κράτους, τα κινήματα για τα πολιτικά δικαιώματα και τις μειονότητες διογκώθηκαν και απαίτησαν τα δικά τους σύμβολα», τότε το πράγμα αλλάζει.

Αποκαλύπτονται οι μύχιοι πόθοι. Η ροζ σημαία δεν είναι ένα τυχαίο επεισόδιο. Εκτός από την «πειραγμένη» ελληνική κουζίνα των σεφ, μας ετοιμάζουν ένα μέλλον με «πειραγμένη» σημαία, με «πειραγμένη οικογένεια», με πειραγμένη «εθνική ομοιογένεια», με «πειραγμένη» Ιστορία, με «πειραγμένη» πατρίδα, με «πειραγμένη» γλώσσα. Ποιος ξέρει, και με «πειραγμένο» εθνικό ύμνο… Ένα μέλλον στο οποίο η σημαία των ΛΟΑΤΚΙ θα είναι ισότιμη με τη ροζ ελληνική σημαία. Η  παραδοσιακή οικογένεια θα είναι ισότιμη με το νέο ομόφυλο πρότυπο που προωθεί η κυβέρνηση.  Η λέξη «πατρίδα» (που αφαιρείται από τον όρκο των αιρετών αρχόντων) ισότιμη με τη λέξη «κοινότητα». Πρόκειται για το μέλλον ενός άχρωμου, ουδέτερου κόσμου. Το μέλλον στο οποίο θα υποχωρούν οι εθνικές ταυτίσεις για να γίνονται άνετα, χωρίς να ανοίξει μύτη, οι εθνικές υποχωρήσεις και οι εγκάρδιες συνεννοήσεις της διεθνούς διαπλοκής των συμφερόντων. Ο ομαδικός υπνωτισμός των εθνών διευκολύνει τα deals και νομιμοποιεί τη διαφθορά. 

Κλείνοντας την πρόσφατη ομιλία μου στην Αλεξανδρούπολη, ένιωσα την ανάγκη να σημειώσω ότι μας χτυπούν στις ρίζες. Δεν περίμενα ότι τα πράγματα θα αρχίσουν να τρέχουν τόσο γρήγορα. Οι  επιστήμονες λένε ότι οι ζώντες οργανισμοί πρώτα πεθαίνουν και μετά αποσυντίθενται. Στην περίπτωση μας συμβαίνει κάτι ριζικά διαφορετικό: Προηγείται η αποσύνθεση της συρρίκνωσης και της εξαφάνισης. Μήπως πρέπει να κάνουμε κάτι;

  1. Θα σου πω τι πρέπει να κάνουμε. Να μιλάτε. Γιατί αυτοί οι ελάχιστοι – γιατί για ελαχιστους πρόκειται – φωνάζουν παραπάνω από το μπόι τους και μάλιστα κατηγορούν εύκολα ως φασίστα όποιον διαφωνεί μαζί τους. Δαιμονοποιουν την αντίθετη άποψη άρα την ίδια τη δημοκρατία. Και από εμάς όποιος δεν μιλά δεν είναι άξιος να ζει σε δημοκρατία επειδή η δημοκρατία στηρίζεται στην ανδρεία του λαού. Κι αυτοί δεν είναι λαός, αλλά εχθρός του. Πρώτοι από όλους λοιπόν πρέπει να μιλάτε εσείς οι δημοσιογράφοι. Οι πολιτικοί που αντιτίθενται σε αυτούς. Με παρρησία. Κάντε το και θα δείτε τον λαό να ξυπνάει από το ραχατι του τόσο γρήγορα και απότομα που δεν θα το πιστεύετε. Γιατί ο λαός περιμένει μπροστάρηδες και όταν τους δει θα γίνει της… το καγκελο. Αλλάξτε εσείς και θα αλλάξουν όλα. Μείνετε αδρανεις και θα σαπίσουν όλα.

  2. Ας μιλήσουμε για την σημαία λοιπόν.
    Η σημαία μας βρέθηκε στην Σαουδική Αραβία, να προσφέρει αντιαεροπορική προστασία σαν κοινός μισθοφόρος, στα διυλιστήρια.

    Η σημαία μας σβήστηκε από τα τεθωρακισμένα που έφυγαν από τα νησιά για πάνε στην Ουκρανία.

    Την σημαία μας πήρε ο άνεμος μια νύχτα του Γενάρη του 1996.

    Την σημαία μας υπέστειλαν τόσα πλοία εφοπλιστών για να την αντικαταστήσουν με άλλες, φορολογικών παραδείσων, μικραίνοντας την επικράτεια μας κατά μία έννοια.

