Το νέο ράλι στην τιμή του πετρελαίου που πυροδότησε η πολιτική συμφωνία της ΕΕ για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αυξάνει και στην Ελλάδα τις πιέσεις για μέτρα, τα οποία θα μετριάζουν τις αυξήσεις στα υγρά καύσιμα.
Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο εργάζεται με ορίζοντα χρόνου μέχρι και το τέλος του μήνα πριν οριστικοποιήσει ένα νέο πακέτο μέτρων, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα έχει νέα φιλοσοφία σε σχέση με αυτά που υιοθετήθηκαν έως τώρα.
Προς το παρόν, οι επιτελείς του ΥΠΟΙΚ συνεργάζονται με το υπουργείο Ενέργειας προκειμένου να υλοποιηθεί η αναδρομική παρέμβαση για τα τιμολόγια του ρεύματος, που θα έχει κόστος 3,2 δισ. ευρώ μέχρι και το τέλος του χρόνου. Αυτές τις ημέρες γίνονται οι ρυθμίσεις ώστε μέχρι και τα μέσα του μήνα να ανοίξει η πλατφόρμα για την αναδρομική καταβολή του 60% των επιβαρύνσεων (αφαιρουμένων των εκπτώσεων των παρόχων και των επιδοτήσεων των τιμολογίων) που είχαν οι καταναλωτές, από τον Δεκέμβριο του 2021. Η εφαρμογή του μέτρου τον Ιούνιο και η έμμεση κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής τον Ιούλιο θεωρείται ότι θα αποσυμπιέσουν σε μεγάλο βαθμό τις επιβαρύνσεις που υφίστανται τα ελληνικά νοικοκυριά.
Οι προϋποθέσεις
Το επόμενο βήμα σε ό,τι αφορά τα μέτρα στήριξης θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες. Ο πρώτος είναι τα φορολογικά έσοδα να έχουν την ίδια καλή πορεία που οδήγησε στην υπέρβαση του στόχου του προϋπολογισμού κατά 1,7 δισ. ευρώ στο τέλος Απριλίου. Προς το παρόν τα μηνύματα από τα έσοδα μέχρι και το δεύτερο 10ήμερο του Μαΐου είναι θετικά.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η πορεία του τουρισμού που θα δώσει μια ομαλή πορεία αυξημένων εσόδων σχεδόν μέχρι και τα τέλη του χρόνου.
Ο τρίτος παράγοντας θα είναι ο δημοσιονομικός χώρος που θα πρέπει να δημιουργηθεί από τα μέτρα στήριξης που έχουν ήδη ανακοινωθεί και θα εφαρμοστούν. Με άλλα λόγια, για υπάρχει περιθώριο για νέα μέτρα, θα πρέπει αυτά που ήδη τρέχουν να κοστίσουν λιγότερο από ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί. Δηλαδή, το κόστος για την παρέμβαση στα τιμολόγια ρεύματος να είναι τελικά μικρότερη από 3,2 δισ. ευρώ. Τούτο διότι το οικονομικό επιτελείο δεν θέλει σε καμμία περίπτωση να αλλάξει για δεύτερη φορά τον στόχο για το πρωτογενές έλλειμμα, το οποίο αυξήθηκε στο 2% από 1,4% του ΑΕΠ που είχε στόχο ο προϋπολογισμός του 2022, ακριβώς για να συμπεριλάβει τα ήδη γνωστά μέτρα στήριξης.
Μια ακόμη συνθήκη που θα πρέπει να εκπληρώνεται είναι ότι δεν θα πρέπει να γίνει νέος και εκ των πραγμάτων ακριβός δανεισμός για να υλοποιηθούν νέα μέτρα στήριξης.
Ενδεχόμενα μέτρα
Σε ό,τι αφορά όμως ενδεχόμενα πρόσθετα μέτρα, με δεδομένο ότι το θέμα με τις ανατιμήσεις στο ρεύμα θα βρει λύση, η στόχευση θα είναι να μετριαστούν οι αυξήσεις στα υγρά καύσιμα. Ειδικότερα:
– Η επιδότηση των καυσίμων θα παραταθεί με άλλη μορφή. Θα αφορά και πάλι μια επιδότηση, η οποία όπως θα είναι μηνιαία και θα μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών ώστε να απορροφά σε κάθε περίπτωση ένα μέρος των ανατιμήσεων.
– Η ειδική επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης κατά 15 λεπτά στην τιμή διυλιστηρίου θα πάρει και δεύτερη παράταση (έχει ήδη παραταθεί για τον Μάιο και τον Ιούνιο), ίσως και μέχρι και το τέλος του χρόνου, ανάλογα με την πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το μέτρο που θα πρέπει να επιλεγεί για να βοηθήσει τους οικονομικά ασθενέστερους. Σε πρώτη φάση αυτό έγινε με την επιταγή ακρίβειας από την οποία επωφελήθηκαν περίπου 1,6 εκατομμύρια φορολογούμενοι. Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας εξετάζουν ένα νέο μέτρο με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ίσως με ένα ανανεούμενο μηνιαίο ποσό μέχρι και το τέλος του χρόνου.
Πηγή: capital.gr