Του Χρήστου Μπολώση
Ένα από τα ζητήματα που ταλανίζουν την ελληνική κοινωνία, φίλοι μου, εκτός από το καίριο του γάμου των ομοφυλοφίλων, είναι και οι εξετάσεις στα πανεπιστήμια, οι οποίες πάνε προς ματαίωση από τις καταλήψεις αυτών που διαμαρτύρονται για τα ιδιωτικά, αλλά έτσι τα σιγοντάρουν, διότι δεν καταλαβαίνουν (εκτός κι αν καταλαβαίνουν…) ότι η διάλυση των δημοσίων πανεπιστημίων φέρνει τα ιδιωτικά.
Οι «Ριπές», για να βοηθήσουν την κατάσταση και ιδίως τον συμπαθέστατο κ. Πιερρακάκη, προτείνουν μερικές εναλλακτικές λύσεις, για να στέλνουν τις απαντήσεις οι φοιτητές, ώστε να μη χάσουν την εξεταστική:
1. Με ταχυδρομικά περιστέρια.
2. Με σημαίες, όπως οι σηματωροί στο Ναυτικό (η χαρά του Κοκκώνη).
3. Με σήματα καπνού, σαν τους Απάτσι, Σιού κ.λπ. Προς τούτο, θα απαιτηθεί να κατασκευάσουμε τούμπες (υψωματάκια), όπως ο Μέγας Αλέξανδρος.
4. Με καθρεφτάκια.
5. Για τους νησιώτες χρήση μπουκαλιών, μέσα στα οποία να τοποθετηθούν οι απαντήσεις.
6. Με πελαργούς (για το διάστημα των εξετάσεων, να επιστρατευτούν οι πελαργοί που φέρνουν τα παιδιά, οι δε έγκυοι να «ρουφήξουν», για όσο διάστημα χρειασθεί, τα κυοφορούμενα).
7. Με δρομείς σαν τον Φειδιππίδη.
8. Με καραβάνια Βεδουίνων (είναι η ύστατη λύση, διότι ούτε Βεδουίνους έχουμε, ούτε καμήλες).
Και μη ξεχνάμε ότι πάντα υπάρχει και η δύναμη του Μωυσή…
Δύο καθηγητές πολυτεχνείου (ΕΜΠ και Αριστοτελείου) ξεφτιλίζουν Πιερρακάκη:
https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/438561_diadiktyakes-exetaseis-aei-chatgpt-tis-perase-idi-eno-otan-eginan-logo-koronoioy?fbclid=IwAR2JmUoq5V3b8fcq8PRbqLK9jyxDTHcJVkaZiGse3Wlh7_BGdne4f5G6HlA
Στα δύο έτη που δόθηκαν (στο ΑΠΘ εν προκειμένω) διαδικτυακές εξετάσεις λόγω του κορονοϊου, 70.000 περισσότερα μαθήματα περάστηκαν ανά έτος. Αυτό το νούμερο αντιστοιχεί σε μια αύξηση 25% !
Μείζον πρόβλημα αξιοπιστίας προκύπτει μετά από τις αποφάσεις που έλαβαν χτες και τις προηγούμενες μέρες τα περισσότερα ΑΕΙ, κατόπιν παρότρυνσης και πίεσης Πιερρακάκη, για διαδικτυακές εξετάσεις των φοιτητών, καθώς οι νέες τεχνολογίες καθιστούν τη διαδικασία επισφαλή.
Μάλιστα ορισμένα Πανεπιστήμια, όπως λχ το Παν.Πατρών, διαβλέποντας τι έρχεται αποφάσισαν τελικά να μην κάνουν διαδικτυακές εξετάσεις: Με ομόφωνη απόφαση, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών διαπίστωσε ότι «η μαζική εξέταση μαθημάτων με διαδικτυακά μέσα δεν διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων, ιδίως λόγω των δυνατοτήτων που δίνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη».
