Lockheed Martin προς κυβέρνηση: Ψωνίσατε γαλλικά Rafale και Belh@rra; Ώρα να πάρετε και τα F-35!
25/11/2021 18:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Lockheed Martin προς κυβέρνηση: Ψωνίσατε γαλλικά Rafale και [email protected]; Ώρα να πάρετε και τα F-35!

Σε βαρέλι δίχως πάτο τείνουν να εξελιχθούν τα εξοπλιστικά. Στα ήδη υπάρχοντα, εξοπλιστικά-μαμούθ της χώρας μας, το «αμερικανικό λόμπυ» επιδιώκει να προστεθεί και η αγορά του μαχητικού πέμπτης γενιάς, F-35

Εκστρατεία προκειμένου να δεσμευθεί η σημερινή κυβέρνηση ότι η χώρα μας θα αγοράσει και τα μαχητικά F-35 ή ανακοίνωση ότι η Αθήνα ήδη βρίσκεται σε προχωρημένες επαφές με τις ΗΠΑ, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα των αμερικανικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς, αποτελεί η κινητικότητα που επιδεικνύει δημοσίως η Lockheed Martin στην Ελλάδα;

Παρ' ότι, οι εκπρόσωποι της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα είναι αρκούντως φειδωλοί στις δημόσιες εμφανίσεις τους, τις οποίες συνηθίζουν να κάνουν παραδοσιακά μια φορά το έτος, κι' αυτή «εθιμοτυπικά» προς το νέο έτος, προχθές, όλως αιφνιδίως, ο επικεφαλής της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή, Ντένης Πλέσσας, παραχώρησε συνέντευξη Τύπου, παρουσία, μεταξύ άλλων, και εκπροσώπων της ΕΑΒ. Κι' αυτό:

1.Για να παρουσιάσει κυρίως τα «οφέλη» που θα έχει η Ελλάδα από την αγορά των F-35.

2.Για να υπογραμμίσει την «επιθυμία» της Lockheed Martin να επεκταθεί το πρόγραμμα που «τρέχει» για τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων ελληνικών, F-16. Κάτι που θα σημάνει και νέο φούσκωμα του λογαριασμού.

Εξοπλιστικά - μαμούθ

Η δημόσια «παρέμβαση» Πλέσσα γεννά ερωτηματικά, ιδιαίτερα στη συγκυρία που γίνεται.

Η Αθήνα μόλις έχει αποφασίσει εξαιρετικά κοστοβόρα εξοπλιστικά προγράμματα, όπως οι αγορές των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών, Rafale, καθώς και των επίσης γαλλικών φρεγατών, [email protected], ενώ εκκρεμούν οι αποφάσεις για τις κορβέτες και άλλα «καλούδια».

Στο μεταξύ, «τρέχουν» ήδη και άλλα προγράμματα, είτε ως αγορές, είτε με τη μορφή του leasing, καθώς και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 που συμφωνήθηκε με τις ΗΠΑ και την Lockheed Martin επί ΣΥΡΙΖΑ.

Συνολικά, εκτιμάται ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων πλησιάζουν τα 15 δισ. ευρώ. Κι' αυτό, υπό συνθήκες όχι και τόσο... διαφανείς.

Με το μικρόφωνο... στο χέρι

Σε αυτή τη συγκυρία, λοιπόν, και ενώ φτωχοποιούνται ολοένα μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού της χώρας, έρχεται η Lockheed Martin να ζητήσει από την Ελλάδα να (ξανα)βάλει ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη και να δεσμευτεί ότι θα αγοράσει και F-35.

Όλα αυτά σημειώνονται τη στιγμή που ουκ ολίγα στελέχη των ΕΔ, καλοί γνώστες των τεχνικών, στρατιωτικών και οικονομικών πτυχών των εξοπλισμών, υποστηρίζουν ότι η χώρα μας είναι καλυμμένη αμυντικά με τα Rafale και τα υπόλοιπα οπλικά συστήματα που θα αποκτήσει, ενώ τονίζουν με έμφαση ότι είναι πρόωρο να δοθεί «υποσχετική» στην αμερικανική πλευρά ότι θα αγοράσει το F-35, δεδομένου ότι το όπλο αντιμετωπίζει ακόμα σοβαρά προβλήματα.

