Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
08/02/2020 23:50
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μητσοτάκης: Το έργο στο Καστέλι που βάλτωνε για χρόνια επιτέλους ξεκινά

«Πάντα αισθάνομαι καλύτερα όταν πατώ τη γη της πατρίδας μου» δήλωσε ο πρωθυπουργός κατά το χαιρετισμό του στην τελετή θεμελίωσης του αερολιμένα Καστελίου.

Στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: «Κύριε Περιφερειάρχη, Σεβασμιώτατε, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι. Σήμερα, νιώθω μια ξεχωριστή συγκίνηση γιατί βρίσκομαι στην Κρήτη, στο Καστέλι, για να θεμελιώσω το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Ένα έργο που βάλτωνε για χρόνια κι επιτέλους ξεκινά ώστε, σε πέντε χρόνια από τώρα, αυτό το κόσμημα του νησιού να είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους πρώτους ταξιδιώτες».

Αναφερόμενος στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ο πρωθυπουργός σημείωσε: «Αν μου επιτρέπετε και μια προσωπική αναφορά, πιστεύω ότι ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης θα ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος για τη σημερινή ημέρα. Θυμάμαι τις συζητήσεις που είχα μαζί του αλλά και με πολλούς τοπικούς φορείς, οι οποίοι παρουσίαζαν την εναλλακτική πρόταση να μην φτιάξουμε ένα καινούργιο αεροδρόμιο στην Κρήτη και να παραμείνουμε στο υφιστάμενο αεροδρόμιο «Καζαντζάκης» με κάποια έργα αναβάθμισης. Η απάντηση η δική μου ήταν από την πρώτη στιγμή κάθετη: Αν θέλουμε να χτίσουμε τις υποδομές για τον 21ο αιώνα και να σχεδιάσουμε, όχι απλά με ορίζοντα δεκαετίας αλλά με ορίζοντα τα επόμενα 50, τα επόμενα 100 χρόνια, η Κρήτη, η περιοχή του Ηρακλείου χρειαζόταν, χρειάζεται ένα καινούργιο αεροδρόμιο. Και αυτό ακριβώς θα αποκτήσει. Το «Νίκος Καζαντζάκης» εξυπηρετεί σήμερα, με πολύ μεγάλες δυσκολίες, 8 εκατομμύρια επιβάτες. Επιβαρύνει με ηχορύπανση και κυκλοφοριακό φόρτο την περιοχή του Ηρακλείου κι εκ των πραγμάτων αποτελεί τροχοπέδη στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών. Αντίθετα, το υπερσύγχρονο αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα πάρει τη θέση του, θα είναι ένα αεροδρόμιο φιλικό προς το περιβάλλον. Το αεροδρόμιο αυτό θα είναι το καλύτερο αεροδρόμιο στη χώρα. Τελεία και παύλα. Το πιο σύγχρονο, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αυτό που θα ενσωματώνει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες».

