Ποιος θα φρουρήσει τους φρουρούς;
08/12/2020 19:00
Του Strange Attractor
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ποιος θα φρουρήσει τους φρουρούς;

Ακολουθεί ένα από τα συνήθη μου παραληρήματα, αυτή τη φορά για τον νέο ψηφιακό κόσμο που έχει ξεπροβάλλει, και το πολυδιαφημισμένο επιτελικό κράτος του Κυριάκου.

Ή αλλιώς… αναμείνατε στο ακουστικό σας.

Έχουμε λοιπόν και λέμε: Εδώ και κάμποσα χρόνια η χώρα μας αποφάσισε να εκσυγχρονιστεί. Στα χαρτιά…

Εξ’ ου και έγινε μόδα η σύσταση διάφορων «ανεξάρτητων Αρχών» επί παντός του επιστητού, αλλά και η δημιουργία υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στις αρμοδιότητες του οποίου περιλαμβάνονται τα δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών, και η μείωση της γραφειοκρατίας μέσω της προώθησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και δημοκρατίας!

Σπουδαίο έργο, δεν λέω… στα χαρτιά.

Εδώ έχουμε υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής (χα χα χα), δεν θα έχουμε Ψηφιακής Διακυβέρνησης;

Όσον αφορά στις ανεξάρτητες Αρχές, αυτές είναι συλλογικά διοικητικά όργανα, ενταγμένα στο νομικό πρόσωπο του κράτους, δηλαδή στο Δημόσιο. Ναι, αλλά είναι ανεξάρτητες αφού…

Εμφανίσθηκαν δειλά δειλά για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1980 ως «ανεξάρτητες διοικητικές αρχές», και ορισμένες από αυτές κατοχυρώθηκαν στη συνέχεια από το ίδιο το Σύνταγμα, με την αναθεώρηση του 2001, το οποίο ρυθμίζει τη διαδικασία επιλογής των μελών τους, θέτει τους βασικούς κανόνες λειτουργίας τους, και καθορίζει τις αρμοδιότητές τους.

Βασικά, μη μασάτε, όλα αυτά γίνονται από το κοινοβούλιο, μέσω ενός «θεάτρου σκιών» διά του οποίου επικρατεί πάντα η βούληση του κυβερνώντος κόμματος, με τους βουλευτές απλά να παίζουν έναν ρόλο που τους έχει ανατεθεί, πολλές φορές χωρίς καν να μπορούν να αντιληφθούν τι υπερψηφίζουν.

Στην ουσία και στην πράξη, οι επιλογές προσώπων καθώς και οι αρμοδιότητες κλπ. αποφασίζονται από την εκάστοτε κυβέρνηση, και όλα τα άλλα περί ανεξαρτησίας, αξιοκρατικής επιλογής προσώπων κλπ. είναι για να είχαμε να λέμε

Το βασικό χαρακτηριστικό των Αρχών αυτών είναι ηενδοδιοικητική ανεξαρτησίατους.

Είναι δηλαδή ενταγμένες στο νομικό πρόσωπο του Κράτους, όχι όμως και στη διοικητική ιεραρχία, δηλαδή δεν υπάγονται σε ιεραρχικό έλεγχο εκ μέρους του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού. Με άλλα λόγια, η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και οι πράξεις που εκδίδουν δεν υπόκεινται σε έλεγχο νομιμότητας (πολλώ δε μάλλον σε έλεγχο σκοπιμότητας) από τον Υπουργό. Είναι στην ουσία ανεξέλεγκτες.

Επίσης, τα μέλη τους διαθέτουν προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία, και οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια.

Όλα αυτά ακούγονται όμορφα κι ωραία, και είναι άκρως εντυπωσιακά… στα χαρτιά.

