Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
09/10/2021 14:53
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Στα χνάρια της Ελλάδας η Τουρκία - Ζητάει από τις ΗΠΑ τον εκσυγχρονισμό των F-16 της και νέες αγορές μαχητικών

Στην «ελληνική λύση» του εκσυγχρονισμού ογδόντα τουρκικών F-16, όπως φημολογείται, προσανατολίζεται η Τουρκία, ζητώντας ταυτόχρονα από τις ΗΠΑ την αγορά σαράντα νέων μαχητικών αεροσκαφών F-16, όπως τουλάχιστον αναφέρει το πρακτορείο, Reuters, κάνοντας αναφορά, πάντως, σε ανώνυμες πηγές.


Η συμφωνία, αξίας δισεκατομμυρίων, βρίσκεται καθ' οδόν, μέσω της διαδικασίας Foreign Military Sales, η οποία υπόκειται στην έγκριση του State Department, αλλά και του Κογκρέσου, το οποίο, ωστόσο, έχει τη δυνατότητα ακόμα και να «μπλοκάρει» τέτοιες συμφωνίες, αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές, οι οποίες μίλησαν για την υπόθεση.

Από τη μεριά του, το State Department, περιορίστηκε να δηλώσει πως «δεν επιβεβαιώνει ή σχολιάζει τέτοιες προτάσεις, έως ότου αυτές κοινοποιηθούν επίσημα στο Κογκρέσο». Η τουρκική πρεσβεία στην Ουάσινγκτον, επίσης αρνήθηκε να προβεί σε κάποιο σχόλιο.

Οι ρωσικοί S-400

Εως τώρα δεν υφίσταται κάποια εκτίμηση εάν η Αγκυρα θα προβεί σε μια τέτοια κίνηση με στόχο, είτε για να ξαναστήσει γέφυρες με την Ουάσιγκτον, με την οποία οι σχέσεις της είναι τεταμμένες, είτε, στην περίπτωση που οι ΗΠΑ αρνηθούν, να έχει την «δικαιολογία» να αγοράσει μαχητικά αεροσκάφη από τρίτες χώρες, όπως άλλωστε έκανε και με τα ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα, S-400.

Να σημειωθεί πως η μόνιμη επωδός της Τουρκίας, όταν την κατηγορούν ότι αγόρασε τους S-400, είναι ότι είχε ζητήσει από τις ΗΠΑ να της πουλήσουν τα αμερικανικά συστήματα, Patriot, αλλά αυτό δεν έγινε.

Ως γνωστόν, στην Τουρκία έχουν επιβληθεί αμερικανικές κυρώσεις, επειδή απέκτησε τα ρωσικά συστήματα, ενώ «αποπέμφθηκε» από το πρόγραμμα της απόκτησης των αεροσκαφών 5ης γενιάς, F-35, αν και συμπαραγωγός που είχε καταβάλει και χρηματικά ποσά. Γι' αυτό, ο Τ.Ερντογάν δηλώνει τώρα ότι, αφού δεν πωλούν οι ΗΠΑ στην Τουρκία τα F-35, ας δώσουν πίσω τα λεφτά.

Ωστόσο, την ίδια στιγμή που η Τουρκία φέρεται να ζητάει από τις ΗΠΑ τον εκσυγχρονισμό των F-16 της και την αγορά νέων (πιθανώς των Block 70/72 - αντίστοιχο του τύπου Viper), διακηρύσσει ότι θέλει να αγοράσει και άλλους S-400. Κάτι που ήδη προκάλεσε τη νέα προειδοποίηση της Ουάσιγκτον ότι, σε αυτή την περίπτωση, δεν αποκλείεται να ληφθούν και νέα μέτρα σε βάρος της Αγκυρας.

Πολύ περισσότερο, ο Ταγίπ Ερντογάν, μόλις πρόσφατα, μετά τη συνάντησή του με τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμήρ Πούτιν, δήλωσε ότι η Τουρκία εξετάζει το ενδεχόμενο περαιτέρω ενίσχυσης της συνεργασίας της με την Ρωσία στον τομέα της πολεμικής βιομηχανίας, όπως για κινητήρες αεροπλάνων, καθώς και μαχητικά αεροσκάφη και υποβρύχια.