Ανάλογη απόφαση ελαβε και το Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ, παρά την κεντρική -και ομόφωνη- απόφαση της Συγκλήτου να γίνουν ψηφιακά οι εξετάσεις. Τα ανάλογα αποφασίστηκαν και σε άλλα τμήματα και σχολές, όπως η Νομική ΑΠΘ.
Γιατί υπάρχει πρόβλημα αξιοπιστίας;
Γιατί ήδη, ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Αθήνας Νίκος Μπαλεβίλας (δείτε ακολούθως) έστησς δύο εικονικές δικτυακές πανεπιστημιακές εξετάσεις με την τεχνητή νοημοσύνη στο ChatGPT για για δύο μαθήματα της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Το μηχάνημα πέρασε και τις δύο!
Επιπλέον, ο παρακάτω πίνακας, που προέρχεται από τον κ.Διονύση Λατινόπουλο, Assοciate Professor στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης-Πολυτεχνική Σχολή Α.Π.Θ και είναι αποκαλυπτική. Δείχνει ότι στα δύο έτη που δόθηκαν (στο ΑΠΘ εν προκειμένω) διαδικτυακές εξετάσεις λόγω του κορονοϊου, 70.000 περισσότερα μαθήματα περάστηκαν ανά έτος. Αυτό το νούμερο αντιστοιχεί σε μια αύξηση 25% που δεν είναι απλά μια τυχαία αύξηση του μέσου όρου, αλλά μια αύξηση σε σχέση με κάθε προηγούμενη και επόμενη χρονιά!
Η ανάρτηση του Νίκου Μπελαβίλα
Έστησα δύο εικονικές δικτυακές πανεπιστημιακές εξετάσεις με την τεχνητή νοημοσύνη στο ChatGPT. Το μηχάνημα πέρασε και τις δύο. Απασχόληση μόλις μισής ώρας, δίνοντας στο ChatGPT για δύο μαθήματα της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχ. «θέματα» και σε 5’’ οι απαντήσεις. Θα τις δείτε πιο κάτω. Αν γνωρίζετε αρχιτεκτονική και πολεοδομία βαθμολογήστε. Σίγουρα προβιβάσιμοι βαθμοί προς το «Πολύ Καλά» δηλαδή 7-8. Με προσπάθεια λίγων λεπτών ακόμη μπορεί να πετύχει το “Άριστα» δηλαδή 9 ή 10.
Σε ερωτήσεις κρίσεως, το ChatGPT γράφει σίγουρα «Άριστα». Πέτυχε επίσης η δοκιμή σε ερώτηση σύγκρισης αρχιτεκτονικών ρευμάτων του 20ου αιώνα. Φαίνεται ότι γραπτές δικτυακές εξετάσεις σε θεωρητικά μαθήματα είναι αδύνατον να υπάρξουν. Η άγνοια του Υπουργείου Παιδείας είναι πρωτοφανής.
Ανεξάρτητα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, για το αν οι φοιτητικές καταλήψεις είναι νόμιμες ή παράνομες, κάποιος πρέπει να ενημερώσει το Υπουργείο Παιδείας ότι οι δικτυακές εξετάσεις πλέον είναι διαβλητές. Ιδού το πείραμα με δύο ερωτήσεις σε δύο διαφορετικά μαθήματα.
Ερώτηση για το μάθημα Ιστορίας Αρχιτεκτονικής 3ου έτους:
Αναλύστε το μνημείο της Μονής Δαφνιού, την αρχιτεκτονική του, τις εικόνες βυζαντινής τέχνης και την αποκατάσταση του.
Απάντηση ChatGPT:
«Η Μονή Δαφνίου είναι ένα σημαντικό μνημείο που βρίσκεται στον λόφο του Δαφνίου, κοντά στην Αθήνα. Το μνημείο αυτό είναι γνωστό και ως Εκκλησία της Παναγίας του Δαφνίου. Κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια του 11ου αιώνα και αποτελεί ένα από τα λίγα δείγματα βυζαντινής τέχνης που σώζονται στην περιοχή.
