Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
26/02/2020 21:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Βρούτσης: Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση ήρθε για να μείνει

Την εκτίμηση ότι η ασφαλιστική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης ήρθε για να μείνει και ότι "εάν ήμασταν απελευθερωμένοι από τις κομματικές μας αναφορές", θα την υπερψήφιζαν ΝΔ, Κίνημα Αλλαγής και ΣΥΡΙΖΑ, εξέφρασε σε παρέμβασή του, κατά τη συζήτηση του νέου ασφαλιστικού, ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.

Εκφράζοντας την αισιοδοξία του για την προοπτική του υπό ψήφιση νόμου, είπε τα εξής:

1-Η αρχιτεκτονική δομή του συστήματος έχει βασικό πυλώνα τη βασική και ανταποδοτική σύνταξη. Ποιος θα τολμήσει αύριο να το αλλάξει; Σε αυτό, το πολιτικό σύστημα είναι ενωμένο.

2-Ο νόμος Κατρούγκαλου υπολογίζει τον συντάξιμο μισθό με βάση το σύνολο του εργασιακού βίου. Ήταν σωστό; Ναι. Δεν το άλλαξα. Υπάρχει κάποιος που θα το αλλάξει; Όχι.

3-Τρίτον το ζήτημα που αφορά τους συντελεστές αναπλήρωσης, αυτοί που φέρνουμε εμείς έχει και την ιδεολογική μας αντίληψη ότι το σύστημα πρέπει να είναι ελκυστικό και ανταποδοτικό. Γι' αυτό το αυξάνουμε για μετά τα 30 χρόνια. Είπε κάποιο από τα τρία κόμματα ότι θα αλλάξει την ανταποδοτικότητα;

4-Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και την κατάργηση των κλάσεων. Υπάρχει κάποιος που θα το αλλάξει; Ούτε ένας. Διότι θα βρει την αντίσταση όλου του κόσμου, των αγροτών, των αυτοαπασχολούμενων και των επαγγελματιών.

5-Η ενοποίηση, που ξεκίνησε από την κ. Πετραλιά, βρήκε όλους απέναντι όλους. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε το βήμα της διοικητικής ενοποίησης δεν αντέδρασε. Σήμερα ενοποιούμε όλους τους εναπομείναντες φορείς. Υπάρχει κάποιος που λέει ότι θα (ξανα-) κατακερματίσει στο ασφαλιστικό σύστημα; Μόνο ένας φορέας θα υπάρχει πλέον, ο η-ΕΦΚΑ.

6-Πιστεύετε ότι θα ξαναέρθει υπουργός Εργασίας στη Βουλή και θα φέρει ασφαλιστικό χωρίς αναλογιστική μελέτη και χωρίς μελέτη επάρκειας συντάξεων, που απαίτησε και το Συμβούλιο της Επικρατείας; Όχι. Και αυτό μας ενώνει.

7-Όποιος υπουργός Εργασίας στο μέλλον, για την όποια αλλαγή που "γαλαντόμα" θα θέλει να κάνει, θα πρέπει να δικαιολογεί στη βάση της αναλογιστικής μελέτης, την εξέλιξη της συνταξιοδοτικής δαπάνης. Ποιος θα μοιράζει αυξημένες συντάξεις, όταν θα εκτινάσσει τη συνταξιοδοτική δαπάνη ως προς το ΑΕΠ, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Κανένας.

Τελικά, εάν αφαιρέσουμε τις κομματικές μας αναφορές, το νομοσχέδιο αυτό ενώνει και ήρθε για να μείνει, κατέληξε ο κ. Βρούτσης.

Συνεχίζεται η συζήτηση του ν/σ για το νέο ασφαλιστικό

Συνεχίζεται για δεύτερη ημέρα στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας με τίτλο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακός μετασχηματισμός Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.)». Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί αύριο, Πέμπτη, ενώ εκτιμάται ότι θα τοποθετηθούν επ' αυτού περί τους 157 βουλευτές και αναμένονται παρεμβάσεις και από αρχηγούς κομμάτων.

Την ανάγκη «να σταματήσουμε να ζούμε με τις ψευδαισθήσεις, που επί χρόνια παρήγαγαν οι μύθοι γύρω από το ασφαλιστικό μας σύστημα και να προσαρμοστούμε επιτέλους στην πραγματικότητα της σημερινής συγκυρίας», υπογράμμισε ο βουλευτής Καβάλας της ΝΔ Μακάριος Λαζαρίδης.

