Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
14/12/2020 13:10
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

ΤτΕ: Κλειδί για την οικονομία η γρήγορη διάθεση του εμβολίου

Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες για να επαληθευτεί το θετικό σενάριο για την οικονομία είναι η γρήγορη διάθεση του εμβολίου κατά του κορονοϊού στις αρχές του 2021 σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος όπως αναφέρεται στο κείμενο της ενδιάμεσης έκθεσης για τη νομισματική πολιτική που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή από τον διοικητή κ. Γιάννη Στουρνάρα. Μια θετικότερη του αναμενομένου έκβαση θα μπορούσε να συνδεθεί με την παραγωγή αποτελεσματικών εμβολίων για τον κορονοϊό και τη διάθεσή τους στο ευρύ κοινό στις αρχές το 2021.

Σε ότι αφορά τα σενάρια για την ανάπτυξη υπάρχουν τρία, ένα βασικό, ένα ήπιο και ένα αρνητικό σενάριο με αντίστοιχες προβλέψεις ανάκαμψης για το επόμενο έτος. Το ήπιο έχει πρόβλεψη 4,2%, και το αρνητικό 3,2%.

Το καλό, το κακό και το άσχημο σενάριο της ΤτΕ για οικονομία, τράπεζες, νοικοκυριά

Το εμβόλιο και ο χρόνος άρσης των περιοριστικών μέτρων (lockdown) αποτελούν τους καθοριστικούς παράγοντες για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην πραγματική οικονομία, τα νοικοκυριά και τις τράπεζες, σύμφωνα με την Ενδιάμεση Έκθεση για τη νομισματική πολιτική του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννη Στουρνάρα που υποβλήθηκε σήμερα στον Πρόεδρο της Βουλής.

Ο κ. Στουρνάρας προειδοποιεί για κίνδυνο βαθύτερης ύφεσης μπορεί να φτάσει το 11% φέτος και να επηρεάσει την ανάκαμψη το 2021, με άμεση αρνητική επίπτωση στο πρωτογενές αποτέλεσμα, προβλέπει νέο κύμα κόκκινων δανείων και συστείνει τη λειτουργία "κακής τράπεζας” μαζί με τον Ηρακλή, προτείνει συνέχιση της ευρωπαϊκής στήριξης και επεκτατική δημοσιονομική πολιτική με μείωση φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών αλλά και άμεση αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης σε παραγωγικούς τομείς.

Τα τρία σενάρια για το ΑΕΠ

Στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί με την πανδημία, οι μακροοικονομικές προβλέψεις περιβάλλονται από μεγάλη αβεβαιότητα. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξετάζει τρία σενάρια σενάρια − ένα βασικό και δύο εναλλακτικά, το ένα πιο ήπιο και το άλλο πιο δυσμενές, βάσει διαφορετικών υποθέσεων για την εξέλιξη της πανδημίας και τη συνολική διάρκεια των μέτρων που ελήφθησαν για τον περιορισμό της.

Βασικό σενάριο: Προβλέπεται ύφεση 10% το 2020 και ανάκαμψη 4,2 και 4,8 το 2021 και 2022, αντίστοιχα.

Ήπιο σενάριο: Αν τα περιοριστικά μέτρα λόγω πανδημίας αρθούν γρηγορότερα από το βασικό σενάριο, η ύφεση το 2020 θα φτάσει το 9%. Σε αυτό το σενάριο, η ανάπτυξη το 2021 αναμένεται σε 4,8% και το 2022 σε 5%.

Δυσμενές σενάριο: Υποθέτει ότι οι συνέπειες της πανδημίας θα είναι πιο έντονες και η ανάκαμψη της οικονομίας θα καταστεί δυσκολότερη. Το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 11% το 2020 και θα αυξηθεί κατά 3,2% και 4,5% το 2021 και το 2022 αντιστοίχως.

