Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
05/08/2019 23:10
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Γεραπετρίτης: Έχουμε συνεκτικό σχέδιο που δημιουργεί συνθήκες εκσυγχρονισμού και ανασυγκρότησης της χώρας

"Έχουμε ένα συνεκτικό σχέδιο το οποίο θα μπορούσε να δημιουργούσε συνθήκες εκσυγχρονισμού και ανασυγκρότησης της χώρας", ανέφερε στη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος, o υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης. Ο υπουργός δεν παρέλειψε ωστόσο να υπογραμμίσει ότι "αυτό εξαρτάται πολύ, προφανώς, από την εφαρμογή που θα τύχει" και ότι "είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο αλλά θα πρέπει όλοι να συμφωνήσουν, πως όπως έχει δομηθεί το ελληνικό κράτος, απαιτεί ριζικές τομές και αυτές οι τομές δεν θα έρθουν συντηρητικά, με σημειακές παρεμβάσεις αλλά με μια συνολική παρέμβαση που θα φέρνει το κράτος ένα βήμα μπροστά".

Ο κ. Γεραπετρίτης ενημέρωσε μάλιστα την εθνική αντιπροσωπεία ότι αυτή είναι η πρώτη φάση αυτού του εκσυγχρονσμού και θα ακολουθήσει μια δεύτερη φάση που θα έχει να κάνει κυρίως με την αναδιάρθρωση των θεσμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Αποκέντρωσης. Θα είναι ένα σχέδιο μεταρρυθμιστικό που θα αποδίδει μείζονες αρμοδιότητες στους ΟΤΑ και αυτοτελείς πόρους.

Ο υπουργός Επικρατείας σχολίασε την κριτική ότι ενισχύεται το πρωθυπουργο-κεντρικό σύστημα με τη νέα δομή, δηλαδή με την Προεδρία της Κυβέρνησης. "Για να μπορέσουμε να ελέγξουμε την αυθαιρεσία και την υπερσυγκέντρωση των εξουσιών, χρειάζεται ένα και μόνο. Χρειάζεται η θέση πολύ συστηματικών διαδικασιών. Ο πρωθυπουργός δεν αποκτά εξουσία όταν έχει μια μεγάλη δομή δίπλα του. Ο πρωθυπουργός αποκτά εξουσία όταν δεν υπάρχει διαδικασία η οποία να τον δεσμεύει στον τρόπο με τον οποίο παράγεται η πολιτική", είπε ο κ. Γεραπετρίτης και προσθέσει: "Η δικιά μου φιλοδοξία, με το παρόν νομοσχέδιο, είναι ακριβώς αυτό: Όλα τα κρατικά όργανα να δεσμεύονται από τις διαδικασίες και τα όργανα αυτά-όταν αναφερόμαστε στην κυβέρνηση- να είναι υποτελή στην κρίση του κοινοβουλίου".

Ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε στην κριτική ότι οι υπουργοί γίνονται υποχείρια και υποτελείς, μιας αυτοκρατορικής δομής, της προεδρίας της Κυβέρνησης. "Καμία υπερσυγκέντρωση δεν υφίσταται, καμία αποψίλωση των κυβερνητικών δομών, και βεβαίως, καμία αποψίλωση του ιερού χώρου του κοινοβουλίου. Καμία απολύτως αρμοδιότητα δεν αφαιρείται από υπουργό. Οι υπουργοί διατηρούν στο ακέραιο τις αρμοδιότητες που τους αποδίδονται από το νόμο και από το Σύνταγμα", είπε ο υπουργός Επικρατείας και εξήγησε: "αυτό που καθιερώνεται, ισχύει σε όλα τα ευρωπαϊκά προηγμένα κράτη. Υπάρχει μια κεντρική δομή η οποία παρακολουθεί την εκτέλεση του κυβερνητικού έργου. Αυτό έχει αξία διότι έως σήμερα συνέβαινε προσωποπαγώς, άτυπα. Θα σήκωνε το τηλέφωνο ο πρωθυπουργός να ενημερωθεί σε ποια φάση βρίσκεται η υλποίηση ενός έργου. Σήμερα αυτό παρέλκει. Φτιάχνουμε δομές ώστε ταυτόχρονα υπουργοί και πρωθυπουργός θα μπορούν ταυτόχρονα να γνωρίζουν που βρίσκεται η κάθε δράση".