«Φροντίζουμε να επιβεβαιώσουμε ότι από εδώ και στο εξής η κάθε Ελληνίδα και ο κάθε Έλληνας εργαζόμενος θα μπορεί ταυτόχρονα να απολαμβάνει και κοινωνική και ασφάλιση», ως εκπλήρωση μιας ακόμα προεκλογικής δέσμευσης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, είπε ο κ. Λαζαρίδης και χαρακτήρισε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ως «την πιο αξιόπιστη και τεκμηριωμένη ασφαλιστική πρόταση που έχει κατατεθεί ποτέ» και η οποία «δεν κρύβει το ζήτημα κάτω από το χαλί».

Απευθυνόμενος στο σύνολο των βουλευτών, ο κ. Λαζαρίδης ανέφερε: «Επιτρέψτε μου να το πω αγοραία, όπως συζητιέται στα καφενεία, στο Οφρύνιο της Καβάλας. Με αυτό το ασφαλιστικό σύστημα και σε συνδυασμό με τις φοροελαφρύνσεις σταματάει το κράτος να είναι συνέταιρος του αγρότη και του ελεύθερου επαγγελματία. Αντίθετα, αρχίζει επιτέλους να γίνεται το στήριγμά του και να τον αφήνει να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: τη δουλειά του».

Ν. Συρμαλένιος

Δώσαμε την 13η σύνταξη όταν εξασφαλίστηκε ο δημοσιονομικός χώρος και θα την αποκαθιστούσαμε κανονικά για όλους, καθώς προχωρούσε η ανάπτυξη σημείωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Συρμαλένιος.

Αναφερόμενος στις συγκρίσεις του νομοσχεδίου με τον νόμο Κατρούγκαλου, ο κ. Συρμαλένιος είπε ότι είναι "ανόμοια πράγματα". Συγκρίνεται το ασφαλιστικό Κατρούγκαλου, που έγινε μέσα σε μνημονιακές συνθήκες, σε αφόρητες, ασφυκτικές δημοσιονομικές συνθήκες είπε ο κ. Συρμαλένιος σημειώνοντας ότι στον κορμό του, δεν τον έβγαλε αντισυνταγματικό το Συμβούλιο Επικρατείας και «ήταν μία μεγάλη τομή ενοποίησης εκατοντάδων ασφαλιστικών ταμείων». Ο κ. Συρμαλένιος είπε ότι οι πραγματικές εκκρεμείς συντάξεις, σύμφωνα με τα ταμεία, ήταν τον Ιούνιο του 2019 εκατό χιλιάδες και σήμερα τις έχετε φτάσει περίπου στις τετρακόσιες χιλιάδες. «Αυτή είναι η πραγματικότητα. Όταν θα γίνει ο ηλεκτρονικός ΕΦΚΑ -μακάρι να προχωρήσει, εμείς τον είχαμε ξεκινήσει και καλά κάνετε και συνεχίζετε και θα τελειώσετε πιστεύω εσείς- τότε μπορεί να βγαίνουν οι συντάξεις πολύ πιο γρήγορα. Όμως, αυτή είναι η πραγματικότητα» υπστήριξε ο κ. Συρμαλένιος.

Κλ. Γρηγοριάδης

Την ενίσχυση των συντάξεων από έναν φόρο 0,2% επί των χρεών των τραπεζών και των κεφαλαίων των ασφαλιστικών ταμείων από μετοχές της Αναπτυξιακής Τράπεζας, πρότεινε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25 Κλ. Γρηγοριάδης. Όπως εξήγησε, η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα προέλθει από το ΤΑΙΠΕΔ, που αυτή τη στιγμή «έχει βγάλει το εμπόρευμα προς εκποίηση πάνω στους πάγκους υπό όρους εντελώς αποικιακούς και χωρίς κανένα απολύτως απτό όφελος ούτε για το Δημόσιο, αλλά ούτε για τον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα». Σύμφωνα με τον κ. Γρηγοριάδη, η νέα αυτή αναπτυξιακή τράπεζα διακρατεί ό,τι έχει απομείνει από τη δημόσια περιουσία μας, χρησιμοποιώντας την όχι για να την πουλήσει, αλλά μόνο ως εχέγγυο για να αντλεί πόρους, που θα κατευθύνονται στη χρηματοδότηση πρώτον, των δημόσιων επενδύσεων, που αναδεικνύουν και αυξάνουν την ίδια τη δημόσια περιουσία, σε συνεργασία, κατά περίπτωση, με ιδιώτες και δεύτερον, στις ιδιωτικές επενδύσεις.

