Του Αερόπληκτου
Πριν από έναν περίπου χρόνο είχα γράψει στο φιλόξενο αυτό βήμα μερικές σκέψεις μου γύρω από ένα «έγκλημα» που διετελέσθη από το υπουργείο Μεταφορών, και μάλιστα σχεδόν εν κρυπτώ, με κανένα ΜΜΕ να το αναδεικνύει παρά τη σοβαρότητά του.
Τότε που μέσα στο γενικό lockdown λόγω covid, το εν λόγω υπουργείο πέρασε νόμο, με κλειστή τη Βουλή και μέσω τηλεδιάσκεψης, διά του οποίου όλες οι αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) πλην του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας πέρασαν σε μια νεοσυσταθείσα Ανεξάρτητη Αρχή (ΑΠΑ), ενώ παράλληλα καταργήθηκαν οι κρατικές αεροπορικές αρχές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στα 40 τόσα αεροδρόμια της χώρας.
Αεροπορικές αρχές, που λειτουργούσαν επί πολλές δεκαετίες, επιβάλλοντας και εφαρμόζοντας τους νόμους, και καθιστώντας τα αεροδρόμιά μας ιδιαίτερα ασφαλή, ενώ η παρουσία των οποίων αποτελούσε βασική προϋπόθεση στη σύμβαση της παραχώρησής τους στη γερμανική Fraport.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όμως τις κατάργησε, αδιαφορώντας για τον όρο της σύμβασης που τις ήθελε παρούσες στα αεροδρόμια, αν και σε άλλες προϋποθέσεις της σύμβασης ήταν ιδιαίτερα «πειθαρχημένη», π.χ. στη χρηματοδότηση με κρατικό χρήμα της Fraport για έργα, επεκτάσεις, αποζημιώσεις, κάλυψη διαφυγόντων κερδών λόγω covid κτλ.
Έτσι, οι αρμοδιότητες της κρατικής ΥΠΑ πέρασαν με νόμο του κράτους στη νέα ολιγομελή ΑΠΑ, αποτελούμενη κυρίως από άσχετους διορισμένους φυτευτούς, η οποία εδρεύει στην Αθήνα, και λειτουργεί μόνο εργάσιμες μέρες και ώρες.
Με άπειρες αρμοδιότητες για τα τεκταινόμενα στα αεροδρόμια, τα οποία όμως συνεχίζουν να λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, και 365 μέρες το χρόνο, και μάλιστα σπάζοντας φέτος κάθε ρεκόρ διακίνησης επιβατών!
Με αποτέλεσμα η πελαγωμένη ΑΠΑ απλά να καταγράφει εκ των υστέρων τα εκατοντάδες σοβαρά και μη συμβάντα που της αναφέρονται, αν της αναφέρονται, από τους ιδιώτες των αεροδρομίων, χωρίς δυνατότητα ουδεμιάς επί τόπου επέμβασης ή επίλυσης των προβλημάτων.
Πρόσφατα μάλιστα είδαμε ουκ ολίγα ρεπορτάζ απεγνωσμένων επιβατών που έψαχναν να βρουν το δίκιο τους για χαμένες πτήσεις ή αποσκευές στα αεροδρόμια, και να πληροφορούνται πως πλέον οι αρμόδιοι είναι στην Αθήνα και δέχονται επικοινωνίες μόνο μέσω email!!!!!
Ένα «έγκλημα» λοιπόν.
Και όπως συμβαίνει σε κάθε έγκλημα, άλλοι ωφελούνται και άλλοι βλάπτονται.
Ποιοι βλάπτονται; Το επιβατικό κοινό το οποίο συνεχίζει να ταξιδεύει αμέριμνο, αγνοώντας ότι τα αεροδρόμια πλέον αυτορυθμίζονται σε ζητήματα ασφάλειας, και η τήρηση των διάφορων νόμων και διαδικασιών που εξασφαλίζουν την ασφάλειά τους, αλλά και των πτήσεων γενικότερα επαφίεται πλέον στο φιλότιμο των ιδιωτικών εταιριών που δραστηριοποιούνται σε αυτά, και της γερμανικής εταιρίας που εκμεταλλεύεται και διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα, πλην εκείνου των Αθηνών, που το διαχειρίζεται άλλη ιδιωτική εταιρία.
