Εξοπλιστικά σκάνδαλα: Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ (ξανα)σκίζουν το καλτσόν της διαπλοκής
11/03/2017 08:00
Του Sukhoi
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Εξοπλιστικά σκάνδαλα: Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ (ξανα)σκίζουν το καλτσόν της διαπλοκής

Ο στόχος είναι προφανής: Δυο χρόνια, αφότου πήραν την κυβέρνηση, και δεν έκαναν τίποτα κατά της διαπλοκής, αλλά αντίθετα προσπάθησαν να συμμαχήσουν μαζί της, είτε για τις τηλεοπτικές άδειες, είτε με αφορμή άλλα μεγάλα “επιχειρηματικά ντηλ”, τώρα, σε μια περίοδο εξαθλίωσης του λαού και εν μέσω “διαπραγμάτευσης”, έρχονται και πάλι με το σύνθημα: “Εμείς τα βάζουμε με τη διαπλοκή, έστω και περιορισμένα και καθυστερημένα, ενώ οι προηγούμενοι δεν έκαναν τίποτα”. Στις συνθήκες πολιτικής στενωπού, όπως αυτή που περνάει η κυβέρνηση, ο “πόλεμος με τη διαπλοκή”, γίνεται μια συνηθισμένη επωδός. Εξάλλου, έχει να επιδείξει “επιτυχίες” κατά της διαπλοκής, όπως με το κλείσιμο του τηλεοπτικού “Μέγκα”, και (το κλείσιμο;) του ΔΟΛ.

Σε όλα αυτά, βέβαια, να προστεθούν οι εναγώνιες προσπάθειες που κάνει ο Πάνος Καμμένος να βρει λεφτά για το εξοπλιστικό του πρόγραμμα – μαμούθ, και για την αγορά του πανάκριβου F-35. Με τον Συριζαίο, αναπληρωτή υπουργόΆμυνας, Δημήτρη Βίτσα, να του λέει συνεχώς “ξέχνα τα περί F-35, λεφτά δεν υπάρχουν”. Ο κ.Καμμένος, ωστόσο, απτόητος, δεν χάνει την ευκαιρία να τα βάζει συνεχώς με τον Ερντογάν, ανεβάζοντας έτσι τις πιθανότητες να ψηφίσουν Συριζαίοι, Νεοδημοκράτες και οι υπόλοιποι το εξοπλιστικό του. Και βέβαια, το μέγαρο Μαξίμου σφυρίζει αδιάφορο, ακόμα κι αν τα παιχνίδια αυτά ανεβάζουν επικίνδυνα το θερμόμετρο των εθνικών θεμάτων. Εξάλλου, ο Τσίπρας μάλλον όλα αυτά τα θεωρεί καλά, επειδή ενδεχομένως (!) μπορεί να κόψει ο κ.Καμμένος κάποιες ψήφους από τη Χρυσή Αυγή (εδώ έφτασε στο σημείο να ποζάρει μαζί τους στο Καστελόριζο) ή και τη ΝΔ. Στο μεταξύ, ο υπουργόςΆμυνας“κτίζει” την εκλογική του πελατεία στιςΈνοπλεςΔυνάμεις με κάθε τρόπο, παρ' ότι ουδεμία από τις εξαγγελίες περί δικαίωσης των στρατιωτικών στα οικονομικάδεν έχει υλοποιήσει. Ωστόσο,εσχάτως, ανακοίνωσε την πρόσληψη χιλίων Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ), μέσα στο 2017, μεδυνατότητα παραμονής έως και τρία χρόνια!

