Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
01/08/2019 18:30
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Γεραπετρίτης: Δεν κλείνει καμία υπόθεση που διερευνούν τα ελεγκτικά Σώματα

Στην Ολομέλεια οδεύει πλέον το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, καθώς στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ολοκληρώθηκε σήμερα και η δεύτερη ανάγνωση. Πριν την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην επιτροπή, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ανακοίνωσε σειρά βελτιωτικών διατάξεων επί τη βάσει των παρατηρήσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, των φορέων και της διαβούλευσης. Οι βελτιώσεις δεν αλλάζουν σε καμία περίπτωση τη φιλοσοφία που διατρέχει τις διατάξεις του νομοσχεδίου.

Το νέο τοπίο που δημιουργεί το σχέδιο νόμου σχολίασε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης. «Λυπάμαι τους παραγωγικούς υπουργούς, με το σχέδιο νόμου που θα ψηφίσετε. Θα υπάρξει κώλυμα σε πάρα πολλά θέματα της δημόσιας διοίκησης και της ανάπτυξης της χώρας», είπε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο οποίος επέμεινε ότι «τα βασικά πολιτικά επίδικα παραμένουν και μετά τις αλλαγές του υπουργού».

Ο υπουργός Επικρατείας, κλείνοντας τη συζήτηση, επεφύλασσε στους βουλευτές-μέλη της επιτροπής τη θεώρησή του για ένα υγιές κοινοβουλευτικό σύστημα. Παράλληλα, απάντησε στις ανησυχίες της αντιπολίτευσης για τη συνέχιση ελέγχων υποθέσεων από τη νέα Εθνική Αρχή Διαφάνειας, για την Επιτροπή «Ελλάδα 2021» αλλά και για το επικείμενο σχέδιο νόμου για την κυβερνησιμότητα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ο ρόλος του βουλευτή

«Εγώ έχω ως όνειρο να έρχονται οι βουλευτές της συμπολίτευσης και να ασκούν κριτική στην κυβέρνηση. Αυτό είναι η βασική μου θέση για την αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Όταν καταφέρουμε να έχουμε τέτοιου τύπου πολιτικό ρεαλισμό, για να μπορούν οι βουλευτές της συμπολίτευσης να ασκούν κριτική στην κυβέρνηση, αισθάνομαι ότι θα έχει αναβαθμιστεί πάρα πολύ το κοινοβουλευτικό και το αντιπροσωπευτικό μας σύστημα, για να έχουμε αυτό που έχει χαθεί. Δηλαδή την πρωταρχία του Κοινοβουλίου και γι' αυτό αισθάνομαι υπηρέτης του Κοινοβουλίου», ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης και πρόσθεσε: «Εγώ είμαι βαθύς υποστηρικτής των δικαιωμάτων της μειοψηφίας. Το αντίστροφο αυτού είναι οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας να είναι κριτικοί στην κυβέρνηση, ακόμη και να καταψηφίζουν. Το θεωρώ θέμα υγείας του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος».

Κανονικά οι έλεγχοι

Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στο ζήτημα των ελέγχων που βρίσκονται σε εξέλιξη ενόψει της σύστασης της νέας Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

«Θέλω να διαβεβαιώσω, για πολλοστή φορά, ότι αυτό το νομοσχέδιο κλειδώνει 100%, και θέλω να το πάρετε τοις μετρητοίς ως προσωπική μου δέσμευση, κλειδώνει 100% ότι θα συνεχιστούν όλες οι έρευνες», σημείωσε ο υπουργός Επικρατείας και εξήγησε: «Σε όλες τις περιπτώσεις που έχει ήδη εκκινήσει προκαταρκτική εξέταση -γιατί τα ελεγκτικά Σματα διενεργούν και προκαταρκτική εξέταση, με παραγγελία του εισαγγελέα- η υπόθεση κλείνει μόνο με εισαγγελική παραγγελία. Άρα δεν νοείται, σε καμία περίπτωση, να κλείσει υπόθεση. Επίσης, σε όσες υποθέσεις δεν έχει εκκινήσει προκαταρκτική εξέταση, όλες οι υποθέσεις, μέχρι τελευταίας, εξακολουθούν υφιστάμενες και υπάρχει ρητή αναφορά ότι συνεχίζουν, μέχρις εσχάτων».