Αναφερόμενος στο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου ο Κυρ. Μητσοτάκης υπογράμμισε:«Είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση λιγότερη από 4 ώρες από τις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης και από τις μεγάλες πόλεις της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Έχει τη δυνατότητα, δηλαδή, το αεροδρόμιο αυτό να μετατρέψει την Κρήτη, όχι απλά σε έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό -που είναι ήδη- αλλά και σε έναν κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές. Ένα τέτοιο κορυφαίο έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί παρά μόνο από φορείς που ξέρουν και μπορούν: Από τη μία πλευρά, το ελληνικό Δημόσιο με την ισχύ αλλά και την εμπειρία πια του κράτους. Και από την άλλη, ο ιδιωτικός τομέας με την εμπειρία του και με την ευελιξία του. Μία μεγάλη, σημαντική, ελληνική κατασκευαστική εταιρεία και ένας παγκόσμιος γίγαντας, η ινδική κατασκευαστική εταιρεία GMR, που ειδικεύεται στη διαχείριση αεροδρομίων. Σήμερα είναι operator τριών διεθνών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και του Δελχί. Κατασκευάζει δύο ακόμη και έχει την ευθύνη για τη διακίνηση 100 εκατομμυρίων επιβατών το χρόνο. Όπως αντιλαμβάνεστε πρόκειται για μία ιδανική σύμπραξη που εγγυάται γρήγορο και καλό αποτέλεσμα. Και βεβαίως, σηματοδοτεί και την πρώτη μεγάλη ινδική επένδυση στην Ελλάδα της νέας εποχής. Είναι ένα έργο που έρχεται σε συνέχεια της συνεργασίας μας με την Fraport, η οποία αναβάθμισε -όλα τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου- 14 αεροδρόμια της ελληνικής περιφέρειας. Όμως, δεν σταματάμε εδώ. Σειρά θα πάρουν ακόμα 23 αεροδρόμια συνολικά, για τα οποία σύντομα θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό. Οι προδιαγραφές του αεροδρομίου Ηρακλείου εγγυώνται την επάρκειά του, όχι μόνο για τις σημερινές αλλά κυρίως για τις μελλοντικές ανάγκες: Ο νέος διάδρομος προσγείωσης μήκους 3,2 χιλιομέτρων και οι 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών θα αυξήσουν κατακόρυφα τη δυναμικότητα του αερολιμένα. Ο κεντρικός αεροσταθμός των 72.000 τετραγωνικών μέτρων με τις 5 γέφυρες, θα προσφέρει γρήγορη πρόσβαση των επιβατών στα αεροσκάφη. Και, βέβαια, το αεροδρόμιο θα περιβάλλεται από μία εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων, που θα αναπτυχθεί σταδιακά γύρω του, τονώνοντας όλη την οικονομική ζωή της ευρύτερης περιοχής. Η πρόσβαση στο αεροδρόμιο Καστελίου θα εξασφαλίζεται από οδικούς άξονες συνολικού μήκους 24 χιλιομέτρων. Γνωρίζετε καλύτερα από εμένα τη συμβολή αυτού του σημαντικού έργου στην τοπική οικονομία. Θα δημιουργηθούν, όπως είπε και ο Υπουργός, 7.000 θέσεις εργασίας. Στο ίδιο το αεροδρόμιο, στις αεροπορικές εταιρείες που θα εξυπηρετεί, καθώς και στις πολλες επιχειρήσεις που θα παρέχουν υπηρεσίες και αγαθά στους εργαζόμενούς του και κυρίως στους επισκέπτες του. Και, βέβαια, πάρα πολύ σημαντικό, θα απελευθερώσει για αξιοποίηση τα 2.800 στρέμματα που καταλαμβάνει το υφιστάμενο αεροδρόμιο. Η σχετική μελέτη θα αρχίσει να καταρτίζεται αμέσως και θα είναι έτοιμη πολύ πριν παραδοθεί το νέο αεροδρόμιο».

Απευθυνόμενος στον περιφερειάρχη, στους δημάρχους και στους τοπικούς βουλευτές, ο Πρωθυπουργός σημείωσε: «Θα υπάρχει συμμετοχή όλων των τοπικών φορέων. Ώστε το μέλλον αυτής της περιοχής να έχει την έγκριση και τη σφραγίδα των ίδιων των κατοίκων της. Η ταχεία παράδοση του νέου αεροδρομίου είναι δυνατή μόνο με το σχήμα που υιοθετήθηκε. Να ανατεθούν, δηλαδή, η κατασκευή και η διαχείριση του αεροδρομίου σε μία ειδική εταιρεία, με αποκλειστικούς μετόχους από τη μία πλευρά το ελληνικό Δημόσιο και από την άλλη τον παραχωρησιούχο, τον “Όμιλο Αριάδνη” στον οποίο συμμετέχουν με τη σειρά τους οι δύο ιδιωτικοί φορείς στους οποίους προαναφέρθηκα. Το Δημόσιο κρατάει το 46% του μετοχικού κεφαλαίου. Θα καταβάλει ως άμεση χρηματοδότηση 180 εκατομμύρια κι άλλα 125 εκατομμύρια αργότερα, από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων. Μαζί με τα 160 εκατομμύρια που θα συνεισφέρει ο ιδιώτης-μέτοχος, καλύπτουν πλήρως το ύψος της επένδυσης. Το Δημόσιο θα πάρει, όμως, πίσω και με το παραπάνω τα ποσά που θα συνεισφέρει. Στα 35 χρόνια της περιόδου διαχείρισης, τα μερίσματα μόνο του Δημοσίου από τα κέρδη του αεροδρομίου υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, στα οποία θα προστίθενται ακόμη 115 εκατομμύρια από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα και σημαντικά έσοδα από την ετήσια φορολόγηση. Πρόκειται, με άλλα λόγια -και θα το επαναλάβω- για ένα σχήμα που συνδυάζει την εποπτεία του κράτους με την πρωτοβουλία και την εμπειρία του ιδιώτη. Έτσι διασφαλίζονται η γρήγορη κατασκευή του έργου, η σωστή λειτουργία του, η κερδοφόρα διαχείρισή του και η προοπτική επέκτασής του. Στο τέλος, δε, των 35 ετών της παραχώρησης, η αξία του αεροδρομίου -με μοναδικό, πλέον, ιδιοκτήτη το ελληνικό Δημόσιο- εκτιμούμε ότι θα ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό το μοντέλο σύμπραξης προσφέρει πολύτιμη τεχνογνωσία, φέρνει μαζί του την ποιοτική απασχόληση και σταθερά κέρδη και στους δύο μετόχους. Γι' αυτό, εξάλλου, και μετά από πολλές παλινωδίες, τελικά το αποδέχθηκε και η προηγούμενη κυβέρνηση, που κύρωσε τη σύμβαση κατασκευής και παραχώρησης, άσχετα αν κληροδότησε στη σημερινή κυβέρνηση, όπως είπε ο Υπουργός, μια σειρά από μεγάλες δυσκολίες οι οποίες, όμως, χάρη στη συστηματική δουλειά του Υπουργείου ξεπεράστηκαν ώστε να είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να έχουμε υπογράψει όλα τα χρηματοδοτικά σχήματα και να μπορούμε να θεμελιώσουμε σήμερα το σπουδαίο αυτό έργο».

