22/11/2008 03:43
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Il Divo (και οι εγχώριες ντίβες)

Καιρό είχα να απολαύσω μια ταινία σαν τον «Divo» του Πάολο Σορεντίνο με τον Τόνι Σερβίλο. Μια ταινία με πολλές εικαστικές παραπομπές (από Tarantino και  «Reservoir Dogs», μέχρι Φελλίνι και - κυρίως - όπερα, εξ΄ ού και ο τίτλος. 

Κεντρικός ήρωας ο Τζούλιο Αντρεότι, σύμβολο εξουσίας για την Ιταλία εδώ και σαράντα χρόνια. Έχοντας πατήσει τα 80 κι έχοντας κατηγορηθεί σχεδόν για τα πάντα, ο Αντρεότι δεν φοβάται πια τίποτα, ούτε καν το Θεό. Είναι πάντα εκεί, ήρεμος, δολοπλόκος, απροσπέλαστος, ακόμα κι όταν τον κατηγορούν για σχέσεις με την Μαφία και τον αποκαθηλώνουν. Πάνω από όλα πολιτικός - μια κατηγορία η οποία παρά τα όσα έχει κάνει στο παρελθόν θα αρχίσει να μας λείπει σε λίγο, με τους ξενέρωτους που μπλέξαμε.

Για το καλλιτεχνικό μέρος της ταινίας σας παραπέμπω στους συνήθεις κριτικούς, οι οποίοι, πράγμα σπάνιο και πρωτοφανές, ομοφωνούν στους διθυράμβους. Αυτό που θέλω εγώ να παρατηρήσω είναι πως πρόκειται για το μοναδικό καλλιτεχνικό έργο (βιβλίο, ταινία, ποίημα, τραγούδι, οτιδήποτε τέλος πάντων) από αυτά που έχω διαβάσει ή δει, που περιγράφει μέσα σε δυο ώρες, όσα άλλοι χρειάζονται χιλιάδες σελίδες για να εξηγήσουν τον τρόπο που ξηλώθηκε στην Ιταλία (και μετά σε όλη την Ευρώπη) η φοβερή πολιτική γενιά (δεξιά ή σοσιαλιστική δεν έχει σημασία, ο Κράξι ήταν ίδια περίπτωση) που ηγήθηκε της Ευρώπης στην μεταπολεμική περίοδο. Για να αντικατασταθεί στη συνέχεια από τους «λογιστές» της οικονομικής εξουσίας, ή και την ίδια (Μπερλουσκόνι).

Όποιος δεν δει έτσι (ή τουλάχιστον και έτσι) την ταινία, θα κάνει λάθος κατά την γνώμη μου. Οι συνδιαλλαγές με την μαφία ή τα οικονομικά συμφέροντα και την εκκλησία δεν είναι θέμα προσωπικής διαφθοράς (υπάρχει κι αυτή). Αφορά κυρίως την ίδια την λογική του συστήματος, είναι αναπόσπαστη από την πολιτική, η οποία όμως εξακολουθεί να είναι ακόμα κυρίαρχη. Δεν έχει υποταχθεί στα οικονομικά συμφέροντα και γι αυτό πρέπει να συκοφαντηθεί και αποκαθηλωθεί. Σας θυμίζει  μήπως αυτό ανάλογες καταστάσεις κι εδώ; Μήπως με το Κωνσταντίνο Καραμανλή τον Α΄ και τον Ανδρέα Παπανδρέου τέλειωσε οριστικά μια εποχή και τώρα είμαστε στα τελειώματα;

Δεύτερη ανάγνωση: Η Ιταλία έγινε κράτος, μαζί με τα άλλα της Ευρώπης επειδή είχε παπαδαριό, στρατοκρατία, αριστοκρατία και κουλτούρα. Κυρίως κουλτούρα και παράδοση. Και τον Μακιαβέλι. Είναι άλλο να κάθεσαι σε ένα γραφείο αυθεντικά αναγεννησιακό (γεμάτη η ταινία) και άλλο η αισθητική σου να εξαντλείται στα life style περιοδικά των Ελλήνων μπαστουνόβλαχων που την είδαν Αρμάνι. 

Τι τον πειράζει πιο πολύ τον Αντρεότι όταν τον αποκαθηλώνουν για συνεργασία με την Μαφία; Όχι ότι έπαψε να είναι πρωθυπουργός, αλλά ότι τον έβγαλαν από ένα σύλλογο για τον Κικέρωνα.

«Εκτός απο τους Καρχιδωνικούς Πολέμους, για ό,τι άλλο έχει συμβεί στην Ιταλία φταίω εγώ. Με αποκάλεσαν Θείο Τζούλιο, Καμπούρη, Αλεπού, Μολώχ, Σαλαμάνδρα, Μαύρο Πάπα, Άνθρωπο της Αβύσσου, Βελζεβούλ... ότι φταίω για τα πάντα...δεν έκανα όμως ποτέ μήνυση σε κανέναν". Γιατί; " Έχω αίσθηση του χιούμορ» λέει ο ίδιος και προσθέτει: «Έχω επίσης και ένα τεράστιο αρχείο καιο όταν το αναφέρω όλοι αυτοί σταματάνε».

Σε άλλη σκηνή του προσφέρουν ένα πούρο. «Δεν έχω μικρές αδυναμίες» απαντά.

Και όταν τον προτείνουν για πρόεδρο της ιταλικής δημ0οκρατίας λέει: «Είμαι μετρίου αναστήματος, αλλά δεν βλέπω δίπλα μου και κανέναν γίγαντα».

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Oυάου avatar
    Oυάου 22/11/2008 07:48:12

    Πολύ ωραίο αυτό το ποστ σου. Το βρίσκω υπέροχο και ίσως το καλύτερό σου, παρότι διαφωνώ σε όλα τα πατριωτιλίκια που κατεβάζεις εδώ. Κατάφερες να με μελαγχολήσεις πρωινιάτικα, γιατί το λαμόγιο Αντρεόττι αν το συγκρίνω με τα καρακατσουλιά τα δικά μας, με τους μπαστουρνόβλαχους πολιτικούς της Δεξιάς και της κρυφοδεξιάς, με τις απερίγραπτες μετριότητες (διορθώνω ασημαντότητες, ξαναδιορθώνω, μηδενικά) του Κωστάκη και του Γιωργάκη, θα πάω να πέσω από το παράθυρο.
    Ρε γαμώτο τι βλαχιά και φτήνια μας κυβερνάει;

  2. JULIA X avatar
    JULIA X 22/11/2008 09:14:03

    Factor X,
    H Ιταλία έχει κουλτούρα. Καιρός να αποκτήσει και το antinews.
    ΠΟΤΕ ΣΟΥ δεν έχεις γράψει κάτι ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (από τα σκάνδαλα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μέχρι το φαγοπότι με τα "ψηφιακά" μουσεία και τους επιδοτούμενους, Συνασπιστές και Πασόκους, της ΕΡΤ, μέχρι την ανυπαρξία συσπείρωσης όλων των διανοόύμενων ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΛΘΕΙ Η ΧΩΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΤΗΣ).
    Από το πως μοιράζονται οι επιδοτήσεις του EURIMAGES στις συμμορίες, οι επιδοτήσεις για το χορό, την ανυπαρξία θεσμικού πλαίσιου για φοροαπαλλαγές σε ΙΔΙΩΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΝΔΥΟΥΝ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, τον ΚΡΑΤΙΚΟΔΙΑΙΤΟ "ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ" του Λιάπη και του Βουλγαράκη που ΔΕΝ ΕΝΟΧΛΕΙ, μέχρι το ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ τα κανάλια και οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης, οι επιδοτούμενοι με 20.000.000 ευρώ χρυσοκάνθαροι π.χ. όπως ο Εφραίμογλου και το ΙΜΕ από Ζαχόπουλο, και πως ΕΝΤΕΧΝΑ τορπιλίζεται οτιδήποτε προβάλλει τον ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ελληνικό πολιτισμό...Ταυτόχρονα τα φασιστοειδή και οι συγγενείς τους κάνουν πρόβα τζενεράλε και μικρές "ενέσεις" στον ημεδαπό πληθυσμό με τον εμετικό "ΟΡΟ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ", από το κανάλι του υπόδικου για κακουργήματα Κυριακού...(Mέχρι φυσικά να "αναγκαστούν κατόπιν παλλαικής απαίτησης", να ..."ΣΩΣΟΥΝ" πάλι τη χώρα όπως 41 χρόνια πριν...)
    ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.
    ΕΙΝΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ.
    Σίγουρα το καταλαβαίνεις. Γιατί δεν το κάνεις;
    Mε πραγματική εκτίμηση...