Ο κ. Γεραπετρίτης ανέλαβε, μάλιστα, προσωπική δέσμευση ενώπιον της επιτροπής ότι οι έλεγχοι θα συνεχιστούν κανονικά και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος. «Σε ό,τι με αφορά, ρυθμιστικά τουλάχιστον, εγώ έχω διασφαλίσει ότι όλες οι έρευνες θα συνεχιστούν ως το τέλος», τόνισε και επισήμανε ότι η νέα Αρχή που θα συσταθεί, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, θα έχει και πολλές εσωτερικές δομές ελέγχου.

Παρά τις διαβεβαιώσεις, όμως, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κάλεσαν την κυβέρνηση να μην υπάρξει μεταβατική περίοδος όπου θα οριστεί ο επικεφαλής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας αλλά να τοποθετηθεί με αμερόληπτη διαδικασία και με αυξημένη πλειοψηφία, από τη Βουλή, ο επικεφαλής της Αρχής, όπως γίνεται στις συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες Αρχές.

Παρουσία του κ. Πολάκη, που θέτει θέμα για τους ελέγχους, ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι οποιοσδήποτε επιλεγεί για θέση με αποφασιστική αρμοδιότητα, αν κρίνει ότι πρέπει να βάλει υπόθεση που ερευνάται στο συρτάρι, τότε αυτό συνιστά παράβαση καθήκοντος.

Για το «Ελλάδα 2021»

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης τέθηκε από την αντιπολίτευση το ζήτημα της επικεφαλής της Επιτροπής «Ελλάδα 2021».

«Πρόκειται για μία επιτροπή, η οποία θα είναι άμισθη, όλα τα μέλη της επιτροπής εκ προσωπικοτήτων είναι άμισθα, δεν λαμβάνουν αμοιβή, δεν υπάρχει κόστος εγκατάστασης διότι θα εγκατασταθούν στο Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού, το οποίο είναι ιδιοκτησίας του Δημοσίου και η επιτροπή αυτή δεν θα λάβει αποφάσεις που θα κινηθεί ο εορτασμός της χώρας», είπε ο υπουργός Επικρατείας και συμπλήρωσε: «Είναι προφανές ότι πρόκειται για επιτροπή, συμβουλευτική του πρωθυπουργού, η οποία θα κάνει προτάσεις προς την κυβέρνηση για τις δράσεις που θα πρέπει να αναληφθούν. Είναι προφανές ότι η τελική κρίση ανήκει, κατά τον λόγο αρμοδιότητάς τους, στη Βουλή και στην κυβέρνηση. Δεν υφίσταται κανένα ζήτημα να υπάρχει αποφασιστική λειτουργική αρμοδιότητα στην Επιτροπή».

Είχαν προηγηθεί παρεμβάσεις βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα. «Το 2021 είναι μια μεγάλη στιγμή συμβολισμού, πρέπει να είναι μια στιγμή ενότητας για τον ελληνικό λαό, ιδιαίτερα μετά από μια περίοδο δεκαετούς κρίσης που προχωράμε μπροστά», ανέφερε η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου και ζήτησε και εκείνη, όπως και ο Χρήστος Σπίρτζης, να υπάρχει διασφάλιση του ρόλου της Βουλής, όχι απλώς στα πρόσωπα αλλά και στο πρόγραμμα. «Θα ήταν τραγικό, η χώρα μας μετά από τόσες θυσίες, να μπει σε μια λογική με φιέστες πολυέξοδες και με πράγματα που ενδεχομένως θα μας πληγώσουν και δεν θα εκφράσουν και το νόημα αυτής της νέας συγκυρίας, μετά την κρίση», σημείωσε η ίδια.

«Δεν νομίζω ότι μπορεί να διαφωνήσει με την παρατήρησή σας, όσον αφορά τους εορτασμούς της εθνικής παλιγγενεσίας», σχολίασε ο πρόεδρος της επιτροπής, Μάξιμος Χαρακόπουλος.