Η εξωτερική εμφάνιση του μνημείου είναι συγκλονιστική με την παλαιοχριστιανική αρχιτεκτονική της. Το κτίσμα είναι σταυροειδές με έναν κεντρικό ναό που περιβάλλεται από τρεις αψίδες. Ο τοίχος της εξωτερικής πλευράς διακοσμείται με πλούσια μωσαϊκά και γλυπτά. Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία είναι το μεγάλο μωσαϊκό της Παναγίας με το Παιδί, που βρίσκεται στην αψίδα του Ιερού Βήματος.
Στο εσωτερικό της Μονής Δαφνίου, η ατμόσφαιρα είναι εντυπωσιακή, με πολυάριθμα μωσαϊκά που απεικονίζουν βιβλικές σκηνές και αγίους. Το ιερό βήμα χαρακτηρίζεται από πολύτιμα μωσαϊκά, ενώ οι τοίχοι διακοσμούνται με αγιογραφίες.
Η Μονή Δαφνίου έχει υποστεί πολλές φορές ζημιές από διάφορα αίτια, όπως σεισμούς και πολέμους, αλλά η αξία της σαν ιστορικό και πολιτιστικό μνημείο παραμένει αναμφισβήτητη. Η Μονή Δαφνίου ανήκει στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, προσδίδοντας της έναν ιδιαίτερο πολιτιστικό και ιστορικό χαρακτήρα.
Η αναστήλωση της Μονής Δαφνίου έγινε μετά από σοβαρές ζημιές που προκλήθηκαν από τον σεισμό του 1999 στην περιοχή της Αττικής. Ο σεισμός αυτός προκάλεσε μεγάλες καταστροφές σε πολλά ιστορικά κτίρια, μεταξύ των οποίων και η Μονή Δαφνίου.
Η αναστήλωση του μνημείου διήρκεσε αρκετά χρόνια, καθώς προϋπέθετε σοβαρές εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης. Το έργο ολοκληρώθηκε στις αρχές του 21ου αιώνα, και από τότε η Μονή Δαφνίου έχει αποκατασταθεί και είναι προσβάσιμη για το κοινό, επιτρέποντας στους επισκέπτες να θαυμάσουν την εκπληκτική βυζαντινή αρχιτεκτονική και τα μοναδικά μωσαϊκά της.
Η Μονή Δαφνίου αποτελείται από ένα κεντρικό κτίριο, τον κεντρικό ναό, που είναι σταυροειδής και περιβάλλεται από τρεις αψίδες. Αυτή η κεντρική εκκλησία περιλαμβάνει το ιερό βήμα, όπου τοποθετούνται οι πανέμορφες μωσαϊκές σκηνές.
Πέρα από τον κεντρικό ναό, η μονή μπορεί να περιλαμβάνει και άλλα κτήρια που χρησιμοποιούνται για διάφορες λειτουργίες, όπως κτίρια κατοικιών για τους μοναχούς, αίθουσες συνεδριάσεων, αποθήκες, και άλλες υπηρεσίες που απαιτούνται για τη λειτουργία μιας μονής. Ωστόσο, ο αριθμός αυτών των κτιρίων μπορεί να ποικίλλει και εξαρτάται από την ιστορία και την εξέλιξη της μονής μέσα στα χρόνια.»
Ερώτηση για το μάθημα Πολεοδομίας και Χωρικού Σχεδιασμού 3ου έτους:
Εξηγήστε τι είναι οι πολεοδομικοί συντελεστές και πως χρησιμοποιούνται στον σχεδιασμό.
Απάντηση ChatGPT:
«Οι πολεοδομικοί συντελεστές είναι αριθμητικές τιμές που χρησιμοποιούνται στον τομέα του αστικού σχεδιασμού και της πολεοδομίας για να καθορίσουν την ποιότητα και την πυκνότητα του χτισίματος σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Αναφέρονται συνήθως σε κανονιστικές προδιαγραφές που ορίζουν τα όρια και τις παραμέτρους για τον τρόπο κατασκευής και τη χρήση του εδάφους.