Στην πράξη όμως; Εκεί που δένεται το ατσάλι;

Διότι για ποια ανεξαρτησία μιλάμε όταν τα υψηλόβαθμα στελέχη τους, πολλές φορές άσχετα με το αντικείμενο της Αρχής, διορίζονται από τον υπουργό (μέσα από το θέατρο σκιών που λέγαμε);

Για ποια ψηφιακή πολιτική και ηλεκτρονική διακυβέρνηση μιλάμε, όταν η μέση ταχύτητα μιας οικιακής σύνδεσης ίντερνετ είναι βία βία στα 4 mbps, αλλά χρεώνεται από τους πάροχους ως 24 ή ακόμη και 50;

Και ποιος θα τους ελέγξει;

Εμείς σίγουρα δεν μπορούμε, διότι αν καταφέρουμε και πιάσουμε γραμμή στην «εξυπηρέτηση» πελατών, τότε θα ζήσουμε έναν σύγχρονο λαβύρινθο, παραπεμπόμενοι από τον Άννα στον Καϊάφα, και με τελικό προορισμό τα ψυχοφάρμακα.

Μήπως θα τους ελέγξει η ανεξάρτητη ΕΕΤΤ; Η οποία πρόσφατα τους «υποχρεώνει» σε ενημέρωση των καταναλωτών για τα ζητήματα της αργής και πανάκριβης σύνδεσης;

Εδώ γελάμε… δοκιμάστε να κάνετε μια καταγγελία (πάντα ηλεκτρονικά) στην Αρχή αυτή, κι αν βρείτε άκρη ειδοποιήστε με ώστε να γράψω δημοσίως χίλιες φορές «είμαι ποταπός και ζητώ συγνώμη».

Χαρακτηριστικά να αναφέρω ένα προσωπικό παράδειγμα με έναν από τους παρόχους τηλεφωνίας (και ίντερνετ) στον οποίο είμαι συνδρομητής από το 2007.

Σε αυτό το διάστημα έκανα δυο φορές μετακόμιση.

Η μεταφορά της γραμμής, την πρώτη φορά για απόσταση 600 μέτρων, έκανε 46 μέρες, και τη δεύτερη (στην ίδια πόλη) 67!

Στο ενδιάμεσο μεσολάβησαν δεκάδες τηλεφωνήματα, δεκάδες κοροϊδίες από μέρους τους, με τελικό αποτέλεσμα απλά να φλερτάρω με τον… ψυχίατρο.

Ααα… ξέχασα, έγιναν και δυο καταγγελίες στην ΕΕΤΤ, από την οποία ακόμη περιμένω (κάποια χρόνια μετά) απάντηση ή λύση στο πρόβλημα.

Και εκεί έγκειται το σημαντικότερο πρόβλημα της πραγματικής δυσλειτουργίας όλων αυτών των Αρχών, των παρόχων, των τραπεζών, και γενικά όλων εκείνων από τους οποίους πλέον εξαρτάται η καθημερινότητά μας.

Για να έρθεις σε επαφή μαζί τους ή πρέπει να περιμένεις με τις ώρες στο τηλέφωνο, μπας και βρεθεί Χριστιανός να σου μιλήσει, ή να επικοινωνήσεις μαζί τους μέσω e mail, κάτι το αδύνατο αν δεν έχεις ίντερνετ, χώρια που όποτε θέλουν σου απαντούν, αν απαντήσουν, οπότε τι κάνεις;

Συνδέεσαι με το υπερπέραν και περιμένεις, δαγκώνοντας τα τέτοια σου.

Χαρακτηριστικά, για τον πάροχο που λέγαμε, τους έπαιρνα τηλέφωνο από το κινητό ή από άλλο σταθερό για να διαμαρτυρηθώ για το σταθερό μου (που δεν το μετέφεραν), και όταν έβρισκα άνθρωπο να μιλήσω δεν με άκουγε διότι το νούμερο για το οποίο ενδιαφερόμουν, το σταθερό δηλαδή, δεν ήταν το ίδιο με αυτό από το οποίο τηλεφωνούσα!!!!!