Για την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ

Ο κ. Γεραπετρίτης ενημέρωσε τους βουλευτές ότι θα ακολουθήσει το νομοσχέδιο που θα αναφέρεται στην κάθετη οργάνωση του κράτους, δηλαδή στην αρχή της επικουρικότητας στους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στο αποκεντρωτικό σύστημα. «Αυτό το νομοσχέδιο, όταν έρθει, θα είναι στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης αυτονομίας των δήμων και των περιφερειών και θα προάγει αυτό που όλοι επιζητούμε, δηλαδή οι αποφάσεις που θα λαμβάνονται να είναι πιο κοντά στους πολίτες», τόνισε ο υπουργός Επικρατείας.

Βελτιώσεις στο ν/σ για το επιτελικό κράτος από τον υπ. Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτη

Βελτιώσεις και τροποποιήσεις επέφερε σε πολλές διατάξεις του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης. Οι αλλαγές που ανακοίνωσε ο υπουργός δεν αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία του νομοσχεδίου, αφορούν όμως σημεία που βρέθηκαν στην αιχμή της κριτικής και των επιφυλάξεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Στην επιτροπή ο κ. Γεραπετρίτης προσκόμισε την έκθεση δημόσιας διαβούλευσης, της οποίας αρκετές παρατηρήσεις ελήφθησαν υπόψη στις βελτιώσεις.

Συνοπτικά, οι σημαντικότερες αλλαγές, τις οποίες ανακοίνωσε ο κ. Γεραπετρίτης σήμερα στη συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, είναι οι εξής:

- Στην επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων, η μοριόδοτηση της συνέντευξης από 50% που ήταν στο αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου περιορίζεται στο 40%, με μοριόδοτηση 25% για τα τυπικά προσόντα και 35% για την εμπειρία. Επίσης, υιοθετείται το μοντέλο της δομημένης συνέντευξης για το κομμάτι που έχει να κάνει με την επιλογή από το ΑΣΕΠ, των υπηρεσιακών γενικών γραμματέων.

- Καταργείται η διάταξη που όριζε ότι ήταν κώλυμα η προηγούμενη 5ετής απασχόληση σε πολιτικό γραφείο.

- Στις 5 θέσεις μετακλητών που προβλέπονται στον διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δεν θα μπορεί μετακλητός να αναλαμβάνει τη θέση τού επικεφαλής της Αρχής Ελέγχων. Άρα, δεν θα είναι ιδιώτης αλλά θα προέρχεται αποκλειστικά από τη δημοσιοϋπαλληλία.

- Μειώνεται ο χρόνος θητείας του μεταβατικού διοικητή της ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, δηλαδή κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου και μέχρι την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου διαγωνισμού, σε ανώτατο χρόνο μέχρι δύο έτη. Η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας θα αποφασίζει για τον διοικητή, μετά από πρόταση του υπουργικού συμβουλίου.

- Καταργείται η δυνατότητα πρόσθετων μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης, που προβλεπόταν στο σχέδιο νόμου ως ρήτρα εξομάλυνσης, σε περίπτωση που θα υπήρχε ανάγκη περισσότερων μετακλητών υπαλλήλων στην Προεδρία της Κυβέρνησης.

- Δημιουργείται ένα πρόσθετο Κυβερνητικό Συμβούλιο Θεσμών και Δημόσιας Διοίκησης.

- Στην επιλογή των υπηρεσιακών γενικών γραμματέων, το Σώμα το οποίο θα επιλέγει θα είναι 5μελές με τα 4 μέλη να προέρχονται από το ΑΣΕΠ και τον πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

- Στο πλαίσιο του υπουργικού συμβουλίου, εφόσον υπάρχει διαφωνία μεταξύ των μελών του, η διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού να θέτει το ζήτημα σε ψηφοφορία, καθίσται δέσμια αρμοδιότητα. Άρα, εφόσον υπάρξει διαφωνία υποχρεωτικά θα γίνεται ψηφοφορία.

