Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
19/08/2019 21:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μόνιμες λύσεις για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης, δρομολογεί η κυβέρνηση

Μόνιμες λύσεις για το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης και οριστική αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων στις λιμενικές υποδομές του νησιού, δρομολόγησε η κυβερνητική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη.

Συγκεκριμένα, στη σύσκεψη αποφασίστηκαν τα εξής:

- Η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.

- Η βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης.

- Η άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη, από σήμερα διατέθηκαν για το σκοπό αυτό τα πρώτα κονδύλια από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον, επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.

- Η προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

- Η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια την προσέλκυση τουριστών από τη Ρουμανία (αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών) κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και, μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής Σαμοθράκης - Αλεξανδρούπολης - Λήμνου.

Στην εισαγγελία Πρωτοδικών ο φάκελος για τα αίτια του αποκλεισμού

Αναφορικά με τη διερεύνηση των αιτιών της διακοπής των δρομολογίων, που δημιούργησαν το πρόβλημα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κάλεσε χθες σε απολογία τον ανάδοχο, ενώ η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης διαβίβασε σήμερα το σχετικό φάκελο στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος.

Ολοκληρώθηκε η δεύτερη σύσκεψη στο Μ. Μαξίμου για το θέμα της Σαμοθράκης

Ολοκληρώθηκε η απογευματινή σύσκεψη που πραγματοποίηθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον υπουργό Επικράτειας Γιώργο Γεραπετρίτη με τη συμμετοχή τοπικών φορέων της Σαμοθράκης, για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού.

Ο βουλευτης Έβρου της ΝΔ Σταύρος Κελέτσης δήλωσε ότι ηταν θετική η ανταπόκριση της κυβέρνησης απο την αρχή, μετα το πρόβλημα που παρουσιάστηκε και ότι το υπουργείο Ναυτιλίας κινήθηκε άμεσα. Τεχνικά ζητήματα και ο καιρός δεν επέτρεψαν, πρόσθεσε, να βελτιωθεί η κατάσταση, ενώ είπε πως δεν υπήρχε πρόβλεψη για πλοίο αντικατάστασης όταν διαπιστώθηκε βλάβη και στο δεύτερο πλοίο της εταιρείας.

Ο κ. Κελέτσης, ανεφερε ότι συζήτησαν και τα θέματα της αυστηροποίησης των προβλέψεων που θα έχει η νέα σύμβαση, προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον.

Ερωτηθείς αν θα επιτρέπει στην εταιρεία να λάβει μέρος στο νέο διαγωνισμό, απάντησε πως αυτο δεν το γνωρίζει καθώς πρόκειται για νομικό ζήτημα.

Ο απερχόμενος δήμαρχος Σαμοθράκης, Αθανάσιος Βίτσας, ο ανέφερε ότι η δημοτική αρχή εξετάζει το ενδεχόμενο να κινηθεί νομικά κατα της πλοιοκτήτριας εταιρείας και τόνισε πως στη νέα σύμβαση πρέπει να υπάρχουν εκείνοι οι όροι που θα διασφαλίσουν ότι δεν επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον.

Ο κ. Βιτσας, χαρακτήρισε θετικά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν απο την κυβέρνηση, θέτοντας παράλληλα ζητήματα αναβάθμισης του λιμανιού αλλα και θέματα υποδομών, ενίσχυσης του τουρισμού και των επιχειρηματιών.

«Αιτηθήκαμε μια σειρά απο μέτρα ωστε η Σαμοθράκη να πάψει να αποτελεί είδηση για τα προβλήματα της», υπογράμμισε.

ΣΥΡΙΖΑ: Επικοινωνιακοί οι χειρισμοί της κυβέρνησης για Σαμοθράκη

Για επικοινωνιακούς χειρισμούς που στόχο έχουν να καλύψουν το «φιάσκο» με το δεκαήμερο αποκλεισμό της Σαμοθράκης, καθώς και για ολιγωρία και προχειρότητα στο χειρισμό του ζητήματος, κατηγορεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του.

Το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει ότι η επιλογή του πλοίου AZORES EXPRESS ήταν λανθασμένη, καθώς «όλοι γνώριζαν εκ των προτέρων ότι δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετήσει τη γραμμή Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη, εξαιτίας των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του Λιμανιού». Κατηγορεί ακόμη την κυβέρνηση για ανικανότητα φιλοξενίας των χιλιάδων εγκλωβισμένων επισκεπτών, αλλά και για καθυστερημένη αντίδραση καθώς η κυβερνητική σύσκεψη έγινε σήμερα 15 μέρες μετά την εμφάνιση του προβλήματος.