Οι πολεοδομικοί συντελεστές μπορεί να περιλαμβάνουν τον ύψος των κτιρίων, τον αριθμό των ορόφων, την επιτρεπόμενη πυκνότητα κατοικημένων περιοχών, τον όγκο κτιρίων σε σχέση με το έδαφος, τον αριθμό των χώρων στάθμευσης και άλλα. Η χρήση αυτών των συντελεστών βοηθά στην επίτευξη ομοιομορφίας και συνοχής στον αστικό σχεδιασμό, προωθώντας την βιώσιμη ανάπτυξη και την ασφαλή χρήση του χώρου.
Ο συντελεστής δόμησης είναι ένας πολεοδομικός συντελεστής που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον όγκο ή τον αριθμό των κτιρίων που επιτρέπεται να κατασκευαστούν σε σχέση με το συνολικό έκταση του οικοπέδου ή της περιοχής. Συνήθως, ο συντελεστής δόμησης υπολογίζεται ως ο λόγος του συνολικού όγκου ή επιφάνειας κατασκευών προς το συνολικό έκταση του εδάφους.
Οι τοπικές και εθνικές αρχές καθορίζουν συνήθως τους συντελεστές δόμησης μέσω πολεοδομικών κανονισμών και ορισμένες φορές αναγράφονται ως περιοριστικοί παράγοντες για την ανέγερση κτιρίων σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Υψηλοί συντελεστές δόμησης συνήθως υποδηλώνουν υψηλή πυκνότητα δόμησης και ενδέχεται να επιτρέπουν την κατασκευή υψηλότερων κτιρίων.
Ο συντελεστής δόμησης είναι σημαντικός για τον αστικό σχεδιασμό, καθώς επηρεάζει τον τρόπο που αξιοποιείται το έδαφος και την ύπαρξη των αστικών δομών σε μια περιοχή.
Το ποσοστό κάλυψης αναφέρεται στο ποσοστό του εδάφους ενός οικοπέδου που καλύπτεται από την έδραση ή τον όγκο ενός κτιρίου. Συνήθως, υπολογίζεται ως ο λόγος της επιφάνειας που καλύπτεται από το κτίριο προς το συνολικό έκταση του οικοπέδου, εκφρασμένο σε ποσοστό.
Το ποσοστό κάλυψης είναι ένας από τους παράγοντες που συνήθως ρυθμίζονται από πολεοδομικούς κανονισμούς και ορίζουν το πόσο επιτρέπεται να καλύπτεται ένα οικόπεδο από κτίρια. Υψηλά ποσοστά κάλυψης σημαίνουν ότι ένα μεγαλύτερο ποσοστό του οικοπέδου καλύπτεται από κτίρια, ενώ χαμηλά ποσοστά επιτρέπουν μεγαλύτερο ανοιχτό χώρο.
Οι πολεοδομικοί κανονισμοί μπορεί να περιλαμβάνουν ποσοστά κάλυψης για να επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους, όπως η διατήρηση ανοιχτών χώρων, η βελτίωση της αστικής ποιότητας ζωής ή η διαχείριση των πόρων.»
Η ανάρτηση του Διονύση Λατινόπουλου
Να πούμε ένα μπράβο στους πρυτάνεις που (εν μέρει) υπέκυψαν στις απειλές (και τον εκφοβισμό από τον εισαγγελέα πρωτοδικών) και αποφάσισαν (και) υπέρ της ηλεκτρονικής (εξ’αποστάσεως) εξεταστικής… Ίσως δεν χρειαζόμαστε τα ιδιωτικά ΑΕΙ τελικά για να ρίξουμε το επίπεδο της ανώτατης εκπαίδευσης. Το πετυχαίνουμε και μόνοι μας. Και αν θεωρείτε υπερβολική την άποψη αυτή, δείτε τις δύο χρονιές που οι εξετάσεις έγιναν εξ’αποστάσεως στο ΑΠΘ ποια ήταν τα ποσοστά επιτυχίας σε σχέση με όλες τις άλλες χρονιές….