- Στο πλαίσιο του υπουργικού συμβουλίου, μετά τη λήξη του θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει ανακοίνωση με ένα σύντομο σκεπτικό και διατακτικό με τι αποφασίστηκε.

- Ρητά παραμένει ο πολυετής προγραμματισμός των προσλήψεων.

- Περιορίζεται σημαντικά η αποφασιστική αρμοδιότητα του πρωθυπουργού να αποφασίζει σχετικά με τη μη κατάθεση μαρτυρίας εκ μέρους των υπουργών. Δηλαδή, αυτή η αρμοδιότητα περιορίζεται στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την άμυνα και την εξωτερική πολιτική.

- Διατηρούνται οι έλεγχοι του ΣΟΕ.

- Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας καθίσταται καθολικός διάδοχος όλων των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων που έχει η σημερινή αρχή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Υπό αυτήν την έννοια συνεχίζει όλους τους ελέγχους.

- Παραμένουν τα αποκεντρωμένα γραφεία ελέγχου του ΣΕΠΕ, σε Κρήτη Πάτρα και Σέρρες.

- Προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης από το πρόγραμμα ΕΣΠΕ στην Επιτροπή Κωδικοποιήσεων συγκεκριμένων έργων.

- Διαμορφώνεται νέο ενισχυμένο όριο μοριοδότησης για τους αποφοίτους του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

- Για το ΣΕΠΕ, προβλέπεται ότι ο γενικός διευθυντής θα είναι επιθεωρητής, δηλαδή εκ του Σώματος των Επιθεωρητών, και αναβαθμίζεται σε Γενικό Επιθεωρητή Εργασίας.

«Είναι βελτιώσεις που δεν αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του νομοσχεδίου. Παραμένει κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου ότι θα πρέπει να υπάρχει προγραμματισμός και παρακολούθηση των δημόσιων πολιτικών και σημαντική μεταφορά αρμοδιοτήτων στη δημοσιοϋπαλληλία», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας, ο οποίος ευχαρίστησε την επιτροπή της Βουλής για τη δημιουργική συμμετοχή της στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου.

Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο πρόεδρος της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης Μάξιμος Χαρακόπουλος, διότι πολλές παρατηρήσεις ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο που θα πάει στην Ολομέλεια. «Η εξέλιξη αυτή αποδεικνύει πώς ένας δημιουργικός διάλογος μπορεί να είναι επωφελής και χρήσιμος», είπε ο Μάξιμος Χαρακόπουλος.

«Η πλειονότητα των παρατηρήσεων έγιναν δεκτές», παρατήρησε ο εισηγητής της ΝΔ, Σταύρος Κελέτσης, και πρόσθεσε ότι «όλα τα σημεία, στα οποία υπήρξαν επιφυλάξεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης, έγιναν δεκτά προς άρση κάθε υπόνοιας για τη σκοπιμότητα ορισμένων διατάξεων». Σε αυτά περιέλαβε το θέμα του αριθμού των μετακλητών, της μοριοδότησης της συνέντευξης του υπηρεσιακού γενικού γραμματέα.

«Παραμένουν τα βασικά πολιτικά επίδικα», σχολίασε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης και συμπλήρωσε ότι «μπορεί να είναι αλλοίωση του χαρακτήρα του πολιτεύματος η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στον έναν άρχοντα, τον πρωθυπουργό της χώρας». Αν και δήλωσε ότι «υπήρχε καλό κλίμα, και από τον υπουργό και από την αντιπολίτευση για βελτιώσεις», ο κ. Σπίρτζης είπε ότι παραμένει η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι «επέρχεται αντιμεταρρύθμιση» . Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επέμεινε ότι υπάρχουν διατάξεις αντισυνταγματικές. Επέμεινε, επίσης, ότι πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή έκθεση της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής και πλήρης έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Ο κ. Σπίρτζης έκανε ξεχωριστή αναφορά στο άρθρο 113 του νομοσχεδίου για τη σύσταση της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», σημειώνοντας ότι ενώ όλοι επισημαίνουν πως θα έπρεπε το Κοινοβούλιο να έχει ρόλο στη σύσταση της Επιτροπής, χθες ανακοινώθηκε η επικεφαλής πριν καν συζητηθεί το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια και αυτό είναι δείγμα γραφής.

