Τι να μας πουν τα αμερικανάκια;
10/10/2020 10:30
Του Αερόπληκτου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τι να μας πουν τα αμερικανάκια;

Εδώ και πολλές δεκαετίες η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) εκτός των άλλων, λειτουργούσε και επόπτευε την εφαρμογή της ελληνικής και διεθνούς αεροπορικής νομοθεσίας στα 40 και πλέον αεροδρόμια της χώρας.

Ήταν και είναι μια αμιγής δημόσια υπηρεσία υπαγόμενη στο υπουργείο Μεταφορών.

Αυτό το καθεστώς άλλαξε, και καλά έκανε, αρχικά στο αεροδρόμιο των Αθηνών το 2001, και στη συνέχεια σε 14 άλλα μεγάλα αεροδρόμια το 2017, οπότε την λειτουργία και την εμπορική τους εκμετάλλευση ανέλαβε η γερμανική ΦΡΑΠΟΡΤ.

Η απόφαση για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων έγινε επί Πασόκ (υπουργός Ρέπας), όπως επί Πασόκ είχε γίνει και η κατασκευή του ιδιωτικού ΔΑΑ (που δόθηκε τότε στη γερμανική ΧΟΚΤΙΦ).

Η ΥΠΑ συνέχισε όμως τόσο τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας (και αεροναυτιλία, ραντάρ, κτλ) όσο και τον έλεγχο της εφαρμογής της αεροπορικής νομοθεσίας στο έδαφος.

Στα αεροδρόμια δηλαδή, τα οποία είναι στην ουσία μικρές πόλεις, και η ορθή και ασφαλής λειτουργία τους διέπεται από τεράστια, σύνθετη, και εξειδικευμένη νομοθεσία με ειδικές διαδικασίες επί κάθε σχεδόν έκφανση της λειτουργίας τους.

Και όταν λέμε αεροδρόμια, δεν εννοούμε μόνο τα κτίρια αεροσταθμών και τα τσεκ ιν, αλλά και τις απέραντες δαιδαλώδεις εκτάσεις του «πεδίου ελιγμών» των αεροσκαφών, της πίστας δηλαδή, των τροχοδρόμων, των διαδρόμων, των συνδετηρίων, των περιοχών καυσίμων, κ.ο.κ.

Εκεί όπου κάθε κίνηση, κάθε δραστηριότητα, γίνεται υπό αυστηρές προϋποθέσεις και βάσει ειδικής νομοθεσίας που ισχύει σε παγκόσμιο επίπεδο, εξ ου και το μεγάλο επίπεδο ασφάλειας (safety) των ελληνικών αεροδρομίων.

Η ασφάλεια αυτή δεν έρχεται από μόνη της, ούτε από το φιλότιμο των ιδιωτών χρηστών ενός αεροδρομίου, αλλά είναι αποτέλεσμα συνεχών 24/7 ελέγχων από τα κρατικά αερολιμενικά όργανα της ΥΠΑ.

Φαντάζεστε οδικό δίκτυο χωρίς τροχαία; Χωρίς δηλαδή τον φόβο της ποινής;

Εκτός κι αν κάποιοι νομίζουν ότι ως Έλληνες είμαστε απείθαρχοι και πέρα βρέχει στην οδήγηση, και σε όλα τα άλλα, αλλά γινόμαστε ιδιαίτερα νομοταγείς στα αεροπορικά.

Λάθος. Οι συνεχείς έλεγχοι κρατάνε υψηλά τα επίπεδα ασφάλειας.

Αυτούς όμως τους κρατικούς ελέγχους στα αεροδρόμια έρχεται σήμερα και καταργεί το υπουργείο Μεταφορών.

Που όπως αναφέρει στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου (περί ΑΠΑ-ΥΠΑ) που θα περάσει τις επόμενες μέρες από την Βουλή:

Άλλωστε, με σκοπό τη μετάβαση από ένα αποκεντρωμένο σύστημα ελέγχου σε μία κεντρική δομή, η με τον ν. 4427/2016 προβλεπόμενη Διεύθυνση Αεροπορικών Αρχών 3 Περιφερειακών Αεροδρομίων και Περιφερειακής Αρχής Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η οποία συνεπάγεται την εγκατάσταση Αεροπορικών Αρχών σε κάθε αερολιμένα, καταργείται.

Αντιθέτως, οι σχετικές αρμοδιότητες ανατίθενται στους επιθεωρητές, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διενέργεια επί τόπου επιθεωρήσεων στους αερολιμένες της Χώρας με σκοπό τον έλεγχο της λειτουργίας αυτών και την εξασφάλιση της τήρησης της κείμενης ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας, καθώς και των διεθνών συμβάσεων, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Αρχής.

Οι κρατικές αρχές που καταργούνται όμως στα αεροδρόμια, γίνονται από υπαλλήλους που είναι όλοι κατηγορίας ΠΕ, με ξένες γλώσσες, και με πολλές ειδικές εκπαιδεύσεις σε αεροπορικά ζητήματα.

Οι κρατικές αυτές αρχές που καταργούνται προβλέπονται και από την σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού κράτους και ΦΡΑΠΟΡΤ, και μάλιστα χωρίς καταβολή μισθώματος από το δημόσιο προς την εταιρία.

