«Πονοκέφαλος» ακρίβειας οι αυξήσεις στα καύσιμα

Σύμφωνα με αναλυτές, ο κίνδυνος να δούμε υψηλότερες τιμές των καυσίμων κατά την πασχαλινή περίοδο είναι πλέον υπαρκτός

Του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου*

Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται νέα άνοδος στις τιμές των καυσίμων, γεγονός που οπωσδήποτε προβληματίζει τους ιδιοκτήτες οχημάτων, ενώ επηρεάζει και τις τιμές των μεταφορών, άρα την επιχειρηματική δραστηριότητα και την κατανάλωση.

Ήδη η τιμή του Brent έχει ξεπεράσει τα 90 δολάρια το βαρέλι, ενώ αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο και όπως σημειώνουν αναλυτές, αυτή η «εκτίναξη» οφείλεται στην κατάσταση που επικρατεί στη Μέση Ανατολή, ενώ ρόλο παίζουν και άλλες διεθνείς συγκυρίες, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Τα αποτελέσματα, πάντως, τα βλέπουμε ήδη στα πρατήρια καυσίμων. Στην Αττική αυτές τις ημέρες η τιμή της αμόλυβδης στα περισσότερα πρατήρια είναι κοντά στα 2 ευρώ το λίτρο, ενώ σε ορισμένα φτάνει και κοντά στα 2,15 το λίτρο. Η βενζίνη 100 οκτανίων εννοείται ότι είναι ακριβότερη και έχουμε δει ακόμα και 2,5 ευρώ το λίτρο. Για την περιφέρεια και ειδικά για τη νησιωτική Ελλάδα τα κόστη αυτά ανεβαίνουν.

Ο κίνδυνος να δούμε υψηλότερες τιμές των καυσίμων κατά την πασχαλινή περίοδο είναι πλέον υπαρκτός, σύμφωνα με αναλυτές, ενώ είναι απορίας άξιο αν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν οι καταναλωτές σε αυτές τις αυξήσεις.

Η κατάσταση που διαμορφώνεται στην αγορά εντείνει τις πιέσεις προς τους καταναλωτές αλλά και προς τις επιχειρήσεις. Γιατί αυτές οι αυξήσεις στα καύσιμα έρχονται σε μία περίοδο που η κοινωνία περνά δύσκολα εξαιτίας της ακρίβειας σε βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα.

Νομίζω πως είναι ξεκάθαρο ότι το κόστος ζωής έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, κάτι που έχει υποχρεώσει τους καταναλωτές να κόβουν από παντού, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανελαστικές υποχρεώσεις τους. Και αυτό φαίνεται στους τζίρους των επιχειρήσεων.

Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εδώ, καθώς σε λίγο καιρό θα δούμε και τις συνέπειες του νέου φορολογικού για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ ήδη οι πολίτες ασχολούνται με την πληρωμή του ΕΝΦΙΑ, ενός φόρου που υποτίθεται πως ήρθε ως έκτακτος κατά τη μνημονιακή περίοδο και συνεχίζει να επιβαρύνει τα νοικοκυριά. Βέβαια, εδώ παραμένουν φορολογικές επιβαρύνσεις που θα έπρεπε να έχουν καταργηθεί εδώ και χρόνια, όπως είναι το τέλος επιτηδεύματος και η προκαταβολή φόρου, ο ΕΝΦΙΑ δεν θα παραμείνει;

Η ουσία είναι ότι με τις τιμές των τροφίμων, των καυσίμων και των ενοικίων σε δυσθεώρητα ύψη, κανένα νοικοκυριό και καμία μικρομεσαία επιχείρηση δεν μπορεί να ηρεμήσει. Οι μειώσεις των έμμεσων φόρων, όπως του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά και του ΕΦΚ, για εμάς στο ΕΕΑ είναι η μόνη ενδεδειγμένη λύση που θα μπορούσε να δώσει πραγματική «ανάσα» στην κοινωνία και, ειδικά, στους μικρομεσαίους.

* Πρόεδρος ΕΕΑ, επίτιμος διδάκτορας ΠΑ.ΠΕΙ.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Ο εθνικός στόχος μιας γυάλινης οικονομίας

Σκληρός μονεταριστής ο τέως διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Νίκος Γκαργκάνας, είχε δυσαρεστήσει πολλούς στα χρόνια του ψευδεπίγραφου σημιτικού...

Η φτωχοποίηση των Ελλήνων και η… νομιμοποίηση της ληστείας μέσω της...

Στις 11 Νοεμβρίου 1942 η τουρκική κυβέρνηση του Şükrü Saracoğlu επέβαλε τον «Εφάπαξ Φόρο Πλούτου - Varlık Vergisi», στοχεύοντας...

Σαν την Κούβα επί Μπατίστα

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επιτύχει ρεκόρ φτώχειας για τους Έλληνες και η χώρα ετοιμάζεται να ξεπεράσει σε...

Κατέρρευσε το «οικονομικό θαύμα Μητσοτάκη»

Για ολόκληρες γενιές Ελλήνων που θα πάνε χαμένες και για την επίσημη κατάντια της Ελλάδας ως της φτωχότερης χώρας...