Πηγές ΣΥΡΙΖΑ: Παρά την οπισθοχώρηση σε κρίσιμα ζητήματα, ο πυρήνας του σ/ν για το «επιτελικό κράτος» παραμένει αναλλοίωτος

«Η κυβέρνηση αναγκάστηκε υπό το βάρος των σφοδρών αντιδράσεων να οπισθοχωρήσει σε μία σειρά ζητημάτων κρίσιμων για τη δημοκρατική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης», αναφέρουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με το νομοσχέδιο για το "επιτελικό κράτος", ωστόσο σημειώνουν ότι «παρά ταύτα ο πυρήνας του νομοσχεδίου παραμένει αναλλοίωτος».

Κάνουν λόγο για «κατ΄ επίφασην επιτελικό κράτος που ευαγγελίζεται η ΝΔ», καθώς «είναι στη πραγματικότητα ένα απόλυτα νεοφιλελεύθερο, κομματικό και υπερσυγκεντρωτικό (γύρω από τον πρωθυπουργό) κράτος».

Σχολιάζουν πως η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, με τον τρόπο που συστήνεται αποτελεί στη πραγματικότητα «Εθνικό Πλυντήριο Σκανδάλων». Σημειώνουν ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ με την ενεργό στήριξη των δημοσίων υπαλλήλων και της ελληνικής κοινωνίας συνολικά, θα συνεχίσει να μάχεται για μια δημόσια διοίκηση σύγχρονη, ακομμάτιστη, και αποτελεσματική που θα λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα την προστασία και προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος».

Ειδικότερα, οι πηγές της κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε άτυπο σημείωμα χαρακτηρίζουν «εντελώς ψευδεπίγραφο» τον τίτλο του κυβερνητικού νομοσχεδίου, αναφέροντας ότι η έννοια του επιτελικού κράτους «ακόμη και με τις στρεβλώσεις που έχει δεχθεί από τη νεοφιλελεύθερη θεωρία, εξακολουθεί να περιέχει ως βασική αρχή την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από τη Κεντρική Διοίκηση, στους φορείς της αποκεντρωμένης διοίκησης και ιδίως της τοπικής αυτοδιοίκησης». Όμως, προσθέτουν, «στις διατάξεις του νομοσχεδίου δεν υπάρχει καμία απολύτως μνεία στο θέμα του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων επιπέδων της διοίκησης».

Κατόπιν αυτών υποστηρίζουν ότι «το κράτος που επιθυμεί η ΝΔ δεν είναι ένα επιτελικό κράτος», αλλά ότι «επιθυμεί ένα συγκερασμό της λογικής του νεοφιλελεύθερου κράτους με τη λογική του κομματικού και πελατειακού κράτους άλλων περιόδων».

Στο non paper ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται στις διατάξεις που διατηρούνται και στις "υποχωρήσεις" που έγιναν εκ μέρους της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα αναφέρεται:

«Η κυβερνητική πλειοψηφία εμμένει στη διατήρηση των απαράδεκτων βασικών διατάξεων του νομοσχεδίου. Αυτές αφορούν ιδίως:

- Τη δημιουργία της υπερσυγκεντρωτικής, πρωθυπουργοκεντρικής δομής με την επωνυμία "Προεδρία της Κυβέρνησης". Μια δομή που όχι μόνο δεν απαντά στο ζήτημα του καλύτερου συντονισμού και ελέγχου του κυβερνητικού έργου, αλλά επιφέρει πρόσθετα γραφειοκρατικά και δημοσιονομικά βάρη.