  3. salamalekou avatar
    salamalekou 22/11/2008 10:35:12

    Πολλοί φίλοι ,μόλις δουν ένα άρθρο που μπορεί να αφήνει αιχμές για δεξιούς ή αριστερούς ή γαλαζοπρασινοκόκκινους ,τσιμπάνε και αρχίζουν να γράφουν ή βαθυστόχαστες αναλύσεις ή εξαπολύουν βλασφημίες προς την μία ή άλλη κατεύθυνση.
    Αγαπητοί μου η λαμογιά δεν έχει χρώμα
    Η πολιτική ιδεολογία δεν είναι κάτι που δηλώνεις και δεν έχεις από εκεί και πέρα να αποδείξεις τίποτε ,όπως πχ λες ας πούμε είμαι ΠΑΟΚ και τελειώνει εκεί.
    Δεν μπορεί να δηλώνεις αριστερός ή δεξιός ,προοδευτικός ή συντηρητικός ,νεοδημοκράτης ή πασόκος ,συνασπισμός ή κουμουνιστής και να μην το αποδεικνύεις καθημερινά στην κοινωνί α που ζεις ,γιατί η πολιτική ιδεολογία είναι τρόπος ζωής .
    Σήμερα όλοι αυτοί που είναι στο πολιτικό προσκήνιο όλων των αποχρώσεων ,διαφέρουν μόνο από αυτά που λένε και είναι ίδιοι ,άντε σχεδόν ίδιοι ,σε αυτά που κάθε μέρα κάνουν στον τρόπο ζωής τους.
    Δηλαδή όλοι συχνάζουν στην πλατεία Κολωνακίου με παρέα δημοσιογράφους και άλλους παράγοντες εξωκοινοβουλευτικούς ,όλοι φλερτάρουν με τα ΜΜΕ και επιζητούν το γυαλί και την δημοσιότητα ,οι περισσότεροι από την ώρα που μπήκαν στην πολιτική είναι οικονομικά κερδισμένοι και όχι χαμένοι ,οι περισσότεροι έχουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία και τα σπουδάζουν στο εξωτερικό ,όλοι δεν χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ,όλοι ζουν με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που διακηρύσσουν ότι υπηρετούν.
    Τώρα εγώ, εσύ ή ο άλλος που τα ξέρει όλα αυτά ,αλλά μαζοχιστικά τους στηρίζει και μετά τους βρίζει έχει μεγαλύτερη ευθύνη από αυτόν και έτσι ερχόμαστε στο κουλουβάχατα.
    Γιαυτό όχι φανατίλα, όχι ψήφο σε μεγάλα κόμματα που μέχρι σήμερα μας δουλεύουν και μετά την απομάκρυνση από την κάλπη ουδέν λάθος αναγνωρίζουν ,ας δοκιμάσουμε και το μοντέλο του πολυκομματισμού στην εξουσία ,ας ψηφίσουμε και κανένα υποψήφιο που δεν είναι γνωστός και προβάλλεται μετά μανίας από τα ΜΜΕ ,ας κάνουμε κάτι διαφορετικό γιατί χειρότερα να πάμε δεν γίνεται.

  4. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 10:51:57

    Μπορούμε εμείς οι σχολιαστές να γράφουμε θέματα τέχνης και πολιτισμού. Ή στα blog του όποιος θέλει. Να αναρτούμε θέματα.
    Το σχόλιο για το αναγεννησιακό γραφείο υπέροχο. Δεν πρόκειται ποτέ να διανύσουμε την απόσταση που μας χωρίζει από χώρες σαν την Ιταλία, ή τη Γαλλία. Και δεν φταίει μόνο η Τουρκοκρατία γι' αυτό. Είχαμε την ευκαιρία τη δεκαετία του '30 να αναγεννηθούμε, και τη δεκαετία του '60 επίσης, όταν η ζωή ήταν "γλυκειά" και μύριζε γιασεμί και γαζία. Στη γειτονιά που μένω ένας μερακλής γείτονας έχει φυτέψει γαζίες μπροστά από τη νεόδμητη μεζονέτα με το αέτωμα-απομίμηση και τους στρογγυλούς φεγγίτες. Τέλος πάντων, κάτι είναι κι' αυτό.
    Ο Αντρεότι είναι "εξόριστος" στην Τυνησία αν δεν κάνω λάθος.
    Δεν συμφωνώ με την απομείωση του "ένοχου" παρελθόντος του. Προσωπικότητες σκοτεινές, που δρουν στο ημίφως, που εγχειρίζουν καταλλήλως σημειώματα και "ντοκουμέντα" στους διαδρόμους των παρασκηνίων, που διοικούν έχοντας φακελωμένη ολόκληρη την κοινωνία με απωθούν και πρέπει να παράδειγμα προς αποφυγή. Δεν βλέπω διαφορά με τον Έντγκαρ Χούβερ για παράδειγμα. Δεν είναι θετικό παράδειγμα. Οποιαδήποτε σύγκριση με τη σημερινή κατάσταση είναι τυχαία...

  5. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 22/11/2008 11:09:24

    @ Κary ID
    Ο Kράξι είναι στην Τυνησία.
    Οσον αφορά την σύγκριση παλιάς και νέας γενιάς πολιτικών που κάνει το άρθρο δεν είναι ζήτημα ικανοτητων αλλά αλλαγής στην Ευρώπη το 1990 με την αναβάθμιση της οικονομικής εξουσίας εις βάρος της πολιτικής.
    Οι λόγοι της αναβάθμισης ήταν :
    1) Κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ και του διπολισμού.
    2) Συνθηκη του Μααστριχτ για το ευρω και περιορισμοί που επιφέρει.

  6. donaE avatar
    donaE 22/11/2008 11:15:55

    @KaryID καλημερα.Συμφωνω,επειδη καποια πραγματα γινονται in style,δεν πονανε λιγοτερο.Απλως οι ιταλοι ειναι manager,διδασκουν λογω μαφιας.Πολυ λαμπερη η ιταλικη κουλτουρα αλλα στον κινηματογραφο ειναι δραματοποιημενες οι καταστασεις.Οσο αφορα εμας,μπαστουνοβλαχος ειναι πολυ 'καλος' χαρακτηρισμος πλεον,εχουμε προχωρησει.

  7. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 11:29:28

    @Ψυχραιμία: σ' ευχαριστώ που με διόρθωσες, ήθελα να ρωτήσω γιατί είχα μια αμφιβολία για τον Κράξι και την Τυνησία.
    Την κατάλαβα τη σύγκριση με τη μετά το 90 εποχή, ασφαλώς δεν τίθεται θέμα, αν και η αγοραία ωμότητα και ειλικρίνεια των απόψεων του Μπερλουσκόνι είναι για μένα προτιμότερη από την μυστικοπαθή καμαρίλα των παλαιών πολιτικών. Από τον Μπερλουσκόνι τουλάχιστον ξέρεις τι έχεις να περιμένεις. Ο άλλος "σε είχε τσιμεντάρει και σε είχε πετάξει στον Τίβερη" και εσύ ακόμα έψαχνες να βρεις από που σου ήρθε. Σου θυμίζει μήπως τίποτα αυτό;
    Εγώ μίλησα για το ποιόν του σκοτεινού χαρακτήρα, που δεν πρέπει να το υποτιμούμε ούτε να το ηρωοποιούμε εκ των υστέρων.