Όπως εξηγεί στην έκθεσή του ο κ. Στουρνάρας, τα περιοριστικά μέτρα (lockdown) που ελήφθησαν από τις 7 Νοεμβρίου αναμένεται να μετριάσουν την προσδοκώμενη ανάκαμψη το 2021 και να οδηγήσουν σε βαθύτερη ύφεση φέτος. Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι τα μέτρα αυτά ήταν επιβεβλημένα για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας.

Η αρνητική επίπτωσή της στο ΑΕΠ αναμένεται να συνεχιστούν και στις αρχές του 2021 και έως ότου καταστούν διαθέσιμα στο ευρύ κοινό αποτελεσματικά εμβόλια και φάρμακα για τον κορωνοϊό. Τα πρώτα αποτελέσματα αναμένονται το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους.

Τράπεζες

Ο διοικητής της τράπεζας της Ελλάδος υπογραμμίζει στην έκθεσή του ότι η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών παραμένει ικανοποιητική όπως και η πρόκληση της υψηλής αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης. Σημειώνει ότι πάνω από το 50% των κεφαλαίων των τραπεζών αντιστοιχεί σε αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση από το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτό το γεγονός χρήζει αντιμετώπισης, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι το ποσοστό που αντιπροσωπεύει η αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση στα συνολικά κεφάλαια των τραπεζών εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στο πλαίσιο της παρούσας στρατηγικής για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Κόκκινα δάνεια

Αναμένεται πτώση των κόκκινων δανείων το 2020 αλλά και νέα γενιά μη εξυπηρετούμενων δανείων λόγω της πανδημίας. Παρά τις τιτλοποιήσεις κόκκινων δανείων (Ηρακλής) και του νέου πτωχευτικού νόμου, ο κ. Στουρνάρας εκτιμά ότι τα κόκκινα δάνεια θα παραμείνουν σε υψηλό επίπεδο και δεδομένου ότι αναμένεται να υπάρξει νέα εισροή μη εξυπηρετούμενων δανείων λόγω της πανδημίας. Συνεπώς, θεωρεί απαραίτητο να εφαρμοστούν και άλλες, συμπληρωματικές του "Ηρακλή”, λύσεις.

Οι προτάσεις της ΤτΕ για οικονομία και τράπεζες

1. "Κακή τράπεζα” με Ηρακλη. Ο κ. Στουρνάρας αναφέρει ότι "η Τράπεζα της Ελλάδος έχει υποβάλει στην κυβέρνηση πρόταση για τη δημιουργία μιας εταιρίας διαχείρισης στοιχείων ενεργητικού, η οποία θα αναλάβει τη διαχείριση ενός σημαντικού ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων, ενώ παράλληλα η πρόταση προβλέπει και την αντιμετώπιση του ζητήματος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης (DTC). Μία συνολική και άμεση παρέμβαση στο πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα απεμπλέξει τις τράπεζες από την κοστοβόρα και χρονοβόρα διαχείρισή τους, θα διαμορφώσει ευνοϊκές συνθήκες για την επίτευξη διατηρήσιμης οργανικής κερδοφορίας και θα τους δώσει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν πιο αποτελεσματικά στην κατεύθυνση της πιστοδότησης της οικονομίας τα διευκολυντικά μέτρα στο πλαίσιο της ενιαίας νομισματικής πολιτικής και τα μέτρα ενίσχυσης ρευστότητας που έχει υιοθετήσει η Πολιτεία. Θα έχει επίσης σειρά άλλων ευεργετικών επιδράσεων, όπως η ουσιαστική βελτίωση της επενδυσιμότητας των ελληνικών τραπεζών, καθώς και της πιστοληπτικής διαβάθμισης της Ελλάδος”.

2. Μείωση φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών. Παρά την ανάγκη δημοσιονομικής σταθεροποίησης που θα προκύψει τα επόμενα χρόνια, η δημοσιονομική πολιτική, εφόσον υιοθετηθεί το κατάλληλο μίγμα, θα μπορεί και πάλι να υποβοηθά την ανάπτυξη. Για παράδειγμα, μια περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών εισφορών θα στηρίξει την εργασία και την οικονομική ανάπτυξη και θα λειτουργήσει ως κίνητρο για μείωση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας. Επιπλέον, δεδομένου του μεγάλου επενδυτικού κενού στην ελληνική οικονομία, η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να έχει ισχυρό επενδυτικό προσανατολισμό με αύξηση φιλικών προς την ανάπτυξη δημόσιων δαπανών, οι οποίες συμβάλλουν και στην αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων με σημαντικά και διατηρήσιμα αναπτυξιακά αποτελέσματα.

