Από καθαρή τύχη η Ελλάδα δεν θρηνεί σήμερα εκατόμβες νεκρών. Το υπουργείο Εξωτερικών με… χρονοκαθυστέρηση που δείχνει ότι είχε μαύρα μεσάνυχτα, «αποκάλυψε» ότι ο εναέριος χώρος της Ελλάδας είναι μπάτε σκύλοι αλέστε για επικίνδυνα αεροπορικά, πιθανώς λαθρεμπορικά, φορτία πυρομαχικών. Το υπουργείο Άμυνας σιωπά, ενώ η ΥΠΑ ποιεί την νήσσαν
Μπάτε σκύλοι αλέστε κι αλεστικά μη δίνετε, αποδεικνύεται ο εναέριος χώρος της Ελλάδας, η οποία ως εκ θαύματος δεν θρηνεί σήμερα εκατόμβες νεκρών από την πτώση του ουκρανικού αεροσκάφους – ιπτάμενης βόμβας που συνετρίβη το Σάββατο, στις 11 τη νύκτα, στα Τενάγη Φιλίππων, κοντά στο Παλαιοχώρι Καβάλας. Κατέπεσε φλεγόμενο, άγνωστο έως τώρα από ποια αιτία, ενώ μετά τη συντριβή αυτόπτες μάρτυρες κατέθεσαν ότι άκουσαν πολλές εκρήξεις, ενδεχομένως και από τα πυρομαχικά που μετέφερε.
Από τις δύο ανακοινώσεις του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, επιβεβαιώνονται πλέον περίτρανα οι αρχικές υποψίες ότι οι ελληνικές Αρχές δεν είχαν την παραμικρή ενημέρωση για το είδος του επικίνδυνου φορτίου (dangerous goods) που μετέφερε το ουκρανικό μεταφορικό αεροσκάφος, το παμπάλαιο Antonov 12.
Πολύ περισσότερο, ενισχύονται θεαματικά οι υποψίες, αν όχι η βεβαιότητα, ότι επρόκειτο για λαθρεμπορική μεταφορά πυρομαχικών. Ακόμα, όμως, και εάν δεν επρόκειτο για λαθρεμπόριο, αλλά για «νόμιμο» εμπόριο, είναι σίγουρο ότι επρόκειτο για παράνομη μεταφορά.
Ουκρανικά σενάρια
Ακόμα χειρότερα. Δεν αποκλείεται οι 11,5 τόνοι πυρομαχικών που μετέφερε το αεροσκάφος της ιδιωτικής ουκρανικής εταιρείας, Meridian Ltd, να είχαν τελικό παραλήπτη τους την ίδια την Ουκρανία.
Κατά τους ισχυρισμούς του σερβικού υπουργείου Άμυνας, τα σερβικά πυρομαχικά της εταιρείας, Valir, είχαν προορισμό το Μπαγκλαντές. Προηγουμένως, το ουκρανικό αεροσκάφος θα έκανε δύο σταθμούς. Στην Ιορδανία και τη Σαουδική Αραβία.
Τώρα, όμως, μετά τις δύο ανακοινώσεις του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο επιρρίπτει ευθύνες στην Ουκρανία, αυξάνονται οι υποψίες ότι μπορεί να είναι η Ουκρανία ο τελικός προορισμός των πυρομαχικών, αφού προηγουμένως αυτά «ξαναβαφτίζονταν» και παραποιούνταν τα «χαρτιά» τους.
Κάτι που αποτελεί πάγια πρακτική των λαθρεμπόρων όπλων. Αρχικά, με «νόμιμα» χαρτιά γίνεται η εξαγωγή του οπλισμού – πυρομαχικών σε κάποια χώρα δήθεν τελικό παραλήπτη, αλλά ενδιάμεσα το αεροσκάφος ή το πλοίο αλλάζουν δρομολόγιο και ταυτόχρονα αλλάζουν και «χαρτιά» με άλλον τελικό προορισμό.
Ερωτηματικά από τα διαβήματα
Ειδικότερα, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές «ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Θεμιστοκλής Δεμίρης, πραγματοποίησε διάβημα στον Ουκρανό πρέσβη στην Αθήνα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς για τη φύση του φορτίου του ουκρανικού αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ».
Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες διπλωματικές πηγές, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι κάνει διάβημα «αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ».