Εταιρίες δηλαδή, που πέραν της αύξησης του οικονομικού τους κέρδους, δεν έχουν καμιά νομική οντότητα, ή αρμοδιότητα προκειμένου να επιβάλλουν ή να εφαρμόσουν την πολυδαίδαλη ελληνική και διεθνή αεροπορική νομοθεσία που ισχύει στα αεροδρόμια.
Μέχρι πρότινος η ΥΠΑ που ήταν στα αεροδρόμια ασκούσε καθημερινούς ελέγχους, έλυνε ζητήματα, και επέβαλλε ακόμη και βαριά χρηματικά πρόστιμα στους παραβάτες. Όλα αυτά καταργήθηκαν με τον νόμο του κ. Καραμανλή.
Και ερχόμαστε στο ερώτημα «ποιος ωφελείται»;
Τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια;
Ωφελείται η Fraport, η οποία πλέον δεν έχει «μπάστακα» πάνω από το κεφάλι της (η ΥΠΑ επέβαλλε και σε αυτήν πρόστιμα για διάφορες παραβάσεις) και άρα κάνει ότι θέλει.
Ωφελούνται οι διάφορες ιδιωτικές εταιρίες π.χ. εξυπηρέτησης επιβατών, που λειτουργούν στα αεροδρόμια αφού πλέον κανείς δεν τις ελέγχει, και άρα μπορούν να κάνουν όποιες εκπτώσεις σε θέματα ασφάλειας τις βολεύουν για να κερδίσουν χρόνο, που στα αεροδρόμια είναι χρήμα.
Και επίσης ωφελείται ο νέος «εθνικός» μας αερομεταφορέας, που όμως είναι ιδιωτικός, ο οποίος και αυτός πλέον δρα ανεξέλεγκτα, χωρίς κρατικούς ελέγχους, και κυρίως χωρίς πρόστιμα.
Τα θυμήθηκα όλα αυτά χθες διαβάζοντας διάφορα ρεπορτάζ στα ΜΜΕ, όπως π.χ. στο ΕΘΝΟΣ, βάσει των οποίων ο ΣΥΡΙΖΑ διά του τομεάρχη Μεταφορών κ. Γιαννούλη, κατέθεσε επερώτηση προς τον υπουργό των Μεταφορών κ. Καραμανλή, στην οποία αναφέρει τροχαίο ατύχημα, που συνέβη στη διάρκεια της ΔΕΘ μέσα στον χώρο στάθμευσης των αεροπλάνων στο αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, και είχε ως αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό εργαζομένου της Fraport.
Όπως λέει ο κ. Γιαννούλης, ο οδηγός του κ. Δένδια που πήγε με κρατική «λιμουζίνα» μέσα στην πίστα για να παραλάβει τον υπουργό από τις σκάλες του αεροπλάνου (αλήθεια, γιατί να συμβαίνει κάτι τέτοιο;) χτύπησε και τραυμάτισε σοβαρά τον υπάλληλο της Fraport, ο οποίος χρειάστηκε να διακομιστεί με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο, ενώ η λιμουζίνα με τον υπουργό έφυγε κανονικά από το αεροδρόμιο με προορισμό τη ΔΕΘ.