Όταν κάποτε σύνδεσαν το σταθερό, αλλά όχι το ίντερνετ, και έπαιρνα από εκείνο για να διαμαρτυρηθώ, πάλι δεν δέχονταν να μου μιλήσουν, διότι το νούμερο του σταθερού από το οποίο καλούσα, το είχαν στο σύστημά τους δηλωμένο ως … εκτός λειτουργίας!!!!!!!

Γιατί; Διότι έτσι δεν θα μπορούσα να αλλάξω πάροχο, κάτι που γίνεται μόνο αν η γραμμή είναι σε λειτουργία (βάσει κανονισμών της ΕΕΤΤ… χα χα).

Μιλάμε για καταστάσεις τρέλας.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την εξέλιξη των τραπεζών, και του e banking, το οποίο είναι πλέον αναγκαστικά απαραίτητο (κυρίως λόγω των μέτρων καραντίνας), και δια του οποίου για να πραγματοποιήσεις μια συναλλαγή απαιτείται εκτός από σύνδεση ίντερνετ, και κινητό σε λειτουργία, αφού θα πρέπει να εισάγεις 3-4 κωδικούς που σου στέλνει η τράπεζα μέσω sms.

Tι κάνεις αν δεν έχεις σύνδεση ίντερνετ, σήμα στο κινητό, κακό wi fi, κλπ κλπ;

Ούτε το νοίκι δεν μπορείς να πληρώσεις, πόσω δε μάλλον φόρους, δάνεια, κάρτες, τέλη, κλπ.

Κατά τα άλλα έχουμε υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης… ακόμη δεν το χωράει ο νους μου.

Να μιλήσω και για την τηλεργασία, την τηλεκπαίδευση, το webex… τι να πρωτοπώ;

Καυτά ζητήματα, που θα τα λύσουν οι ανεξάρτητες Αρχές.

Που και με αυτές αν βρείτε άκρη, τηλεφωνήστε με (στο σταθερό).

Θέλετε ένα ακόμη προσωπικό παράδειγμα για μια Αρχή;

Από τις 12:30 χθες το μεσημέρι κόπηκε το ρεύμα στη γειτονιά μου.

Όχι μόνο εγώ, αλλά δεκάδες άλλοι πήραν τηλέφωνο το 11500 της περίφημης ανεξάρτητης Αρχής ΔΕΔΔΗΕ.

Τρεις φορές περίμενα ως και 15 λεπτά στη γραμμή, χωρίς να μπορέσω να μιλήσω με κάποιον.

Την τέταρτη με ενημέρωσαν πως η βλάβη είναι σοβαρή και θα αποκατασταθεί ως τις 11 το βράδυ!

Το συνεργείο ήρθε στη γειτονιά στις 9, και ο υπεύθυνος μας είπε ότι ενημερώθηκε στις 7.

Συνεπώς, η ΔΕΔΔΗΕ μας κορόιδεψε κανονικά, δίνοντας χαμηλή προτεραιότητα στη συγκεκριμένη βλάβη, που αφορούσε μια μόνο γειτονιά, οπότε γιατί να σπεύσει;.

Άσχετα αν μιλάμε για μέσα Δεκέμβρη, χωρίς θέρμανση, χωρίς ζεστό φαγητό, χωρίς ίντερνετ, και χωρίς τίποτα… με οικογένειες με ανήλικα (που πρέπει να κάνουν τηλεκπαίδευση), και υπέργηρους μέσα στο παγωμένο σκοτάδι, για 11 ολόκληρες ώρες!!!!!!!

Ποιος θα τους ελέγξει; Ο υπουργός; Χα χα χα… Αφού ως ανεξάρτητη Αρχή, δεν υπόκειται στον έλεγχό του.

Η μόνη λύση, για όλους αυτούς, η κατάθεση αγωγής στα δικαστήρια.