Τώρα, λοιπόν, “ανακάλυψαν” τον Γιάννο Παπαντωνίου. Άραγε, τι έκανε δυο χρόνια ο Πάνος Καμμένος, που μας είχε ταράξει ότι θα στείλει όλα τα σκάνδαλα στον εισαγγελέα; Και γιατί μόνο τις υποθέσεις που εμπλέκεται ο Παπαντωνίου και όχι πάρα μα πάρα πολλές άλλες, άλλων υπουργών; Ο Παπαντωνίου είναι μια υπόθεση που την γνωρίζουν άπαντες -και ο ίδιος ο Π.Καμμένος επίσης- εδώ και τουλάχιστον δεκαπέντε χρόνια. Κάλλιο αργά παρά ποτέ, θα πει κανείς. Ακριβώς αυτό λένε και οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Με τεράστια χρονοκαθυστέρηση, υποκριτικά, έρχονται να μας πείσουν ότι τα (ξανα)βάζουν με τη διαπλοκή (βλέπε: Γιατί θυμήθηκαν τώρα τα εξοπλιστικά;). Και πυροβολούν ένα “πολιτικό πτώμα”, τον Παπαντωνίου. Μα θα πει κανείς, “πολιτικό πτώμα” είναι και ο Τσοχατζόπουλος, αλλά εξακολουθεί να είναι στη φυλακή. Τι να πούμε; Ευχόμαστε στους κυβερνητικούς βουλευτές, στην Προανακριτική που θα φτιάξουν, έστω με δυο χρόνια καθυστέρηση, να αποκαλύψουν, επιτέλους, τα πάντα για την περίοδο που ο Παπαντωνίου ήταν υπουργός Άμυνας (για το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου, οπότε ήταν υπουργός Οικονομίας, δεν θα κάνουν καμιά Εξεταστική;). Εξάλλου, είναι κοινό μυστικό ότι τότε γινόταν μεγάλα γλέντια στα σύνορα Χολαργού – Παπάγου.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι εδώ και τουλάχιστον τέσσερα χρόνια η Δικαιοσύνη ερευνά τον διευθυντή εξοπλισμών (και επί Γιάννου), Σπύρο Τραυλό, ενώ τον Ιανουάριο του 2017 ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βάρος πρώην στελεχών του υπουργείου Άμυνας, του επιχειρηματία που έχει εμπλακεί σε πολλές εξοπλιστικές προμήθειες, Θωμά Λιακουνάκου, καθώς και στελέχους της εταιρίας του, SONAK. Η δικογραφία αυτή αφορούσε την προμήθεια 20 μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου ΝΗ90, ενώ η δίωξη εστρέφετο και κατά του Σ.Τραυλού, καθώς και μελών της Επιτροπής Διαπραγματεύσεων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ). Η Εισαγγελία Διαφθοράς απέστειλε τότε αντίγραφο της δικογραφίας στον Άρειο Πάγο, προκειμένου να διαβιβαστεί στη Βουλή για να διερευνηθεί τυχόν ποινική ευθύνη του πρώην υπουργού, Γ.Παπαντωνίου. Μετά από αυτά, λοιπόν, σπεύδουν οι κυβερνητικοί βουλευτές να ζητήσουν Προανακριτική Επιτροπή, σημειώνοντας στο κείμενό τους πως “αποδείχθηκε στην πράξη ότι αποτυγχάνεται να αποδοθεί δικαιοσύνη, κυρίως λόγω της σκανδαλωδώς ταχείας παραγραφής που προβλέπεται. Χαρακτηριστική περίπτωση των ευνοϊκών συνεπειών που έχουν οι ισχύουσες διατάξεις για όσους βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον, φαίνονται να αποτελούν οι έξι συναφείς μεταξύ των ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τέως υπουργό Άμυνας, Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου”.

Τα εξοπλιστικά σκάνδαλα

Στο κείμενο που κατέθεσαν οι βουλευτές αναφέρουν ότι “τα εγκλήματα της απιστίας (σ.σ. του Παπαντωνίου) φέρεται να έχουν τελεστεί κατά το 2001 με 2004. Ανεξαρτήτως του αξιοποίνου ή μη (λόγω παρελεύσεως της τασσόμενης προθεσμίας) των εγκλημάτων απιστίας, από τις δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί, προκύπτει ότι σε μια περίπτωση ερευνάται τέλεση εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα”. Και προσθέτουν: “Εν τω μεταξύ, έχουν γίνει γνωστά τα εξής: Το όνομα του πρώην υπουργού Ι.Παπαντωνίου αναγράφεται σε λίστα καταθετών εξωτερικού μεγάλων χρηματικών ποσών (1,3 εκατομμυρίων ευρώ στην τράπεζα HSBC , στο όνομα της συζύγου του). Ο ίδιος καταδικάστηκε με αμετάκλητη απόφαση για ανακριβή δήλωση πόθεν έσχες του οικονομικού έτους 2009, ενώ φαίνονται να υπάρχουν εις βάρος του και άλλες ποινικές καταδίκες για ανακριβείς δηλώσεις πόθεν έσχες προηγούμενων ετών”. Μακάρι, να καταφέρουν να ξεμπλοκάρουν την παραγραφή και να πιάσουν το νήμα από το “ξέπλυμα” μπας και κατορθώσουν κάτι. Χλωμό το κόβουμε, όμως, να ξεσκεπαστούν υποθέσεις που έχουν παραγραφεί. Μάλλον, όλα θα γίνουν με καθαρά επικοινωνιακές σκοπιμότητες, και για ακόμη μια φορά οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ θα σκίσουν το καλτσόν της διαπλοκής.

