#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
20/07/2013 11:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ανατροπές στη φορολογία των αυτοκινήτων - Φόροι με βάση την αξία και όχι τα κυβικά

Φόροι στα Ι.Χ. με βάση την αξία και όχι τον κυβισμό - Οι αλλαγές θα επηρεάσουν τα τεκμήρια διαβίωσης, το φόρο πολυτελούς διαβίωσης και τα τέλη κυκλοφορίας


Ριζικές αλλαγές στο καθεστώς φορολόγησης της κατοχής και χρήσης Ι.Χ. αυτοκινήτων προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο οι υπολογισμοί των πάσης φύσεως επιβαρύνσεων να γίνονται με βάση τις αγοραίες αξίες των οχημάτων και όχι με βάση τον κυβισμό, όπως ισχύει σήμερα.

Σύμφωνα με το σχέδιο που προωθεί το υπουργείο, οι αξίες των Ι.Χ. θα λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να προσδιορίζονται τα τεκμήρια διαβίωσης, ο φόρος πολυτελείας και τα τέλη κυκλοφορίας, εξέλιξη η οποία – σύμφωνα με ορισμένους παράγοντες της αγοράς- ενδέχεται να οδηγήσει στην αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τα αυτοκίνητα χαμηλού και μεσαίου κυβισμού και στη φορολογική ελάφρυνση των Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού.

Σύσταση επιτροπής

Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, το νέο σύστημα προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των αυτοκινήτων εντάσσεται στο πλαίσιο της προσπάθειας να καταρτιστεί το «περιουσιολόγιο», μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία θα καταχωρισθούν αναλυτικά στοιχεία για τα εισοδήματα, την κινητή και ακίνητη περιουσία κάθε φορολογουμένου.

Οι ανατροπές στη φορολογία των Ι.Χ. αυτοκινήτων έχουν ήδη δρομολογηθεί από τον υφυπουργό ΟικονομικώνΓ. Μαυραγάνη, ο οποίος προχώρησε στη σύσταση μιας άτυπης επιτροπής εμπειρογνωμόνων και ανέθεσε σ’ αυτήν το έργο της κατάρτισης αναλυτικού πορίσματος με προτάσεις για την εφαρμογή ενός νέου τρόπου φορολόγησης βασιζόμενου στην αξία και όχι στον κυβισμό. Η κεντρική κατεύθυνση που δόθηκε στην επιτροπή ήταν να πάψει ο κυβισμός να θεωρείται κριτήριο υπολογισμού των φορολογικών επιβαρύνσεων και των τεκμηρίων διαβίωσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων και να υπάρξει ένα νέο σύστημα το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την αγοραία αξία των οχημάτων. Η επιτροπή έχει δεσμευτεί να παραδώσει το πόρισμά της στα μέσα Σεπτεμβρίου, ώστε οι αλλαγές να ενσωματωθούν στο επόμενο μεγάλο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή το προσεχές φθινόπωρο.

Τα σενάρια

Οι προωθούμενες αλλαγές θα επηρεάσουν τα τεκμήρια διαβίωσης, το φόρο πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος υπολογίζεται με βάση τα τεκμήρια και τα τέλη κυκλοφορίας. Αν και από το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών λείπουν οι ακριβείς παράμετροι του νέου συστήματος, παράγοντες της αγοράς διαβλέπουν φορολογική επιβάρυνση των αυτοκινήτων μικρού και μεσαίου κυβισμού και ελάφρυνση των μεγάλου κυβισμού και κυρίως αυτών με παλαιότητα άνω των 10 ετών. Τα σενάρια που ήδη εξετάζει η αρμόδια επιτροπή προβλέπουν ότι:

1 Για τον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων μπορούν να ληφθούν υπόψη οι τιμοκατάλογοι που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρίες για να υπολογίζουν τις αποζημιώσεις ή οι εργοστασιακές τιμές με βάση τις οποίες υπολογίζεται το τέλος ταξινόμησης κατά τον εκτελωνισμό των αυτοκινήτων ή συνδυασμός και των δύο πηγών πληροφόρησης.