  8. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 11:31:42

    @δοναΕ: έτσι είναι ακριβώς.

  9. fantomas avatar
    fantomas 22/11/2008 12:05:36

    ΘΑ ΠΑΩ ΝΑ ΤΟ ΔΩ!!!!
    ΑΛΛΑ ΕΑΝ ΚΟΙΜΗΘΕΙ... Η ΣΟΦΙΑ... ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ!!!!

  10. factorx avatar
    factorx 22/11/2008 12:11:58

    @fantomas: Διαβασε τον "Μεγάλο Υπνο" καλύτερα μαζί της

  11. luky avatar
    luky 22/11/2008 12:39:22

    Αξίζει όμως να δείτε και την πολύ ρεαλιστική ταινία "ΓΟΜΟΡΑ". Συνοπτική παρουσίαση της σημερινής Ιταλίας, που ακόμη λειτουργεί με τους νόμους της καμόρας! Ταινία μόνο για εκείνους, που αναζητούν πραγματικά τι βρίσκεται μέσα
    στο "πακέτο" και δεν αρκούνται, να παρατηρούν και να σχολιάζουν την αισθητική παρουσίαση του "φιόγκου", που το στολίζει!

  12. ΠΑΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ avatar
    ΠΑΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ 22/11/2008 12:55:11

    Η Ιταλία προέρχεται απο τον Μεσαίωνα ,το Κράτος του Βατικανού ,την Φεουδαρχία τον Γαριβάλδι αλλά και το Αναρχικό Σοσιαλιστικό και Κομμουνιστικό κίνημα .
    Ο ΑΝΤΡΕΌΤΤΙ μαζί με την υπόλοιπη νομεκλατούρα της Χρισ.Δημοκρατίας είναι παιδιά του αστικού κράτους και της "δικτατορίας" του αλλά και του Βατικανού,
    Ο Ανιέλλι τους χρησιμοποιεί όλους σαν υπηρετικό προσωπικό .
    Με την καινούργια στρατηγική του κεφαλαίου είναι άχρηστοι η' έχουν άλλο ρόλο.
    Ας διαβάσει κανείς το βιβλίο GOMORA.
    Στην πατρίδα του παρεξηγημένου Μακιαβέλλι αλλά και του Γκράμσι της ηγεμονίας ότι συμβαίνει έχει ενδιαφέρον, εκεί το ταξικό φαίνεται πιο καθαρά.

  13. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 13:12:03

    @luky: διάβασε το σχόλιο #6. Το συμπύκνωσε ακριβώς το πακετάκι.

  14. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 22/11/2008 13:22:32

    Οι αρετές της ανάρτησης εντοπίστηκαν ήδη. Πράγματι η κατακρήμνυση της παλιάς φρουράς συνοδεύεται και από κατεδάφιση της κουλτούρας. Μια νέα βαρβαρότητα εξαπλώνεται με την τσίμπλα των "προσώπων" και το ηλίθιο χαμόγελο των νέων αλητάκων, που πλασάρονται ως πολιτικοί προκαθήμενοι. Μπερλουσκόνι και Σαρκοζί κατεδαφίζουν στα πρόσωπά τους την έννοια της αισθητικής σε χώρες που δημιούργησαν αναμφισβήτητο πολιτισμό, φινέτσα, χαριτωμένη κουλτούρα. Ταυτόχρονα η μιντιοκρατία, η ψεύτική γκλαμουριά του κάθε μαυραγορίτη, μέσα σε ένα περιβάλλον κοινωνικής φτώχειας, οι αλυσίδες εμπορίας των μεταλλαγμένων, τα άδεια μπαράκια από τότε που λείπουν τα ψιλά για καφέ, όπου συναθρίζονται μετά την απαγόρευση στο τσιγαράκι κάποια γεροντοπαλλήκαρα και κάποιες γεροντοκόρες 25 ετών σαν τεθλιμμένες συμπεθέρες, τα στέκια της πρέζας στα κέντρα των πόλεων, οι παντού παρούσες κάμερες παρακολούθησης, οι άνθρωποι που ψάχνουν στους σκουπιδοντενεκέδες, συνθέτουν τοπία αστικής χωματερής. Η καλπάζουσα πολιτιστική κατάπτωση αποτελεί το σύμβολο της βαρβαρότητας της "νέας τάξης". Μια μήτρα που κυοφορείται ο νέος "σωτήρας" εξ αίματος πολυεθνικών εταιριών του ΟΗΕ.
    Ίσως η Ελλαδίτσα να μην διαθέτει σκαλιστά αναγεννησιακά γραφεία, όπως άλλοι. Όταν αυτοί οικοδομούσαν την αναγέννηση και τον ανθρωπισμό, εμείς είχαμε Τουρκοκρατία. Τότε μαντάρωναν οι μανάδες τα τσουράπια της κλεφτουριάς. Ο πολιτισμός που αναδεικνυόταν τότε, ήταν άλλος από αυτόν της φωτισμένης Ευρώπης. ΗΤΑΝ ΛΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ. Μια δημιουργικότητα ΑΠΑΡΑΜΙΛΛΟΥ ΚΑΛΟΥΣ, ΛΕΒΕΝΤΙΑΣ, ΣΥΜΠΟΝΟΙΑΣ, ΑΥΤΑΠΑΡΝΗΣΗΣ, ΑΓΝΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ. Όταν συνέγραφε ο Μολιέρος της κωμωδίες του στη Γαλλία, στήνανε οι πιτσιρικάδες τον μπερντέ στις αυλές της Ελλάδας, για να αναβιώσει το Διονυσιακό Πνεύμα μέσα από τον μέγα ΛΑΪΚΟ ΑΝΤΙΗΡΩΑ Καραγκιόζη. Η καμπούρα του μετατρεπόταν σε αστείρευτη δεξαμενή υπομονής και αποφασιστικότητας, για να επιβιώσει η ανάγκη του μεγάλου ΕΘΝΟΥΣ. Όταν στις χώρες της αναγέννησης σκάλιζαν οι μαστόροι τα καθίσματα στην όπερα, στη χώρα των Ρωμιών γινόταν το αυτοσχέδιο κοπίδι σμίλη στο χεράκι του πιτσιρικά, για να περάσει το φως μέσα από τη δερμάτινη φιγούρα, πιστοποιώντας την ελπίδα μιας άλλης Αναγέννησης. Έστω και εάν δεν στάθηκε δυνατό να ανάψουμε τους προβολείς της Αναγέννησης, καταφέραμε κόβοντας κομμάτια από τις σάρκες μας στα βουνά και τους λόγγους της πατρίδας, με τον Καραϊσκάκη, τον Παύλο Μελά και τον Άρη Βελουχιώτη, να γίνουμε διάτρητοι, όπως οι φιγούρες του λαϊκού θεάτρου, για να περάσει από μέσα μας το φως της Αθανασίας, από το κερί που άναψε ο Σκοτεινός Φιλόσοφος μέσα στους Δαιδάλους του ανθρώπινου πεπρωμένου.
    Ο ΔΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΤΙΚΟΣ, ΟΠΩΣ ΑΥΤΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ. ΕΙΝΑΙ ΛΑΪΚΟΣ. ΓΙ ΑΥΤΟ Η ΧΑΡΗ, Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙ Η ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΜΙΛΛΕΣ. Δείτε τους έντεχνους πόσο πιστά και επάξια ακολούθησαν τους λαϊκότροπους.
    Όταν κλαίει το μπουζουκάκι του Ρούκουνα, ωχριούν οι όπερες και οι συμφωνικές ορχήστρες.
    Με δύο βραβεία Νόμπελ και ένα βραβείο Λένιν στην ποίηση, με το Θεόφιλο και τον Πανσέληνο, με τον Γέρο του Μωριά, τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Αλέκο Παναγούλη, τον Γρηγόρη Λαμπράκη, τον Γρηγόρη Αυξεντίου, με τον Κορνήλιο Καστοριάδη, με τον Κώστα Γαβρά, με τον Γρηγόρη Πέκο, με τον Σωτήρη Πέτρουλα, το Χάνι της Γραβιάς και το νερατζάκι γλυκό στο φινάλε που λέει ο Γιανναράς, η χώρα αυτή έδειξε τι μπορεί και μέχρι που φτάνει. Ας ψάξουν οι Ευρωπαίοι να βρουν τα αντίστοιχα δικά τους.
    Δεν είμαι Ελληναράς. Το σημερινό χάλι με πληγώνει και με προβληματίζει. Γνωρίζω όμως ότι η φύτρα από την οποία βγήκαμε δεν μπορεί ποτέ να στερέψει. Και θα τους δείξουμε.
    Τη Ρωμιοσύνη μην την κλαίμε, γιατί έστω και εάν κλέβουν τα μάρμαρα, το μάρμαρο που σμίλεψαν μέσα μας, δεν ξεριζώνεται ούτε και εάν ξεριζωθεί η καρδιά.