Δηλαδή, η ίδια η ΦΡΑΠΟΡΤ δέχεται και αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα της κρατικής παρουσίας στα αεροδρόμια, αλλά το υπουργείο Μεταφορών την καταργεί!

Και έτσι, αν ψηφιστεί ο νόμος, οι όποιοι έλεγχοι στα αεροδρόμια θα γίνονται από «επιθεωρητές» με έδρα την Αθήνα, που θα κάνουν επιτόπιες «επιθεωρήσεις» που και που. Προφανώς εισπράττοντας και εκτός έδρας.

Όσοι πήγαν φαντάροι ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνει τέτοιου είδους επιθεώρηση.

Όπου πέφτει το σχετικό σύρμα και την ημέρα της επιθεώρησης όλα λάμπουν και όλα είναι στην τρίχα.

Έλα όμως που τα περισσότερα αεροδρόμια, αυτές οι μικρές πόλεις, λειτουργούν όλο το 24ωρο και 365 μέρες τον χρόνο, με δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες «παρασπονδίες», ατυχήματα, και άλλα διάφορα να συμβαίνουν σε καθημερινή βάση.

Ποιος θα τα ελέγχει;

Ποιος θα τα επιλύει;

Ποιος θα επιβάλλει τα νόμιμα (πρόστιμα, ποινές, απομάκρυνση παραβάτη από το αεροδρόμιο, κτλ;)

Ποιος θα επιλαμβάνεται σε περιπτώσεις αεροπορικού ατυχήματος, αεροπειρατείας, απειλής βόμβας, κλπ;

Ποιος θα ασχολείται με τις πάμπολλες υποθέσεις καταναλωτών – επιβατών;

Και άλλα πολλά.

Η ΦΡΑΠΟΡΤ είναι μια εταιρία και δεν έχει καμιά δικαιοδοσία, ούτε να ελέγχει την εφαρμογή της νομοθεσίας ούτε να επιβάλλει ποινές. Αυτό σήμερα το κάνει ο αερολιμενικός έλεγχος της ΥΠΑ.

Παράδειγμα: Κάποιος χειριστής οχήματος μεταφοράς αποσκευών (εταιρίας χάντλιγκ) κάνει μια στραβή, μια παρανομία, στην αυστηρά ελεγχόμενη για πολλούς λόγους πίστα στάθμευσης αεροσκαφών.

Η ΦΡΑΠΟΡΤ το διαπιστώνει, αλλά δεν μπορεί να κάνει τίποτα.

Σήμερα, απευθύνεται στην ΥΠΑ και ο παραβάτης ελέγχεται και τιμωρείται και μάλιστα αυστηρά.

Αύριο όμως; Ποιος θα τον ελέγχει;

Ποιος θα επιβάλλει τα νόμιμα;

Ερώτημα, στο οποίο δεν απαντούν οι αρμόδιοι του υπουργείου, οι οποίοι επιμένουν ότι η ασφάλεια και η ορθή λειτουργία των αεροδρομίων θα επιβλέπονται εκ του μακρόθεν, από την Αθήνα, και μάλιστα από υπαλλήλους που θα ενταχθούν στην νέα ΑΠΑ από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή που θα προσληφθούν εξαρχής. Προφανώς εννοώντας κάποιους «φυτευτούς» και «ημέτερους».

Διότι για να γίνει αντιληπτό το ζήτημα της κατάργησης των κρατικών ελέγχων στα αεροδρόμια, αξίζει να αναφέρουμε ότι πρόκειται για 80 περίπου συνολικά αερολιμενικούς υπαλλήλους στα 41 αεροδρόμια, και άλλους τόσους στην Κεντρική Υπηρεσία της ΥΠΑ στην Αθήνα.

Αυτούς καταργεί, και τους αντικαθιστά με νέους δημόσιους υπαλλήλους, άσχετους με το αεροπορικό αντικείμενο, που θα έχουν αποκλειστική έδρα την πρωτεύουσα.

Για τέτοια κατασπατάληση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού μιλάμε.

Με το ερώτημα να παραμένει: Ποιος ή ποιοι ωφελούνται από αυτό το μικρό «έγκλημα».

Η απάντηση ακόμη να δοθεί, και ούτε πρόκειται, αλλά ο νοών νοείτω.

ΥΓ- Έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιοι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος είναι τόσο ακραία νεοφιλελεύθεροι, που θα υπερψηφίσουν την κατάργηση του κράτους στα αεροδρόμια, στην βιτρίνα της χώρας, κάτι το οποίο δεν ισχύει ούτε στο προπύργιο του νεοφιλελευθερισμού, στις ΗΠΑ, όπου η αντίστοιχη ΥΠΑ (FAA) έχει ισχυρότατη παρουσία με κλιμάκιά της σε όλα τα σημαντικά αεροδρόμια.

Βέβαια εκεί ακόμη και οι σεκιουριτάδες των αεροδρομίων είναι δημόσιοι ομοσπονδιακοί υπάλληλοι, αλλά τι ξέρουν τα αμερικανάκια;