2 Επί των αγοραίων τιμών, που θα προσδιορίζονται με βάση τα παραπάνω στοιχεία, θα εφαρμόζονται συντελεστές απομείωσης ανάλογα με τα έτη κυκλοφορίας.

Σήμερα…

Με το ισχύον σήμερα καθεστώς, το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης κάθε Ι.Χ. αυτοκινήτου υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό. Έτσι ορισμένα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού με αξία που δεν απέχει πολύ από άλλα αυτοκίνητα μεσαίου κυβισμού επιβαρύνονται με τεκμήρια δυσανάλογα υψηλά. Είναι χαρακτηριστικό ότι Ι.Χ. 1.400 κυβικών εκατοστών, ηλικίας 4 ετών, επιβαρύνεται με τεκμήριο διαβίωσης 5.000 ευρώ και ένα άλλο 3.000 κυβικών ίδιας παλαιότητας έχει τεκμήριο 18.000 ευρώ, αν και η αγοραία τιμή του είναι υψηλότερη κατά 9.000 ευρώ περίπου. Η ίδια μεγάλη ψαλίδα υπάρχει και στα τέλη κυκλοφορίας. Το Ι.Χ. των 1.400 κ.εκ. πληρώνει μόλις 140 ευρώ ενώ το αυτοκίνητο των 3.000 κ.εκ. επιβαρύνεται με 880 ευρώ.

Υπ. Οικονομικών: Δικαιότερο σύστημα

Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι ο στόχος των αλλαγών στη φορολογία των Ι.Χ. αυτοκινήτων είναι ένα δικαιότερο σύστημα με την άρση των στρεβλώσεων και των αδικιών που δημιουργεί σήμερα ο υπολογισμός των φόρων και των τελών με βάση το στοιχείο του κυβισμού.  Σημειώνουν ακόμα ότι η εφαρμογή των αγοραίων τιμών θα αποτελέσει πιλότο για τους ελέγχους και τον ακριβή προσδιορισμό των δαπανών διαβίωσης των φορολογούμενων στο πλαίσιο του νέου περιουσιολογίου.

Προαναγγελία

Την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των φορολογικών επιβαρύνσεων στα Ι.Χ. αυτοκίνητα είχε προαναγγείλει ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης από τον περασμένο Μάρτιο. Συγκεκριμένα, στις αρχές Μαρτίου κατά τη συζήτηση μιας επίκαιρης ερώτησης διατυπώθηκε προς τον κ. Μαυραγάνη το εύλογο ερώτημα αν είναι δίκαιο με βάση τη ρύθμιση για το φόρο πολυτελούς διαβίωσης να μην πληρώνει καθόλου φόρο ο κάτοχος ενός πανάκριβου, πολυτελούς Ι.Χ. αυτοκινήτου μάρκας Mercedes 1.800 κ.εκ. «με πολλά άλογα» και αντιθέτως να επιβαρύνεται με φόρο πολλών ευρώ ο κάτοχος ενός Opel Vectra παλιότερης τεχνολογίας, που μπορεί να έχει μία πολύτεκνη οικογένεια για να καλύπτουν την ανάγκη ο πατέρας και η μητέρα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς να μεταφέρουν τα παιδιά τους από το σχολείο ή να τα πάνε σε κάποια εργασία που χρειάζεται, μόνο και μόνο επειδή υπερβαίνει τα 1.929 κ.εκ.

Απαντώντας στην επισήμανση αυτή, ο κ. Μαυραγάνης ανέφερε τα εξής:

«Στο θέμα που αναφερθήκατε, για τον κυβισμό, είναι ένα ζήτημα το οποίο μας έχει απασχολήσει και το εξετάζουμε ακριβώς στην κατεύθυνση που είπατε, ότι δηλαδή πολλές φορές τα κυβικά δεν είναι αυτά που δίνουν την πραγματική αξία. Πολλές φορές τα κυβικά δεν έχουν σχέση με την εργοστασιακή αξία. Είναι ένα θέμα το οποίο εξετάζουμε, για να δούμε αν μπορούν σε αυτό το κομμάτι της νομοθεσίας να υπάρξουν σοβαρές αλλαγές».