  15. Oυάου avatar
    Oυάου 22/11/2008 13:35:44

    Καρυ id και ψυχραιμία, ψυχραιμία και οι 2 σας. Ο Κράξι ΗΤΑΝ στην Τυνησία. Μας άφησε χρόνουςεδώ και 2-3 έτη

  16. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 13:38:49

    Εντάξει τώρα, αν έπρεπε να θυμάμαι και πότε πέθανε ο Κράξι, μάλλον θα είχα διαγράψει άλλη πορεία στη ζωή μου, με πολλά αρχεία στο συρτάρι μου.

  17. donaE avatar
    donaE 22/11/2008 13:47:34

    Μπορει η Δυση να ειχε την Αναγεννηση ( απο το Βυζαντιο προεκυψε) αλλα εμεις δεν ειχαμε Μεσαιωνα,και ιερα εξεταση.Ουτε την εκκλησια πανω απο το κεφαλι να καταπιεζει το λιμπιντο.Αυτο το ξεχναμε συνεχεια.Το τελειο περιτυλιγμα,η φορμα,κρυβει τον φοβο για το χαος.Ειναι υποκρισια και υποταγη στον κανονα.Το ιδιο στην πολιτικη.Ενω εμεις 'χυμα'.

  18. luky avatar
    luky 22/11/2008 13:50:02

    @17 ...θύμησε μας παρακαλώ, το όνομα του συγγραφέα.

  19. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 14:03:18

    Ρομπέρτο Σαβιάνο ο συγγραφέας.

  20. patos avatar
    patos 22/11/2008 14:10:46

    ο καστοριάδης είχε πει: η πολιτική σαπίζει την ελλάδα. Ξαναφαίνεται ανάγλυφα στο άρθρο και στα σχόλια.
    για το λαϊκό πολιτισμό μια παρατήρηση: υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ λαϊκού πολιτισμού και σύγχρονου πολιτισμού. Ο λαϊκός είναι προϊόν ηθικής της κοινωνίας: δεν ενδιαφέρται να κάνει κριτική στα μέσα με τα οποία εκφράζεται.
    Ο μετά την αναγέννηση πολιτισμός είναι πολιτισμός που βασίζεται στη ίδια την κριτική των ίδιων μέσων του. Φαινόμενα αυτού του πολιτισμού είναι η άρνηση των προηγούμενων το ξεπέρασμα η ανανέωση, μία μόνιμη γέννηση και μόνιμος θάνατος, η απόρριψη της αυθεντίας, η διακοπή της συνέχειας. Η αποδοχή της απόρριψης, του θανάτου και της (σημερινής) ανυπακοής, μιας μόνιμης φρεσκάδας και νεότητας είναι προϊόντα αυτου του πολιτισμού. Αντίθετα τα φαινόμενα έκφρασης στον παραδοσιακο πολιτισσμό είναι η παραμονή στη παράδοση σ αυτό που παραδόθηκε, η διατήρηση η συντήρηση η αιωνιοποίηση των ίδιων αξιών. Ο σοφός, ο γέρος ο πρεσβύτερος ο αιώνας η αυθεντία, η μονιμότητα που αντιστέκεται είναι φαινόμενα προσώπων των παραδοσιακών πολιτισμών.
    (Πολλοί μελετητές συνδέουν τη μετα την αναγέννηση συνθήκη του πολιτισμού είναι και το θεμέλιο της μοντερνικότητας.)

  21. andreas avatar
    andreas 22/11/2008 14:14:26

    γεια σε όλους!
    Παιδιά από Ιταλία γράφω, και τα πολιτικά τα παρακολουθώ εδώ ,και σας λέω ότι είναι μία από τα ίδια ...με επιπλέον ένα μεγάλο πρόβλημα της μαφίας που υπάρχει παντού και είναι πάντα δυνατή και με μπόλικο φρέσκο χρήμα .

  22. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 14:22:15

    Έχω να πω ότι η "τέχνη της Δύσης" φωνάζει από μακριά ορθολογισμό και ταχύτητα και η "ανατολική" τέχνη εκφράζει μια ράθυμη καθήλωση στο επαναλαμβανόμενο μοτίβο, στο "αραβούργημα". Αυτό έχει και κλιματολογική εξήγηση.
    Μπορούμε να το δούμε στην εξέλιξη της αρχιτεκτονικής, του σχεδιασμού, στο έπιπλο.
    Δεν κρίνω αν το ένα είναι καλό ή το άλλο κακό. Απλώς το σημειώνω.
    Και από τα δύο "ρεύματα" έχουμε να πάρουμε πράγματα.
    Όταν τα δύο ρεύματα συναντιούνται έχω δει "παπάδες" έχω δει και τέρατα. Βλέπε Ζάχα Χαντίντ και Καρίμ Ρασίντ.

  23. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 14:31:02

    Πάντως πολλοί πλέον μιλάνε για την Μετα-Νεωτερικότητα οπότε δεν υπάρχει υποχρεωτικά σύγκρουση Παράδοσης και Σύγχρονου.
    Χωρίς ρίζες δέν υπάρχεις και άμα προσκολληθείς στις ρίζες επισης δέν υπάρχεις.
    Τερατουργηματα έχουν υπάρξει και στην ΄παραδοσιακή΄δήθεν Τέχνη αλλά και στις γελοιότητες τού μεταμοντέρνου όπου ο κάθε πικραμένος δηλώνει΄καλλιτέχνης΄πετάει την μπαρούφα του και άμα γράψουν 3-4 εκστασιασμένοι κριτικοί τρέχει τό απαίδευτο δήθεν ΄κουλτουριάρικο΄κοινό και παθαίνει και αυτό κάτι ΄σάν ντελίριο΄.
    Και στην Ελλάδα έχουμε πήξει απο τρίχες σαν τον τύπο πού πηδούσε το καρπούζι(δεν ξέρω τι προέκυψε απο την ΄επαφή΄)και στην Ευρώπη απο διάφορους βαρεμένους πού πετάνε διακοσια κιλά κοκκαλα και υποτίθεται πώς κάνουν Τέχνη όταν πάνε οι μύγες πάνω τους ..
    Η σαν την άλλη πού ξυραφιαζόταν η ίδια και μαζεύονταν ολούθε οι ΄περίεργοι΄και χάζευαν..