Στη Βουλή διαβιβάστηκαν τα έτη 2015, 2016 και 2017 αντίγραφα δικογραφιών, προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες του Γιάννου Παπαντωνίου, στις εξής υποθέσεις, σύμφωνα με το κείμενο που υπέβαλαν οι βουλευτές:

1.Προμήθεια 170 γερμανικών αρμάτων μάχης, Leopard 2HEL, 12 θωρακισμένων αρμάτων περισυλλογής, Leopard 2HEL Buffel, οκτώ θωρακισμένων γεφυροφόρων αρμάτων, Leopard 1 Leguan. Κόστος: 1.659.000.000 ευρώ.

H σύμβαση αγοράς τους υπεγράφη τον Μάρτιο του 2003 με τη γερμανική εταιρεία Krauss Maffei Wehrtechnik (KMW). Είχε όμως δρομολογηθεί από το 1998 – τα άρματα παρελήφθησαν το 2007. Η σύμβαση προέβλεπε συμπαραγωγή μερών στην Ελλάδα, όπως κι έγινε. Το συνολικό κόστος της σύμβασης ήταν 2,2 δισ. ευρώ, αλλά το 2003 διαχωρίστηκε το σκέλος των πυρομαχικών. Αποτέλεσμα ήταν να μείνουν τα τάνκς χωρίς πυρομαχικά για πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα τα άρματα να είναι χρήσιμα μόνο για τις παρελάσεις. Άραγε, θα εξεταστεί και το δεύτερο σκέλος, της προμήθειας των πυρομαχικών; Να σημειωθεί ότι αρκετοί αξιωματικοί θεωρούσαν τότε πως για οικονομικούς λόγους, δεν θα έπρεπε να αγοραστούν καινούργια άρματα, αλλά μεταχειρισμένα. Κάτι που φέρεται να έκανε σε πολλές περιπτώσεις και η Τουρκία.

2.Σύμβαση με τους Γάλλους για τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής έξι φρεγατών τύπου “S” του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμβαση, με ημερομηνία ενεργοποίησης την 21-3-2003. Συνολικό συμβατικό τίμημα: 381.578.580 ευρώ. Από αυτά, 123.810.380 ευρώ θα καταβαλλόταν στα ΕΝΑΕ (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) και 257.768.200 ευρώ στον κύριο υποκατασκευαστή, δυνάμει της Σύμβασης Α.3694 που υπογράφηκε αυθημερόν μεταξύ των ΕΝΑΕ και της TNNL.

Η σύμβαση  εγκρίθηκε  από το ΚΥΣΕΑ το 2002 και υπεγράφη επί Γιάννου Παπαντωνίου το 2003. Ανετέθη στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και στη γαλλική-ολλανδική εταιρεία “Τhales”. Ο φάκελός της  υπόθεσης είχε γίνει αντικείμενο έρευνας από τη Δικαιοσύνη. Ήταν η “φαραωνική περίοδος” των Ολυμπιακών Αγώνων, οπότε “λεφτά υπήρχαν”. Τότε, ως γνωστόν, το πρωτοκλασάτο στέλεχος της Thales, Μισέλ Ζοσράν, σε συνέντευξή του στη γαλλική εφημερίδα “Μοντ”, είχε πει ότι, αν και η γαλλική εταιρεία ήθελε να πάρει το σύστημα ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων, το γνωστό αμαρτωλό C4i, τελικά δεν της εδόθη, αλλά το έδωσαν στη Siemens και στην αμερικανική Saic. Αντί αυτού, έναντι “ανταλλαγμάτων”, όπως είχε ισχυριστεί ο Ζοσράν, η Γαλλία πήρε τις φρεγάτες. Ο ίδιος είχε υποστηρίξει ότι η εταιρεία του είχε “δώσει χρήματα” σε μέλος της ελληνικής κυβέρνησης για να προωθήσει το συμβόλαιο των φρεγατών. Στη συνέχεια, η γαλλική εφημερίδα, “Λιμπερασιόν”, δημοσίευσε την κατάθεση του Ζοσράν, σύμφωνα με την οποία “ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών έγινε ύστερα από μεσολάβηση του υπουργού Άμυνας”. Τότε ο Γ.Παπαντωνίου είχε προσφύγει κατά της εφημερίδας στη γαλλική Δικαιοσύνη και δικαιώθηκε.