Τελειώνοντας την ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης αφού τόνισε ότι «σήμερα ξεκινά ένα έργο που θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Ηρακλείου και ολόκληρης της Κρήτης, ενισχύοντας δραστικά την οικονομία της», πρόσθεσε:« Σε λίγα χρόνια από τώρα η Κρήτη δεν θα είναι απλώς το καμάρι της χώρας. Αλλά το πιο χειροπιαστό παράδειγμα του πως αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη στην Ελλάδα. Από εσάς, συμπατριώτες μου, ζητώ ένα πράγμα μόνο: να αγκαλιάσετε από την αρχή αυτό το νέο, μεγάλο έργο. Γιατί αυτό το έργο είναι και δική σας περιουσία».

«Το Ρέθυμνο είναι ευλογημένο. Η Κρήτη θα ωφεληθεί τα μέγιστα από την πολιτική της κυβέρνησης»

«Η οικονομία ανακάμπτει, έχουμε κάνει μία πολύ καλή αρχή η οποία φαίνεται εδώ και 7 μήνες. Θέσεις εργασίας δημιουργούνται, ευκαιρίες δημιουργούνται» ανέφερε, από το Ρέθυμνο, σήμερα το μεσημέρι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Κρήτη.

Ο πρωθυπουργός συνοδευόμενος από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών και βουλευτή Ρεθύμνου Γιάννη Κεφαλογιάννη, τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γιάννη πλακιωτάκη, τον υφυπουργό Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη και στελέχη του κόμματος, βρέθηκε στο παραλιακό μέτωπο της πόλεως του Ρεθύμνου όπου διένυσε με τα πόδια την απόσταση από την πλατεία του άγνωστου Στρατιώτη μέχρι και το Λιμεναρχείο, συνομίλησε με τους πολίτες και κατέληξε σε κεντρικό καφέ της παραλίας.

Ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το Ρέθυμνο, για πρώτη φορά μετά τις βουλευτικές εκλογές, και όπως ανέφερε βρίσκεται στο Ρέθυμνο το οποίο χαρακτηρίζει «ως μία ευλογημένη πόλη έναν ευλογημένο νομό». Συνομιλώντας με πολίτες τους κάλεσε να συνεχίσουν να υποστηρίζουν τον αντικαπνιστικό νόμο τονίζοντας ότι και ο ίδιος μάχεται για την επικράτηση του.

Για το έργο της Κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός, επισήμανε ότι «βρίσκεται ακόμα στην αρχή» και τόνισε ότι «είναι μακρύς ο δρόμος που θα διανύσει». «Λάθη θα γίνουν» αλλά όπως είπε χαρακτηριστικά, «γνωρίζει πολύ καλά ότι υπάρχει μία αισιοδοξία στην κοινωνία».

«Έχουμε γυρίσει σελίδα στη χώρα μας. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα. Έχουμε βάλει την οικονομία σε τροχιά ανάκαμψης και έχουμε κάνει και τα πρώτα σημαντικά βήματα για να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας σε ότι αφορά την Κρήτη, το νησί μας» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Συνεχίζοντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Είχαμε τη χαρά σήμερα μαζί με τους υπουργούς, τους Κρητικούς υπουργούς, να παραβρεθούμε στη θεμελίωση του καινούργιου αεροδρομίου στο Καστέλι το οποίο είναι έργο πνοής για την Κρήτη και θα είναι έτοιμο σε πέντε χρόνια από τώρα. Θα δώσει μεγάλη αναπτυξιακή και τουριστική πνοή στην Κρήτη και αποτελεί το ένα από τα δύο μεγάλα έργα υποδομής για τα οποία προσωπικά έχω δεσμευτεί και θα κάνουμε πράξη. Το δεύτερο είναι ο βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης».

Ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε από τους πολίτες «να γνωρίζουν ότι η κυβέρνηση του δουλεύει πολύ σκληρά, για να βελτιώσει την καθημερινότητα όλων των Ελλήνων πολιτών, σε όλα τα μέτωπα από την οικονομία, την ασφάλεια στην οποία έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα, την υγεία, την παιδεία».

