Βροχή τουρκικών προκλήσεων στο Αιγαίο: Κατόπιν εορτής συναγερμός στην Ελλάδα – Τουρκικό «μπλόκο» σε Ίμια, Ρόδο, Κω

Η βροχή των πρόσφατων τουρκικών προκλήσεων στο Αιγαίο, με τον πρωτοφανή αριθμό παραβιάσεων και υπερπτήσεων, αποσκοπεί να μετατρέψει το ανατολικό Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο σε απαγορευμένες θάλασσες για τη χώρα μας. Η Ελλάδα ετέθη σε κατάσταση συναγερμού, αφού η Τουρκία είχε κάνει σουρωτήρι τον ελληνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ)

Εξαιρετικά σοβαρά ερωτηματικά ως προς τον τρόπο που αντιμετώπισε η Ελλάδα το πρωτοφανές μπαράζ της τουρκικής προκλητικότητας, προκύπτουν από τα έως τώρα δεδομένα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ την Τετάρτη 27 Απριλίου τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη «όργωναν» τον ελληνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ) και έκαναν μαζικές υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά στο Ανατολικό Αιγαίο, σημειώθηκαν μόνο δύο αερομαχίες («εμπλοκές»), όταν ελληνικά μαχητικά έσπευσαν να αναχαιτίσουν τους εισβολείς. Άραγε, δεν υπήρχε επάρκεια ελληνικών αεροσκαφών εκείνη την ημέρα για να αντιμετωπιστούν οι εισβολείς;

Να σημειωθεί ότι την περασμένη Τετάρτη, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα οι ελληνικές Αρχές, από το πρωί μέχρι το βράδυ, έγιναν 168 παραβιάσεις του ΕΕΧ. Από 18 τουρκικά F-16, εκ των οποίων τα 10 οπλισμένα, έγιναν 118 παραβιάσεις, εκ των οποίων οι 41 ήταν υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά. Σύμφωνα με τις ελληνικές Αρχές, σημειώθηκαν μόνο δύο «εμπλοκές» – αερομαχίες.

Ένταση στο Αιγαίο: 168 παραβιάσεις-ρεκόρ – Μπαράζ τουρκικών υπερπτήσεων πάνω από ελληνικά νησιά

Πρόκειται για πρωτοφανή αριθμό παραβιάσεων – υπερπτήσεων. Κάτι που εύλογα προκαλεί εντονότατη ανησυχία. Τόσο μεγάλος αριθμός παραβιάσεων και πολύ περισσότερο υπερπτήσεων σημειώνεται σε διάστημα ενός μηνός ή και παραπάνω. Τώρα έγιναν μέσα σε μια ημέρα. Μάλιστα, πολλές έγιναν το βράδυ. Κάτι επίσης ασυνήθιστο.

Συνήθως, σε περιπτώσεις πολύ λιγότερων τουρκικών υπερπτήσεων, σημειώνονται πολύ περισσότερες αερομαχίες, όταν ελληνικά μαχητικά σπεύδουν να αναχαιτίσουν τα τουρκικά. Τώρα, αντίθετα, έγιναν μόλις δύο. Ένα στοιχείο που γεννά εύλογα ερωτηματικά ως προς τον τρόπο που χειρίστηκε η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας τις τουρκικές προκλήσεις εκείνη την ημέρα και την ετοιμότητα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Η αεράμυνα

Μπροστά σε αυτή τη «βροχή» των τουρκικών προκλήσεων, οι οποίες δημιούργησαν την εντύπωση της έναρξης νέας κρίσης στις ελληνο-τουρκικές σχέσεις, η κυβέρνηση προσπάθησε -ανεπιτυχώς- να καθησυχάσει την κοινή γνώμη.

Έτσι, η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας διέρρευσε ότι η αεράμυνα στα νησιά ενεργοποιήθηκε. Επίσης, ότι με διαταγή του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Κώστα Φλώρου, όλα τα αντιαεροπορικά συστήματα που βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου μπήκαν σε καθεστώς «κόκκινου συναγερμού» μετά και το μπαράζ παραβιάσεων από τουρκικά F-16. Ακόμα ότι από το βράδυ της Τετάρτης, βγήκαν από τα στρατόπεδα τα αντιαεροπορικά συστήματα του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας στα νησιά.

Κατ’ αρχήν, εάν πράγματι κάτι τέτοιο άρχισε να γίνεται από το βράδυ της Τετάρτης, οπότε οι τουρκικές προκλήσεις βρίσκονταν προς το τέλος τους, η αεράμυνα της χώρας μπήκε σε κατάσταση συναγερμού … κατόπιν εορτής.