3.Σύμβαση προμήθειας18παρεμβολέων και11συστημάτων ακρόασης μεταξύ της εταιρίας SONAK ΑΕ και του ΥΠΕΘΑ. Συνολική αξία: 71.979.490,90 ευρώ. Η Σύμβαση δεν εκτελέστηκε και δεν παραδόθηκαν ποτέ τα οπλικά συστήματα στο ΥΠΕΘΑ.

4.Ευρωπαϊκά μεταφορικά ελικόπτερα: Υλοποίηση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ) που απορρέουν από την προμήθεια 20 μεταφορικών ελικοπτέρων NH 90. Η τιμή της Σύμβασης Κύριας Προμήθειας τη στιγμή της υπογραφής: 657.523.069 ευρώ. Ως γνωστόν, επανειλημμένως έχει γίνει λόγος για εμπλοκή γνωστού μεγαλοδιαπλεκόμενου επιχειρηματία στην υπόθεση. Η συμφωνία με την Eurocopter έγινε το 2003. Το ποσόν των 675 εκ. ευρώ προσαυξήθηκε με 40-45 εκ., αφού η εξυπηρέτηση της χρηματοδότησης έγινε με swap (από γερμανική Τράπεζα). Οι παραδόσεις των ελικοπτέρων καθυστέρησαν σημαντικά, ενώ είχαν σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Έτσι, το 2010 οι κατασκευαστές δέχθηκαν να κάνουν έκπτωση 110 εκ.

Τα ελικόπτερα NH-90 είναι το αγαπημένο story του Πάνου Καμμένου, ο οποίος ευθύς όταν ανέλαβε το υπουργείο Άμυνας, το 2015, έλεγε και ξανάλεγε ότι θα στείλει την υπόθεση στη Δικαιοσύνη. Τώρα, επιτέλους, θα την ψάξει η Βουλή. Λέγεται ότι, εξαιτίας της εμμονής του με την υπόθεση, τα έσπασε χοντρά με τη γαλλική εταιρεία, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή τα ελικόπτερα να μην έχουν ούτε ανταλλακτικά να πετάξουν. Αν είναι έτσι, πρόκειται για απαράδεκτη κατάσταση. Διότι, το σκάνδαλο με το μηχάνημα που αγοράσαμε το στέλνουμε στη Δικαιοσύνη, αλλά το μηχάνημα δεν το πετάμε στα σκουπίδια, επειδή ο πωλητής ήταν λαμόγιο.

5.Αμερικανικά επιθετικά ελικόπτερα: Σύναψη Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ) 22/2003 ως προϋπόθεση σύναψης της κύριας σύμβασης 35Α/03 που προέβλεπε την προμήθεια 12)επιθετικών ελικοπτέρων τύπου AH-64 D APACHE έναντι συμβατικού τιμήματος 593.546.882 δολαρίων, με ημερομηνία ενεργοποίησης της 1η Οκτωβρίου 2003.

Τα ελικόπτερα κόστισαν περίπου 660 εκ., αφού το κόστος τους ανέβηκε κατά 70 εκατομμύρια (υπήρξε και δάνειο από γερμανική τράπεζα με swaps). Η Δικαιοσύνη φέρεται να έχει ερευνήσει το σκέλος του δανεισμού. Επίσης, η υπόθεση παρουσιάζει ενδιαφέρον, όταν τα ελικόπτερα έφταναν στην Ελλάδα, το 2007, αλλά η τότε κυβέρνηση της ΝΔ δεν τα παρελάμβανε, λόγω αποκλίσεων από τις τεχνικές προδιαγραφές, όπως διατείνονταν οι τότε αρμόδιοι κυβερνητικοί. Κάποιες “κακές γλώσσες” έλεγαν ότι δεν τα παραλάμβανε επειδή δεν υπήρχαν λεφτά στα κρατικά ταμεία. Τελικώς, λίγο προτού πάει μια επίσκεψη στις ΗΠΑ, ο τότε υπουργός Άμυνας, Β.Μεϊμαράκης, υπέγραψε για να ξεμπλοκαριστούν οι παραλαβές!