Ως γνωστόν, πρόσφατα, άγνωστο έως τώρα για ποιους λόγους, ένα βρετανικό F-35 κατέπεσε μεταξύ Κύπρου και Κρήτης. Σοβαρά προβλήματα ως προς τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά του F-35 έχει διατυπώσει ακόμα και η Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ.

Άκρως ενδιαφέρον είναι ότι, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, οι διοργανωτές δεν έδωσαν το λόγο σε απόστρατα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας που βρίσκονταν εκεί, προκειμένου να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικά με τα F-35. Έτσι, οι πλέον ειδικοί και καλοί γνώστες των θεμάτων έμειναν με το μικρόφωνο... στο χέρι.

Lockheed Martin προς κυβέρνηση: Ψωνίσατε γαλλικά Rafale και Belh@rra; Ώρα να πάρετε και τα F-35! 420921 photo

Παναγιωτόπουλος - Καμμένος

Να σημειωθεί ότι σε συνέντευξη του, στις 7 Νοεμβρίου 2021, στην εφημερίδα, Real News, ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, για μια ακόμη φορά επανέφερε στην επιφάνεια θέμα απόκτησης F-35 από την Ελλάδα.

«Ως προς τη συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35, η Ελλάδα έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της και αυτό επιβεβαιώνεται από τη σχετική αναφορά στην επιστολή Μπάιντεν που συνοδεύει την υπογραφή της MDCA», είπε.

Προχθές, πάντως, ο Ντένης Πλέσσας της Lockheed Martin δεν παρέλειψε να θυμίσει ότι το πρώτο επίσημο αίτημα προς τις ΗΠΑ για τα F-35 υποβλήθηκε από το υπουργείο Άμυνας, όταν επικεφαλής του ήταν ο Πάνος Καμμένος.

Ανέφερε, ωστόσο, ότι σήμερα η ελληνική κυβέρνηση και η αμερικανική εταιρεία «ξεκινήσαμε μια καινούργια σελίδα» για τα F-35. «Έχουμε ξεκινήσει συζήτηση σε πιο σφαιρικό επίπεδο», είπε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει ότι στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται στην Ελλάδα ομάδα Αμερικανών τεχνοκρατών, οι οποίοι θα ενημερώσουν σχετικά την Αθήνα.

Κάτι που δείχνει ότι η κινητικότητα προς την κατεύθυνση της δέσμευσης της Ελλάδας στο πρόγραμμα, που ήδη είχε ξεκινήσει επί υπουργίας Καμμένου, έχει το τελευταίο διάστημα ενταθεί. Τουλάχιστον, από ορισμένους κυβερνητικούς και επιχειρηματικούς κύκλους.

Γκαζιά και... τσουβάλι δολάρια

Εξάλλου, η ευρωπαϊκή «αγορά», αλλά και η ελληνική, αποτελούν δεδηλωμένο στόχο του «αμερικανικού λόμπυ» εδώ και πολλά χρόνια.

Να σημειωθεί ότι βασική «γραμμή» ισχυρών αμερικανικών κύκλων είναι ότι το F-35 θα πρέπει να προωθηθεί σε ευρωπαϊκές χώρες, ούτως ώστε να καταστεί το κυρίαρχο αεροσκάφος για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Ήδη, προωθείται σε χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ, απέναντι στη Ρωσία. Αυτό, άλλωστε, έχει καταστήσει σαφές η αμερικανική πλευρά και σε «κλειστές» συνεδριάσεις του ΝΑΤΟ, ήδη από εποχής προεδρίας του Ντόναλντ Τραμπ.