Ο ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει ότι στη σημερινή κυβερνητική σύσκεψη αντί για συγκεκριμένα, άμεσα και εφαρμόσιμα μέτρα στήριξης, ακούσαμε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο γενικόλογες ανακοινώσεις. «Οι καταστροφικές συνέπειες για την τοπική οικονομία, η ταλαιπωρία των κατοίκων και των τουριστών και η μεγάλη ζημιά στην εικόνα του νησιού και της χώρας, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, δεν αποκαθιστώνται με επικοινωνιακές φιέστες, συσκέψεις και χωρίς περιεχόμενο ανακοινώσεις 15 ημέρες μετά το γεγονός», σημειώνει.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ακόμα ότι στην ανακοίνωση του Μαξίμου δεν διευκρινίζεται μεταξύ άλλων πώς θα εξασφαλιστεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού, γιατί καθυστερεί η προκήρυξη διαγωνισμού για νέα σύμβαση με πλοιοκτήτρια εταιρία, η οποία ήταν ήδη έτοιμη από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά και ποια μέτρα θα λάβουν για να επιταχυνθεί η υλοποίηση έργων υποδομής που βρίσκονται στην ευθύνη της Περιφέρειας ΑΜ-Θ και παρουσιάζουν τραγικές καθυστερήσεις και ποια μέτρα πρόνοιας και στήριξης θα ληφθούν για τους επαγγελματίες και τους κατοίκους προκειμένου να ορθοποδήσει το νησί.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ακόμα ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε δεν αφορά στις λιμενικές υποδομές, αλλά στο πλοίο που επελέγη για να αντικαταστήσει το πλοίο ΣΑΟΣ ΙΙ το οποίο εμφάνισε βλάβη.

«Το φιάσκο με την επιλογή ακατάλληλου πλοίου από το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας, η κυβέρνηση προσπαθεί να το αποκρύψει επιμελώς, «ανακαλύπτοντας» τα διαχρονικά προβλήματα στις λιμενικές υποδομές του νησιού που «δήθεν» είχαν εγκαταλειφθεί για τέσσερα και πλέον χρόνια επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο και σε σχέση με τις λιμενικές υποδομές τα δεδομένα τους διαψεύδουν», σημειώνει.

Σύμφωνα με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «το φαινόμενο των νέων προσχώσεων στο λιμένα της Καμαριώτισσας αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Λιμεναρχείο Σαμοθράκης στις 22 Μαΐου 2019 (και όχι τέσσερα χρόνια πριν) σε έγγραφο του προς τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης... Επισημαίνεται ότι αυτές οι προσχώσεις δεν εμποδίζουν τη ζώνη ελιγμού του πλοίου, δεδομένου ότι αυτή βρίσκεται σε αρκετή απόσταση από το ακρομόλιο.

Προσθέτει ακόμα ότι τα προηγούμενα χρόνια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας κάλυψε όλα τα αιτήματα χρηματοδότησης που κατέθεσε ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολής για τα λιμάνια της Σαμοθράκης (Καμαριώτισσα και Θέρμες)».

Σημειώνεται τέλος ότι, «η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης, επιχείρησαν συστηματικά την αναβάθμιση του λιμένα της Καμαριώτισσας, μέσα και από τη χρηματοδότηση της μελέτης του Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ) και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εκπονήθηκε με ευθύνη της Διεύθυνσης Δ20 του ΥΠΟΜΕΔΙ για το σκοπό αυτό. Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και έχουν κατατεθεί προς έγκριση στις αρμόδιες Υπηρεσίες».

«Αν η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπαθεί να βρει υπαίτιους για το φιάσκο του ακτοπλοϊκού αποκλεισμού της Σαμοθράκης, αυτούς να τους αναζητήσει στα στελέχη της. Η προσπάθειά τους να τους εντοπίσουν στην ανεπάρκεια των λιμενικών υποδομών, το μόνο που κάνει είναι να αναδεικνύει το σημαντικό έργο των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ που σε διάστημα τεσσάρων χρόνων ανέτρεψαν την εικόνα εγκατάλειψης που είχαν επιβάλλει οι κυβερνήσεις Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ,» καταλήγει η ανακοίνωση.

Κυβερνητικές πηγές: Ο ΣΥΡΙΖΑ αραδιάζει τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του

Κυβερνητικές πηγές σχετικά με τη σύσκεψη με φορείς της Σαμοθράκης αναφέρουν τα εξής: «Σε ευρεία σύσκεψη με φορείς της Σαμοθράκης στο Μέγαρο Μαξίμου, εκφράστηκε με σαφή τρόπο η βούληση της κυβέρνησης να αντιμετωπιστούν όχι μόνο τα προβλήματα που προέκυψαν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση, αλλά και να προχωρήσουν άμεσα τα έργα υποδομών και τουριστικής ανάπτυξης, που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών και των επισκεπτών της.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι φυσικό να μην θέλει να ακούει για την κατάσταση του λιμανιού της Σαμοθράκης και αραδιάζει τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του. Οι κάτοικοι του νησιού γνωρίζουν πολύ καλά ότι όλα όσα τους έταξε ο κ. Τσίπρας έμειναν λόγια του αέρα».