Από τα παραπάνω προκύπτει εμφανώς ότι η Ελλάδα κάθε άλλο παρά ενημερωμένη ήταν για τη μεταφορά του «επικίνδυνου φορτίου» μέσω του FIR της. Εκδοχή που ενισχύεται από τη χτεσινή ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία αναφέρει πως, όταν εμφανίστηκε αρχικά κάποιο πρόβλημα στο αεροσκάφος, τη στιγμή που πετούσε ανατολικά της Χαλκιδικής, ο κυβερνήτης του κατά την επικοινωνία του με τους Έλληνες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ανέφερε ότι επιστρέφει στην πόλη της νότιας Σερβίας, Νις, απ’ όπου είχε απογειωθεί.
Κι αυτό, ενώ κοντά του υπήρχαν άλλα ελληνικά αεροδρόμια, όπως της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας. Κάτι που δείχνει ότι ο Ουκρανός πιλότος δεν ήθελε να προσγειωθεί σε ελληνικό αεροδρόμιο, προκειμένου να μην ελεγχθεί το φορτίο του.
Από τις ανακοινώσεις του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, όμως, προκύπτει το εξής εύλογο ερώτημα: Για ποιο λόγο η Αθήνα καλεί τον Ουκρανό πρέσβη, δηλαδή η Ελλάδα εγκαλεί την Ουκρανία ότι δεν την πληροφόρησε για το φορτίο του αεροσκάφους;
Εάν υποτεθεί ότι το αεροσκάφος, όπως ισχυρίζεται η σερβική πλευρά, είχε προορισμό του την Ιορδανία, Σ.Αραβία και Μπανγκλαντές και όχι την Ουκρανία, οι ουκρανικές Αρχές ήταν αδύνατον να γνωρίζουν τι δρομολόγιο έκανε το Antonov και τι μετέφερε.
Ως εκ τούτου, γιατί έκανε το υπουργείο Εξωτερικών διάβημα στον Ουκρανό πρέσβη; Επρόκειτο απλά για μια επικοινωνιακή κίνηση της Αθήνας ή υποκρύπτεται η υποψία ότι ο τελικός προορισμός του φορτίου (βλήματα πυροβολικού, βλήματα όλμων και άλλα που ακόμα είναι άγνωστα) ήταν η Ουκρανία, και, άρα, είναι φυσικό να ξέρει το Κίεβο για τα πυρομαχικά.
Πετούν το μπαλάκι
Κοντολογίς, τόσο με την κλήση του Ουκρανού πρέσβη, όσο και με το διάβημα στο Βελιγράδι, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών πετάει το μπαλάκι των ευθυνών σε Σερβία και Ουκρανία, ενώ παράλληλα αφήνει να εννοηθεί ότι δεν αποκλείεται και το σενάριο ο τελικός προορισμός να ήταν η Ουκρανία.
Να σημειωθεί ότι το διάβημα προς τη Σερβία ήταν επιβεβλημένο να γίνει, δεδομένου ότι, βάσει των διεθνών κανόνων, η χώρα που εξάγει αεροπορικά ένα επικίνδυνο φορτίο, είναι επιβεβλημένο να ενημερώσει όλες τις χώρες προορισμού του, αλλά και αυτές από τον εναέριο χώρο των οποίων το αεροσκάφος περνάει transit.
Στην προκειμένη, η Σερβία έπρεπε να ενημερώσει την ελληνική ΥΠΑ και αυτή με τη σειρά της τα υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας. Έτσι, θα εδίδετο άδεια στο ουκρανικό αεροσκάφος να πετάξει στο ελληνικό FIR. Πιθανώς, δε, να του εδίδετο και ξεχωριστός αεροδιάδρομος ούτως ώστε να μην πετάξει πάνω από κατοικημένες περιοχές. Η Σερβία δεν το έκανε, όμως, αυξάνοντας έτσι τις υποψίες περί λαθραίου φορτίου πυρομαχικών.
Να σημειωθεί πως μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2000, οι κανονισμοί του διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) έχουν αυστηροποιηθεί. Μάλιστα, σε πολλές Δυτικές χώρες, επιβάλλεται … διά ροπάλου να καταθέτουν σχέδιο πτήσης με όλες τις λεπτομέρειες για το φορτίο τους τα αεροσκάφη.