- Μειώνεται το κύρος του Υπουργικού Συμβουλίου, με την υφαρπαγή κρίσιμων αρμοδιοτήτων από την Προεδρία της Κυβέρνησης και τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

- Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η άσκηση νομοθετικής πρωτοβουλίας από τον ΓΓ Νομικών και κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, κάτι που ως τώρα αποτελούσε αποκλειστική αρμοδιότητα των Υπουργών.

- Τις απαράδεκτες διατάξεις περί απευθείας τοποθέτησης κομματικών εγκάθετων στη θέση του Διοικητή και όλων των Προϊσταμένων της υποτίθεται ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Η εμμονή της ΝΔ σε αυτές τις πρακτικές αποδεικνύει το πραγματικό της σχέδιο. Διόλου δεν ενδιαφέρεται για τη δημιουργία μιας πραγματικά ανεξάρτητης και αποτελεσματικής αρχής. Το μόνο που την ενδιαφέρει πραγματικά είναι η κατάργηση του θεσμού του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο ασφυκτικός έλεγχος του νέου φορέα και ο ενταφιασμός όλων των εκκρεμών υποθέσεων που αφορούν τη δημόσια σφαίρα.

- Μειώνονται τα τυπικά προσόντα για τους μετακλητούς και αυξάνονται οι αποδοχές τους, παρά τον απύθμενο λαϊκισμό της ΝΔ επί τεσσεράμισι χρόνια.

- Αμβλύνονται τα ασυμβίβαστα και καταργείται η απαγόρευση άσκησης ιδιωτικού έργου από τους μετακλητούς, παρά το λαϊκισμό της ΝΔ.

- Την υποβάθμιση του ΣΕΠΕ, του ΣΔΟΕ και άλλων κρίσιμων ελεγκτικών μηχανισμών του Κράτους, κλείνοντας το μάτι στη λειτουργία παρασιτικών ιδιωτικών συμφερόντων.

- Την κατάργηση των εμβληματικών διατάξεων του ν. 4369/16 για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης.

- Τις μεταβατικές τοποθετήσεις προϊσταμένων σε ευρύ φάσμα φορέων της δημόσιας διοίκησης χωρίς καμία αξιολογική διαδικασία και για ακαθόριστο χρονικό διάστημα, με στόχο την πλήρη κομματικοποίηση του κρατικού μηχανισμού.».

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως «μετά τη σφοδρή αντίδραση από την πλευρά των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των αρμόδιων φορέων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, η κυβερνητική πλειοψηφία δια του αρμόδιου υπουργού κ. Γεραπετρίτη, οπισθοχώρησε σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα. Ειδικότερα:

-Προβλέφθηκε η διαδικασία της δομημένης συνέντευξης κατά τη διαδικασία επιλογής των υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων και εξορθολογίστηκε το σύστημα μοριοδότησης κατά τη διαδικασία επιλογής τους.

- Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη σύμφωνα με την οποία «Δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τις θέσεις των Υπηρεσιακών Γραμματέων Υπουργείων υπάλληλοι οι οποίοι κατά τα προηγούμενα πέντε (5) έτη πριν την υποβολή της υποψηφιότητάς τους: (α) έχουν αποσπαστεί σε πολιτικό κόμμα, ή (β) έχουν θητεύσει σε θέσεις μετακλητών γενικών γραμματέων, αναπληρωτών γενικών γραμματέων, ειδικών γραμματέων, γενικών γραμματέων ΟΤΑ Α΄ βαθμού ή εκτελεστικών γραμματέων ΟΤΑ Β' βαθμού».

- Επανήλθαν οι προβλέψεις του ν. 4590/19 αναφορικά με τον πολυετή στρατηγικό προγραμματισμό προσλήψεων.

- Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη περί δυνατότητας τοποθέτησης ιδιωτών σε θέσεις προϊσταμένων της υπό σύσταση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας

- Απαλείφθηκε η διάταξη περί δυνατότητας περαιτέρω αύξησης του αριθμού των μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης.

- Διατηρήθηκαν οι Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες Ελέγχου στην υπό σύσταση Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

- Προβλέφθηκε η θέσπιση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας περί καθολικού διαδόχου των υπό κατάργηση Ελεγκτικών Σωμάτων.».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