Του Γιώργου Χατζηδημητρίου
Κάποιοι παλαιότεροι συντάκτες θυμούνται την περίπτωση Έλληνα πολιτικού -βαθέως, κατά τα άλλα, θρησκευόμενου-, ο οποίος σε επίσκεψή του σε Πατριαρχείο του Ορθόδοξου Ελληνισμού, την ώρα που ο σεπτός Ποιμενάρχης τού απαριθμούσε τις δυσχέρειες του ποιμαντικού έργου στην πολύπαθη περιοχή του, εκείνος είχε βγάλει ατάραχος το κινητό κι έστελνε πυρετωδώς μηνύματα, κουνώντας πού και πού συγκαταβατικά το κεφάλι για να προσποιηθεί ότι παρακολουθεί τη «συζήτηση»…
Αλγεινή ήταν και η εικόνα ενός άλλου… αστέρα, ο οποίος την ώρα που ελληνική αντιπροσωπία σε επίσημη αποστολή ξεναγούνταν σε χώρους μνήμης ξένου κράτους την εποχή της χρηματιστηριακής έξαψης, εκείνος είχε βγάλει το κινητό κι έδινε νευρικά εντολές στον χρηματιστή του, «πούλα Χαλυβδόφυλλα κι αγόρασε Κλωστήρια»!
Τα θυμήθηκα τυχαία και συνειρμικά, τώρα που ακούγεται ότι το υπουργείο Παιδείας σκέφτεται να κάνει πιο αυστηρό το πειθαρχικό πλαίσιο και τις ποινές για τη χρήση κινητών στα σχολεία, παρά το γεγονός ότι σχετική εγκύκλιος που απαγορεύει τα κινητά τηλέφωνα στις σχολικές αίθουσες υπάρχει ήδη – άλλο που οι μαθητές, υπό το βαριεστημένο βλέμμα των δασκάλων που δεν έχουν καμία διάθεση να βγάλουν το φίδι απ’ την τρύπα, την έχουν γραμμένη εκεί που δεν πιάνει μελάνι!
Σχετική μελέτη του διαγωνισμού PISA 2022 επιβεβαίωσε ότι ένας (τουλάχιστον) στους τρεις μαθητές δεν προσέχει στο μάθημα, διότι θεωρεί πιο ενδιαφέρον να συμμετέχει στα κοινωνικά δίκτυα ή να στέλνει μηνύματα. Προσθέτως διαπιστώθηκε πως όταν οι μαθητές χρησιμοποιούν τάμπλετ ή λάπτοπ για να κρατούν σημειώσεις, δεν καταλαβαίνουν στην κυριολεξία τι ακούν!
Αν ήταν μονάχα αυτά, το κακό θα αντιμετωπιζόταν. Διότι τα κινητά στα σχολεία έχουν αναβαθμιστεί πλέον σε όργανα εγκλήματος. Αμέτρητα είναι τα περιστατικά εκφοβισμού και βίας -ακόμα και σεξουαλικής- εντός σχολείων, που μαγνητοσκοπούνται ή απαθανατίζονται στα κινητά και αναρτώνται στη συνέχεια στο διαδίκτυο με στόχο τον διασυρμό, οδηγώντας τα θύματα στα πρόθυρα της αυτοχειρίας.
Σε πρόσφατη έρευνα (Adolescent Brain Cognitive Development Study, 2018), γράφει (paideia-news.com) η δρ Θάλεια Μουσκουντή, μάχιμη εκπαιδευτικός και ψυχολόγος, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 11.000 παιδιά και η οποία διήρκεσε πάνω από 10 χρόνια διαφάνηκαν ξεκάθαρα οι επιπτώσεις της υπερβολικής έκθεσης των παιδιών σε συσκευές με οθόνη (screen time). Συγκεκριμένα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά τα οποία χρησιμοποιούσαν κινητά ή/και τάμπλετ πάνω από δύο ώρες την ημέρα είχαν χαμηλότερες επιδόσεις σε τεστ γνωστικής και γλωσσικής επάρκειας, πρόωρη αραίωση του προμετωπιαίου λοβού, καθώς και χαμηλότερη αποκρυσταλλωμένη νοημοσύνη και γνώσεις.
Φρονώ ότι η κατοχή κινητού στο σχολείο δεν αποτελεί μαθητικό δικαίωμα. Και πρέπει καθολικά να απαγορευτούν. Οι λόγοι ασφαλείας που επικαλούνται κάποιοι γονείς θα μπορούσαν εύκολα να αντιμετωπιστούν. Αρκεί βέβαια να δείξουν ενδιαφέρον για τα παιδιά τους πρωτίστως οι ίδιοι και να μην τα στέλνουν στα σχολεία για κανονικό παρκάρισμα, ξεφορτώνοντας τις ευθύνες τους σε ξένες πλάτες…