Λαθρεμπόριο όπλων και πυρομαχικών
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ του διεθνούς εμπορίου όπλων και μόνο στο άκουσμα ότι τα πυρομαχικά προέρχονται από την Σερβία, καθώς και ότι ο μεταφορέας είναι ουκρανική εταιρεία, κατανοούν αμέσως ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πρόκειται για λαθρεμπορική μεταφορά.
Εδώ και πολλά χρόνια, είναι γνωστό ότι χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, οι οποίες ως γνωστόν διαθέτουν αναπτυγμένη πολεμική βιομηχανία, παρέχουν «νόμιμα» χαρτιά για την εξαγωγή όπλων και πυρομαχικών σε εμπόλεμες ζώνες. Ειδικά στη Μέση Ανατολή, την Αφρική και αλλού.
Ταυτόχρονα, είναι πασίγνωστο ότι τις περισσότερες από αυτές τις μεταφορές τις κάνουν ιδιωτικές ουκρανικές εταιρείες. Συχνά «φαντάσματα» που αλλάζουν τις ονομασίες τους. Κάποιες έκαναν και κάνουν πολλές μεταφορές για λογαριασμό και του ΝΑΤΟ. Κοντολογίς, πρώην Γιουγκοσλαβία και Ουκρανία κουβαλούν τη στάμπα του «λαθρέμπορου» όπλων και πυρομαχικών.
Σαμποτάζ ή βλάβη;
Μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ, η Ουκρανία αναδείχτηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους λαθρέμπορους όπλων και πυρομαχικών παγκοσμίως. Με τα «πειρατικά» μεταφορικά αεροσκάφη της (παλιά, σοβιετικής κατασκευής), ξεπουλούσε το τεράστιο σοβιετικό απόθεμα οπλικών συστημάτων της και πυρομαχικών. Μάλιστα, ένα σημαντικό κομμάτι το πούλησε στην εμφύλια σπαρασσόμενη Γιουγκοσλαβία της δεκαετίας του 1990, με τη … διαμεσολάβηση Έλληνα μεγαλεμπόρου όπλων (!).
Βέβαια, στην περίπτωση που επιβεβαιωθεί η υπόθεση ότι η Σερβία εξάγει τώρα πυρομαχικά στην Ουκρανία, εγείρονται ερωτηματικά ως προς τον ρόλο που παίζει το Βελιγράδι σε σχέση με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Πόσο μάλλον, αφού η Σερβία θεωρείται φίλα προσκείμενη στη Ρωσία. Εάν επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο, πάντως, αυξάνονται και οι υποψίες ακόμα και για σαμποτάζ στο ουκρανικό Antonov που κατέπεσε κοντά στην Καβάλα. Κάτι, όμως, που παραμένει σαν υπόθεση, αφού οι κυρίαρχες, έως τώρα, είναι είτε η τεχνική βλάβη στο παλιό αεροσκάφος, είτε η κακή φόρτωση των πυρομαχικών.
Να σημειωθεί ότι, έως τώρα, η ουκρανική εταιρεία ισχυρίζεται ότι πρόκειται για βλάβη. Η εταιρεία, μειωμένης αξιοπιστίας πάντως, ονομαζόταν παλιότερα «Πολτάβα», αλλά μετονομάστηκε σε «Meridian», και διαθέτει κάποια παλιά μεταφορικά αεροσκάφη, μεταξύ των άλλων και Antonov του 1964 (!).
Ιπτάμενες βόμβες
Τέτοια αεροσκάφη, με βάση του ευρωπαϊκούς κανονισμούς αεροπλοΐας, κανονικά δεν θα έπρεπε να επιτρέπεται να πετούν στους ευρωπαϊκούς ουρανούς. Κι όμως, οι αρμόδιοι ευρωπαϊκοί οργανισμοί έχουν δώσει το πράσινο φως. Να σημειωθεί πως είναι αρκετά τα δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια με τέτοιου είδους αεροσκάφη, ειδικά των ουκρανικών εταιρειών.
Είναι εντυπωσιακό, μάλιστα, ότι προτού κάνει τη μοιραία πτήση πάνω από τη Βόρειο Ελλάδα και καταπέσει, το αεροσκάφος είχε κάνει πτήσεις στο Παρίσι, τη Μασσαλία, την Άγκυρα, το Σεράγεβο και το Βελιγράδι (!)