Ερντογάν: Συζητήσαμε με Πούτιν για την κατασκευή δυο πυρηνικών εργοστασίων

Είναι απορίας άξιον πως, υπό αυτές τις συνθήκες και δηλώσεις, η Αγκυρα επιδιώκει να διαπραγματευτεί σοβαρά την απόκτηση - εκσυγχρονισμό μαχητικών από την αμερικανική Lockheed Martin. Πόσο μάλλον, όταν βασικός αμερικανικός όρος να σταματήσουν τα εξοπλιστικά πάρε - δώσε με τη Μόσχα.

Το «ελληνικό πρόγραμμα»

Οπως και να' χει, η «διαρροή» της πληροφορίας για ενδιαφέρον της Αγκυρας για αμερικανικά μαχητικά δείχνει ότι την Τουρκία την προβληματίζει σοβαρά το «ελληνικό πρόγραμμα» εκσυγχρονισμού των F-16 σε Viper, καθώς και η απόκτηση των γαλλικών αεροσκαφών 4+ γενιάς, Rafale. Δύο τύποι αεροσκαφών που έχουν αρκετά αναβαθμισμένες δυνατότητες.

Αδιευκρίνιστο, ωστόσο, παραμένει εάν η Τουρκία, με το φερόμενο αίτημά της, θέλει να δείξει ότι αυτή «ψωνίζει» από τον «παραδοσιακό σύμμαχό» της στο ΝΑΤΟ, τις ΗΠΑ, ενώ η Ελλάδα από την Γαλλία.

Να σημειωθεί ότι, με την αναβάθμιση των F-16 σε Viper («Οχιά»), όπως εκτιμάτο από την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, η Ελλάδα θα αποκτήσει αρκετά πλεονεκτήματα έναντι της Τουρκίας.

Πόσο μάλλον, αφού τα τουρκικά F-16 θα ήταν σε σαφως υποδεέστερο τεχνολογικό επίπεδο των ελληνικών, ενώ και εντός της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, η κατάσταση είναι προβληματική, εξαιτίας της «ένδειας» έμπειρων Τούρκων πιλότων, λόγω των συνεχών διώξεων που υφίστανται μετά το πραξικόπημα του 2016 ως «αντικαθεστωτικοί».

Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, παλαιότερα η ηγεσία των ελληνικών ΕΔ εκτιμούσε ότι, δεδομένης και της οικονομικής στενότητας της χώρας μας, το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των F-16 αρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες της η ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Γι' αυτό θεωρείτο ότι, μετά από την έγκριση αυτού του προγράμματος, προτεραιότητα είχε το Πολεμικό Ναυτικό για να αποκτήσει το «νέο πλοίο» του. Παρά ταύτα, η επόμενη ηγεσία του υπουργείου Αμυνας έδωσε και πάλι προτεραιότητα στην ΠΑ, με νέες αγορές αεροσκαφών. Των Rafale. Στη συνέχεια, όπως είναι γνωστό, ακολούθησε και η απόφαση για την αγορά των γαλλικών φρεγατών, [email protected]

«Φουσκώνει» ο λογαριασμός;

Το «πρόγραμμα Viper» ανακοινώθηκε ουσιαστικά το 2017, κατά τη συνάντηση του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, με τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τράμπ. Αφορά την αναβάθμιση 84 F-16 Block 52, και, σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν ανακοινωθεί, πρέπει να ολοκληρωθεί το 2027.

Στο μεταξύ, εντονότατη είναι η φημολογία το τελευταίο διάστημα ότι «φουσκώνει» ο λογαριασμός για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών F-16.