Είπε επίσης ότι ο πρωθυπουργός θα παρεμβαίνει μόνο συντονιστικά και διορθωτικά. "Είναι μομφή ότι θα υπάρχει σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης ότι υπάρχει υστέρηση χρονική στον προγραμματισμό μιας επιμέρους πολιτικής;", αναρωτήθηκε ο υπουργός σημειώνοντας ότι το ελληνικό κράτος επί 45 χρόνια υποφέρει από συναρμοδιότητες που κατατρέχουν το πολιτικό σύστημα επί δεκαετίες.

Κυρίως τόνισε ότι είναι απόλυτος ο σεβασμός στον συνταγματικό ρόλο των υπουργών. Δεν υπάρχει ούτε μια χώρα της Ευρώπης που να μην έχει Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, είπε και πρόσθεσε ότι μόνο νομοτεχνική θα είναι η παρέμβαση που γίνεται.

Ο υπουργός Επικρατείας για το άρθρο σχετικά με την Επιτροπή «Ελλάδα 2021» - Παρέμβαση Ν. Βούτση

«Σε καμία περίπτωση δεν γίνεται προσπάθεια να διαμορφωθεί μια ενοποιημένη εθνική βάση, ούτε δημόσια πολιτική με βάση τον εθνικολαϊκισμό», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης για τις πρόνοιες του άρθρου του νομοσχεδίου που αφορά στη σύσταση της Επιτροπής «Ελλάδα 2021».

«Η διάταξη ουσιαστικά αφορά ένα branding της Ελλάδας προς τα έξω ώστε η προβολή να είναι με ένα τρόπο ενιαίο, ώστε να απηχεί τα μηνύματα που παράγει το κράτος και να μην υπάρχει πολυδιάσπαση φορέων. Είναι καθαρά ένας επικοινωνιακός τρόπος προβολής και σε καμία περίπτωση μια δημόσια πολιτική που υπόκειται σε ζητήματα ενιαίου έθνους», είπε ο κ. Γεραπετρίτης.

Είχε προηγηθεί στο βήμα, ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης που κάλεσε την κυβέρνηση να αποσύρει διάταξη η οποία έχει περιληφθεί στο σχέδιο νόμου για το επιτελικό κράτος και ορίζει ότι σκοπός της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» είναι «η ανάπτυξη εθνικού αφηγήματος της Ελλάδας, με σκοπό τη δημιουργία ενιαίας εικόνας και ταυτότητας της χώρας και των φορέων του ελληνικού κράτους».

«Τι πράγματα είναι αυτά; Το 2019, μετά την κρίση τη δεκαετή, μέσα σε μια παγκοσμιοποίηση που δοκιμάζονται τα πάντα, μιλάμε για ενιαίο εθνικό αφήγημα, και για ταυτότητα της χώρας; Τραβήξτε το πίσω. Τέτοιες εθνοποιητικές διαδικασίες έγιναν στον 19ο αιώνα που για να υπάρξουν τα έθνη κράτη, δημιουργούταν το κυρίαρχο αφήγημα. Δημιουργούνται τεράστια ερωτηματικά από μια τέτοια προσέγγιση» είπε ο πρώην πρόεδρος της Βουλής και ζήτησε να μην υπάρξει, με την αφορμή της συμπλήρωσης 200 χρόνων από το 1821, προσπάθεια υπεροχής εθνικολαϊκιστικού χαρακτήρα.

«Το ζητούμενο είναι να ενθαρρυνθεί η ιστορική επιστημονική κοινότητα που είναι πολυφωνική και πολυπρισματική, ώστε ανεξάρτητα από κράτος και στερεότυπα, να διαμορφώσει διάχυση της ιστορικής γνώσης, με πλήθος εκδόσεων, εκδηλώσεων, συνεδρίων, για τα οποία έχει γίνει σημαντική προετοιμασία από το Ίδρυμα της Βουλής», είπε ο Νίκος Βούτσης και πρόσθεσε ότι χρειάζεται «να δοθεί αποτελεσματικά η μάχη της μνήμης απέναντι στη λήθη».

«Περάσαμε διχασμούς, εμφύλιους, δικτατορίες. Είναι γνωστά και επ' αυτών ακόμη τώρα εντρυφούν οι ιστορικοί για να αναζητήσουν τις αιτίες», είπε ο πρώην πρόεδρος της Βουλής καλώντας όλους μα αναλογιστούν ότι υπάρχει αυτό το διάστημα ένας ιστορικός αναθεωρητισμός στην Ευρώπη, στις χώρες Βίζεγκραντ, που επιχειρεί να ανασκευάσει ιστορικά γεγονότα.