Αναφερόμενος στο θέμα της παιδείας είπε ότι το Ρέθυμνο έχει παράδοση στα γράμματα με ισχυρή πανεπιστημιακή κοινότητα και ισχυρό πανεπιστημιακό αποτύπωμα και ζήτησε να μην βλέπουμε την Κρήτη μόνο αναπτυξιακά ως ένα τόπο ευλογημένο για τον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα αλλά κάλεσε τους πολίτες να την δουν και ως ένα περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο ειδικά τώρα που, όπως είπε, «απελευθερώνουμε, από το βραχνά της κρατικής επιτήρησης, τα πανεπιστήμιά μας»

«Θα δείτε από δω και πέρα τί τεράστια βήματα προόδου μπορούν να κάνουν τα πανεπιστήμια στην Κρήτη και εδώ θα γίνει ένα Περιφερειακό Εκπαιδευτικό Κέντρο. «Η Νέα Δημοκρατία», ανέφερε, χαρακτηριστικά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης «είναι συνεπής σε αυτά τα οποία λέει και αυτή ακριβώς η συνέπεια και η εργατικότητα είναι αυτή που μας πιστώνουν σήμερα οι Έλληνες πολίτες. Λάθη θα γίνονται, λάθη δεν κάνουν μόνο αυτοί που δεν δουλεύουν. Η κατεύθυνση είναι σωστή.Υπάρχει ικανότητα τα λάθη να διορθώνονται. Μπορούμε να προοδεύουμε, να γινόμαστε καλύτεροι και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε δουλεύοντας πολύ σκληρά για το καλό όλων των Ελληνίδων και όλων των Ελλήνων».

Ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε όλους όσους στήριξαν τη Νέα Δημοκρατία να γίνει κυβέρνηση ευχαρίστησε όμως παράλληλα και όλους τους νέους ψηφοφόρους, νέους φίλους της Νέας Δημοκρατίας, που όπως είπε, για πρώτη φορά εμπιστεύτηκαν τη Νέα Δημοκρατία και για αυτό το λόγο θεωρεί βαριά την ευθύνη.

«Σήμερα» όπως τόνισε «η κυβέρνηση φαίνεται να έχει μεγαλύτερη αποδοχή από αυτήν που είχε πριν από επτά μήνες όταν ανέλαβε» και υποσχέθηκε ότι θα συνεχίσει και ο ίδιος και οι υουργοί και η Νέα Δημοκρατία να δουλεύουν πολύ σκληρά.

Τέλος, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός στο ΑΠΕ-ΜΠΕ «το Ρέθυμνο μπορεί να αισθανόταν αδικημένο αλλά δεν είναι. Είναι ευλογημένο και η Κρήτη συνολικά θα ωφεληθεί τα μέγιστα από την πολιτική της Κυβέρνησης».

Χανιά: Στο πρωτοπόρο σχέδιο για την ενεργειακή αυτονομία της 115 ΠΜ στάθηκε ο Κυρ. Μητσοτάκης

Η αναβάθμιση της ενεργειακής δυνατότητας της 115 Πτέρυγας Μάχης στα Χανιά, μέσω της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ήταν το αντικείμενο της επίσκεψης και ενημέρωσης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σήμερα το απόγευμα στη Αεροπορική Βάση του Ακρωτηρίου στα Χανιά.

Όπως είπε ο πρωθυπουργός στους αξιωματικούς και τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων που παραβρέθηκαν στην ενημέρωση που έκανε, παρουσία του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Το εξαιρετικά αυτό πρωτοπόρο πρόγραμμα θα βοηθήσει συνολικά την 115 Πτέρυγα Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας και δείχνει τον δρόμο τον οποίο πρέπει να ακολουθήσουμε συνολικά - όχι μόνο στις Ένοπλες Δυνάμεις - αλλά δείχνει και τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει συνολικά το ευρύτερο δημόσιο, για να αναβαθμίσει το κτιριακό του δυναμικό, να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας, να μειώσει συνολικά τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα».

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας

«Η υπόθεση της αναβάθμισης των Ενόπλων Δυνάμεων είναι μία διαρκής και πολυεπίπεδη υπόθεση», ανέφερε μιλώντας από την πλευρά του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και της Πολεμικής Αεροπορίας. Όπως τόνισε: «Δεν έχει να κάνει μόνο με τους εξοπλισμούς και την αναβάθμιση των οπλικών συστημάτων, δεν έχει να κάνει μόνο με την υποστήριξη του προσωπικού, δεν έχει μόνο να κάνει με την εμβάθυνση των συμμαχιών της χώρας, αλλά έχει να κάνει και με την αναβάθμιση των υποδομών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Κυρίως την ενεργειακή αναβάθμιση και μάλιστα στο βαθμό που αυτή βοηθάει στην εξοικονόμηση Πόρων που και αυτή με τη σειρά της, συνεπάγεται την ανακατανομή των πόρων στις Ένοπλες Δυνάμεις, με φυσικά μεγαλύτερο όφελος για αυτές. Αυτό δεν αποτελεί μόνο την ατζέντα της κυβέρνησης αλλά είναι προσπάθεια του ίδιου του Πρωθυπουργού ο οποίος πολύ πριν γίνει πρωθυπουργός είχε αναπτύξει την υπόθεση της ενεργειακής αναβάθμισης των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος σε όλα τα μήκη και πλάτη της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας».

