Η Άγκυρα «στήνει» εκλογές στα βακούφια – Στο στόχαστρο ο Ελληνισμός στην Τουρκία

Ευθεία επίθεση κατά του εναπομείναντος Ελληνισμού στην Τουρκία, αλλά και στις υπόλοιπες μειονότητες, όπως τους Αρμένιους και τους Εβραίους, κάνει η Άγκυρα, με στόχο να υφαρπάξει το κράτος της Τουρκίας τις περιουσίες των μειονοτικών Ιδρυμάτων – βακουφίων

Μπορεί η τουρκική κυβέρνηση να δηλώνει ότι κόπτεται δήθεν για τη Συνθήκη της Λωζάννης και το διεθνές Δικαίο, στην πραγματικότητα όμως το καταπατά ανερυθρίαστα. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί ο νέος κανονισμός για τις εκλογές στα βακούφια, που προγραμματίζονται για την αρχή του Νοεμβρίου. Άραγε, η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Εξωτερικών, έχουν αντιληφθεί τις δόλιες μεθοδεύσεις της Άγκυρας με στόχο την υφαρπαγή των μειονοτικών περιουσιών, ή, για μια ακόμη φορά, θα αρκεστούν στους «δεκάρικους» καταγγελτικούς λόγους;

Να σημειωθεί ότι μόλις πρόσφατα η Άγκυρα, παράλληλα με τις κατηγορίες κατά της Ελλάδας για δήθεν παραβίαση των διεθνών Συνθηκών και την έγερση απαιτήσεων περί «αποστρατιωτικοποίησης» των νησιών του Αιγαίου, ύψωσε τους τόνους για τη Θράκη και την εκλογή του ψευδομουφτή. Ως συνήθως, δε, για πολλοστή φορά κατήγγειλε τη χώρα μας για παραβίαση της Συνθήκης της Λωζάννης.

Τώρα, η Άγκυρα ετοίμασε έναν κανονισμό, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της, με στόχο να αποτελειώσει τον μικρό Ελληνισμό που απέμεινε μετά από πολλούς διωγμούς στην Τουρκία. Βάσει αυτού σχεδιάζεται να γίνουν οι εκλογές στα μειονοτικά – μη μουσουλμανικά Βακούφια, στην αρχή του Νοεμβρίου 2022. Κανονισμός, ο οποίος ανοικτά έχει καταγγελθεί, ακόμα και από Τούρκους νομικούς, ότι παραβιάζει τη Συνθήκη της Λωζάννης και τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Άραγε, το υπουργείο Εξωτερικών έχει φροντίσει να προβεί σε αυστηρές διαμαρτυρίες με παραλήπτη την Άγκυρα; Έχει καταγγείλει την τουρκική κυβέρνηση στην ΕΕ και διεθνώς για τις μεθοδεύσεις της; ‘Η για μια ακόμη φορά, καθυστερημένη, παρακολουθεί άπραγη τις εξελίξεις που χαράσσει η απέναντι πλευρά;

Ο νέος κανονισμός δημοσιεύθηκε στις 18 – 6 – 2022, εννιά χρόνια μετά την ακύρωση (19 – 1 – 2013) του προηγούμενου.

Και πάλι παραβάτης

Να σημειωθεί πως ήδη από τον Ιούνιο, η Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών δημόσια έχει καταγγείλει τον κανονισμό των εκλογών για «σοβαρές αντιθέσεις με τη Συνθήκη της Λωζάννης αλλά και το Σύνταγμα της Τουρκίας».

Τόνιζε, μάλιστα, ότι «μετά από 8,5 χρόνια αναμονής, ο νέος Κανονισμός που δημοσιεύτηκε στις 18 – 6- 2022 και αναμενόταν από το 2013, δείχνει την ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων που θα προκύψουν από την εφαρμογή του, ιδιαίτερα για την Ελληνορθόδοξη Μειονότητα».

Από τη μεριά του, φέτος τον Αύγουστο, ο δικηγόρος στην Κωνσταντινούπολη, μέλος του διδακτικού προσωπικού του Πανεπιστημίου, ΟΚΑΝ, Cem Sofuoğlu (Τζεμ Σοφούογλου), σε άρθρο του στην εφημερίδα, «Απογευματινή» της Κωνσταντινούπολης, μεταξύ άλλων έγραφε:

«Ο νέος Εκλογικός Κανονισμός των μη μουσουλμανικών βακουφίων, αντίκειται τόσο στις διεθνείς συμβάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 5 (Συνθήκη της Λωζάνης και/ή Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), όσο και στο Σύνταγμα (σ.σ. της Τουρκίας) και τον Νόμο Περί Βακουφίων».