Δ. Μανωλάκου

Η βουλευτής του ΚΚΕ, Δ. Μανωλάκου μίλησε για την «μεγαλύτερη ληστεία που έχει γίνει διαχρονικά», δηλαδή την «αρπαγή στις εισφορές εργαζομένων και συνταξιούχων από το αστικό κράτος» που ανέρχεται σε περισσότερα από 108 δισεκατομμύρια, «φτωχοποιώντας μαζικά εκατομμύρια ανθρώπους, που μια ζωή πλήρωναν». Όπως είπε, πρόκειται για τα αποθεματικά των ταμείων στις τράπεζες που ήταν σχεδόν άτοκα, όταν ο πληθωρισμός ξεπερνούσε τις 20 μονάδες, αλλά το μεγαλύτερο "ριφιφί" όπως υποστήριξε, «ήταν το κούρεμα κατά 50%. 'Αρπαξαν τα μισά αποθεματικά. Στην κυριολεξία άδειασαν τα ταμεία, για να έχουν μετά το άλλοθι της αύξησης στα χρόνια δουλειάς μέχρι τα βαθιά γεράματα, της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών, της δραστικής μείωσης στις συντάξεις και να καταδικάζονται στη φτώχεια οι απόμαχοι της δουλειάς».

Για το παρόν νομοσχέδιο, ανέφερε ότι είναι «ένα ακόμα χτύπημα. Αφενός μονιμοποιείται ότι τσάκισαν οι προηγούμενοι νόμοι στις συντάξεις. Και με την αναλογιστική μελέτη σήμερα συνεχίζεται το τσάκισμα σε συντάξεις και ασφαλιστικές παροχές». Συγκεκριμένα, είπε η κα Μανωλάκου, ο νόμος Βρούτση, Κατρούγκαλου προωθεί: «Πρώτον, την παραπέρα μείωση των συντάξεων που στο πέρασμα του χρόνου μεγαλώνει. Δεύτερον, αυξάνει τα όρια συνταξιοδότησης που για τη νέα γενιά -που θα ζει μέσα σε ανασφάλιστη και ευκαιριακή δουλειά- φτάνει στα 70 χρόνια. Τρίτον, μειώνει τις εργοδοτικές, ασφαλιστικές εισφορές προς όφελος των επιχειρηματιών. Τέταρτον, μειώνει την κρατική χρηματοδότηση, που περιορίζεται στο ελάχιστο».

Μ. Κατρίνης

Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Μ. Κατρίνης σημείωσε ότι το ΠΑΣΟΚ είχε εισαγάγει τον όρο «αλληλεγγύη των γενεών» και τον έκανε πράξη δίνοντας μεγαλύτερες συντάξεις ,αλλά και άλλες κοινωνικές παροχές, όπως τα ΚΑΠΗ, όπως η Βοήθεια στο Σπίτι κλπ. Σήμερα, όμως, επισήμανε «ο ριγμένος της υπόθεσης είναι η νέα γενιά». Οι νέοι δεν μπορούν σήμερα να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τις συντάξεις που θα πάρουν μετά από τριάντα χρόνια. Χαρακτήρισε μάλιστα το συζητούμενο νομοσχέδιο ως μία συρραφή αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σύμφωνα με τον κ. Κατρίνη, το νομοσχέδιο παραμένει στην ίδια φιλοσοφία και λογική με τον νόμο Κατρούγκαλου, ενώ υποστήριξε ότι διατηρούνται οι μειώσεις στις συντάξεις. «Συνταξιούχος με 30 χρόνια εργασίας με συντάξιμες αποδοχές 1.000 ευρώ με τον νόμο Κατρούγκαλου είχε 648 ευρώ σύνταξη, με τον νόμο που συζητάμε σήμερα 648 ευρώ σύνταξη, με το νόμο 3863/2010 του ΠΑΣΟΚ του 2010 -που είχε ψηφίσει και ο κ. Βρούτσης και η Νέα Δημοκρατία- 702 ευρώ σύνταξη. Με 1.500 ευρώ συντάξιμες αποδοχές και 30 χρόνια ασφάλισης -που είναι η μεγάλη πλειοψηφία εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα δηλαδή- με τον νόμο Κατρούγκαλου είχε 780 ευρώ, με το νόμο του κ.
Βρούτση πάλι 780 ευρώ και με το νόμο 3863/2010 873 ευρώ σύνταξην είπε ο κ. Κατρίνης ο οποίος επανέλαβε την πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για επαναφορά της 13ης σύνταξης και του ΕΚΑΣ.