3. Συνέχιση των μέτρων στήριξης. Τα μέτρα στήριξης της ευρωπαϊκής οικονομίας θα πρέπει να συνεχιστούν με συνδυασμό επεκτατικής δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής μέχρις ότου η ανάκαμψη τεθεί σε στέρεη τροχιά και ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη προσεγγίσει επίπεδα κοντά αλλά κάτω από το 2% σε σταθερή και βιώσιμη βάση.

4. Αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του ευρωπαϊκού μέσου ανάκαμψης NGEU για την περίοδο 2021-2026, συνολικού ύψους 32 δισεκ. ευρώ σε σταθερές τιμές 2018 για την Ελλάδα, εκ των οποίων 19,3 δισεκ. ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και 12,7 δισεκ. ευρώ δάνεια. Η στόχευση των διαθέσιμων πόρων θα πρέπει να είναι στην υλοποίηση αναπτυξιακών δράσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας, τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, αλλά και την ενίσχυση του τομέα της υγείας. Επιπλέον, σημαντικά κονδύλια θα πρέπει να κατευθυνθούν στην εκπαίδευση, καθώς μια αύξηση της δαπάνης για την εκπαίδευση με στόχο τη διεύρυνση και βάθυνση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου κεφαλαίου αναμένεται να έχει σημαντικές πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στο ελληνικό ΑΕΠ και την απασχόληση και να ενισχύσει τη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας.

Πρωτογενές έλλειμμα αντί για για πλεόνασμα

Σύμφωνα με την αναθεωρημένη πρόβλεψη της Τράπεζας της Ελλάδος, το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης το 2020, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας, αναμένεται να επιδεινωθεί έναντι της πρόβλεψης του Ιουνίου και να διαμορφωθεί σε έλλειμμα της τάξεως του 7,3% του ΑΕΠ, εξαιτίας της μεγαλύτερης μείωσης της οικονομικής δραστηριότητας και των επιπλέον δημοσιονομικών παρεμβάσεων.

Παρά την αυξημένη αβεβαιότητα σχετικά με την πορεία της οικονομίας και τα δημοσιονομικά μεγέθη την περίοδο 2020-2022, οι κίνδυνοι για τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους παραμένουν περιορισμένοι μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030, λόγω της σύνθεσης του χρέους που αποτελείται κατά 80% από δάνεια του επίσημου τομέα, αλλά και της ευνοϊκής διάρθρωσης των αποπληρωμών, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στο πλαίσιο των μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους. Κατ’ επέκταση, η εκτιμώμενη αύξηση του λόγου του δημόσιου χρέους και των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών προς το ΑΕΠ δεν αναμένεται να υπονομεύσει τη μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους, υπό την προϋπόθεση ότι οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι προσωρινού χαρακτήρα και η μακροοικονομική ισορροπία θα αποκατασταθεί σύντομα.

Επενδύσεις - Εξαγωγές

Οι συνολικές επενδύσεις εκτιμάται ότι σημείωσαν σημαντική πτώση το τρέχον έτος αντανακλώντας την πτώση των επιχειρηματικών επενδύσεων, ενώ οι επενδύσεις σε κατοικίες εκτιμάται ότι αυξήθηκαν. Κατά την περίοδο 2021-2022, η επενδυτική δαπάνη αναμένεται να ενισχυθεί, υποβοηθούμενη από τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, την αξιοποίηση των πόρων από το ευρωπαϊκό μέσο ανάκαμψης Next Generation EU (NGEU) και την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων.

Πηγή: capital.gr