Και σε άλλο σημείο του κειμένου του, τονίζει: «Είναι σαφές ότι, ιδίως η Ρωμαίικη Κοινότητα, ο πληθυσμός της οποίας βαίνει μειούμενος, αλλά είναι η πλουσιότερη από άποψη ακίνητης περιουσίας, θα υποστεί μεγάλη ζημία από την εφαρμογή των άρθρων 6 και 7».

Αναλυτικά το άρθρο του Τζεμ Σοφούογλου: Aντίκειται στις διεθνείς συμβάσεις o νέος Εκλογικός Κανονισμός των μη μουσουλμανικών βακουφίων

Επιπλέον, η Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών υπογραμμίζει ότι «η όλη διαδικασία οργάνωσης και πραγματοποίησης των εκλογών υπόκειται σε ασφυκτικό έλεγχο και παρεμβάσεις της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων. Κάθε ψηφοφόρος ελέγχεται σε λεπτομέρεια. Αποκλείεται να ψηφίσουν οι εκπατρισθέντες Κωνσταντινουπολίτες, σε βάρος της θέλησής τους, αν και έχουν ιθαγένεια της Τουρκίας».

Κοντολογίς, η Τουρκία δεν παραβίαζε ωμά εδώ και πολλές δεκαετίες τις Συνθήκες, τόσο διώκοντας τον Ελληνισμό της Πόλης, της Ίμβρου και της Τενέδου, αλλά είναι διαχρονικός παραβάτης. Ακόμα και σήμερα, με «τεχνάσματα» που παραβιάζουν μέχρι και το τουρκικό Σύνταγμα, επιχειρεί να αποτελειώσει τις μειονότητες στη χώρα, και βέβαια τον Ελληνισμό. Κατά τα λοιπά, η Άγκυρα κόπτεται για τη διεθνή νομιμότητα και τη Συνθήκη της Λωζάννης.

Οι μη εκλογές

Παραθέτοντας τα ιστορικά στοιχεία για τις εκλογές των Βακουφίων, η Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών αναφέρει:

«Είναι χρήσιμο να ανατρέξουμε στην ιστορία των εκλογών, μάλλον σωστότερα μη εκλογών, στα ευαγή ιδρύματα μετά από το 1923, δηλαδή τη σύναψη της Συνθήκης της Λωζάννης που αποτελεί ουσιαστικά την ιδρυτική πράξη της σύγχρονης Τουρκίας.

Με αφορμή την υιοθέτηση του μεταφρασμένου Ελβετικού Αστικού Κώδικα από το Κεμαλικό καθεστώς τον Φεβρουάριο 1926, τα 52.000 Μουσουλμανικά Ευαγή Ιδρύματα τέθηκαν υπό τη διοίκηση της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων και η εποπτεία των μη Μουσουλμανικών (όσα έμειναν στον νομό της Κωνσταντινούπολης μετά από τα τραγικά γεγονότα 1913-1922).

Ταυτόχρονα καταργήθηκε, με ανοικτή παραβίαση του άρθρου 42 της Σ. Λωζάννης, το εθνικό συμβούλιο της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας που αντιστάθηκε, ενώ οι ταγοί της Αρμενικής και Εβραϊκής Κοινότητας παραιτήθηκαν οικειοθελώς από τα δικαιώματά τους. Με τον τρόπο αυτό καταργήθηκε ο αιρετός συντονιστικός φορέας της Ρωμαϊκής Κοινότητας της Πόλης που είχε λειτουργήσει μετά από τη Σ. Λωζάννης μόνο με τα λαϊκά μέλη.

Αν και εκδόθηκε ο Νόμος 2762 το 1935 για την αιρετή διοίκηση των Μειονοτικών Ευαγών ιδρυμάτων, αμέσως μετά ανεστάλη η εφαρμογή του με την επιβολή του μηχανισμού «ενός εφόρου—tek müteveli) που διοριζόταν από την Κυβέρνηση. Στο μεγαλύτερο Ρωμαίικο Ίδρυμα στο Βαλουκλή διορίστηκε ο Ισταμάτ Ζιχνί συνεργάτης του περιβόητου «Παπά Ευ-θύμ».

Για πρώτη φορά εκλογές έγιναν την περίοδο 1946-48 υπό τον κρατικό έλεγχο. Στο διάστημα 1950-60 την περίοδο της πρωθυπουργίας Μεντερές έγιναν εκλογές στα μη Μουσουλμανικά ιδρύματα και ειδικότερα στα περίπου 70 Ρωμαίικα βακούφια, σχετικά υπό ομαλές συνθήκες.