«Η ώρα της δημοκρατίας να αναμετρηθεί με την ιστορική μνήμη έχει φτάσει. Επ' αφορμή των 200 ετών. Τα 100 χρόνια δεν γιορτάστηκαν ποτέ, λόγω της Μικρασιατικής καταστροφής, τα 150 δεν γιορτάστηκαν λόγω της δικτατορίας και το 1971 έγιναν πράγματα ανεπίτρεπτα σε σχέση με το ιστορικό γίγνεσθαι», είπε ο Νίκος Βούτσης.

Χ. Καστανίδης: «Ένα ακόμη βήμα για την ενίσχυση της πρωθυπουργικής εξουσίας»

«Οι διοικητικές μεταβολές με σημασία είναι αυτές που η ίδια η κοινωνία απαιτεί και συνήθως κατοχυρώνονται στη συνείδησή της. Μια τέτοια σοβαρή επιλογή υπήρξε ο νόμος Πεπονή, επίσης η μεταρρύθμιση για τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης», παρατήρησε, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος, ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, Χάρης Καστανίδης. Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής είπε ότι το νομοσχέδιο συνιστά διευθετήσεις μικρής διοικητικής σημασίας και οι ρυθμίσεις δεν αγγίζουν εκείνο που πέτυχαν Βρετανοί και Γερμανοί, με τις ισχυρές και αποτελεσματικές δομές.

Ο κ. Καστανίδης, αναφερόμενος στην προεδρία της κυβέρνησης, παρατήρησε ότι το πρωθυπουργοκεντρικό μοντέλο διακυβέρνησης ενισχύεται ακόμη περισσότερο αφού η αυτοτελής αυτή υπηρεσία θα έχει συνολικά έξι γραμματείες και μια γενική διεύθυνση, το εθνικό τυπογραφείο, που περνάει ακόμη και αυτό στον πρωθυπουργό. Θα έχει δε η προεδρία 100 μετακλητούς και 340 αποσπασμένους χωρίς εχέγγυα απροσωπόληπτης κρίσης, αφού η τοποθέτησή τους θα είναι αποκλειστικά θέμα της κρίσης του πρωθυπουργού. «Κάνετε ένα ακόμα βήμα για την ενίσχυση της πρωθυπουργικής εξουσίας», είπε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, απευθυνόμενος στον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη.

«Αυτή η προσπάθεια υπερσυγκέντρωσης φτάνει στο σημείο να προκαλεί και την αντίδραση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής», σχολίασε ο Χάρης Καστανίδης και επισήμανε ότι εφεξής τη σύνταξη των νομοσχεδίων αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, Γραμματεία η οποία θα κρίνει ποια θέματα, από εκείνα που θα εισηγηθεί ένας υπουργός, πρέπει να τύχουν ρύθμισης.

Αναφερόμενος στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας στο πλαίσιο της οποίας ενοποιούνται οι διάσπαρτοι ελεγκτικοί μηχανισμοί, ο κ. Καστανίδης είπε ότι είναι ένα θετικό βήμα που υπονομεύεται όμως από τον τρόπο επιλογής του προέδρου και του διοικητή της Αρχής, κατά την πρώτη εφαρμογή.

Μ. Συντυχάκης (ΚΚΕ): Οι αλλαγές αποτελούν υποδείξεις της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και του ΟΟΣΑ

«Με το παρόν νομοσχέδιο, η κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίσει τις αλλαγές αυτές ως ουδέτερες και αταξικές, ως αναγκαίες για το καλό δήθεν όλης της κοινωνίας. Η αλήθεια όμως είναι ότι αυτές αποτελούν υποδείξεις της ΕΕ, της Κομισιόν, του ΝΑΤΟ και του ΟΟΣΑ, προκειμένου να καταστούν εγχειρίδιο για την επίτευξη του στόχου του κεφαλαίου στη βάση όσων έχουν ήδη νομοθετηθεί, σε βάρος του λαού, με τα τρία μνημόνια από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και συγκυβερνήσεις, της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, την 4ετία που πέρασε. Συνεπώς η επικινδυνότητα και αντιλαϊκότητά του νομοσχεδίου, είναι δεδομένες», ανέφερε, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης.