Α. Αλεξοπούλου

Η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Αν. Αλεξοπούλου αναφέρθηκε σε παράδοξα του νομοσχεδίου: Για παράδειγμα, όπως είπε,σύμφωνα με το άρθρο 25 περί αναπροσαρμογής συντάξεων έχουμε το παράδοξο ελεύθερος επαγγελματίας των πέντε χιλιάδων ευρώ να πληρώνει περί τα 50 ευρώ, ενώ ένας συνταξιούχος των 1500 ευρώ να πληρώνει 90 ευρώ. Είναι ή δεν είναι αυτό αδικία; Θα μπορούσε για πιο ίσες εισφορές και πιο ίσες παροχές υγείας να καταργηθεί τελείως η εισφορά για τις επικουρικές συντάξεις ή έστω να είναι όπως παλιά, στο 4% δηλαδή, πρότεινε η κα Αλεξοπούλου. Επίσης, τόνισε η ίδια, κατά το άρθρο 27 έχουμε περικοπή σύνταξης 30%, εφόσον ο συνταξιούχος εργάζεται και μετά τη συνταξιοδότησή του. Η κα Αλεξοπούλου παρατήρησε ότι ο συνταξιούχος αυτός εργάζεται επειδή έχει ανάγκες και όχι για κάποιον άλλο λόγο. Ζήτησε μάλιστα από την κυβέρνηση αυτή η περικοπή να είναι κλιμακωτή, καθώς και να έχει θεσπιστεί ένα ελάχιστο εισοδηματικό όριο, το οποίο να προστατεύει από την περικοπή.

Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας του ΣΥΡΙΖΑ για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο

Η βουλευτής Επικρατείας και τομεάρχης Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Έφη Αχτσιόγλου, κατέθεσε εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής και επί του άρθρου 47 του σχεδίου νόμου «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακός μετασχηματισμός Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e- Ε.Φ.Κ.Α.)» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Στην τοποθέτησή της στην Ολομέλεια της Βουλής η κ. Αχτσιόγλου τόνισε ότι «καταθέτουμε το αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής, διότι αυτό το ασφαλιστικό νομοσχέδιο προβαίνει σε μία βίαιη αναδιανομή εις βάρος των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων μειώνοντας παράλληλα τους πόρους για το ασφαλιστικό σύστημα, γι’ αυτό επί της αρχής είμαστε κάθετα αντίθετοι. Από εκεί και πέρα το άρθρο στο οποίο ζητάμε ονομαστική είναι το γνωστό άρθρο περί κατάργησης της 13ης σύνταξης, για το οποίο έχουμε επαρκώς αιτιολογήσει ότι πρέπει να αποσυρθεί».

Παράλληλα, απαντώντας στον υπουργό Εργασίας, σημείωσε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε, όπως είχε δικαίωμα, αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας. Η τοποθέτηση του κ. Βρούτση, ότι οποιαδήποτε άλλη ασφαλιστική νομοθετική ρύθμιση πέραν της δικής του συνιστά προσβολή του ΣτΕ, είναι μία τοποθέτηση που δείχνει ότι δεν ξέρει ούτε το τι λέει η απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ ούτε και την ελευθερία της νομοθετικής λειτουργίας να νομοθετεί κατά τον τρόπο που εκείνη ορίζει και να υπάρχει και πολιτική διαφωνία επί του τρόπου με τον οποίο νομοθετεί. Άρα, αυτά που είπε το ΣτΕ δεν οδηγούν σε μία μόνο δυνατότητα ρύθμισης του ασφαλιστικού, ούτε και θα μπορούσε φυσικά».

Γ. Βαρουφάκης: Λάθος οι υποθέσεις της αναλογιστικής μελέτης που συνοδεύει το ασφαλιστικό νομοσχέδιο

Σε αμφισβήτηση της αναλογιστικής μελέτης που συνοδεύει το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, προχώρησε ο επικεφαλής του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης.