Σύμφωνα με τον υπουργό το συγκεκριμένο πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί στην 115 Πτέρυγα Μάχης, έχει να κάνει και με την ατζέντα το πλαίσιο των υποχρεώσεων της χώρας ως μέλος της Συμμαχίας του ΝΑΤΟ: «Ένας από τους στρατηγικούς στόχους του ΝΑΤΟ από το 2014 είναι το νέο πλαίσιο που συνδέει την αποτελεσματικότητα με την προστασία του περιβάλλοντος και την ενεργειακή απόδοση των στρατιωτικών εγκαταστάσεων παγκοσμίως. Το 2020 το Υπουργείο έχει θέσει στόχους για το νέο αυτό Πλαίσιο και σήμερα η ιδιωτική πρωτοβουλία συμπράττει με τις Ένοπλες Δυνάμεις και συγκεκριμένα με την 115 Πτέρυγα Μάχης για την εφαρμογή πρωτοποριακών ενεργειακών λύσεων σε ότι αφορά την διαχείριση της ενέργειας. Για πρώτη φορά η παύει η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού για τη Πτέρυγα της Πολεμικής Αεροπορίας αφού καθίσταται ενεργειακά αυτόνομη με το συνδυασμό των φωτοβολταϊκών πάνελ των συσσωρευτών ενέργειας των επεμβάσεων στο δίκτυο παροχής ενέργειας, τις επεμβάσεις στις κτιριακές εγκαταστάσεις, στην παροχή ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Έτσι η συγκεκριμένη μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας, θα καταστεί τελείως αυτόνομη ενεργειακά και με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα».

Οι παρεμβάσεις αυτές δεν θα έχουν μόνο περιβαλλοντικό αποτύπωμα κατά τον υπουργό, αλλά θα ενισχύσουν παράλληλα την επιχειρησιακή ικανότητα της πτέρυγας και η ενεργειακή αυτονομία θα θωρακίσει παράλληλα την ετοιμότητα της 115 πτέρυγας μάχης. «Πρέπει βέβαια να επισημανθεί και το προφανές οικονομικό θετικό αποτέλεσμα για το υπουργείο το οποίο είναι πως ελευθερώνοντας οικονομικούς Πόρους με το πρόγραμμα αυτό, θα βοηθηθεί το Υπουργείο Εθνικής 'Αμυνας στην ανακατανομή των πόρων για την άμυνα. Έτσι με βάση όλα αυτά, η σημερινή ημέρα είναι μία σπουδαία ημέρα για τις Ένοπλες Δυνάμεις για την Πολεμική Αεροπορία», κατέληξε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Τον υπουργό Εθνικής 'Αμυνας συνόδευαν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο Αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης.

Χανιά: Για φιλόδοξο σχέδιο του δήμου, που θα κάνει την πόλη πιο φιλική στους πολίτες, έκανε λόγο ο Κυρ. Μητσοτάκης

«Χαίρομαι που η δημοτική αρχή Χανίων έχει ένα φιλόδοξο σχέδιο για τα επόμενα χρόνια, για το πώς η πόλη θα αλλάξει και θα γίνει πιο φιλική προς τους πολίτες. Στεκόμαστε αρωγοί ως κράτος στα σχέδια της δημοτικής αρχής», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που επισκέφθηκε απόψε το δημαρχείο Χανίων στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Κρήτη. Ο πρωθυπουργός συνοδευόμενος από τον υπουργό Μεταφορών & Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Παιδείας, Βασίλη Διγαλάκη, τους Βουλευτές Χανίων, Ντόρα Μπακογιάννη και Μανούσο Βολουδάκη, συναντήθηκε με τον δήμαρχο Χανίων, Παναγιώτη Σημανδηράκη τους αντιδημάρχους και τα στελέχη του δήμου και πραγματοποίησε σύσκεψη, κατά τη διάρκεια της οποίας εκτέθηκαν στον πρωθυπουργό το όραμα και οι προτεραιότητες της δημοτικής αρχής.