Σαν να μη συνέβη τίποτα. Εξάλλου ποιος θα τους έλεγχε;
Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Γιαννούλη ερωτάται ο υπουργός Μεταφορών:
-Οι ενέργειες της Fraport, στη διαχείριση του συγκεκριμένου ατυχήματος ήταν σύμφωνες με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας;
-Είναι ασφαλισμένες οι λιμουζίνες για ατυχήματα εντός του ελεγχόμενου χώρου του αερολιμένα;
-Πως επετράπη να κινούνται σε ελεγχόμενο χώρο δύο πολυτελείς λιμουζίνες;
-Ποια είναι η Κρατική Αρχή του αερολιμένα, που ελέγχει τυχόν αυθαιρεσίες και επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα και σε τι ποσό ανέρχονται αυτά;
-Πως μπορεί να διενεργηθεί ουσιαστική προανάκριση για το συμβάν χωρίς την άμεση συγκέντρωση προανακριτικού υλικού από τον τόπο του συμβάντος;
-Πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι μια προανακριτική διαδικασία από την Αθήνα, αφού τρεις ημέρες μετά το συμβάν, η προανακριτική αρχή δεν έχει παρουσία στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης;
-Ποια διαδικασία θα έπρεπε να ακολουθήσει ο φορέας λειτουργίας του αεροδρομίου στην περίπτωση αυτή;
-Έχουν ενημερωθεί τα αστυνομικά τμήματα αεροδρομίων, ότι προανάκριση για οποιοδήποτε συμβάν θα διενεργείται από την ΑΠΑ με έδρα την Αθήνα;
-Τι γίνεται με τα ατυχήματα που συμβαίνουν κατά την περίοδο γιορτών και διακοπών;
-Γνωρίζει η Fraport, ότι συνδρομή θα πρέπει να ζητείται μόνο από την ΑΠΑ;
Δεν ξέρουμε ακόμη τι θα απαντήσει, αν απαντήσει ο αρμόδιος υπουργός, αλλά ήδη απάντησε, βάσει ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκαν, ο κ. Δένδιας λέγοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ διόγκωσε το θέμα, και πως όλα έγιναν βάσει διαδικασιών. Τι εννοεί άραγε;
Αν όμως τυχόν φιλοτιμηθεί να απαντήσει και ο αρμόδιος υπουργός κ. Καραμανλής, ίσως επαναλάβει εκείνο που είπε στη διάρκεια της συζήτησης για την ψήφιση του νόμου, μέσω τηλεδιάσκεψης πάντα, απαντώντας σε βουλευτή της αντιπολίτευσης που τον είχε ρωτήσει «πως θα ελέγχονται τα 40 αεροδρόμια από την ΑΠΑ, η οποία εδρεύει στην Αθήνα; Με τηλεπάθεια;», και εκείνος απάντησε με μεγάλη σιγουριά και αυτοπεποίθηση «μα καλά, δεν έχετε ακουστά για τα ραντάρ κύριέ μου»;
Προφανώς λοιπόν αυτά τα περίφημα ραντάρ δε λειτούργησαν, και έτσι, όπως καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ ουδείς από πλευράς ΑΠΑ μέχρι σήμερα δε μετέβη στο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ προκειμένου να ξεκινήσει η απαραίτητη προανάκριση που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Να σημειωθεί εδώ πως όπως στα λιμάνια τους ελέγχους και τις προανακρίσεις τα κάνει το Λιμενικό Σώμα, έτσι και στα αεροδρόμια αρμόδια ήταν η ΥΠΑ και πλέον είναι η ΑΠΑ, εκείνη δηλαδή στην Αθήνα με τις εργάσιμες μέρες και ώρες που λέγαμε πιο πάνω.
Τώρα τι σόι προανάκριση μπορεί να κάνει εξ αποστάσεως, θα μας το πουν οι αρμόδιοι.
Πάντως και στο πρόσφατο παρελθόν ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε διά του κ. Γιαννούλη παρόμοιες επερωτήσεις, μιας και τα επικίνδυνα συμβάντα στα αεροδρόμια είναι καθημερινό φαινόμενο, άσχετα αν δεν αναδεικνύονται από τα ΜΜΕ.