Κατά πληροφορίες, ήδη, από 1,1 δισ. που ήταν αρχικά, φέρεται να έχει «σκαρφαλώσει» στο 1,5, ενώ επιπλέον «υπο-πρόγραμμα» που αφορούσε μέρος των ελληνικών F-16 φημολογείται ότι κοστολογείται έως και 700 εκατομμύρια ευρώ. Κάτι που, εάν ισχύει, ανεβάζει το κόστος στα 2,2 δισεκατομμύρια.

Το «υπο-πρόγραμμα» αφορά την αναβάθμιση τριάντα οκτώ (38) αεροσκαφών F-16 Block 50 σε Block 50++Advanced, με «κομμάτια» των αεροσκαφών F-16, τα οποία θα αναβαθμιστούν σε Viper. Ετσι, η ελληνική ΠΑ, μαζί με τα 84 F-16 Viper, θα αποκτήσει συνολικά εμπορικό στόλο της τάξης των 122 εκσυγχρονισμένων F-16.



Ακρως ενδιαφέρον είναι ότι, σύμφωνα με εντονότατη φημολογία, το «υπο-πρόγραμμα», το οποίο ορισμένοι «κύκλοι» σκόπευαν να το προωθήσουν δια της μεθόδου των ΑΩ (αντισταθμιστικά ωφελήματα), κάτι πάντως που απαγορεύεται, βάσει παλαιοτέρων εκτιμήσεων, εκτιμάτο στα 180 εκατομμύρια ευρώ.

Μάλιστα, κατά τις ίδιες πληροφορίες, αν και είχε αποφασιστεί να προωθηθεί στη Βουλή, προκειμένου να εγκριθεί, την τελευταία στιγμή αποσύρθηκε. Κάτι που δεν μπορεί παρά να γεννά εύλογα ερωτηματικά.

Να σημειωθεί ότι η αγορά των 24 Rafale εκτιμάται ότι, τελικώς, θα ανέλθει στο ποσόν των 3,5 δισ. ευρώ. Σε συνδυασμό και με την αγορά των γαλλικών πολεμικών πλοίων, συνολικά, εκτιμάται ότι η Γαλλία θα εισπράξει από την Ελλάδα τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ.

ΕΑΒ και ιδιώτες

Συνολικά, την αναβάθμιση των ελληνικών F-16 έχει αναλάβει η ΕΑΒ. Ιδιαίτερα περίεργο είναι, ωστόσο, ότι τις τελευταίες ημέρες πλειάδα «διαρροών» εμφανίζει την ΕΑΒ να μένει εκτός ... νυμφώνος. Και ότι το -διόλου ευκαταφρόνητο- «υπο-πρόγραμμα» των 700 εκατομμυρίων θα δοθεί σε ιδιωτική εταιρεία που έχει εγκαταστάσεις της στο Νομό Μαγνησίας.

Στο μεταξύ, τους προηγούμενους μήνες εκτοξεύθηκαν πολλάκις βέλη κατά της ΕΑΒ συνολικότερα για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 σε Viper.

Από τη μεριά του, πάντως, ο υπουργός Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, τον Φεβρουάριο του 2021, έδωσε πανηγυρική χροιά στα «εγκαίνια» του «προγράμματος Viper», επισκεπτόμενος την ΕΑΒ, προκειμένου να δει το το πρώτο F-16 Viper που αναβαθμίστηκε στις εγκαταστάσεις της, και να φωτογραφηθεί.



Στη συνέχεια, από την 114 Πτέρυγα Μάχης, το F-16 απογειώθηκε με προορισμό τις ΗΠΑ για σειρά ελέγχων και άλλων εργασιών.

Η άφιξη του πρώτου F-16 που επρόκειτο να αναβαθμιστεί, έγινε με καθυστέρηση, στην ΕΑΒ. Κατά πληροφορίες σημειώνονται και νέες καθυστερήσεις στο αμερικανικό πρόγραμμα. Πάντως, η διοίκηση της ΕΑΒ και η Lockheed Martin ισχυρίζονται ότι θα εκπληρώσουν τα χρονοδιαγράμματα και τα αεροσκάφη θα είναι στην υπηρεσία της ΠΑ στην ώρα τους.

Πηγή: lawandorder.gr