Ναυτιλία: Ήττα για Μητσοτάκη

Ευθεία και κατηγορηματική απόρριψη αντιμετωπίζει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στις προσπάθειές του για εξαίρεση της ελληνικής ναυτιλίας από το αυστηρότερο πλαίσιο δυτικών κυρώσεων στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, τη θαλάσσια μεταφορά του προς τρίτες (εκτός Ε.Ε.) χώρες και την ασφαλιστική κάλυψη των τάνκερ και των φορτίων τους.

  • Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΤΑΡΚΑ *

Το ζήτημα αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τις Βρυξέλλες και την Ουάσινγκτον, καθώς η Ε.Ε. θα εφαρμόσει, στις 5 Δεκεμβρίου 2022, απαγόρευση ασφάλισης πλοίων με ρωσικά πετρελαϊκά φορτία, ενώ οι ΗΠΑ και η Βρετανία (έδρα των μεγαλύτερων ασφαλιστικών ομίλων) προτείνουν την εναλλακτική μέθοδο απαγόρευσης μόνον φορτίων από μία τιμή και άνω.

Οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί υπεύθυνοι εφαρμογής κυρώσεων (με μακρά πείρα από μέτρα κατά του Ιράν, του Ιράκ, της πρώην Γιουγκοσλαβίας και της Βενεζουέλας επί σειρά ετών) διαμηνύουν ότι η δική τους πρόταση ευνοεί τη ροή φθηνού πετρελαίου προς τρίτες χώρες, και ειδικά στις φτωχές οικονομίες. Υπογραμμίζουν, ταυτόχρονα, ότι η συμπίεση της τιμής θα περιορίσει τα υπερκέρδη του Κρεμλίνου που χρηματοδοτούν τις πολεμικές επιχειρήσεις.

Ο κ. Μητσοτάκης είχε προετοιμαστεί να εγείρει το αίτημα εξαίρεσης, που θα προστάτευε τα συμφέροντα ενός κλάδου με μέγιστη συνεισφορά στην εθνική οικονομία, σε ξένους ομολόγους του κατά τη διάρκεια της προ εβδομάδας συνόδου στην Πράγα. Το Μαξίμου παρακολουθεί και σειρά σχετικών διπλωματικών επαφών στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Υπενθυμίζεται ότι, τον Ιούνιο, η Αθήνα φαινόταν να εξασφαλίζει κάποιου είδους εξαίρεση, αλλά, μολονότι οι ισορροπίες μεταβλήθηκαν δυσάρεστα στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο κ. Μητσοτάκης εξακολουθούσε να διαβεβαιώνει συνομιλητές του στη ναυτιλιακή κοινότητα ότι τα επιχειρήματά του προς τις ξένες κυβερνήσεις θα είναι πειστικά, αποτελεσματικά και αποδεκτά.

Το σκεπτικό της Αθήνας ήταν -και παραμένει- ότι τα πλοία ελληνικών συμφερόντων πρέπει να εξαιρεθούν πλήρως και πως, αν αυτό δεν καταστεί δυνατόν, πρέπει να καθιερωθούν δύο σημαντικές διατάξεις. Πρώτον, οι -κατά περίπτωση- πλοιοκτήτες ή εφοπλιστές να μην έχουν καμιά νομική ευθύνη για το ανώτατο όριο τιμής στα φορτία ρωσικού πετρελαίου, επειδή είναι μόνο μεταφορείς του και δεν εμπλέκονται στην καθαυτή συναλλαγή. Δεύτερον, οι ναυτιλιακές εταιρίες να μην έχουν -ως ιδιοκτήτριες, ναυλώτριες ή υπεργολάβοι- υποχρέωση ελέγχου της προέλευσης και της γνησιότητας των φορτωτικών εγγράφων και τήρησης αρχείου, επειδή -και πάλι- όλες οι διαδικασίες αφορούν μόνον τον πωλητή και τον αγοραστή.

Ξένοι διπλωμάτες χαρακτηρίζουν την πρόταση Μητσοτάκη «πολύ ελληνική» με «νοοτροπία εμπορικού και συντεχνιακού προστατευτισμού άλλης εποχής». Σπεύδουν, ασφαλώς, να παραδεχθούν ότι η Ελλάδα, ως τώρα, αποτελεί υπόδειγμα εφαρμογής των διεθνών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, συμπληρώνοντας πάντως -κυνικά- ότι το δίλημμα της κυβέρνησης είναι απλό: είτε αποδέχεται το νέο πλαίσιο κυρώσεων είτε σταματούν όλες οι συναλλαγές.