Ένα από τα δυστυχήματα έγινε το 2019, οπότε ένα τέτοιο Antonov κατέπεσε στο Λβόφ, στην Δυτική Ουκρανία. Ανήκε στην ουκρανική εταιρεία, Ukraine Air Alliance. Τότε, αποδείχτηκε ότι το αεροσκάφος πετούσε επί τρία χρόνια δίχως να έχει την σχετική πιστοποίηση (!) και άδεια.
Σύμφωνα με ουκρανικά ΜΜΕ, πίσω από την εταιρεία βρισκόταν ο γιος του άλλοτε επικεφαλής των ουκρανικών μυστικών υπηρεσιών και πρώην πρωθυπουργού της Ουκρανίας, καθώς και ο πρώην εκπρόσωπος της Ουκρανίας στην «ομάδα του Μινσκ», μετά το 2014, την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία και την «αυτονόμηση» της Ανατολικής Ουκρανίας.
Ευθύνες στην Αθήνα
Η συντριβή του ουκρανικού αεροσκάφους στη βόρειο Ελλάδα, πάντως, αναδεικνύει την Ελλάδα σε ξέφραγο αμπέλι για τα κάθε λογής κυκλώματα παράνομων μεταφορών, ακόμα και λαθρεμπορικών δικτύων.
Στην προκειμένη περίπτωση, με το ουκρανικό αεροσκάφος, το οποίο εμφανώς πραγματοποιούσε παράνομη πτήση, οι ελληνικές Αρχές πιάστηκαν στον ύπνο. Και δεν υπάρχει καμία δικαιολογία. Το γεγονός και μόνο ότι ουκρανικό «μεταγωγικό» απογειωνόταν από τη Σερβία, έπρεπε να κινήσει υποψίες και την κινητοποίηση των αρμοδίων υπηρεσιών. Αυτές, όμως, πιάστηκαν στον ύπνο του Σαββατοκύριακου.
Έτσι, από καθαρή τύχη δεν θρηνεί η Ελλάδα σήμερα εκατόμβες νεκρών. Ωστόσο, εύλογα προκύπτει το ερώτημα: Πόσες τέτοιες επικίνδυνες πτήσεις γίνονται πάνω από την Ελλάδα, και ιδιαίτερα αυτούς τους μήνες με τον πόλεμο στην Ουκρανία, δίχως να δίνει κανένας λογαριασμό στις ελληνικές Αρχές; Κοντολογίς, πόσο κινδυνεύουν οι Έλληνες από «ιπτάμενες βόμβες» πάνω από τα κεφάλια τους.
Η αντίδραση του υπουργείου Εξωτερικών, με καθυστέρηση σχεδόν δύο ημερών, έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η Ελλάδα έχει μαύρα μεσάνυχτα για τέτοιου είδους επικίνδυνες μεταφορές. Το γεγονός, επίσης, ότι η Αθήνα πετάει το μπαλάκι σε Βελιγράδι και Κίεβο ουδόλως απαλύνει τις ανησυχίες των Ελλήνων.
Από τη μεριά του, το υπουργείο Άμυνας ποιεί την νήσσαν. Η, δε, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η καθ’ ύλην αρμόδια δηλαδή, με μισές αλήθειες στην ανακοίνωσή της, προσπαθεί να θολώσει τα νερά και να αποποιηθεί των ευθυνών της.
Κάποιος, επιτέλους, να αναλάβει τις ευθύνες του. Δεν είναι δυνατόν να φοβάται ο Έλληνας πολίτης όποτε ακούει αεροπλάνο πάνω από την πόλη και το χωριό του.
Τελικά ότι γίνεται δεν γίνεται τυχαία . Το Αεροσκάφος ανήκε σε Ουκρανική Εταιρεία με έδρα της ΗΠΑ . Από ξεκίνησε , ποιοι ήταν οι ενδιάμεσοι σταθμοί , ποιοι ήταν οι άλλοι σταθμοί , τι φορτίο μετέφερε θα το μάθουμε κάποτε ? Ούτε κατά διάνοια δεν υπάρχει περίπτωση να μάθουμε όλα τα παραπάνω , και από την στιγμή που εμπλέκονται και οι φίλοι μας οι Αμερικανοί όλοι θα κάνουν Μούγγα στην Στρούγκα .
Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους εμπλεκομένους , Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορία , Υπουργείο Εξωτερικών , κ,λ,π .