Ωστόσο, εάν πράγματι τα αντιαεροπορικά οπλικά συστήματα μπήκαν σε λειτουργία, εύλογα γεννάται το ερώτημα ως προς το εάν ήταν στρατιωτικά ορθή κίνηση ή όχι.

Κι αυτό διότι, όταν όλα τα συστήματα κατασκοπείας και εναέριας επόπτευσης της Τουρκίας είναι στραμμένα πάνω στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, η αεράμυνα της χώρας μας αποφεύγει να τεθεί σε λειτουργία ακριβώς για να μην δώσει το στίγμα της.

Πολύ περισσότερο για να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων οι συχνότητες στις οποίες εκπέμπουν και έτσι τα ελληνικά οπλικά συστήματα γίνουν εύκολος στόχος της Τουρκίας. Να σημειωθεί πως οι συχνότητες ουσιαστικά είναι το «δακτυλικό αποτύπωμα» των οπλικών συστημάτων, στην προκειμένη των αντιαεροπορικών. Και η καταγραφή τους από τον αντίπαλο σημαίνει τον «εγκλωβισμό» τους και κατόπιν τη «στόχευσή» τους (σε περίπτωση σύγκρουσης).

Ως εκ τούτου, στρατιωτικοί με μεγάλη εμπειρία στα ελληνικά αντιαεροπορικά συστήματα, εκφράζουν την… ελπίδα να μην έχει δοθεί η εντολή για κάτι τέτοιο από τον Κ.Φλώρο. Εάν, από την άλλη, οι διαρροές περί κατάστασης συναγερμού της αεράμυνας έγιναν μόνο και μόνο για να διασκεδαστούν οι επικοινωνιακές εντυπώσεις και να καθησυχαστούν οι Έλληνες πολίτες, μικρό το κακό (!).

Να δοθούν άμεσα στοιχεία

Ως γνωστόν, την Τετάρτη, εν μέσω μπαράζ τουρκικών παραβιάσεων, στο υπουργείο Εξωτερικών εκλήθη ο Τούρκος πρέσβης στην Αθήνα στον οποίο επεδόθη νότα διαμαρτυρίας.

Έντονο διάβημα διαμαρτυρίας του ΥΠΕΞ για τις σημερινές υπερπτήσεις πάνω από ελληνικό έδαφος από τουρκικά μαχητικά

Νέο έντονο διάβημα διαμαρτυρίας από το ΥΠΕΞ για τις τουρκικές παραβιάσεις

Συνήθως, σε αυτές τις περιπτώσεις η «απολογούμενη» πλευρά, στην προκειμένη η τουρκική, πρέπει να δώσει, έστω και για τυπικούς λόγους, τεκμηριωμένη απάντηση. Έως τώρα, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών αποφεύγει να διευκρινίσει εάν η Άγκυρα έχει απαντήσει διά της διπλωματικής οδού στην Αθήνα και τι συγκεκριμένα ισχυρίζεται.

Το μόνο που υπάρχει είναι η δήλωση του εκπροσώπου του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, που κατά τη συνήθη πρακτική της γείτονος επιρρίπτει την ευθύνη στην Ελλάδα, την οποία κατηγορεί για «προβοκατόρικες ενέργειες».

Ειδικότερα, ο εκπρόσωπος του τουρκικού ΥΠΕΞ είπε: «Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία πραγματοποίησε προβοκατόρικες πτήσεις κοντά στις ακτές της χώρας μας μεταξύ 26-28 Απριλίου 2022, παραβιάζοντας επανειλημμένα τον εναέριο χώρο της χώρας μας στα Δίδυμα, στη Ντάτσα και στην περιοχή του Ντολμέν. Η πολεμική μας αεροπορία απάντησε σε αυτές τις προβοκατόρικες πτήσεις και παραβιάσεις σύμφωνα με τους κανόνες εμπλοκής».

Κατ’ αρχήν, ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου εμφανίζεται να ψεύδεται. Κάνει λόγο για ελληνικές «προβοκάτσιες» και στις 28 Απριλίου, καθώς και για «απάντηση» της Τουρκίας, τη στιγμή που το μπαράζ παραβιάσεων – υπερπτήσεων σημειώθηκε στις 27 Απριλίου. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία των ελληνικών Αρχών, μετά την Τετάρτη, στις 28 και 29 Απριλίου, παραβιάσεις του ΕΕΧ δεν καταγράφτηκαν από τουρκικά F-16 παρά μόνο από μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV).

Ελληνικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη

Το πιο ουσιαστικό, όμως, στους ισχυρισμούς του εκπροσώπου του τουρκικού ΥΠΕΞ ήταν ότι έγιναν «πτήσεις» κοντά στα τουρκικά παράλια και «παραβιάσεις» του τουρκικού εναέριου χώρου (ΤΕΧ). Δεν διευκρίνισε, ωστόσο, τι είδους «πτήσεις» ήταν αυτές και από τι είδους εναέρια μέσα. Ήταν από ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη, από ελληνικά UAV, τι;

Ο ίδιος είπε, επίσης, ότι οι ελληνικές «παραβιάσεις» έγιναν στα Δίδυμα, δηλαδή στα Ίμια, στη Ντάτσα και στην περιοχή του Ντολμέν. Να σημειωθεί ότι αυτούς τους επίσημους ισχυρισμούς της, η τουρκική πλευρά θα πρέπει να τους τεκμηριώσει με στοιχεία στην απάντησή της προς το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών. Μέχρι τότε, θα είναι λόγια του αέρα.

Σύμφωνα με ανοικτές πηγές πληροφόρησης σε ζητήματα εναέριας κυκλοφορίας, στις 26 Απριλίου φέρεται να πετούσε κοντά στη Ρόδο μόνο ένα ελληνικό UAV ισραηλινής κατασκευής, Heron. Άγνωστο είναι σε ποια ακόμα σημεία στο Αιγαίο πετούσε.

Εάν το ελληνικό Heron πετούσε κοντά στη Ρόδο ουδέν ζήτημα υπάρχει, και ως εκ τούτου, τα τουρκικά «επιχειρήματα» είναι στον αέρα. Πολύ περισσότερο, εάν κάποιο ελληνικό ιπτάμενο μέσον πετούσε στα Ίμια, χωρίς να μπει στον ΤΕΧ, από που κι ως που πρέπει να πάρει την… άδεια της Τουρκίας;

Απέναντι από τη Ρόδο, στον διεθνή αερολιμένα, Νταλαμάν, υπάρχει και στρατιωτική εγκατάσταση. Η βάση «Dalaman Deniz Hava Üs Komutanlığı» (Διοίκηση Αεροπορικής Βάσης Ναυτικού Νταλαμάν).

Στην τουρκική αεροπορική βάση συχνά προσγειώνονται και απογειώνονται συχνά τα τουρκικά ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη, τύπου ATR, που συνεχώς, σε εβδομαδιαία βάση, «κόβουν» στη μέση το Αιγαίο, πετώντας από νότο προς βορρά και αντίθετα.

Επιπλέον, εκεί έχουν αναπτυχθεί και επιθετικά UAV, τα οποία κάνουν σουρωτήρι το Αιγαίο και τα ελληνικά νησιά με τις υπερπτήσεις τους.

Επίσης, απέναντι από τη Κω και τη Σύμη στο βουνό κοντά στην τουριστική πόλη Ντάτσα η τουρκική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ένα μεγάλο σύμπλεγμα στρατιωτικών υποδομών. Ραντάρ, καθώς και κάποια παλαιάς τεχνολογίας αντιαεροπορικά συστήματα (τύπου Nike Hercules).

Ασύμμετρη απάντηση

Σύμφωνα με πληροφορίες, η στρατιωτική ηγεσία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ισχυρίζεται ότι η ελληνική πλευρά δεν προέβη σε καμιά παραβίαση του τουρκικού εναέριου χώρου.

Σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, πάντως, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιον ότι, ιδιαίτερα μετά τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν, στην Κωνσταντινούπολη, οπότε ήταν εμφανής η προσπάθεια να πέσουν οι τόνοι στα ελληνο-τουρκικά, δεν υπήρχε η παραμικρή πιθανότητα να δοθεί το «πράσινο φως» για ελληνικές «παραβιάσεις» του ΤΕΧ.

Από την άλλη, είναι ευνόητο ότι τα συστήματα παρακολούθησης που διαθέτουν τα UAV έχουν τη δυνατότητα να «βλέπουν» στα απέναντι παράλια. Από αυτού του σημείου, όμως, μέχρι, με τις ασύμμετρες προκλήσεις της, η Τουρκία να θέλει να «απαγορεύσει» στην Ελλάδα να πετούν τα ιπτάμενα μέσα της στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, η απόσταση είναι τεράστια.

«Κλειστές» τουρκικές θάλασσες

Ουσιαστικά, η Τουρκία με το έτσι θέλω επιδιώκει να μετατρέψει την ευρύτερη περιοχή σε ζώνη υπό την επιρροή της, όπου θα μπαινοβγαίνουν μόνο τα δικά της αεροσκάφη, UAV, πολεμικά πλοία, κ.λ.π., δίχως να δίνει λογαριασμό σε κανέναν.