Τα σχόλια των ξένων διπλωματών ταυτίζονται με τις εκτιμήσεις Ελλήνων συναδέλφων τους, που προσθέτουν ότι ο πρωθυπουργός θα πρέπει να διαπίστωσε στη Σύνοδο της Πράγας ότι οι ΗΠΑ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία έχουν σχεδόν συμφωνήσει στον νέο μηχανισμό περιορισμού των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου. Το δε προσχέδιο του νέου μηχανισμού έχει ήδη απορρίψει το ελληνικό σκεπτικό περί απαλλαγής του «απλού μεταφορέα» από κάθε νομική ευθύνη. Ο μηχανισμός θα υποχρεώνει τις ναυτιλιακές εταιρίες να ζητούν και να διατηρούν (μαζί με τις ασφαλιστικές εταιρίες) όλα, ανεξαιρέτως, τα παραστατικά συναλλαγών αγοραστή – πωλητή, ώστε να μπορούν να αποδεικνύουν τη συμμόρφωση προς τις κυρώσεις.

Η μόνη εναλλακτική παράκαμψης των νέων διατάξεων θα ήταν η σύναψη ασφαλιστικών συμβολαίων με εταιρίες της Κίνας, αλλά, σε μια τέτοια περίπτωση, το ρίσκο της ελληνικής ναυτιλίας έναντι της Δύσης θα ήταν τεράστιο.

* Εκδότη του περιοδικού «Αμυνα & Διπλωματία» και σύμβουλου ξένων εταιριών μελέτης επιχειρηματικού ρίσκου για τη ΝΑ Ευρώπη

Πηγή: newsbreak.gr

  1. Πρέπει οπωσδήποτε “τα συμφέροντα ενός κλάδου με μέγιστη συνεισφορά στην εθνική οικονομία” να διασφαλιστούν πάση θυσία. Αλλιώς ο “κλάδος” θυμώνει και απολύει τον αρμόδιο υπάλληλο.

  2. Κέρδισε πάλι ο Κυριάκος, προβλέπω αθρόες αλλαγές σημαίας μεσοπέλαγα. Μα καλά, πιστεύουν πως μπορούν να βάλουν τη ναυτιλία σε μπουκάλι.

  3. @Προς αρθρογράφο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΤΑΡΚΑ
    Γράφετε επ’ ακριβώς ‘Κλάδος με μέγιστη προσφορά στην Εθνική οικονομια”
    Επειδή παρακολουθώ σχετικές αναρτήσεις σας και θεωρώ ότι διαθέτετε εξειδικευμένες γνώσεις γιά τον κλάδο των εφοπλιστών, θα παρακαλούσα σε μιά ανάρτηση σας εδώ να μας ενημερώσετε αναλυτικά γιά αυτή την προσφορά.
    Γιατί οι εφοπλιστες έχουν δεκάδες απαλλαγές, από το αφορολόγητο πετρέλειο, την εθελοντική φορολόγηση των κερδών τους, τις διευκολύνσης που τους παρέχει το Ελληνικό κράτος που έχουν κόστος για τον κρατικό κορβανα μέχρι και την απόλυτη απαλλαγή τους από τον φόρο μεταβίβασης.
    Όταν και ο πιό φτωχός Έλληνας πληρώνει φόρο μεταβίβασης ακόμα και για ΄ενα κοτέτσι που μεταβιβάζει στα παιδιά του.
    Και τέλος τα οφέλη από τους Έλληνες ναυτικούς ως πληρωματα στα καράβια τους, εδώ και δεκαετίες όλες οι κυβερνήσεις με μιά σειρα΄νόμων τους έχουν απαλλάξει από δεσμεύσεις και στα πληρώματά τους οι Έλληνες ναυτικοί αποτελούν συντριπτική μειοψηφία.

    Μια αναλυτική μελετη σας επ’ αυτού, θα είχε ενδιαφέρον

  4. Προς κ. Γιάννη Κατσώνη,
    Εξαιρετική τοποθέτηση. Ας ελπίσουμε ότι ο κ. Τάρκας θα απαντήσει!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Μάταιη η αντίσταση απέναντι στη νέα τεχνολογία

Κρίνοντας από μερικά σημάδια των τελευταίων ημερών, συμπεραίνει κανείς ότι αυτός ο χυδαίος καπιταλισμός των μερισμάτων έχει περάσει πλέον...

Κατώτερη των προσδοκιών η εμπορική κίνηση το Πάσχα

Παραδοσιακά, ο εμπορικός κόσμος περιμένει όποια εορταστική περίοδο για την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεών του. Ειδικά σε αυτή...

Γιατί ο «μητσοτακισμός» πρέπει να εξαφανιστεί από την πολιτική σκηνή της...

Η πολιτική σημασία των προσεχών ευρωεκλογών ανάγεται σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο οι Έλληνες θα αποφασίσουν εάν επιθυμούν να...

Προοπτικές και προβληματισμοί για την ηλεκτροκίνηση

Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο του στόχου για ανθρακική ουδετερότητα μέχρι το 2050,  η Ευρώπη επιταχύνει τα βήματά της...