Όπως π.χ. η περίπτωση που στη διάρκεια καταιγίδας κεραυνός χτύπησε εργάτη που φόρτωνε βαλίτσες σε αεροπλάνο, καθώς δεν τηρήθηκε κανένα μέτρο ασφάλειας όπως διακοπή εργασιών κτλ. από αυτά που προβλέπονται σε καταιγίδες, αφού κανείς δεν είναι πλέον αρμόδιος να τα επιβάλλει ή να ελέγξει την εφαρμογή τους.
Ή μια άλλη περίπτωση, όπου αεροπλάνο της Αεροπορίας Στρατού που μετέφερε επειγόντως μόσχευμα για λογαριασμό του ΕΚΑΒ δε μπορούσε να σταθμεύσει και να εξυπηρετηθεί σε αεροδρόμιο, διότι καμιά εταιρία επίγειας εξυπηρέτησης δεν είχε σύμβαση με τον Στρατό, και άρα δε θα μπορούσε να χρεώσει την εξυπηρέτηση!
Το θέμα λύθηκε μόνο όταν αναρμοδίως και παράτυπα ο Αερολιμενικός Έλεγχος της ΥΠΑ στο αεροδρόμια ανάγκασε μια από τις εταιρίες να το εξυπηρετήσει.
Και στα δυο αυτά περιστατικά αρμόδια ήταν και είναι η ΑΠΑ, μόνο που συνέβησαν εκτός ωραρίου λειτουργίας της.
Όσο για τη Fraport, αυτή μονίμως δηλώνει αναρμόδια σε οτιδήποτε συμβαίνει, και καλά κάνει αφού έχει μόνο την εκμετάλλευση και διαχείριση των αεροδρομίων, και τίποτα άλλο.
Αξίζει να θυμηθούμε τον ντόρο που έγινε το καλοκαίρι στη Σκιάθο, με τουρίστες να τραυματίζονται από τα καυσαέρια αεροπλάνων που απογειώνονταν δίπλα τους.
Τα ρεπορτάζ των δημοσιογράφων μιλούσαν για «αναρμοδιότητα» που τους δήλωνε επισήμως η Fraport, ενώ ακόμη και οι ελάχιστες πινακίδες προειδοποίησης προς τους πολίτες για τον κίνδυνο αναγόταν στην εποχή που η ΥΠΑ λειτουργούσε ακόμη τα αεροδρόμια.
Συνεπώς, όλα αυτά σηματοδοτούν το χρονικό ενός προαναγγελθέντος σοβαρού αεροπορικού ατυχήματος ή δυστυχήματος, που είναι έτοιμο να συμβεί σε κάποιο αεροδρόμιο, και που αν συμβεί όλοι θα νίπτουν τα χείρας τους είτε ως αναρμόδιοι, είτε επειδή αυτό θα συμβεί εκτός ωραρίου λειτουργίας της ΑΠΑ, είτε επειδή δε θα λειτουργούν τα ειδικά ραντάρ του κ. Καραμανλή.
Και για να κλείσω, για την πληρότητα της ενημέρωσης θα θυμίσω πως ο ΣΥΡΙΖΑ ακόμη και λίγες μέρες πριν γίνει κυβέρνηση το 2015 ορκιζόταν σε όλους τους τόνους πως θα καταργήσει την ιδιωτικοποίηση των 14 αεροδρομίων.
Μέχρι και ο κ. Πολάκης συμμετείχε σε δυναμικές κινητοποιήσεις έξω από το αεροδρόμιο Χανίων φωνάζοντας… ΟΧΙ ΣΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΣΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ.
Τον Απρίλιο όμως του 2017, εν χορδαίς και οργάνοις, ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε τα 14 αεροδρόμια στη γερμανική Fraport.
Λίγο καιρό μετά, βουλευτές και υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, μπορεί και ο κ. Γιαννούλης, παρίσταντο περιχαρείς στα εγκαίνια του νέου αεροσταθμού στη Θεσσαλονίκη, κόβοντας κορδέλες και τονίζοντας πως πρόκειται για σημαντική επένδυση και πως η Fraport αποτελεί στιβαρό πυλώνα της ανάπτυξης και της οικονομίας μας.