Κάτι που απαιτεί χρόνο, χρήμα, και ιώβειο υπομονή, διότι ας μην μιλήσω εδώ για την «ανεξάρτητη» δικαιοσύνη και τους ρυθμούς της…

Είμαστε όμηροι λοιπόν, της κάθε Αρχής, της κάθε τράπεζας, του κάθε πάροχου τηλεφώνου, της κάθε εταιρίας κούριερ, κλπ κλπ.

Που για να βρεις άκρη μαζί τους πρέπει να λειτουργεί το κινητό σου, το ίντερνετ, το σταθερό, και πάει λέγοντας… φαύλος κύκλος δηλαδή, catch 22, διότι πώς να επικοινωνήσεις αν δεν έχεις ρεύμα, τηλέφωνο, ή ίντερνετ;

Ακόμη κι αν καταφέρεις να μιλήσεις με άνθρωπο, είναι «αναρμόδιος» για το πρόβλημα, κι απλώς θα το «μεταφέρει» στο συνεργείο, στο τμήμα βλαβών, στον αρμόδιο, στον κούριερ, κ.ο.κ.

Πόσο μου λείπει το παλιό καλό δημόσιο, που τουλάχιστον έβρισκες κάποιον αρμόδιο να … βρίσεις και να εκτονωθεί η αγανάκτησή σου.

Τώρα όλοι οι «αρμόδιοι» είναι κρυμμένοι και προστατευμένοι πίσω από δεκάδες (ηλεκτρονικές) διαδικασίες, και νομικές ασπίδες.

Μιλάμε για μεγαλύτερο λαβύρινθο ηλεκτρονικά γραφειοκρατικών διαδικασιών απ΄ότι το παλιό αγκυλωμένο δημόσιο στα χειρότερά του (με το οποίο σήμερα για να επικοινωνήσεις, επίσης χρειάζεται ηλεκτρονική αλληλογραφία).

Και αν νομίζετε ότι μιλάμε μόνο για μια δυο ή τρεις ανεξάρτητες Αρχές, κάνετε μεγάλο λάθος.

Την ώρα που εσείς παλεύετε να βρείτε άκρη με τον πάροχό σας, ή με την τράπεζα, υπάρχουν και «λειτουργούν» δεκάδες κυριολεκτικά ανεξάρτητες Αρχές, αρμόδιες στα χαρτιά πάντα επί παντός του επιστητού.

Μάλιστα τον περασμένο μήνα συστάθηκε μια ακόμη, η ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας), η οποία θα βρίσκεται μόνο στην Αθήνα, και θα «ελέγχει-εποπτεύει» 40 περίπου αεροδρόμια εκ του μακρόθεν, από τα οποία καταργήθηκαν με νόμο οι εκεί κρατικές αεροπορικές αρχές της ΥΠΑ.

Μόλις ξαναρχίσει η αεροπορική κίνηση, η οποία σήμερα είναι στο 15% περίπου της κανονικής, και θέλετε να βρείτε άκρη σε κάποιο αεροδρόμιο, σφυρίξτε κλέφτικα… θα επιληφθεί η ΑΠΑ με τηλεπάθεια.

Και μιας και το θυμήθηκα, όχι μόνο οι αεροπορικές εταιρίες έπαψαν να δέχονται «ανθρώπινη» επικοινωνία, παραπέμποντας τους επιβάτες στα σάιτς τους, αλλά και η εταιρία ΦΡΑΠΟΡΤ που εδώ και 2-3 χρόνια λειτουργεί τα 14 μεγαλύτερα αεροδρόμια, δεν διαθέτει τηλέφωνα για πληροφορίες ή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, παρά μόνο παραπέμπει (και αυτή) στις ιστοσελίδες των αεροδρομίων της στο… ίντερνετ. Μη σας τύχει.

Κάτι ανάλογο που συμβαίνει εδώ και καιρό, όπως είπαμε, και με τις αεροπορικές εταιρίες.