«Η κυβέρνηση, πιάνοντας το νήμα από εκεί που το άφησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προχωρά σε αλλαγές για να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά το αστικό κράτος, με μια διοίκηση πιο συγκεντρωτική και ανθεκτική στην ικανοποίηση των επιχειρηματικών ομίλων», ανέφερε ο Μανώλης Συντυχάκης. «Τους πολίτες δεν τους ενδιαφέρει αν το κράτος είναι πιο κοντά στο σύστημα της γερμανικής καγκελαρίας ή πιο κοντά στο βρετανικό σύστημα. Τους ενδιαφέρει ότι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα κράτος αντιλαϊκό και ταξικό», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ σημειώνοντας ότι το κράτος δεν είναι καθόλου αδύναμο όταν υλοποιεί πολιτικές εργασιακής ζούγκλας και επιβολής αβάσταχτης φορολογίας στις λαϊκές τάξεις.

Στο νομοσχέδιο προωθούνται ρυθμίσεις για μια πιο συγκεντρωτική, ευέλικτη και σκληρή δημόσια διοίκηση, στόχος του είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών, σχολίασε ο κ. Συντυχάκης και κατήγγειλε ότι η κωδικοποίηση θα είναι η επικαιροποίηση των μνημονίων. «Το κράτος θα είναι μια καλοκουρδισμένη μηχανή που θα εξυπηρετεί στα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων, τα σχέδια του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, του ΟΟΣΑ», παρατήρησε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ.

Για το ρόλο του υπουργικού συμβουλίου και του ΚΥΣΕΑ, είπε ότι στόχος είναι να προχωρήσει ανεμπόδιστα η κυβερνητική πολιτική, ενώ αναφορικά με τις αρχές της καλής νομοθέτησης προέβλεψε ότι στόχος είναι να υλοποιηθεί πιο γρήγορα η αντιλαϊκή πολιτική.

Κ. Βελόπουλος: Υπάρχει έλλειμμα αξιοκρατίας. Το κράτος πρέπει να στελεχωθεί χωρίς κομματικά κριτήρια

Για έλλειμμα αξιοκρατίας κατηγόρησε την κυβέρνηση, μιλώντας από το βήμα της Βουλής στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου για το επιτελικό κράτος, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος. Παράλληλα, έκανε λόγο για την ανάγκη να «υπάρξουν πρόσωπα και θέσεις τα οποία δεν είναι κομματικά», όπως ανέφερε. «Δεν είμαστε Γερμανία. Στη Γερμανία αλλάζουν οι κυβερνήσεις, αλλά το κράτος δουλεύει, είτε αλλάξει κυβέρνηση είτε όχι», είπε ο κ. Βελόπουλος.

«Δυστυχώς όμως», συνέχισε, «δεν γυρίσατε την πλάτη στο κομματικό κράτος, γιατί αν γυρίζατε την πλάτη θα κάνατε κάτι πολύ απλό. Θα προκηρύσσατε στη Διαύγειά τις θέσεις και θα λέγατε χρειαζόμαστε 100, 200, 500 ανθρώπους για να στελεχώσουμε ένα ανεξάρτητο και μη κομματικό στελεχιακό δυναμικό. Το κάνατε; Όχι».

«Είμαι βέβαιος ότι από τους 400 ή 500 που θα προσλάβετε, πάρετε οι μισοί θα είναι κολλητοί του κυρίου πρωθυπουργού, κάποιοι άλλοι παιδιά του κομματικού σωλήνα. Δεν μπορεί να βάζετε παιδιά με απολυτήριο λυκείου σε θέσεις ευθύνης», ανέφερε.

Στη συνέχεια ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης αναφέρθηκε στη διάταξη του πολυνομοσχεδίου που θα επιφέρει την απομάκρυνση της Βασιλικής Θάνου-Χριστοφίλου από τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού και κατηγόρησε τη ΝΔ για «υποκρισία», ενώ υποστήριξε ότι οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί δεν πρέπει να εμπλέκονται στην πολιτική ακόμη και μετά τη λήξη της θητείας τους.

Αναφέρθηκε επίσης στην επιλογή, από την κυβέρνηση, της κ. Αγγελοπούλου ως επικεφαλής της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» και υποστήριξε ότι «ακόμη δεν ξέρουμε πόσα κόστισαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες».