    Η σημαία μας είδε τον Κανελόπουλο να παρουσιάζει τους στρατιώτες με το εθνόσημο στον Βαν Φλιτ.

    Η σημαία μας αναρωτήθηκε αν θα την παραδώσουν μαζί με την Ελλάδα στα χέρια του γερουσιαστή Μενέντεζ.

    Η σημαία μας σκέπασε μαζί εκτός από ήρωες και προδότες αναλόγως των συσχετισμών κάθε εποχής.

    Ο κάθε ένας και η κάθε μία από εμάς έχει τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις απέναντι στα εθνικά μας σύμβολα.

    Κι αν η κυρία επέλεξε να σχεδιάσει ένα κακέκτυπο της ελληνικής σημαίας για προκαλέσει και να αποκτήσει προβολή, το καλύτερο που θα μπορούσαν να κάνουν όσοι προσβάλλονται είναι να αναγνωρίσουν το έργο ακριβώς ως ένα κακέκτυπο και να προχωρήσουν στα σοβαρά.

    Όπως το γεγονός πως οι πρόσφατες παραχωρήσεις στην Τουρκία έγιναν μπροστά στην πραγματική Ελληνική σημαία με την υπογραφή του επίσημου Ελληνικού κράτους.

  3. Πρέπει να κάνουμε πολλά και όχι απλώς κάτι.
    Όπως γίνεται αναφορά όλα οδηγούν στην αναζήτηση μπροστάρηδες.
    Αλλά ζούμε στην εποχή που και αυτοί η δεν υπάρχουν ή έχουν στερέψει σε μονάδες.
    Η δημοσιογραφία γνωρίζουμε ότι έχει υποστεί φραγμό, λογοκρισία εκφοβισμό.
    Η παιδεία ακολούθησε τα πρότυπα αυτών που μας προστατεύουν χρόνια τώρα.
    Σε άλλες εποχές ο Εθνικός Ύμνος, η Σημαία, η λέξη Πατρίδα προκαλούσαν ρίγος-συγκίνηση-αίσθημα υπερηφάνειας.
    Οι δάσκαλοι στα σχολεία έδιναν χροιά στη φωνή τους ώστε να τονώσουν την σημασία τους.
    Η ζωή μας παραμένει πλούσια από εύγε, από άριστα, από φωτεινά πρόσωπα.
    Παραμένει πλούσια από ιδέες, από γνώμες, από ισορροπίες, από δεν βαριέσαι, από
    βολέψου εσύ και άσε τους άλλους.
    Ζούμε τις μέρες που αυτοί οι άλλοι έχουν τελειώσει, δεν υπάρχουν.
    Μα κάπως θα αρχίσει να γεννιέται αυτό το κάτι, αλλά πρώτα θα τα έχουμε χάσει σχεδόν όλα.
    Ο λαός ξεσηκώνεται αφού πρώτα έχει χάσει τα πάντα.
    Για την ώρα μας απασχολεί εάν δύναται να πληρώσει λογαριασμούς, εάν θα έχει πλούσιο
    χριστουγεννιάτικο τραπέζι, εάν υπάρχει συμμετοχή σε πρωτοχρονιάτικο ρεβεγιόν.
    Το καλάθι της νοικοκυράς, των Χριστουγέννων και ……….
    Όταν η πείνα κτυπήσει συνολικά την κάθε πόρτα ε τότε και οι μπροστάρηδες.
    Τότε και οι άλλοτε εποχές, τότε ξανά από την αρχή.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Ο Ρεχάγκελ, η δημοκρατία και… το πόσιμο νερό

Στην πιο πρόσφατη συνέντευξή του, στην επέτειο των 20 ετών από την κατάκτηση του Euro 2004, ο Ότο Ρεχάγκελ...

Και πολύ καλά μας κάνουν…

Όταν ένας από εμάς, τα συνήθη φορολογούμενα κορόιδα, κριθεί προφυλακιστέο για κακούργημα και φυσικά δεν έχει να πληρώσει εγγύηση...

Το αλφάβητο της λευτεριάς

Όταν αναφωνούμε «ζήτω το έθνος!», ουσιαστικά εκφράζουμε έναν πόθο και μία προτροπή. Ζητάμε από τους συμπατριώτες και τον εαυτό...

Οικο-μανιακός χιτλερισμός

«Οι άνθρωποι είναι μικρόβια, που καταστρέφουν τη γη». «Είμαστε αρρώστια, είμαστε η αληθινή πανδημία που έχει χτυπήσει τον πλανήτη»....