Ο κ. Μητσοτάκης ενημερώθηκε για τα αναπτυξιακά ζητήματα του δήμου Χανίων, με έμφαση όπως του παρουσιάσθηκαν στις διεκδικήσεις, τις υποδομές, την ορθή διαχείριση και αξιοποίηση του δημόσιου χώρου, το κυκλοφοριακό και τον πολιτισμό. Ο κ. Σημανδηράκης παρέδωσε στον Πρωθυπουργό, σχετικό υπόμνημα, όπου παρουσιάζεται αναλυτικά ο άξονας προτεραιοτήτων και ο προγραμματισμός της δημοτικής αρχής.

Με την διπλή του ιδιότητα, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, ως πρωθυπουργού αλλά και ως Χανιώτη, υπογράμμισε πως πιστεύει: «…ότι πολύ σύντομα θα μπορούμε να κάνουμε συγκεκριμένες ανακοινώσεις και για την καλύτερη αξιοποίηση του Στρατοπέδου Μαρκοπούλου αλλά και για τη μεταβίβαση των Ιταλικών Στρατώνων στο Δήμο, έτσι ώστε στον χώρο αυτό να χτιστεί ένα σύγχρονο δημαρχείο, το οποίο θα "πατάει" πάνω σε ένα κτίριο με πολύ μεγάλη ιστορία, να ενοποιηθεί ο χώρος αυτός με τον Κήπο και να δημιουργηθεί ακόμα ένας πνεύμονας πρασίνου στο κέντρο της πόλης».

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, είχε την ευκαιρία να συζητήσει με τον δήμαρχο για πολλά άλλα φιλόδοξα σχέδια, όπως: «Για την περιοχή των Νεωρίων αλλά και για την όλη ανάπτυξη του παράκτιου μετώπου αλλά και να συζητήσουμε για το πώς μια πόλη προσαρμόζεται στις επιταγές των εποχών για μικρότερη κίνηση στο κέντρο της πόλης. Γνωρίζετε πολύ καλά πόσο έντονο είναι το κυκλοφοριακό πρόβλημα, πώς θα περιοριστεί, λοιπόν, η κίνηση των αυτοκινήτων στο κέντρο των Χανίων είναι ένα θέμα που και εμένα με απασχολεί, πώς η πόλη θα γίνει πιο έξυπνη, πιο ανθεκτική, με χαμηλότερο αποτύπωμα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και πώς βέβαια θα αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, με πιο σημαντική, τουλάχιστον όσον αφορά στον δήμο Χανίων, τη διάβρωση των ακτών μας, που αποτελεί ήδη μια πραγματικότητα», τόνισε ο πρωθυπουργός, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίησή του για τη συνεργασία «με Χανιώτες καθηγητές παγκόσμιου βεληνεκούς».

Στις δηλώσεις ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε επίσης ότι: «Απαιτείται γρήγορη ανάληψη δράσης με ώριμες μελέτες, με καινούρια χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε να μπορέσετε αυτή την προίκα, η οποία είναι προίκα όχι του κράτους αλλά των ιδίων των κατοίκων της πόλης, να την αξιοποιήσετε όσο τον δυνατόν πιο σύντομα προς όφελος των πολιτών σας. Είμαι σίγουρος ότι διαθέτετε και τον δυναμισμό αλλά και την ομάδα για να μπορέσετε να κάνετε πράξη τα φιλόδοξα σχέδια σας».

Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση όπως ανέφερε ο δήμαρχος Χανίων «είδαμε ότι οι διεκδικήσεις μας, τα ζητήματα τα οποία θέσαμε, ακούστηκαν και πολλά εξ αυτών υιοθετήθηκαν, ώστε το αμέσως επόμενο διάστημα με τη βοήθεια της κυβέρνησης να μπορέσουμε πράγματι να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα, το οποίο θα βασιστεί σε διεκδικήσεις χρόνων, σε αιτήματα πολλών δεκαετιών». Όπως είπε ο δήμαρχος Χανίων «Είχαμε την ευκαιρία, να παραθέσουμε τα ζητήματα του δήμου Χανίων, τις διεκδικήσεις μας και να παρουσιάσουμε το πλάνο, που έχουμε θέσει ως δημοτική αρχή για τα επόμενα χρόνια. Οι διεκδικήσεις αυτές θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά την καθημερινότητα του πολίτη, αλλά και θα συμβάλλουν σημαντικά στο να αλλάξει "πρόσωπο" ο δήμος Χανίων, να γίνει ένας δήμος ακόμα πιο σύγχρονος, πιο φιλικός στους επισκέπτες αλλά και στους πολίτες, με ποιότητα. Θα μπορέσουμε έτσι να θωρακίσουμε τα μνημεία και τις ακτές μας, να δούμε συνολικά πώς μπορούμε να διαχειριστούμε αυτόν τον ευλογημένο τόπο, στον οποίο βρισκόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Εξέφρασε δε τη σιγουριά του ότι: Μετά και από τις προτροπές, τις συμβουλές αλλά και τη θετική απόκριση του πρωθυπουργού και του επιτελείου του θα έχουμε σημαντικές εξελίξεις στο κομμάτι της παραχώρησης. «Αναφέρω ενδεικτικά τους πρώην Ιταλικούς Στρατώνες, το κτήριο του ΙΚΑ, καθώς και την όσο τον δυνατόν καλύτερη διαχείριση του Στρατοπέδου Μαρκοπούλου, των πρώην φυλακών του Φρουρίου Ιτζεδίν. Θεωρώ ότι μπήκε το πλάνο, ο οδικός χάρτης να περιέλθουν όλα αυτά στον δήμο μας, για να μπορέσουμε να κάνουμε την καλύτερη διαχείριση για τους πολίτες. Σας ευχαριστώ θερμά για την εξαιρετική τιμή να σας έχουμε εδώ και να μπορούμε να σας εκφράζουμε τα θέματα και τις διεκδικήσεις μας».