Γιώργος Παλαιτσάκης, στον "Ελεύθερο Τύπο"

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. takis400 avatar
    takis400 20/07/2013 16:33:20

    επιτελους κατι παρα πολυ σωστο,δεν μπορει ενα αυτοκινητο 2.000 κυβικων 20 ετιας να πληρωνει 660 ευρω και ενα 1800 3 ετων τα μισα και ειδα οτι σκεφτονται και την καταβολη ανα μηνα κυκλοφοριας οπως γινεται σε πολλες αλλες χωρες,ενα μπραβο πρεπει να ειπωθει απο ολους ετσι και πραγματοποιηθει

  2. Μεγαλες στιγμες avatar
    Μεγαλες στιγμες 20/07/2013 17:19:50

    Εφοσον υπαρχει συντελεστης απομειωσης,δεν μου φαινεται παραλογο το νεο καθεστως

  3. Γεώργιος Τ. avatar
    Γεώργιος Τ. 20/07/2013 17:56:58

    Αμήν και πότε! Είκοσι χρόνια το φωνάζει τόσος κόσμος. Άντε να φύγει μια τόσο μεγάλη αδικία από την Ελλάδα. Για πριν 40 χρόνια ίσως να είχε νόημα μέσω κυβισμού. Σήμερα είναι ότι πιο άδικο.

  4. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 20/07/2013 19:23:33

    Σίγουρα πρέπει νά ἀλλάξει ἡ φορολόγηση τοῦ αὐτοκινήτου ἀπό τό σημερινό στρεβλό καθεστώς.Ὅμως ὁποιαδήποτε ἀλλαγή θά πρέπει νά γίνει σωστά σχεδιασμένη καί νά μήν ἀφήνει περιθώρια γιά ἐκ νέου ἀδικίες.
    Γιά παράδειγμα,ὁ ὑπολογισμός τῶν φορολογικῶν ἐπιβαρύνσεων θά γίνεται,διαβάζω,μέ βάση τήν ἀγοραία ἀξία τοῦ αὐτοκινήτου.Ναί ἀλλά οἱ ἰδιοκτήτες ἀκριβῶν αὐτοκινήτων δέν ἔχουν τήν ἴδια ἀγοραστική δύναμη πού εἶχαν πρίν τέσσερα χρόνια,ὅταν καί μποροῦσαν νά τά ἀγοράσουν.
    Ἐπίσης,θά ὑπάρχει ἐλάφρυνση σέ αὐτοκίνητα μεγάλου κυβισμοῦ μέ παλαιότητα ἄνω τῶν 10ἐτῶν.Ὅμως καί αὐτοκίνητα 5 ἐτῶν σήμερα καί ἰδίως βενζινοκίνητα,ἔχουν τήν ἴδια χαμηλή ἀξία μεταπώλησης ὅπως ἕνα 10 ἐτῶν,ἐξαιτίας τῆς ἀπαξίωσής του λόγω κυβισμοῦ.
    Ἀκόμη,γιά ἕνα μεταχειρισμένο ὄχημα 5 ἐτῶν πού ἀγοράστηκε πολύ χαμηλότερα ἀπό τήν ἐργοστασιακή του ἀξία,πώς θά ὑπολογίζονται τά τέλη κυκλοφορίας του;
    Τέλος,μέ τήν μηνιαία καταβολή τῶν τελῶν,θά μπορεῖ κάποιος ἄν θέλει νά καταθέτει τίς πινακίδες,ὅσο διάστημα δέν χρησιμοποιεῖ τό αὐτοκίνητο καί,συνεπεία αὐτοῦ νά μήν πληρώνει τέλη γιά ὅσο καιρό θά εἶναι ἀκινητοποιημένο;

    • Μεγάλες στιγμές avatar
      Μεγάλες στιγμές @ Κυθήριος 20/07/2013 21:22:35

      Η μηνιαία καταβολή μάλλον εχει ως σκοπό να σταματήσει το φαινόμενο της παράδοσης πινακίδων.Δόσεις σε όλα και για όλα είναι το σημείο των καιρών μας.