Να γίνει επέκταση του προσήνεμου μώλου για να λυθούν τα προβλήματα στο λιμάνι της Σαμοθράκης, τονίζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας

Το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης μπορεί να λυθεί πραγματικά, αν αρχίσει να υλοποιείται η πρώτη φάση του έργου επέκτασης του προσήνεμου μώλου, για να μπορούν να πραγματοποιούν ελιγμούς για να δέσουν πλοία μεγαλύτερου μήκους, τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας.

Πρόσθεταν ότι το πρόβλημα δεν είναι τα βάθη του λιμανιού που δυσκολεύουν την προσέγγιση πλοίου, αλλά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, καθώς μεγάλα πλοία δεν έχουν εύκολα τη δυνατότητα βάση του μήκους τους να πραγματοποιούν δίαυλο ελιγμών, ειδικά όταν στο νησί επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες.

Το πρόβλημα αυτό αντιμετώπισε και το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο AZORES EXPRESS, κατά την διάρκεια των τελευταίων ημερών, το οποίο έμφορτο με επιβάτες και οχήματα και με ανέμους έντασης 7-8 μποφόρ δεν κατάφερε να καταπλεύσει στο λιμάνι αφού η κατάσταση εκτιμήθηκε ιδιαίτερα επικίνδυνη από τον καπετάνιο.

Το λιμάνι της Καμαριώτισσας βρίσκεται στο Βορειοδυτικό άκρο του νησιού και απέχει 29 ν.μ. από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Ο λιμένας είναι τεχνητός και προστατεύεται από προσήνεμο και υπήνεμο λιμενοβραχίονα, η δε είσοδος που σχηματίζεται έχει άνοιγμα 160 μέτρα περίπου, με βάθη στον άξονά τα 6,50μ και είναι στραμμένη προς τα ΝΔ.

To Πλαίσιο Εργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ) για το λιμάνι της Καμαριώτισσας, ξεκίνησε το 2016 να εκπονείται και μετά από διαγωνισμό το ανέλαβε ιδιωτική εταιρεία το οποίο ολοκλήρωσε.

Το 2018 έγιναν βελτιώσεις τροποποιήσεις και το Σεπτέμβριο παρουσιάστηκε σε όλους τους φορείς του νησιού με έργα της τάξεως των 28 εκατ.ευρώ.

Στάλθηκε προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ΕΣΑΛ στο υπουργείο Ναυτιλίας από το Νοέμβριο του 2018.

Τα βασικότερα που περιγράφονται μέσα σε αυτό είναι η λύση που δίνεται στο πρόβλημα των αυθαιρεσιών που υπάρχουν στη χερσαία ζώνη του λιμανιού ενώ υπάρχουν μελέτες τυπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, κυματική, παράκτια, προστασίας ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κ.α Η επέκταση του λιμανιού προβλέπει και νέες εκβαθύνσεις εμπορικό σταθμό αλλά και κρηπίδωμα για κρουαζιέρες.

Το επόμενο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να οριστικοποιηθούν οι μελέτες εφαρμογής, ενώ τα πρώτα τρία εκατομμύρια έχουν ήδη εγκριθεί από το Γενική Γραμματεία ( ΥΠΟΜΕΔΥ) του υπ.Μεταφορών.

Ανάλογη μελέτη υπάρχει και για το άλλο λιμάνι της Σαμοθράκης, των Θέρμων, που κλείνει κάθε φορά από προσχώσεις και επιχωματώσεις που γίνονται.

Το αλιευτικό καταφύγιο Θέρμων βρίσκεται στο βόρειο τμήμα της νήσου Σαμοθράκης, σε απόσταση 15 χλμ ανατολικά του οικισμού Καμαριώτισσα.

Ο λιμένας είναι τεχνητός και κατασκευάστηκε στη θέση όπου προϋπήρχε από την δεκαετία του 1950 ένας μικρός προβολικός μώλος. Προστατεύεται από προσήνεμο και υπήνεμο λιμενοβραχίονα, η δε είσοδος που σχηματίζεται έχει άνοιγμα 50 μέτρα περίπου και είναι στραμμένη προς τα δυτικά.

Στο μεταξύ στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στη γραμμή Αλεξανδρούπολης Σαμοθρακης θα πρέπει να βρίσκονται περισσότερες από μία ακτοπλοϊκές εταιρείες και στη σύμβαση να υπάρχει ρήτρα ότι σε περίπτωση βλάβη του πλοίου, η ίδια εταιρεία να μεριμνά για την αντικατάστασή του με άλλο πλοίο.

Η σύμβαση των δρομολογίων της εταιρείας με το υπουργείο Ναυτιλίας για τα πλοία «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ», για τη χειμερινή περίοδο, είναι επιδοτούμενη, δεκαετής διάρκειας και λήγει στις 31/10/2019.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