Ο πρωθυπουργός δέχτηκε από τον δήμαρχο Χανίων, συμβολικό δώρο, που απεικονίζει καράβι, το οποίο φιλοτεχνήθηκε από τη βραβευμένη ομάδα "HEPTAGONON" της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης.

«Ο διαγωνισμός για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα προκηρυχθεί το 2021»

«Αποτελεί προσωπική μου δέσμευση, ότι ο Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης θα γίνει στην ολότητά του», ανέφερε απόψε από τα Χανιά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος βρέθηκε στην Αντιπεριφέρεια Χανίων στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Κρήτη, τονίζοντας επίσης πως «ο διαγωνισμός για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα προκηρυχθεί το 2021 ενώ σε βάθος έξι έως εννέα μηνών από σήμερα θα κατατεθούν οι τελευταίες μελέτες που εκκρεμούν από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος».

«Οι δεσμεύσεις που ανέλαβα απέναντι στην Κρήτη για την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής ισχύουν στο ακέραιο. Όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει είναι πολύ αυστηρά», είπε ακόμη ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφές με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διασφάλιση χρηματοδότησης. Μάλιστα, για τους πόρους αυτούς σημείωσε πως έχει τεθεί στο τραπέζι η χρήση κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που επιστρέφονται στη χώρα μας από το Ευρωσύστημα (SMPs και ANFAs).

Ο πρωθυπουργός συμμετείχε σε σύσκεψη με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, τους δημάρχους του νομού και τους υπουργούς και υφυπουργούς, κ.κ. Καραμανλή, Διγαλάκη, Κεφαλογιάννη και Αυγενάκη.

«Ο δρόμος, λοιπόν, αυτός μπορεί να προκηρυχθεί και θα προκηρυχθεί εντός το 2021. Από εκεί και πέρα ο ορίζοντας υλοποίησής του εξαρτάται από τις τελικές τεχνικές προδιαγραφές. Θεωρώ, όμως, ότι άπαξ και το έργο προκηρυχθεί θα μπει πια και αυτό στις ράγες και θα υλοποιηθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα οποία θα έχουμε ορίσει», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

«Θέλω να σας πω -με το χέρι στην καρδιά- ότι το έργο το βρήκαμε εξαιρετικά ανώριμο μελετικά, με αποτέλεσμα πολλές από τις προσδοκίες οι οποίες είχαν καλλιεργηθεί να ήταν στον αέρα», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι η νυν κυβέρνηση έχει επιλέξει να μιλήσει τη «γλώσσα της αλήθειας» και να εργαστεί με ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα.

Διευκρίνισε ότι βάσει του σχεδίου της σημερινής κυβέρνησης έγινε αναθεώρηση του τεχνικού σκέλους ώστε στον όλο σχεδιασμό να περιλαμβάνεται η επιμήκυνση του οδικού άξονα με το τμήμα Χανιά - Κίσσαμος, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί η σύνδεση του νέου δρόμου με το αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Ο πρωθυπουργός είπε ακόμη πως ο ΒΟΑΚ θα έχει διόδια, αλλά αυτά θα είναι λογικά. «Τα διόδια είναι μονόδρομος», είπε αλλά θα υπάρξουν: «…και προβλέψεις που θα δίνουν στους μόνιμους κατοίκους ευκολίες για όλους δηλαδή, όσοι χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο δρόμο και όπου δεν υπάρχουν άλλες επιλογές για αυτούς»

«Εν τω μεταξύ όμως είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ότι: «Στον υφιστάμενο δρόμο γίνονται πολύ σημαντικά έργα για να βρίσκεται ο δρόμος στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Οι πόροι που θα διατεθούν για τον υφιστάμενο δρόμο και τις παρεμβάσεις που θα γίνουν είναι του ύψους των 70 με 80 εκατομμυρίων διότι πρέπει ο Βόρειος Οδικός 'Αξονας Κρήτης να κρατηθεί τουλάχιστον σε μία καλή κατάσταση προσπαθώντας να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας που ταλανίζει όλους μας».