  24. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 14:45:47

    Οσο γιά Μουσική αν δεν υπήρχαν οι μονωδίες τού Βυζαντίου δεν θα προέκυπταν οι πολυφωνίες της Δύσης.
    Οποιος θέλει ας ψάξει να βρεί την Λειτουργία τού Benevento(Chants de la Cathedrale de Benevento)τού 9ου μ.χ αιώνα της Ν.Ιταλίας πού ανήκει στο Αμβροσιανό Μέλος,πού κάποια στιγμή απαγορεύτηκε απο τούς Καθολικούς και επικράτησε το Γρηγοριανό.
    Κυκλοφορεί απο την εξαιρετική εταιρεία Harmonia Mundi..
    Bλέπετε οι Ελληνες ασχολούνται με την Βανδή ή σαν αμαθείς Ευρωλιγούρηδες υποτιμούν την εξέλιξη τών Τεχνών,ενώ αντιθέτως οι ΄Κουτόφραγκοι΄ψάχνουν τίς Παραδόσεις.
    Σύγχρονο εξαιρετικό παράδειγμα είναι ο πιανίστας Βασίλης Τσαμπρόπουλος πού παντρεύει εξαιρετικά Δύση και Ανατολή.
    Οι δίσκοι του κυκλοφορούν απο την Γερμανική Εταιρεία Ε.C.M.πού αποτελεί νησίδα Πολιτισμού.
    Οποιος θέλει ας ακούσει τον δίσκο του Chants Hymns and Dances για πιάνο και τσέλλο(Anjia Lechner)και μετά μιλάμε πάλι γιά ΄μοντερνιές΄και ΄παραδόσεις΄.......................

  25. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 14:55:01

    Απο την ιδια εταιρεία κυκλοφορούν και έργα τού Αρμένη Mansurian σέ κλασσική φόρμα(τυπικά Δυτική)όπου υποκρύπτεται η Αρμενικη Παράδοση.
    Ορεξη νάχει νά ψάχνει κανείς μέσα απο τίς Τέχνες ....
    Μονον έτσι φεύγουν οι ευρωλιγούρικες και οι Ελληναράδικες εμμονές.

  26. donaE avatar
    donaE 22/11/2008 14:58:21

    Εμενα μου φαινεται πως οι ελληνες ανακαλυψαμε το μεταμοντερνο πρωτοι.Μας παει γαντι.'Ολα μαζι' αφου τα ισοπεδωσουμε πρωτα.Και στην πολιτικη το ιδιο,αφου ειναι εκφραση της κοινωνιας.Μονο η μουσικη μας φαινεται να εχει μια συνεχεια και προσωπικοτητα.

  27. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 15:04:06

    donaE
    Oι Νεοέλληνες μάλλον θές να πείς.
    Πού παθαίνουν μόλις πλασσάρει κάτι το LIFO ή η ΄πολιτιστική στήλη΄τής Ελευθεροτυπίας.
    Και οι έτεροι ελληναράδες μέ την ΄αλυσιδιά΄στο στήθος μέ το μισανοιχτο πουκάμισο,πού ακούνε μονον ΄καψουροτράγουδα΄τρίτης διαλογής.
    Στούς ΄μικρούς καιρούς΄πού περνάμε αυτά συμβαίνουν.
    Αλλά υπάρχουν και κάποιοι πού ακόμα παλεύουν γιά να παράξουν Τέχνη και πού δεν ανήκουν στο life-style.
    Κατά την γνώμη μου η Σαββίνα Γιαννάτου,ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου,ο Τσαμπρόπουλος που προανέφερα στην μουσική.

  28. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 15:08:56

    Απο την άλλη οι Ιταλοί παράγουν εξαιρετικά πράγματα μέσα και απο τίς παραδόσεις τους.Aυτοί δεν φοβούνται να κατηγορηθούν ως ΄παραδοσιακοί΄,
    Ενδεικτικά αναφέρω:Enrico Rava,Stefano Bollani,Gianluigi Trovezi,Gianni Coscia.
    Σύγχρονη αβάνγκάρντ και τζάζ υψηλού επιπέδου.
    Βρέθηκε κανείς εδώ στο Ελλάντα να αξιοποιήσει τον τεράστιο Πετρολούκα Χαλκιά σέ σύγχρονες συνεργασίες απόπου θα προέκυπταν ΄παπάδες΄??
    Εδώ μάς έφαγε ο Ρουβάς..................

  29. donaE avatar
    donaE 22/11/2008 15:10:47

    @Σπύρο Εγραψα για την ελληνικη μουσικη συνολικα,μεσα στον χρονο.Υπαρχει σαν τετοια,και επιδρα στην μουσικη αλλων λαων,πολυ.Τωρα πως οριζεται η ελληνικοτητα?Απο την γλωσσα ειναι μια αποψη.Για την σημερινη εποχη εχεις δικιο,αλλα αν το δεις στον χρονο δεν και ασχημα.Επισης κατι γινεται και με τους κλασσικους συνθετες μας που μετρα στο συνολο.

  30. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 15:16:01

    donaE
    Τον Σκαλκώτα τον λοιδωρήσαμε στήν Ελλάδα και σήμερα η Σουηδική Εταιρεία Β.Ι.S.ξαναβγάζει το έργο του.
    Οι Σουηδοί όχι εμείς.
    Να μήν αναφέρω τον Δημητρη Μητρόπουλο επίσης.
    Η Μουσική στην Ελλάδα περνάει κρίση απο τότε πού οι τραγουδιστές επικράτησαν τών Συνθετών.
    Και απο τότε πού μπήκε ο όρος ΄έντεχνο΄.
    Κάθε κλαψιάρης που δηλωνει ΄έντεχνος΄ορίζεται και ΄ποιοτικός΄.
    Αν το δούμε διαχρονικά συμφωνώ.
    Αλλά αν τολμήσει και μιλήσει κανεις για τον Κουκουζέλη ,για τον Ρωμανό τον Μελωδό ή τον αείμνηστο γέροντα τον Σιμωνα Καρρά πού διέσωσε την Βυζαντινή Μουσική θά τον πούνε ΄προσκολλημένο΄.

  31. donaE avatar
    donaE 22/11/2008 15:32:40

    ας τον πουνε

  32. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 15:40:27

    Μαζί σου.!!!!
    Ας καταλάβουν κάποιοι πώς ο Μέγας Bach δεν προήλθε απο Παρθενογέννεση.
    Αλλά αυτά αφορούν κοσμοπολίτικη αντίληψη και όχι ΄πολυπολιτισμική αφασία΄.