70.000 περισσότερα μαθήματα περάστηκαν ανά έτος, για όσο η πανδημία μας ώθησε σε εξ’αποστάσεως εκπαίδευση/εξέταση… Αυτό το νούμερο αντιστοιχεί σε μια αύξηση 25% που δεν είναι απλά μια τυχαία αύξηση του μέσου όρου, αλλά μια αύξηση σε σχέση με κάθε προηγούμενη και επόμενη χρονιά. Ειδικά την επόμενη χρονιά (2021-22) που είχαν καλομάθει από τις ηλεκτρονικές εξετάσεις οι φοιτητές του ΑΠΘ τα πήγαν χειρότερα από ποτέ με 100.000 λιγότερα περασμένα μαθήματα από το 2020-21…
Αλλά αυτό δεν ενδιαφέρει κανέναν προφανώς… νόμος και τάξη για τα κανάλια και τις εφημερίδες να υπάρχει… όλα τα άλλα λεπτομέρειες
Και τώρα τι κάνουμε; Μέτρα διασφάλισης του αδιάβλητου
Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας, παρότι αποφάσισε επίσης διαδικτυακή εξεταστική, έθεσε και δικλείδες ασφαλείας για τη διεξαγωγή τους ως εξής:
Ασφαλιστικές δικλίδες και μέσα για την εξασφάλιση του αδιάβλητου και της αξιοπιστίας της διενέργειας εξέτασης με μέσα εξ αποστάσεως αξιολόγησης
Η προβλεπόμενη στο πρόγραμμα εξετάσεων διάρκεια της εξέτασης περιλαμβάνει και το χρόνο ταυτοποίησης των συμμετεχόντων. Η πραγματική διάρκεια της εξέτασης δύναται να περιορίζεται περαιτέρω, κατά την κρίση του διδάσκοντα, λαμβάνοντας υπόψη την έκταση και τις απαιτήσεις των θεμάτων, ώστε να περιοριστεί η δυνατότητα αντιγραφής.
Η προφορική εξέταση εξ αποστάσεως πραγματοποιείται μέσω των συστημάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για την εξ’ αποστάσεως διδασκαλία, με χρήση κάμερας και μικροφώνου από τους εξεταζόμενους. Στην αρχή της εξέτασης, οι φοιτητές επιδεικνύουν τη φοιτητική τους ταυτότητα, ενώ κατά τη διάρκεια της εξέτασης οι φοιτητές διατηρούν σε λειτουργία την κάμερα και το μικρόφωνό τους, ώστε να διασφαλίζεται η μη χρησιμοποίηση μη επιτρεπόμενων μέσων και η μη επικοινωνία με τρίτους.
Για τη γραπτή εξέταση εξ αποστάσεως, οι εξεταζόμενοι χρησιμοποιούν τα αναγνωριστικά και συνθηματικά που τους έχουν δοθεί από το ΟΠΑ για τη σύνδεση στο σύστημα της εξέτασης (eClass ή Moodle), ενώ ταυτόχρονα συνδέονται με τον ίδιο τρόπο και στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης Microsoft Teams. Για πρακτικούς λόγους, χρησιμοποιείται διαφορετική ομάδα επικοινωνίας ανά επόπτη, στην οποία θα συνδέονται συγκεκριμένοι φοιτητές που θα ορίζονται από τον διδάσκοντα.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, το σύστημα εξ αποστάσεως διδασκαλίας χρησιμοποιείται: α. Για την αρχική ταυτοποίηση του εξεταζόμενου με την επίδειξη της ακαδημαϊκής
ταυτότητας μέσω της κάμερας στον επόπτη. Η διά της μεθόδου αυτής ταυτοποίηση είναι υποχρεωτική προκειμένου να επιτραπεί η εξέταση του φοιτητή.
β. Για την υποβολή γραπτών ερωτημάτων από τους εξεταζόμενους και διευκρινιστικών απαντήσεων από τον διδάσκοντα.
γ. Για τον διαμοιρασμό της οθόνης ή/και της κάμερας του εξεταζομένου με τον επόπτη, όταν αυτό του ζητείται από τον επόπτη.