Μετά από το πραξικόπημα της 27/5/1960 και την ίδρυση το 1962 στη πρωθυπουργία της «Ειδικής Επιτροπής επί Μειονοτήτων—Azınlıklar Taali Komisyonu», καταργήθηκαν οι κεντρικές Εφορίες των Μειζόνων Ιδρυμάτων που ήταν δευτεροβάθμια όργανα συντονισμού των Ρωμαίικων Μειζόνων Ιδρυμάτων.

Πάγια πολιτική της Τουρκίας, μέχρι και σήμερα, είναι να αναγνωριστούν μόνο και μόνο ως ειδικά νομικά πρόσωπα απομονωμένα τα 70 ευαγή ιδρύματα της Ρωμαίικης Κοινότητας.

Τη δεκαετία 1960-70 εκλογές έγιναν το 1965 και 1969 με αρκετές κρατικές παρεμβάσεις. Στη συνέχεια για 22 χρόνια δεν έγιναν εκλογές και το 1991 οι εκλογές διεξήχθησαν με τον ασφυκτικό έλεγχο της Άγκυρας και πρωτίστως στο Ίδρυμα Βαλουκλή που επιβλήθηκε από τις υπηρεσίες της Τουρκίας ένας υποψήφιος, που παρέμεινε εφόρου ζωής μέχρι το 2015 απολυταρχικός διοικητής.

Μετά από την απόκτηση υποψηφίας χώρας προς ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ανάληψη της εξουσίας από το κόμμα ΑΚΡ, έγιναν εκλογές το 2006-7 και 2010-11 με εξαίρεση πάλι το ίδρυμα Βαλουκλή, όπου το ίδιο το Κράτος δε σεβάστηκε τους δικούς του νόμους και τα τελευταία 31 χρόνια υπάρχει μια δοτή διοίκηση σε αυτό το μείζων ίδρυμα της Ρωμιοσύνης».

Ο νέος κανονισμός

Η ανάλυση του νέου κανονισμού από την Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών και οι επιπτώσεις για τον εναπομείναντα Ελληνισμό, έχει ως εξής:

«Σοβαρές αντιθέσεις με τη Συνθήκη της Λωζάννης, αλλά και το Σύνταγμα της Τουρκίας . Μετά από 8.5 χρόνια αναμονής, τη 18 Ιουνίου 2022, δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Τουρκίας ο Κανονισμός Εκλογών για τα Ευαγή Ιδρύματα (Βακούφια) που πρόκειται να ισχύσει και για τη Ρωμαίικη Μειονότητα της Πόλης.

Ο νέος Κανονισμός δημοσιεύτηκε τη 18/6/2022 και αναμενόταν από το 2013. Η πρώτη ανάλυση του κειμένου δείχνει την ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων που θα προκύψουν από την εφαρμογή του Κανονισμού ιδιαίτερα για την Ελληνορθόδοξη Μειονότητα.

Τα προβλήματα αυτά είναι:

1) Στο άρθρο 5, εδαφ. 2 ορίζεται ότι ζητήματα που δεν προβλέπονται στον κανονισμό αυτό ρυθμίζονται με τα προβλεπόμενα σε νόμους που αφορούν σωματεία. Πρόκειται για πολύ επικίνδυνη «ασάφεια». Η αναφορά κατά γενικό τρόπο ενός άσχετου για τα Βακούφια νόμου (sivil toplum kuruluşları) χωρίς να αναφέρεται συγκεκριμένα για ποιες περιπτώσεις, εκτιμάμε ότι είναι αντισυνταγματική.

2) Οι εκλογές θα γίνουν για κάθε Βακούφι λαμβάνοντας υπόψη τις τρεις εκλογικές περιοχές του Νομού της Κωνσταντινούπολης (άρθρο 6) που φαίνονται στο παρακάτω χάρτη:

Προκύπτει ότι σε ένα βακούφι που ανήκει σε μια από τρεις περιοχές θα ψηφίσουν οι κατοικούντες στην εκλογική περιοχή αυτή και το χειρότερο υποψήφιοι μπορούν να είναι μόνο αυτοί που κατοικούν στην ίδια περιοχή.

Ο μικρός πληθυσμός της Ομογένειας καθιστά πολύ δύσκολη την εξασφάλιση εύρεσης υποψηφίων για κάθε βακούφι καθόσον: Ο αριθμός των Ελληνορθόδοξων βακουφίων είναι 70. Για κάθε ίδρυμα χρειάζονται τουλάχιστον 7 (τακτικά) + 4 (αναπληρωματικά) μέλη. Δηλαδή ο αριθμός των μελών των Δ.Σ. συνολικά είναι 70Χ11=770. Επειδή δε ορίζεται ότι κάθε ομογενής μπορεί να συμμετάσχει σε πολύ 3 Δ.Σ. θα πρέπει να βρεθούν 257 άτομα που είναι κατά πάσα πιθανότητα πράγμα αδύνατο να επιτευχθεί.