  33. Mποτίλια στο πέλαγος avatar
    Mποτίλια στο πέλαγος 22/11/2008 16:03:24

    @patos
    Υπάρχει το διαχρονικό και το επίκαιρο. Υπάρχει η στοιχείωση και ο πειραματισμός. Υπάρχουν οι ρίζες. Χωρίς τον κορμό και τα κλαριά αυτές είναι άχρηστες. Αλλά και αυτά χωρίς τις ρίζες δεν μπορούν να αναπτυχθούν. Σεβασμός στην παράδοση δεν σημαίνει προσκόλληση σε αυτήν. Η προσκόλληση αποτελεί τροχοπέδη. Ο σεβασμός συνιστά την αυτογνωσία.
    Ο σεβασμός στην Ελληνική παράδοση δεν συνεπάγεται απόρριψη του άλλου, όταν αυτό είναι αξιόλογο. Το Ελληνικό πνεύμα υπήρξε ανέκαθεν ανοιχτό. Ενσωμάτωσε δημιουργικά και ενσωματώθηκε με ευχαρίστηση.
    Οι μεγάλοι πειραματιστές της Τζαζ πήραν τις χολιγουντιανές μπαλάντες, που συχνά είχαν ενσωματωθεί σε σαπουνόπερες και δημιούργησαν νέους ακουσματικούς χώρους. Η "Εκδίκηση της Γυφτιάς" έκανε πολλούς Ευρωπαίους να δακρύσουν. Ορθότατα διαπιστώνει ο Σπύρος, ότι οι μουσικοί δρόμοι της δύσης αναπαρήγαν μόνο μερικώς τους προϋπάρχοντες Ελληνικούς μουσικούς δρόμους. Από 18 Ελληνικούς δρόμους αφομοίωσαν 2, τα μαντζορομινόρια. Η τελευταία φορά που εφαρμόστηκε ο δωρικός τρόπος στη δύση ήταν στις καντάτες του μεγάλου Μπαχ. Τον επανέφερε στη διεθνή σκηνή ένας Λατινοαμερικάνος: ο Κάλος Σαντάνα. Αυτό αποτελεί από την μια πλευρά για μας τιμή, από την άλλη όνειδος. Με τόσο πλούσια μουσική παράδοση δεν επιτύχαμε να την επικαιροποιήσουμε και να την προβάλουμε διεθνώς, όπως έκαναν οι Λατινοαμερικάνοι με τη δική τους. Είναι κρίμα να διδάσκονται στα μουσικά κολέγια της Μασαχουσέτης ο Λύδιος, ο Φρύγιος κλπ. και εμείς να κοιμόμαστε. Αν δεν υπήρχαν κάποιο γύφτοι στην Ελλάδα, όπως ο Μανώλης Αγγελόπουλος, ίσως να είχε μαραζώσει τελείως ο Φρύγιος στον τόπο που γεννήθηκε. Όσο αφορά τους ρυθμούς, οι Ευρωπαίοι αναπαρήγαν μόνο αυτά που μπορούσαν. Τα περιττά μέτρα τους ήταν ακατανόητα. Πως να βαραίσεις ζεμπεκιά, τον αρχαίο δηλαδή Ζευβάκχικο ρυθμό, όταν δεν ρέει στο αίμα σου ο "από μηχανής Θεός";
    Η επικαιροποίηση είναι σπουδαία πρόκληση. Τα άστρα περιστρέφονται. Μένουν όμως αυτά που ήταν, είναι και θα είναι. Οι προκλήσεις της ζωής αλλάζουν. Η έμπνευση οφείλει να είναι πάντοτε ζωντανή. Οι μεγάλες αξίες όμως που δίδαξε ο Ελληνισμός, παραμένουν στους αιώνες.

    @KaryID
    Είναι άλλο ο ανατολίτικος δεσποτισμός και άλλο το Ελληνικό Πνεύμα. Οι Έλληνες δεν ασχολήθηκαν ποτέ με αραβαυργήματα. Αυτό που διδάξαμε είναι η Λιτότης και το Μέτρο. Η λιτότης είναι η αισθητική του Απλού. Η δημιουργία είναι άπειρος, ο Δημιουργός ένας. Το μέτρο ανταποκρίνεται στην Κοσμική Αρμονία, με τον χρυσό αριθμό και τη χρυσή τομή.
    Η λαϊκή παράδοση δεν υπήρξε επιτηδευμένη, διότι στη φάση που αναπτύχθηκε, έλλειπαν τα σχετικά μέσα. Διασώζει όμως πλήρως την αισθητική δεοντολογία του Ελληνικού Πνεύματος. Δεν συγκροτεί δεσμά στην έκφραση, αλλά αποτελεί τον μίτο της Αριάδνης, για αυτούς που αναζητούν γνησιότητα. Γιατί την αναζητούν τόσο έντονα οι ξένοι; Όσοι επισκεπτόντουσαν επί δεκαετίες την χώρα μας, δεν αναζητούσαν μόνο φωτεινό ήλιο και ωραίες παραλίες. Τους γοήτευε ταυτόχρονα ένας λαϊκός πολιτισμός, που ανταποκρίνεται στα ανθρώπινα μέτρα.
    Στην Ελληνική έκφραστικότητα δεν υπάρχει ράθυμη εμμονή στην επανάληψη του ιδίου. Ακόμη και στον εναρμόνιο τρόπο, που συνίσταται σε περιφορά γύρω από την τονική βάση, αντί ραθυμίας εκφράζεται η ανάλαφρη έλλειψη ισορροπίας, το δράμα του Ήρωος έμπροσθεν του γκρεμού και η ακόλουθη επιστροφή του Οδυσσέα στη Ιθάκη. Όταν ο λαϊκός λυράρης φτιάχνει βιμπράτο ψέλνει από το παρελθόν ο Όμηρος, ακριβώς όπως πίσω από τις χεβιμεταλιές των δυτικών σκούζει άναρθρα ο σαμάνος της στέπας, ακονίζοντας τα τελετουργικά του εγχειρίδια για την ανθρωποθυσία.

    @Σπύρος
    Θα φτιάξουμε καμιά μουσική;

  34. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 16:11:17

    Mποτίλια@
    Eυχαρίστως νά γράψουμε γιά Μουσική.Ερασιτεχνικά ασχολουμαι ,αλλά την αγαπάω οσο και την δουλειά μου και την οικογένειά μου.
    Οταν έχω ελεύθερο χρόνο ΄χτίζω΄δισκοθήκες(χέχε).
    Το κάνω ήδη αλλού(να γράφω) εδώ και χρόνια μαζί μέ άλλους διαδικτυακούς-και τώρα πλέον και αληθινούς-φίλους
    Αλλά ακόμα το παρόν blog δεν έχει κατηγορίες τέτοιες.

  35. donaE avatar
    donaE 22/11/2008 16:16:17

    @Σπυρο,προσπαθω να πω απο ωρα,αλλα δεν ανεβαινει το σχολιο να ακουσεις τον Κουμεντακη με τους Kronos Quartet μουσικη πανω στις ερμηνειες της Μαρικας Παπαγκικα.

  36. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 16:18:10

    dona@
    Eυχαριστώ πολύ.
    Τον έχω υπόψιν μου.

  37. Mποτίλια στο πέλαγος avatar
    Mποτίλια στο πέλαγος 22/11/2008 16:19:18

    @Σπύρος
    Δεν εννοούσα να γράψουμε για μουσική, αλλά να γράψουμε μουσική. Από τα σχόλια σου εικάζω ότι κάτι θα παιδεύεις. Αν υπάρχει διάθεση: botiliastopelagos@gmail.com για να σου στείλω στίχους και ακούσματα.

  38. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 16:24:38

    @Μποτίλια: εγώ μίλησα για "ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ" τέχνη, η οποία δεν εξελίσσεται, η οποία επηρέασε τη Βυζαντινή τέχνη και την εκκλησιαστική τέχνη - βλέπε το ατελείωτο σκάλισμα - που έχει μείνει ίδιο εδώ και αιώνες - και για τη "ΔΥΤΙΚΗ" τέχνη,(τη μετά την αναγέννηση), η οποία εξελίσσεται συνεχώς και η οποία απορρέει ευθέως από το αρχαίο ελληνικό πνεύμα. Σε αυτό το σημείο εγώ πιστεύω ότι επικράτησαν οι Δυτικοί. Σε εμάς το νήμα έσπασε.

  39. Σπύρος avatar
    Σπύρος 22/11/2008 16:26:32

    Δεν γραφω μουσική φίλε μου.Νασαι καλά.
    Γραντζουνάω μονον.!!!!
    Είμαι ερασιτέχνης ακροατής πού αφιερώνω πολλές ώρες (τα Σ-Κ) στο χόμπυ μου.