Επετέθη επίσης σε υπουργό της κυβέρνησης, τον οποίο κατηγόρησε ότι κατά το παρελθόν είχε κάνει λόγο για «μακεδονική μειονότητα στην Ελλάδα».

Συνεχίζοντας, άσκησε κριτική στον υπουργό κ. Χατζηδάκη, τον οποίο κατηγόρησε ότι «έχει απαξιώσει τη ΔΕΗ». Όταν θέλεις να πουλήσεις κάτι δεν το απαξιώνεις, προσέθεσε.

Καταληκτικά ζήτησε να ελεγχθούν οι ΜΚΟ. «Δεν πρέπει να αφήνεται ο καθένας ανεξέλεγκτος να κάνει ό,τι θέλει», υποστήριξε ο κ. Βελόπουλος.

Α. Αδαμοπούλου (ΜέΡΑ25): Το νομοσχέδιο χτίζει κράτος, υποχείριο του πρωθυπουργού

«Το νομοσχέδιο χτίζει ένα κράτος, υποχείριο του πρωθυπουργού», κατήγγειλε στη συζήτηση για το επιτελικό κράτος η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Αγγελική Αδαμοπούλου.

Η βουλευτής κατηγόρησε τους βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας ότι έχουν καταληφθεί από «οίστρο τυφλής υπακοής στον πρωθυπουργό» και πρόσθεσε: «Όταν επαίρεσαι για την κανονικότητα, οφείλεις να σέβεσαι το ύπατο μέτρο της που είναι το Σύνταγμα. Μέχρι και αντισυνταγματικές διατάξεις περιέχει το νομοσχέδιο».

Η κ. Αδαμοπούλου είπε ότι με την παραχώρηση αρμοδιοτήτων στον πρωθυπουργό αγνοείται η συλλογική ευθύνη του υπουργικού συμβουλίου και των υφυπουργών για τη γενική πολιτική πολιτική της κυβέρνησης και την ατομική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις στις αρμοδιότητες του καθενός, όπως προβλέπεται στο άρθρο 85 του Συντάγματος. Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 κατήγγειλε ότι η λειτουργία του υπουργικού συμβουλίου τίθεται υπό εσωτερικό κανονισμό αν και το άρθρο 81 του Συντάγματος αναφέρει ρητά ότι μόνο νόμος μπορεί να τη ρυθμίσει.

«Ίσως περιμένουμε πολλά από υπουργούς που αποδέχονται ότι ο ρόλος τους θα είναι διακοσμητικός και διαχειριστικός, ότι θα είναι ενεργούμενα του πρωθυπουργού και ότι ακόμη και το προνόμιο της νομοθετικής τους πρωτοβουλίας θα το παραχωρήσουν στην πλήρως ελεγχόμενη από τον κ. Μητσοτάκη, προεδρία της κυβέρνησης», είπε η ίδια.

Γ. Παπανδρέου: Ανάγκη ευρύτερων συναινέσεων για Αυτοδιοίκηση και άσυλο - Επικίνδυνη η λογική ότι η κυβερνησιμότητα είναι το παν

Ως «μια δύσκολη υπόθεση», χαρακτήρισε τις προωθούμενες αλλαγές στον «Κλεισθένη» ο πρώην πρωθυπουργός και βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Παπανδρέου, τονίζοντας ότι «η λογική πως η κυβερνησιμότητα είναι το παν είναι επικίνδυνη», και επεσήμανε την ανάγκη να υπάρξει η ευρύτερη δυνατή συναίνεση είτε με τους κοινωνικούς φορείς είτε και με άλλα κόμματα.

«Πιστεύω ότι ένας άλλος λόγος που και ο Κλεισθένη δημιούργησε προβλήματα, είναι ότι δεν υπήρχε αυτή η ευρύτερη συναίνεση. Τώρα, καλούμαστε να διαχειριστούμε μια δύσκολη υπόθεση. Αν όμως κατηγορείται ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ, για προσπάθεια κομματικής, ιδεολογικής παρέμβασης στην Αυτοδιοίκηση, το ίδιο βεβαίως μπορεί να κατηγορηθεί και η σημερινή κυβέρνηση με τον τρόπο που χειρίζεται, τις αλλαγές που πιθανώς να χρειάζονται», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανδρέου κατά την παρέμβαση του στη συζήτηση του διϋπουργικού νομοσχεδίου στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές.