Προσπαθήσατε ποτέ να έρθετε σε επαφή με την Ryanair; Αν το επιχειρήσετε ετοιμαστείτε για μεγάλη (ηλεκτρονική) υπομονή.

Έχουμε λοιπόν δεκάδες Αρχές, που τα ρυθμίζουν και τα λύνουν όλα.

Για παράδειγμα, ιδού μια μικρή λίστα μερικών από αυτές, που ανάθεμά με αν τις γνωρίζει ο μέσος Έλληνας (ψηφοφόρος), ή ακόμη και οι βουλευτές που τις ψήφισαν με δυο χέρια:

ΑΔΑΕ-Η ανεξάρτητη Αρχή που διασφαλίζει το απόρρητο των επιστολών και της ελεύθερης ανταπόκρισης ή επικοινωνίας.

Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων.

Εθνική Αναλογιστική Αρχή.

Συνήγορος του Καταναλωτή.

Εθνική Αρχή Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής .

Εθνικό Συμβούλιο Δημόσιας Υγείας .

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση .

Εθνική Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

ΑΑΔΕ –Εφορίες.

ΑΠΔΠΧ -Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

ΕΣΡ -Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.

Σώμα Φορολογικών Διαιτητών.

Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.

Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων.

Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση!!!!!!!!!

Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων.

Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών.

Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων.

Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων.

Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.

Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών .

Και άλλες πολλές…

Και να μη ξεχάσω και τον Ελληνικό Διαστημικό Οργανισμό του Σύριζα, που ήταν ΝΠΔΔ (πολλές δεκάδες τέτοια μορφώματα υπάρχουν), τον οποίο κατάργησε η κυβέρνηση της ΝΔ συστήνοντας από την αρχή το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος, το οποίο είναι ΝΠΙΔ.

Μπερδευτήκατε;

Και που είστε ακόμη;

Μόνο μην πέσετε στην ανάγκη τους. Τότε θα δείτε τον … Πάπα αεροσυνοδό (που λέγαμε και στον στρατό).

Διότι όλες αυτές οι Αρχές, κλπ, στην ουσία δεν είναι παρά ένας μανδύας δήθεν εκσυγχρονισμού, και στην πράξη ένας έξυπνος τρόπος απεμπόλησης ευθυνών και αρμοδιοτήτων, που παράλληλα καλύπτει μέσα από υψηλόμισθες ανεξέλεγκτες θέσεις κάποιους αρκετούς διορισμούς φίλων του κυβερνώντος κόμματος, ή του όποιου υπουργού.

Με έναν σμπάρο 3-4 τρυγόνια μαζί.

Από την μια το παίζει ο υπουργός εκσυγχρονιστής, από την άλλα αποποιείται το κράτος κάθε αρμοδιότητα ή ευθύνη του, βολεύοντας παράλληλα δικούς του ανθρώπους σε «μεγαλεπήβολές» θέσεις, και τέλος «ξεδοντιάζοντας» και «ευνουχίζοντας» τον μέσο πολίτη, που ανήμπορος να αντιδράσει αφήνεται να σύρεται ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά, συνδεδεμένος με το υπερπέραν, προκειμένου να βρει το δίκιο του…

Και με τελικό μπόνους την ανεξέλεγκτη δράση και «επιχειρηματικότητα» μεγάλων εταιριών από τις οποίες εξαρτόμαστε όλοι, και για λογαριασμό των οποίων δήθεν λειτουργούν οι εν λόγω εποπτικές (ανεξάρτητες) Αρχές.

Καλώς ήρθατε λοιπόν στον νέο ψηφιακό κόσμο, και στο περίφημο επιτελικό κράτος.

Πάρτε τα χάπια σας, και αναμείνατε στο ακουστικό σας… μέσος χρόνος αναμονής τα 15 λεπτά και βλέπουμε.

Και αν καταφέρετε να μιλήσετε με αρμόδιο, ή βρείτε άκρη, ή βρείτε ποτέ το δίκιο σας, εδώ είμαστε να τα ξαναπούμε…