δ. Για την περαιτέρω ταυτοποίηση του εξεταζομένου ως προς την διεύθυνση IP του υπολογιστή που χρησιμοποιεί o εξεταζόμενος.
Οι εξεταζόμενοι υποχρεούνται να παρακολουθούν τη ροή της συζήτησης στο σύστημα εξ αποστάσεως διδασκαλίας και τα μηνύματα που τους στέλνει ο επόπτης και να ακολουθούν τις σχετικές οδηγίες. Αν ο εξεταζόμενος δεν ανταποκριθεί σε αίτημα του επόπτη σε εύλογο χρονικό διάστημα, θα ενημερώνεται ο διδάσκων. Τα στοιχεία που συλλέγουν οι επόπτες κατά τη διάρκεια της εξέτασης συγκεντρώνονται από το συντονιστή επόπτη και στέλνονται στον διδάσκοντα με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Για τη διασφάλιση της εμπιστευτικότητας και της αξιοπιστίας της επικοινωνίας, όλες οι επικοινωνίες με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο γίνονται από και προς διευθύνσεις ΟΠΑ (@aueb.gr).
Ως βέλτιστη πρακτική για την αποφυγή χρήσης μη επιτρεπόμενων βοηθημάτων και την αποτροπή συνεργασίας κατά τη διάρκεια των γραπτών εξ αποστάσεως εξετάσεων, προτείνονται στους διδάσκοντες οι ακόλουθες επιλογές:
α. Τα θέματα να είναι κρίσης και όχι απλά γνώσης, έτσι ώστε η απάντησή τους να μην προκύπτει από απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο.
β. Κάποιες ερωτήσεις μπορούν να παραχθούν σε παραλλαγές αλλάζοντας μικρά αλλά καίρια σημεία σε αυτές αλλά και τις απαντήσεις τους.
γ. Μπορεί να αξιοποιηθεί η επιλογή αυτόματου “ανακατέματος” θεμάτων και των πιθανών απαντήσεών τους που προσφέρουν τα συστήματα eClass και moodle.
δ. Οι εξεταζόμενοι να ενημερώνονται ότι το σύστημα εξέτασης (π.χ. eClass) τηρεί αρχείο με τις διευθύνσεις IP των συνδέσεων που χρησιμοποίησε ο καθένας, και ότι αυτό ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί για τη διασφάλιση της ακεραιότητας της εξέτασης και τον εντοπισμό παράλληλων συνδέσεων.
ε. Σε περίπτωση αμφιβολίας για την τήρηση του αδιάβλητου της εξέτασης, ο διδάσκων μπορεί κατά την κρίση του να καλέσει εξεταζόμενους σε συμπληρωματική προφορική εξέταση.
Θα μπορέσουν όμως τέτοια μέτρα να εμποδίσουν το θρίαμβο της τεχνητής νοημοσύνης στις ψηφιακές εξετάσεις ή θα δούμε ξανά “έκρηξη” επιτυχίας όπως επί κορονοϊού; Θα το μάθουμε σύντομα. Πάντως ένα είναι σίγουρο. Η κυβέρνηση με την αδιαλλαξία της, οδηγεί το δημόσιο πανεπιστήμιο σε μεγάλες περιπέτειες…
Η χαρά του αντιγραφέα και του λογοκλόπου είναι οι τηλε-εξετάσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Πανελλήνιες εξετάσεις με φυσική παρουσία απολαμβάνουν υψηλής εκτίμησης στην Ελλάδα.
Αλλά δεν πρόκειται μόνο για αυτό.
Κανένα ανώτατο τεχνολογικό ειδικότερα ίδρυμα (ΕΜΠ, Αριστοτέλειο, Πολυτεχνείο Κρήτης, Πατρών, Δημοκρίτειο) δεν θα διακινδυνεύσει να ξεφτιλιστεί στο πανελλήνιο διοργανώντας τεχνικά διαβλητές εξετάσεις, οπλίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη φαρέτρα των εχθρών του με επιχειρήματα περί της επιστημονικής του ανεπάρκειας.