Όπως είπε ο κ. Παπανδρέου, «η εμμονή στη κυβερνησιμότητα είναι επικίνδυνη, διότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αλλοιώσει δημοκρατικές διαδικασίες και μια εκλογική διαδικασία, την οποία μόλις προ ολίγων εβδομάδων έγινε».

«Θα μπορούσε να επεκταθεί παντού η λογική να έχουμε καλύτερη κυβερνησιμότητα και άρα, δεν χρειάζονται και οι δημοκρατικές διαδικασίες ή μπορεί να παραβιάζονται κατά καιρούς», πρόσθεσε ο κ. Παπανδρέου.

Ακόμα, έδωσε έμφαση «στην ουσιαστική, ριζοσπαστική αποκέντρωση της Αυτοδιοίκησης και στην ενδυνάμωση της», επισημαίνοντας ότι «δεν χρειάζεται να ερίζουμε για το αν είναι μόνο απλή αναλογική ή όχι» και τόνισε ότι πρέπει επιτέλους να την απελευθερώσουμε και να μην θέλουμε να την ελέγχουμε για να κάνουμε τα πελατειακά ρουσφέτια.

Έμφαση έδωσε και στο θέμα του ασύλου, επισημαίνοντας ότι «ειδικά στον χώρο της Παιδείας, εάν δεν διαμορφωθούν συναινέσεις, με κάθε αλλαγή υπουργού θα αλλάζουν και οι νόμοι και οι διαδικασίες με αποτέλεσμα η παιδεία να είναι συνεχώς αναποτελεσματική χωρίς θετικές αλλαγές για τις νέες εξελίξεις.

«Πέραν του ότι είναι μόνο μερικά τα πανεπιστήμια στα οποία υπάρχει παρανομία, υπήρξαν και υπάρχουν οι νομικές πρόνοιες, για το θέμα του ασύλου», τόνισε και συμπλήρωσε:

«Το μεγάλο ζήτημα, είναι αν θα υπάρξει μια ευρύτερη συναίνεση μεταξύ κομμάτων αστυνομικών και πανεπιστημιακών αρχών για να αντιμετωπίσουν πιθανά φαινόμενα ανομίας και παραβατικότητας. Θα πρέπει ουσιαστικά να αναλάβει την ευθύνη η ίδια η πανεπιστημιακή κοινότητα. Αν θέλουμε να μιλάμε, για πραγματικό αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, ας τα απελευθερώσουμε και αυτά από τον κρατικό εναγκαλισμό».

Τέλος, σχολιάζοντας την ρύθμιση για τη νομική σχολή της Πάτρας, ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι θα έπρεπε αντί να κατατίθενται αποσπασματικά νομοσχέδια, να εξεταστεί σε βάθος μια ριζική αλλαγή στον χώρο των Α.Ε.Ι και Τ.Ε.Ι.

«Είμαι υπέρ του να υπάρξει η Νομική Σχολή στην Πάτρα, αλλά αν κατηγορείτε τον ΣΥΡΙΖΑ, ότι για κομματικούς λόγους ίδρυσε αυτή τη Νομική Σχολή, μπορεί και η ΝΔ να κατηγορηθεί ότι για κομματικούς λόγους την καταργεί», ανέφερε ο κ. Παπανδρέου.

Γιάνης Βαρουφάκης: Οι επιλογές της κυβέρνησης οδηγούν σε ένα μεγαλύτερο, λιγότερο λειτουργικό και αυταρχικό κράτος

Την κατηγορηματική αντίθεση του κόμματος του στην φιλοσοφία του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος εξέφρασε από το βήμα της Βουλής, ο επικεφαλής του ΜέΡΑ 25, Γιάνης Βαρουφάκης.

«Ο κ. Μητσοτάκης θα ήθελε να έχει καταγραφεί στη συνείδηση του ελληνικού λαού σαν μεταρρυθμιστής αλλά διαβάζοντας το νομοσχέδιο νομίζω ότι συμπεριφέρεται ως νεαρός Άγιος Αυγουστίνος που προσευχόταν θερμά στον Θεό λέγοντας «κάνε με αγνό αλλά όχι ακόμη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βαρουφάκης και συνέχισε: «Βλέπουμε μια σειρά από συνηθισμένες πρακτικές. Νομοσχέδια που ενώ αφορούν ζωτικά ζητήματα είναι αποσπασματικά ή να χρησιμοποιούνται κατεπείγουσες διαδικασίες για επείγουσες ανάγκες αλλά μόνο αυτές δεν εξυπηρετούνται».