  5. anonymous avatar
    anonymous 20/07/2013 22:20:48

    Σήμερα βγήκα με ένα φίλο που επέστρεψε από διακοπές στην αθάνατη ελληνική επαρχία. Έφριξε από την έλλειψη δυνατότητας μετακίνησης. Χωρίς ΙΧ στην επαρχία είσαι τελειωμένος.

    Έχουμε καταφέρει το αμίμητο, να έχουμε την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, και σε λίγο τα ακριβότερα αυτοκίνητα σε μια χώρα με ανύπαρκτα ΜΜΜ. Θα τρέχουμε κάθε μήνα να πληρώνουμε εικοσάρικα για τέλη κυκλοφορίας. Και ποια αξία λαμβάνεται υπόψη, αυτή της κτίσης ή η τρέχουσα ήτοι μετά από 5 χρόνια -50%;
    Θα υπάρχουν αυτοκίνητα άραγε; Ο νέος υπολογισμός του φόρου τι εξυπηρετεί; Ο φόρος της Μπιρμπίλη ανάλογα με τις εκπομπές εξυπηρετούσε περιβαλλοντικούς στόχους. Είχε μια λογική.

  6. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 21/07/2013 08:48:37

    Όταν δεν μπορούν να λύσπυν απλά ζητήματα όπως η φορολόγηση των αυτοκινήτων, πως να λύσουν σοβαρά, στρατηγικά θέματα για την Ελληνική κοινωνία και το κράτος ;
    Γι' αυτό σας λέω, άδικος κόπος. Το κράτος δεν αλλάζει ουσιαστικά. Παραμένει εργαλείο κρατικοδίαιτων τρωκτικών με τις παραφυάδες τους. Και θα το πληρώσουμε ΟΛΟΙ...

  7. mpaaa avatar
    mpaaa 21/07/2013 09:22:04

    Μην χαιρεστε τοσο πολυ ΠΡΙΝ δουμε την τελικη αποφαση .
    Δεν νομιζω οτι οι κυβερνωντες εχουν την δικαιοσυνη στο μυαλο τους , αλλα τα εσοδα .

  8. Nik avatar
    Nik 21/07/2013 19:31:13

    Υπομονή! Σε λίγο θα ξεπεραστεί το αυτοκίνητο απο κάποια νέα εφεύρεση και θα απαλλαγούμε από το βάσανο πως να το φορολογήσουμε.

  9. Dimitrios Kottas avatar
    Dimitrios Kottas 22/07/2013 14:32:37

    Επιτέλους ήρθε η ώρα να αγοράσω την Porsche που πάντα ήθελα. (•‿•)

    • Κυθήριος avatar
      Κυθήριος @ Dimitrios Kottas 22/07/2013 17:32:05

      Σοῦ πουλάω τή δική μου.. :-)

  10. The Camel avatar
    The Camel 22/07/2013 17:56:45

    O εταίρος της KPMG, υφυπουργός οικονομικών κ.Μαυραγανης, έχει λύσει προφανώς προ πολλου το οικονομικό του πρόβλημα προσφέροντας συμβουλές και υπηρεσίες στους πλούσιους πελάτες-ιδιώτες και επιχειρήσεις - της εταιρείας του. Εδω κι ένα χρόνο ασχολείται με το πως θα αφαιμάξει περισσότερα απο την τσέπη μας για τον κρατικό κορβανά και ταυτόχρονα να αποκαταστήσει τις αδικίες εναντίον των ευκατάστατων συμπατριωτών μας. Μεγα το έργο του.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.