Πάντως, ο Ν. Πλέσσας, απαντώντας σε ερώτηση εάν πρόκειται να πουληθούν στην Ελλάδα τα έξι F-35 που κατασκευάστηκαν για την Τουρκία, αλλά δεν της παραδόθηκαν, επειδή υπόκειται σε αμερικανικές κυρώσεις εξαιτίας της αγοράς των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων, S-400, απάντησε πως αυτά θα «απορροφηθούν» από τις ΗΠΑ.

Ο ίδιος, επίσης, προσπαθώντας να υποβαθμίσει το υψηλό κόστος απόκτησης αλλά και χρήσης του F-35, υποστήριξε ότι όσο αυξάνονται οι πωλήσεις του μαχητικού και κατά συνέπεια ο αριθμός των αεροσκαφών που πετούν και επιχειρούν, τόσο θα μειώνεται το κόστος.

Ανέφερε, δε, ότι η ώρα πτήσης του F-35 κοστίζει 15.000 δολάρια και ότι η τιμή του κάθε αεροσκάφους ανέρχεται στα 80 εκατομμύρια, αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν ότι στην πραγματικότητα ξεπερνά τα εκατό εκατομμύρια.

Επιπλέον πακέτο για τα F-16

Αν και το κύριο αντικείμενο της παρουσίασής του ήταν το F-35, ο επικεφαλής της Lockheed Martin στην Ελλάδα δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην «επιθυμία» της αμερικανικής εταιρείας να επεκταθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16.

Ως γνωστόν «τρέχει» ο εκσυγχρονισμός 83 F-16 στην έκδοση Viper, τα οποία μαζί με τα Rafale εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσουν θεαματικά τις δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, αφού οι δύο τύποι αεροσκαφών ουσιαστικά είναι γενιάς 4+.

Γι' αυτό, άλλωστε, και η πρεμούρα της Άγκυρας, η οποία συζητάει τώρα με τις ΗΠΑ την αναβάθμιση και δικών της F-16 σε Viper, καθώς και την αγορά F-16 Block 70.

Lockheed Martin προς κυβέρνηση: Ψωνίσατε γαλλικά Rafale και Belh@rra; Ώρα να πάρετε και τα F-35! 420922 photo

Σημαντικά «κομμάτια», λοιπόν, που θα αφαιρεθούν από τα -υπό εκσυγχρονισμό, σε Viper- ελληνικά F-16, θα μπορούσαν να τοποθετηθούν στους πολύ παλιούς τύπους των ελληνικών F-16. Πρόκειται για την αναβάθμιση 38 τέτοιων μαχητικών.

Ο Ν. Πλέσσας εξέφρασε την... ελπίδα ότι η ελληνική κυβέρνηση θα καταθέσει στη Βουλή το πρόγραμμα και ότι αυτό θα εγκριθεί.

Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ο Ν. Παναγιωτόπουλος ήδη αποπειράθηκε μια φορά να το καταθέσει στην Επιτροπή Άμυνας του Κοινοβουλίου, αλλά το πήρε πίσω (!). Ως προς τούτο, αλλά και πλειάδα άλλων ζητημάτων, το υπουργείο Άμυνας ουδεμία εξήγηση έχει δώσει στην κοινή γνώμη και τον Έλληνα φορολογούμενο.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, αιτία της «υποχώρησης» Παναγιωτόπουλου ήταν το υψηλό κόστος του προγράμματος, το οποίο ανερχόταν στα 700 εκατομμύρια. Λέγεται, δε, ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα προ ετών είχε κοστολογηθεί λίγο πάνω από διακόσια. Μένει να φανεί τώρα, οπότε, ως όλα δείχνουν, θα κατατεθεί στη Βουλή, ποια επιχειρήματα θα επιστρατευτούν προς υποστήριξή του.

Ο εκπρόσωπος της Lockheed Martin στην Ελλάδα, πάντως, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το κόστος του προγράμματος, αν και δεν έδωσε συγκεκριμένα νούμερα, είπε ότι «θα είναι σημαντικά λιγότερο από τα μισά του προγράμματος των 83 F-16» (Viper), το οποίο, όπως ανέφερε, είναι «1,5 δισ».