  40. Mποτίλια στο πέλαγος avatar
    Mποτίλια στο πέλαγος 22/11/2008 16:52:54

    @KaryID
    Μιλάω λίγο σαν αδιόρθωτος ανατολίτης. Έχεις δίκιο ότι επικράτησαν (ποσοτικά) οι Δυτικοί. Αυτό ρύθμισε ως ένα βαθμό και τον τρόπο που ακούμε. Υπάρχουν σήμερα κάποιες δυσκολίες στο άκουσμα της βυζαντινής μουσικής, στο ποσοστό μάλιστα που αυτή ταυτίζεται στη μέση συνείδηση με κάποια εκκλησιαστικά δρώμενα.
    Θα σου πρότεινα να ακούσεις στο you tube το "Εγώ δεν είμαι ένοχος" με τον Στράτο Διονυσίου, ένα γνήσιο βυζαντινότροπο άσμα.
    Πιστεύω ότι το νήμα δεν έσπασε τελείως. Έγινε μια λεπτή κλωστή. Πιστεύω όμως ότι μπορούμε να πάρουμε τη ρεβάνς με τη βοήθεια του Θεούλη.

    @Σπύρος
    Αρκεί η καλή σου διάθεση για συνεργασία και σε ευχαριστώ. Εάν δεν είναι δυνατόν να γράψουμε μουσική, τότε ας γράψουμε για τη μουσική, όταν το μπλογκ δημιουργήσει αντίστοιχη κατηγορία. Εξ άλλου ως ένθερμος ακροατής γνωρίζεις ότι η τονικότητα διαχέει τα πάντα.

  41. KaryID avatar
    KaryID 22/11/2008 17:18:31

    Δεν μπορώ να μιλήσω για τη μουσική γιατί δεν έχω γνώσεις, για αρχιτεκτονική και για σχέδιο μόνο μπορώ να μιλήσω.

  42. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 23/11/2008 02:01:48

    ΧΥΜΑ ΣΤΟ ΚΥΜΑ...

    Με αφορμή κάποιες σκέψεις του e- φίλου μας, "Μποτίλια στο πέλαγος"...


    "Όταν συνέγραφε ο Μολιέρος της κωμωδίες του στη Γαλλία, στήνανε οι πιτσιρικάδες τον μπερντέ στις αυλές της Ελλάδας, για να αναβιώσει το Διονυσιακό Πνεύμα μέσα από τον μέγα ΛΑΪΚΟ ΑΝΤΙΗΡΩΑ Καραγκιόζη":

    ο "Καραγκιόζης", το Θέτρο Σκιών, ήρθε στην κυρίως Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη, περίπου στα 1850. Και στην Τουρκία πήγε από την Κίνα. Τώρα, βέβαια, επειδή οι Κινέζοι αυτοκράτορες έφεραν το "γοργόνιο" στον θώρακά τους, φαίνεται να είναι αληθινή η αρχαία για τους Αρχαίους Έλληνες παράδοση, ότι ένας "Διόνυσος" έφθασε έως εκεί κάτω, οπότε και τα περί Διονυσιακού πνεύματος.

    "Έστω και εάν δεν στάθηκε δυνατό να ανάψουμε τους προβολείς της Αναγέννησης":

    Ο Γεώργιος Πλήθων Γεμιστός και ο μαθητής του Βησσαρίων ξεκίνησαν τον Διαφωτισμό και την Αναγέννηση της Ευρώπης, με την εμβάπτισή της στο ΑΡΧΑΙΟ ελληνικό πνεύμα, (: πυθαγόριοι, μαθηματικοί).

    "Είναι άλλο ο ανατολίτικος δεσποτισμός και άλλο το Ελληνικό Πνεύμα".

    Πολύ σωστά! Πιο σωστά και ξεκάθαρα δεν γίνεται. Εδώ είναι όλο το "ζουμί" και η μη κατανόησή του παράγει την σύγχυση που παρατηρείται, ΣΗΜΕΡΑ, στην Ελλάδα, ΑΛΛΑ και σε ολόκληρο τον Δυτικό Κόσμο: είμαστε ΕΛΛΗΝΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ! Και ο Χριστιανισμός είναι, απλώς, μια αίρεση του Ιουδαϊσμού. Και οι Ιουδαίοι μια Αραβική φυλή Σημιτών. Και οι Σημίτες Ασιάτες. Και οι Ασιάτες ΔΕΝ είχαν ΠΟΤΕ, μέχρι να τους "ψυθιρίσει δυο φωνήεντα" τού δασκάλου του ο Αλέξανδρος, -που λέει ο Λόγος, ποιητική αδεία-, δεν είχαν ιδέα "τι" ήταν η ΠΟΛΙΤΙΚΗ, η ΠΟΛΙΣ, ο ΠΟΛΙΤΗΣ, η ΠΟΛΙΤΕΙΑ και ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

    Όλοι οι Ασιάτες το ίδιο μοντέλο διοίκησης ακολουθούσαν: την "ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ/ΩΝ" ΘΕΟ-ΚΡΑΤΙΑ.
    Ο-Λ-Ο-Ι!!! Τον ρόλο της πολιτικής παίζει η Θρησκεία και οι ιερείς, που είναι μιας συγκεκριμένης φυλής, (: πχ, "Μάγ"-οι στην Περσία, "Λευί-τες" στο Ισραήλ), είναι οι πολιτικοί, από τους οποίους συγκροτείται η Κυβέρνηση. Ο ηγεμόνας- "Δεσπότης" προέρχεται από τους ιερείς, ή από τους στρατιωτικούς. Αν είναι στρατιωτικός, πριν αναλάβει, χειροτονείται ιερέας και γίνεται η "κεφαλή" της θρησκείας. Πάντα ..."δύο-σε-ένα". Εξ ού και στο Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος ο δικέφαλος: ο αυτοκράτωρ ήταν και αρχηγός της Εκκλησίας.

    Κρίσιμη πληροφορία εδώ είναι ότι, ο λαός ήταν αποκλεισμένος από την Παιδεία, η Γνώση ήταν μονοπώλιο των ιερέων! Γιατί ...ήταν καλοί χαρακτήρες και τους την έδωσε ο/οι Θεός/οί, για να μην κουράζονται, -οι άνθρωποι! Και απαγορευόταν δια θανάτου η προσθήκη, έστω ενός κόμματος ή "και", στα ιερά βιβλία. Έτσι, έκαναν τα ...θαύματα, οι τύποι. Γιατί και σήμερα, αν πας και ανάψεις την νύχτα κανέναν προβολέα σε κάποιο χωριό του Αμαζονίου που μόλις ανακάλυψες το πρωί, και ζει ακόμα στην λίθινη εποχή, θα ...πέσει να σε προσκυνήσει!

    Φανταστείτε τι θαυμασμό και δεός αισθάνονταν οι άνθρωποι, ΤΟΤΕ, στην αρχαία Ασία (ΚΑΙ Αίγυπτο, -για να μην ξεχνιόμαστε), για κάποιον που τους έλεγε πως του είπε ο Θεός ότι, την τάδε τού μηνός τού δείνα χρόνου, θα σκοτινιάσει ο ...θυμός Του την σελήνη ή τον ήλιο! "Ιερά" βιβλία, λοιπόν, που άλλοτε ήταν γραμμένα από την ...ίδια την θεότητα κι άλλοτε είχαν υπαγορευτεί από αυτήν σε ...μέντιουμ- προφήτες- μάγους. Κυρίως, ...εν υπνώσει ή εκστάσει: "ΑΠΟ-ΚΑΛΥΠΤΙΚΑ", δηλαδή...