Ο πρωθυπουργός θεωρεί, όπως επισήμανε, ότι: «Η οδική ασφάλεια δεν είναι θέμα μόνο της ποιότητας του δρόμου αλλά αφορά και την οδική συμπεριφορά των πολιτών». Ανέφερε επίσης ότι η αστυνόμευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο και με τα στατιστικά στοιχεία να δείχνουν ότι: «Υπάρχει ήδη μία μείωση των ατυχημάτων αλλά και στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων… «Ζητάω από τους πολίτες, επειδή θα χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθεί ο νέος ΒΟΑΚ, να κατανοήσουν πως πρέπει να αλλάξουν συνολικά οδική συμπεριφορά».

Σχετικά με τις συνδέσεις του ΒΟΑΚ με τα αεροδρόμια σε Ηράκλειο και Χανιά ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Με κάποιον τρόπο θα υπάρξει σύνδεση του νέου Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης με το αεροδρόμιο Χανίων και αυτό θα γίνει ως ανεξάρτητο δημόσιο έργο. Βέβαιο είναι ότι τελικά ο νέος δρόμος στην τελική του μορφή θα είναι συνδεδεμένος με έναν ασφαλή και πιο σύντομο δρόμο με το αεροδρόμιο Χανίων όπως το ίδιο επίσης θα συμβεί και με το νέο αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί στο Καστέλι στο Ηράκλειο. Έχουμε εξασφαλίσει ότι τα δύο βασικά μας αεροδρόμια θα συνδέονται με το ΒΟΑΚ με δρόμους σύγχρονους και ασφαλείς» είπε ο πρωθυπουργός.

Σχετικά με τις εκκρεμότητες που υπάρχουν για τις ζημιές στο οδικό δίκτυο αλλά και στην ενδοχώρα από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, που πρέπει να αποκατασταθούν ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι οι αποκαταστάσεις των υποδομών θα προχωρήσουν.

«Στα μεγάλα έργα υποδομών της Κρήτης δεν θέλω να αφήσω έξω από τη συζήτηση τις περιβαλλοντικές υποδομές» είπε ο Κυρ. Μητσοτάκης. «Υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα διαχείρισης των νερών της Κρήτης -το έχουμε συζητήσει- και ήδη έχουμε δημιουργήσει και μια επιτροπή στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, υπό τον Υφυπουργό κύριο Σκρέκα, θα εξετάσει συνολικά τις υποδομές στη χώρα, θα προτεραιοποιήσει σημαντικά έργα έτσι ώστε να έχουμε μια κεντρική πολιτική η οποία θα έρθει να κουμπώσει πάνω στα περιφερειακά σχέδια διαχείρισης των υδάτων, για να δούμε συνολικά το ζήτημα αυτό το οποίο -καθώς μπαίνουμε πια για τα καλά στην εποχή της κλιματικής αλλαγής- θα μας απασχολεί ολοένα και περισσότερο.

Αυτό αφορά και την ελιά. Έχω μιλήσει με τον Υπουργό, τον κ. Βορίδη, ο οποίος σε συνεννόηση με τους ειδικούς για την κλιματική αλλαγή τους οποίους έχουμε, με τον κύριο Συνολάκη, ο οποίος μας βοηθάει και στα ζητήματα της διάβρωσης των ακτών -άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα για το νησί μας- να δούμε πια πώς μπορούμε και τι παρεμβάσεις μπορούμε να έχουμε και τι πρώτους πόρους μπορούμε να εξασφαλίσουμε για την αγροτοκαλλιέργεια και την προστασία της, σε μια εποχή όπου οι κλιματολογικές συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές από αυτές που ήταν πριν από πέντε, δεκαπέντε, είκοσι, χρόνια».

Επί τάπητος τέθηκαν κι άλλα ζητήματα, όπως η κινητικότητα στο Δημόσιο και η έλλειψη σύγχρονου ραντάρ στο αεροδρόμιο Χανίων.

Ο Πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι το Υπουργείο Εσωτερικών ετοιμάζει παρεμβάσεις ώστε να αποτραπεί η αποψίλωση μικρών Δήμων από πολύτιμο προσωπικό. Μάλιστα, ανέφερε ότι οι δήμοι θα ενισχυθούν ακόμα και με επιστημονικό προσωπικό, ενώ ο ίδιος δεν θα επιτρέψει να συμβεί καμία αποψίλωση και ειδικά σε μικρούς δήμους. Εξετάζονται επίσης επικουρικές λύσεις, όπως η δημιουργία κεντρικής δεξαμενής μηχανικών που θα αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό δημοτικών έργων ώστε να απαλλαγεί από την ανάγκη σχετικών προσλήψεων η τοπική αυτοδιοίκηση.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