Παίρνουν τη διαχείριση

Αν σκεφτεί κανείς τον γεωγραφικό διαμοιρασμό (3) ιδιαίτερα για την Ασιατική πλευρά μαζί με τα Πριγκηπόνησα τα πράγματα είναι πολύ δυσκολότερα. Σε περίπτωση που δε θα υπάρξουν αρκετοί υποψήφιοι λαμβάνοντας υπόψη την ανωτέρω παραγ. 1 είναι ενδεχόμενος ο κίνδυνος η Γενική Διεύθυνση Βακουφίων να ορίζει εκτός της Ομογένειας διαχειριστές ή ακόμα να κηρύσσει ως «Μαζμπούτ» τα ιδρύματα όπως είχε αρχίσει να γίνεται στις δεκαετίες 1980 (π.χ. Αγ. Γεώργιος Εντιρνέκαπι – πύλης Αδριανουπόλεως).

Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η Ελληνορθόδοξη (υπό την εθνοθρησκευτική έννοια για να είμαστε ακριβείς με το πνεύμα της Συμφωνίας της 30ης Ιανουαρίου 1923) μειονότητα παρέμεινε στην Κωνσταντινούπολη σύμφωνα με μοναδικό όρο την εγκατάσταση εντός των νομαρχιακών ορίων της πριν από τις 30 Οκτωβρίου 1918. Για την εφαρμογή των όρων προστασίας της Συνθήκης της Λωζάννης, δεν ετέθη όρος κανενός είδους διαχωρισμού εντός των γεωγραφικών ορίων της Κωνσταντινούπολης.

3) Η όλη διαδικασία οργάνωσης και πραγματοποίησης των εκλογών (άρθρα 8-12) υπόκειται σε ασφυκτικό έλεγχο και παρεμβάσεις της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφιών. Κάθε ψηφοφόρος ελέγχεται σε λεπτομέρεια. Αποκλείεται να ψηφίσουν οι εκπατρισθέντες Κωνσταντινουπολίτες ενάντια στη θέληση τους, αν και έχουν ιθαγένεια της Τουρκίας.

Σε περίπτωση τα στοιχεία που υποβάλει το Βακούφι θεωρηθούν ως ελλιπή οι παρεμβάσεις των Διευθύνσεων των Βακουφίων είναι πολύ αυστηρές όπως π.χ. να διορίζονται μέλη των εφορευτικών επιτροπών εκλογών εκτός της Ομογένειας. Ορίζεται ότι μπορούν 2 μέλη των εφορευτικών επιτροπών (από τα 5) να είναι από την απερχόμενη διοίκηση που θα μπορούσε να δημιουργήσει εξαρτήσεις μεταξύ της παλιάς και της μελλοντικής διοίκησης.

4) Με το άρθρο 15 επιτείνεται η κατάσταση ανωμαλίας στο Ίδρυμα Βαλουκλή που ισχύει από το 1991 που δεν έγιναν εκλογές από τότε με την κραυγαλέα κάλυψη των αρχών της Τουρκίας. Αναφέρεται ότι για να γίνουν εκλογές στα Νοσοκομειακά ιδρύματα, πρέπει να εκδοθεί πρόσθετος κανονισμός από το Υπουργείο Υγείας στο μέλλον, με την υπόσχεση ότι θα γίνουν οι εκλογές μέχρι την 31/12/2023».

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Πώς η Δύση έχει απέναντί της μόνο και πάντα «χασάπηδες»

Μετά τον «χασάπη» της Βαγδάτης, τον «χασάπη» της Λιβύης και τον «χασάπη» της Συρίας, προστέθηκε κι ο «χασάπης» του...

Ο Πούτιν ως άλλοθι

Ο τρόμος που επικρατεί στις τάξεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και της ηγεσίας του εν όψει των επερχόμενων ευρωεκλογών...

Έτοιμοι να τα «βρουν» ήταν Ρώσοι και Ουκρανοί

Ένα 17σέλιδο μυστικό έγγραφο, που θα μπορούσε να είχε τερματίσει τον πόλεμο στην Ουκρανία πριν καλά καλά ξεκινήσει, δημοσιεύεται...

Ένας οικονομολόγος στο τιμόνι του ρωσικού υπουργείου Άμυνας

Η αλλαγή-έκπληξη στην ηγεσία του ρωσικού υπουργείου Άμυνας στη Ρωσία ερμηνεύεται από δύο απλά νούμερα. Ο συνδυασμένος προϋπολογισμός του...