    Οι Έλληνες ήταν οι ΜΟΝΟΙ που είχαν εφεύρει την Πολιτική. (: Ας θυμηθούμε εδώ ότι η θρησκεία τους ήταν ένα δωδεκαμελές ΔΣ θεών, με προεδρεύοντα τον Δία, και έναν ολόλκηρο ...λαό θεοτήτων). Το ήξεραν, βέβαια, και γι' αυτό αντιδιαστέλλονταν με ΟΛΟΥΣ τους υπόλοιπους λαούς και έθνη του κόσμου, κατά αυτο-προσδιορισμό.

    Κατ' αρχάς, από το 776 π.Χ. και την μετά τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνος ανα- σύσταση των Ολυμπιακών Αγώνων, είχαμε τον ορισμό του Έλληνα: "Πας μη Έλλην Βάρβαρος". Η εθνική ιδεολογία προωθείται από τον ΌΜΗΡΟ και τον ΗΣΊΟΔΟ, ώστε να επιτευχθεί η σύν-ζευξη με τα προηγούμενα "ΓΕΝΗ" των κατοίκων της Ελλάδας, αφ' ενός, και την προηγούμενη "Παράδοση"- "Ήθη και Έθιμα"- "τα πάτρια" => ΠΝΕΥΜΑ = ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ = ΘΡΗΣΚΕΙΑ, αφ' ετέρου.

    Αργότερα, τον 4ο π.Χ. αι., πάλι είναι αφ-οριστικός ο προσδιορισμός: "Έλληνες καλούνται οι της ημετέρας Παιδείας μετέχοντες". Ήτοι, όποιος δεν μιλάει ελληνικά και, άρα, δεν έχει ελληνική ΠΑΙΔΕΙΑ = ελληνικό τρόπο Σκέψης = ελληνικό Κοσμο-είδωλο, απλούστατα, ΔΕΝ είναι Έλληνας.

    Αυτοί οι αρχαίοι Έλληνες ήταν εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι από εμάς. "Η νύχτα με την μέρα"! Δεν λέω καλοί ή κακοί. Απλώς, ότι ήταν διαφορετικά ανθρώπινα υποκείμενα. Ο εγκέφαλός τους ήταν προγραμματισμένος διαφορετικά. Πίστευαν άλλα ώς ΑΛΗΘΕΙΑ, απ' ό,τι εμείς και γι' αυτό ΦΡΟΝΟΥΣΑΝ διαφορετικά από εμάς. Οπότε, ΕΚΡΙΝΑΝ και διαφορετικά στα της ζωής δρώμενα. Από τα τετριμμένα και καθημερινά, μέχρι τα μεγάλα και σπάνια. Αυτή η κρίση, η επιλογή τού "με ποιους θα πας και ποιους θ' αφήσεις", λέγεται και είναι "ΠΟΛΙΤΙΚΗ". (Όταν λέω εδώ "εμάς", εννοώ όλον τον κόσμο).

    Πήραμε τα ΠΑΝΤΑ από τους αρχαίους Έλληνες, εκτός από την θρησκεία τους. την μόνη, -EVER!-, ανθρωπο-μορφική. Θρησκεία που είχε προσαρμοστεί στην ελλ. Φιλοσοφία και όχι το αντίθετο, όπως στην Ασία της Θεο-κρατίας ή ΔΕΣΠΟΤΙΣΜΟΥ, που η ...Φιλοσοφία προσαρμόζεται στην θρησκεία- Δόγμα, όπερ: ...ηλιθιότητα!

    Η διαφορά αρχαίων Ελλήνων και νέων Ελλήνων, ή ελληνικού και ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, ή του Διονύσου με τον ..."Μαυρομάτη", θα μπορούσε να καταδειχτεί σημειολογικά, μεταφορικά και συνειρμικά με το ότι:

    οι αρχαίοι Έλληνες θεοί και θεές,
    αλλά και οι Ήρωες και οι Νύμφες (: άγιοι- αγίες), ήταν ΓΥΜΝΟΙ και οι ελληνο-ιουδαιο-χριστιανικοί ...μόνο λιγάααακι γύρω από τα μάτια και τις παλάμες αφήνουν ακάλυπτο! άντε και τις πατούσες, κανένας ασκητής. Πιστεύω το πιο προβοκατόρικο σχόλιο θα ήταν να ρωτήσει κανείς έναν νυν ελληνο-χριστιανό, όπως τον κ. Γιανναρά, ας πούμε, ΑΝ μπορεί να φανταστεί τις εικόνες στην εκκλησία ...χωρίς τα ρούχα τους.

    -Όπα της, μοντελάκι ο Ονούφρης! Πω, πω, κάτι κοιλιακοί!

    -Αμάν! "θεά", θε μου, σχώρα με, η Θέκλα! Τι αγία ..."φωνάρα" είναι αυτή!


    ΥΓ. Είμαι ένθεος άθρησκος και πιστεύω στην συνέχεια του ελληνικού έθνους, ΑΛΛΑ όπως αυτή συντελέστικε. ΑΛΗΘΙΝΑ. Με τα στραβά και τα καλά της, με τους ηρωισμούς και τις προδοσίες της. Όχι, όμως, μέσω του μεγαλειώδους και πομπώδους παραμυθιού του Ελληνοχριστιανικού "Βυζαντίου" και τους εκπορευόμενους απ' αυτό "Μεγαλοϊδεατισμούς. Το "Βυζάντιο" αποτελεί κόλαφο για την ελληνικότητα. Η οποιαδήποτε συνύπαρξη μαζί του την "ΥΒΡΙΖΕΙ", της χαμηλώνει μέχρι εξαφάνισης την ποιότητά της.

    Τα περί "Ε", Δωδεκαθέου και γενικό μίσος κατά των Ελλήνων ιερωμένων, μακριά από μένα. Ο Πλήθων, ο Βησσαρίων, ο Ανθρακίτης, ο Βενιαμίν Λέσβιος, ο Ιγνάτιος Ουγγροβλαχίας, ο Διάκος, ο Παπαφλέσσας και πολλοί άλλοι μέχρι και πρόσφατα, όπως ο παπα- "Ανυπόμονος", ήταν ΚΑΙ Ελληνάρες και Χριστιανοί. Με άλλα λόγια, δεν είναι εύκολη η λύση του προβλήματος με αφορισμούς του στυλ: "όποιος είναι αρχαιολάτρης είναι ανθέλληνας", ή "όποιος είναι χριστιανός δεν είναι Έλληνας". Αυτά είναι για φανατικούς. Εδώ, ακόμα, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ "ΕΛΛΗΝΑΣ", πώς να κρίνεις, λοιπόν, ποιος είναι ή δεν είναι Έλληνας;

    Ένας ορισμός που εμένα με καλύπτει και τον θέτω υπό τον έλεγχό σας είναι:

    "ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΠΡΟΣΚΥΝΑΕΙ ΙΔΕΕΣ- ΔΟΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ- ΔΕΣΠΟΤΕΣ"

  43. Il anonymous avatar
    Il anonymous 23/11/2008 15:29:45

    Χαίρομαι που το antinews είναι ελεύθερο και ο καθένας μπορεί να γράψει την αποψή του αλλά δε μπορώ να διαβάζω άλλο μαλακίες.

  44. ... avatar
    ... 23/11/2008 22:30:13

    .

  45. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 24/11/2008 01:18:49

    @νήπιος γέρων
    Η αναφορά σου είναι πολύ εύστοχη.
    Ας μην θεωρηθεί φιλαρέσκεια η διαπίστωση, ότι ακόμη και η παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων που κάνεις και που μπορεί να αναιρούν κάποιες περιγραφές που έκανα, στην ουσία υπογραμμίζουν το ζητούμενο.

  46. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 24/11/2008 01:48:58

    @Μποτίλια στο πέλαγος: σωστά!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.