Άκρως ενδιαφέρον είναι τέλος ποιες περιοχές «στόχευσε» η τουρκική Πολεμική Αεροπορία με τις παραβιάσεις και τις υπερπτήσεις. Ουσιαστικά όλη την περιοχή, από Σάμο, Λέρο, κ.λ.π., αλλά κυρίως την περιοχή από Κάλυμνο, Ίμια, Σύμη, Ρόδο, Κω, Στρογγύλη, Νίσυρο. και Χάλκη. Δηλαδή, βασικά σημεία «πολέμου» γι’ αυτήν.

Υπερπτήσεις, επίσης, έγιναν και σε σειρά άλλων μικρών νησιών, των οποίων η Άγκυρα αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία. Αρκετές κατεγράφησαν πάνω από τις Οινούσσες, το Αγαθονήσι, τους Φούρνους, το Φαρμακονήσι, τους Λειψούς, τους Αρκούς, κ.λ.π.

Να σημειωθεί ότι προ ημερών, στις 20 Απριλίου, επισκεπτόμενος τις Οινούσσες, ο υφυπουργός Άμυνας, Νίκος Χαρδαλιάς, χαρακτήρισε την Τουρκία ως τρομοκράτη. Είπε ότι κάποιοι «προσχηματικά επικαλούνται την ειρήνη, τη φιλία, τη συνεργασία αλλά στην πράξη λειτουργούν ως τρομοκράτες».

Βέβαια, ο υφυπουργός θα πρέπει να γνωρίζει ότι η εξωτερική πολιτική δεν είναι δουλειά του υπουργείου Άμυνας, αλλά του υπουργείου Εξωτερικών. Ως εκ τούτου σκόπιμο είναι να αποφεύγει δηλώσεις που θυμίζουν έντονα προσπάθειες εμπλοκής του Πάνου Καμμένου στα ελληνο-τουρκικά και σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής.

  1. Τα αεροπλάνα θέλουν καύσιμο για να πετάξουν , και το καύσιμο είναι πλέον ακριβό. Μια και καλή όταν θα έχει έρθει η ώρα. Όσο και να πετάνε οι Τούρκοι , το ξέρουν ότι είναι μια χαμένη μάχη. Ας πουλάνε τώρα τσαμπούνα. Μετά την καταστροφή του αεροδρομίου της Οδησσού , γίνεται όλο και πιο αναγκαία η μεταφορά οπλισμού του ΝΑΤΟ δια θαλάσσης. Ο χρόνος κυλάει υπέρ των Ρώσων στο πεδίο των μαζών. Πολύ σύντομα ο Τούρκος θα κληθεί να ανοίξει τα στενά για τα Πλοία με Νατοϊκό εξοπλισμό. Τότε θέλει δεν θέλει θα μπλεχτεί , είτε με τους μεν είτε με τους δεν. Υπομονή μέχρι τότε! Υπομονή και εμπιστοσύνη στους στρατιωτικούς μας. Ξέρουν τι πρέπει να κάνουν και θα το κάνουν. Οι πολιτικοί δεν θα σταθούν εμπόδιο. Να προσέχουμε τι λέμε και τι γράφουμε στον κόσμο. Λίγα λόγια και έτοιμοι για εκείνη την στιγμή. Τις διαφορές μεταξύ μας τις λύνουμε μετά πολιτισμένα.

  2. @ Bolivar

    ” Ξέρουν τι πρέπει να κάνουν και θα το κάνουν. Οι πολιτικοί δεν θα σταθούν εμπόδιο”

    Όπως δεν στάθηκαν και στα Ίμια; Καλά τα ευχολόγια, αλλά δεν φτάνουν.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Λεωφορείον η μπίχλα

Το λεωφορείο ήρθε στην ώρα του. Μέχρι εδώ, θαυμάσια. Από εδώ και πέρα, όμως, όλα ήταν τραγικά. Μόλις μπαίνω,...

Με τους Ποντίους θα ασχολούμαστε τώρα;…

Την περασμένη Κυριακή έγιναν προ του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτου οι εκδηλώσεις για τη Γενοκτονία των Ποντίων από τους...

Το ακομμάτιστο ελληνικό ποδόσφαιρο

Παρά τα 1.000 δεινά του ελληνικού ποδοσφαίρου, παραδόξως παραμένει ένας σε μεγάλο βαθμό απολιτικοποιημένος/ακομμάτιστος χώρος. Και λέμε «παραδόξως», διότι...

Γεννημένος νικητής, με τον «πόλεμο» στο DNA του

Αν κάτι έχει να διδάξει η πορεία του ΠΑΟΚ προς τον φετινό τίτλο είναι ότι δεν κατακτά το πρωτάθλημα...