«Πίσω από το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος υπάρχει μια φιλοσοφία. Δεν είναι δική σας, την έχετε δανειστεί από το αγγλοσαξωνικό μοντέλο ίσως. Διαχωρίζετε τις πολιτικές αποφάσεις από την εκτέλεσή τους εκχωρώντας την εκτέλεση σε τεχνοκράτες», είπε ο κ. Βαρουφάκης και τόνισε: «Απορρίπτουμε τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου για τον εξής λόγο. Στη μηχανολογία όταν πρόκειται να κτίσεις μια γέφυρα την αναθέτεις σε ένα τεχνοκράτη. Μια δημοκρατικά κατασκευασμένη γέφυρα θα καταρρεύσει. Όταν πρόκειται για δημόσια διοίκηση δεν υπάρχει απολίτικη τεχνοκρατική λύση. Η πλάνη της διάκρισης μεταξύ πολιτικού σκοπού και τεχνοκρατικού μέσου βρίσκεται στη βάση του νεοφιλελευθερισμού. Η προσποίηση ότι πολιτικές αποφάσεις μπορούν να γίνουν με απολίτικο τρόπο οδηγεί σε επιλογές πολιτικά ανεπαρκείς, ταξικές και τοξικές. Κάθε φορά που επιβάλλεται το νεοφιλελεύθερο δόγμα του διαχωρισμού πολιτικών σκοπών και τεχνοκρατικών μέσων είναι πάντοτε τεχνικά ανεπαρκείς».

Συνεχίζοντας ο κ. Βαρουφάκης υποστήριξε ότι οι επιλογές αυτές οδηγούν σε ένα μεγαλύτερο, λιγότερο λειτουργικό και αυταρχικό κράτος στο όνομα ενός μικρού επιτελικού κράτους.

-«Ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Προσπαθούμε να συρρικνώσουμε το κράτος, μεταφέροντας αρμοδιότητες από το επίπεδο της πολιτικής διοίκησης στην υπηρεσιακή διοίκηση», είπε παρεμβαίνοντας ο υπουργός Επικρατείας Γεώργιος Γεραπετρίτης.

-«Νομίζω ότι αυτή είναι πρόθεσή σας. Όμως θα νοιώσετε πολύ μόνος σε αυτή την κυβέρνηση όπως και εγώ ένοιωσα μοναξιά σε μια άλλη κυβέρνηση», απάντησε ο κ. Βαρουφάκης. «Άλλο ο συντονισμός και άλλο η διόγκωση της εξουσίας του πρωθυπουργού», ανέφερε ο κ. Βαρουφάκης ενώ αναφερόμενος στο θέμα της αξιολόγησης είπε ότι όλοι, οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι καθηγητές πανεπιστημίου, οι δάσκαλοι, θέλουμε να αξιολογούμαστε αλλά το ερώτημα είναι πως θα γίνει», είπε ο επικεφαλής του ΜέΡΑ 25 και πρόσθεσε: «Καταδικάζουμε την ιδέα μιας απολίτικης αξιολόγησης. Προτείνουμε ενδυνάμωση θεσμών και μορφών κοινωνικού ελέγχου που να στηρίζονται σε επιτροπές κρίσης από κληρωτούς δημοσίους υπαλλήλους και κληρωτούς πολίτες».

«Μην ξαναμιλήσετε για τον ΣΔΟΕ εσείς τον καταργήσατε με εντολή της τρόικας», είπε στο τέλος της ομιλίας του απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

«Μη μιλάτε για την ΕΥΠ», συνέχισε και κατηγόρησε τον κ. Ρουμπάτη ότι παρενέβαινε στο έργο της τότε κυβέρνησης και τον κ. Δραγασάκη ότι ως αντιπρόεδρος το 2015 είχε σχηματίσει «παράλληλη κυβέρνηση».

Κατηγόρησε τέλος την ηγεσία της ΝΔ ότι «κτίζει μια νέα παρασιτική ολιγαρχία στο τέταρτο μνημόνιο που οικοδόμησε ο ΣΥΡΙΖΑ και πρόσθεσε ότι το να απελευθερωθεί η ΝΔ από αυτό είναι το ίδιο αδύνατο με το να απελευθερωθούν τα ψάρια από το νερό».

Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας καταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ

Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας καταθέτει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ για σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος, όπως ανακοίνωσε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.

Το αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας υποβάλλεται στα άρθρα για τον υπηρεσιακό γραμματέα, τα άρθρα για τους γενικούς και τους ειδικούς γραμματείς, για τη μεταβατική διάταξη που καταργεί το μητρώο για τα επιτελικά στελέχη και τη διαδικασία που είναι σε εξέλιξη στο ΑΣΕΠ. Ονομαστική ψηφοφορία καταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ και για το σύνολο του κεφαλαίου του νομοσχεδίου για τη νέα Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Οι μεταρρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τη δημόσια διοίκηση

«Μέσα από τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, για τη δημόσια διοίκηση διασφαλίστηκε, για πρώτη φορά, ένα αξιοκρατικό σύστημα», ανέφερε στην παρέμβασή της απόψε στην Ολομέλεια, η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου. Όπως σημείωσε, «για πρώτη φορά εισήχθη αξιοκρατικό σύστημα και για τις μετατάξεις των δημοσίων υπαλλήλων, εισήχθη το ενιαίο σύστημα κινητικότητας, για πρώτη φορά υπάρχουν ψηφιακά οργανογράμματα θέσεων, υπάρχει αξιολόγηση, όχι τιμωρητική που οδηγούσε σε διαθεσιμότητα και σε απολύσεις, ενώ μετά από 10 χρόνια έγιναν, για πρώτη φορά αξιοκρατικές κρίσεις στο Δημόσιο».

Η απογραφή

Η κ. Ξενογιαννακοπούλου, είπε ότι μέχρι το 2014, καταγράφονταν, ως μετακλητοί, μόνο οι θέσεις των γραμματέων των υπουργείων, δεν υπήρχε απογραφή για τους υπόλοιπους μετακλητούς. «Για λόγους πλήρους διαφάνειας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, στην απογραφή που τηρείται στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, μετά το 2015, έβαλε όλους τους μετακλητούς που ήταν παντού. Γι' αυτό εμφανιζόταν αύξηση των μετακλητών, παντού και όχι γιατί αυξήθηκαν οι μετακλητοί», είπε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και πρόσθεσε: «Εγώ ως υπουργός είχα 12 μετακλητούς στο γραφείο μου και ο κ. Μητσοτάκης άφησε 53 μετακλητούς. Τώρα όμως υπάρχει πλήρης διαφάνεια και καταγραφή».

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας

Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε και στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας και υπογράμμισε ότι, κατά τρόπο απαράδεκτο, επιλέγει η κυβέρνηση να εισάγει μεταβατική διάταξη για τον ορισμό του επικεφαλής. «Αν η κυβέρνηση θέλει να μην υπάρχουν σκιές πίσω από αυτή την Αρχή Διαφάνειας, ας κάνει εξ αρχής τον διορισμό και να έχει επικεφαλής με αυξημένη πλειοψηφία από το κοινοβούλιο», είπε η κ. Ξενογιαννακοπούλου. Όπως πάντως υπενθύμισε ο υπουργός Επικρατείας, ο επικεφαλής δεν θα είναι με διορισμό από τον πρωθυπουργό αλλά την απόφαση θα λάβει η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, μετά από πρόταση του υπουργικού συμβουλίου.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, μιλώντας για τη Βασιλική Θάνου και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, είπε ότι «υπάρχει θεσμικό θέμα, διότι δεν μπορεί να ψηφίζεται μια τροπολογία για μια Αρχή για την οποία υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία αναφορικά με τα θέματα Ανταγωνισμού και να εισάγει αναδρομικώς κωλύματα». Προέβλεψε δε ότι θα υπάρξουν σοβαρότατα προβλήματα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ευρωπαϊκή νομοθεσία «διότι υπάρχει ωμή παραβίαση στη θεσμική λειτουργία μιας Ανεξάρτητης Αρχής και μάλιστα με αναδρομικότητα».

Για το Ελληνικό, η κ. Ξενογιαννακοπούλου παρατήρησε ότι, μετά τις εκλογές, ήρθε αλλαγή όρων δόμησης ενώ υπάρχει και αντιδεοντολογική σύγκρουση συμφερόντων με υφυπουργό που είναι πρώην σύμβουλος της Lamda Developement.

Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