«Δείξτε μου τις υποθέσεις του μοντέλου σας, να σας πω αν τις πιστεύω. Ακόμα και ο πιο υπεραισιόδοξος μνημονιακός οικονομολόγος δεν μπορεί να υποστηρίξει, υποθέσεις για μέσον όρο ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ της χώρας 3% με 3,5%» κάλεσε την κυβέρνηση ο κ. Βαρουφάκης. «Ακόμα και η μεγέθυνση που παρατηρείται αφορά προσόδους. Ρωτήστε τους δικούς σας τους ανθρώπους στους εμπορικούς συλλόγους ανά τη χώρα, στο ΕΒΕΑ, στα εμπορικά επιμελητήρια και θα δείτε ότι οι τζίροι μειώνονται. Παράλληλα, οι μισθοί συρρικνώνονται. Ακόμα και να μεγεθύνεται το ΑΕΠ, το μερίδιο του ΑΕΠ το οποίο αφορά εισοδήματα μικρομεσαίων και μισθωτών συμπιέζεται. Με άλλα λόγια, το μερίδιο το οποίο φθίνει θα είναι αυτό το οποίο θα χρηματοδοτεί το ασφαλιστικό σύστημα, είπε ο κ. Βαρουφάκης. Σημείωσε επίσης ότι η αναλογιστική μελέτη δεν έχει κάνει καμία πρόβλεψη για ανακεφαλαιοποίηση των ταμείων, για νέα έσοδα, πέραν των εισφορών: "Είναι σαν να πατάτε σε δύο διαφορετικές βάρκες και σε καμία στέρεα. Από τη μία μεριά, συνεχίζετε ένα μοντέλο που βασίζεται στην εθνική σύνταξη και από την άλλη, αποτυγχάνετε και ως νεοφιλελεύθεροι: Δεν τολμήσατε να πάτε σε ένα σύστημα superannuation, δηλαδή στη δημόσια επιβολή συνεισφοράς σε ιδιωτικά κεφαλαιοποιητικά ταμεία [..] Ούτε προς την ιδιωτικοποίηση πήγατε ούτε προς την ανακεφαλαιοποίηση ενός πραγματικού δημόσιου συστήματος, το οποίο να βασίζεται στη γνωστή τριπλή χρηματοδότηση».

Αναφερόμενος στην πρόταση του ΜέΡΑ25 για ανακεφαλαιοποίηση των ταμείων και νέες εισοδηματικές εισροές, ο κ. Βαρουφάκης είπε ότι η υλοποίησή της, μπορεί να γίνει μέσω της συγχώνευσης του ΤΑΙΠΕΔ με το Υπερταμείο και της χορήγησης σε αυτό μίας τραπεζικής άδειας: «Αμέσως θα έχετε μία πραγματική αναπτυξιακή τράπεζα, όπου η δημόσια περιουσία χρησιμοποιείται για να κεφαλαιοποιηθεί αυτή η αναπτυξιακή τράπεζα. Σε συνδυασμό και σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, θα μπορούσε να δημιουργήσει επενδυτικές ροές, οι οποίες να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση, τόσο των δημόσιων επιχειρήσεων, όσο και των ιδιωτικών επιχειρήσεων, για να αυξηθούν τα περιουσιακά στοιχεία, τόσο του ιδιωτικού τομέα όσο και του δημόσιου τομέα. Εάν προχωρούσαμε σε αυτή την κατεύθυνση, οι μετοχές αυτές της νέας αναπτυξιακής τράπεζας θα μπορούσαν να δοθούν στα ασφαλιστικά ταμεία, για να αναπληρωθεί το κεφάλαιο το οποίο απώλεσαν το 2012-2013 με το PSI» είπε ο κ. Βαρουφάκης.

Όσον αφορά νέες εισροές στα ασφαλιστικά ταμεία, ο επικεφαλής του ΜέΡΑ25, έφερε το παράδειγμα της Μ. Βρετανίας και του λεγόμενου bank levy, το οποίο ισχύει εδώ και τριάντα δύο χρόνια, δηλαδή ενός φόρου 0,02% στα δάνεια που λαμβάνουν οι τράπεζες από τον ιδιωτικό τομέα. Επίσης από έναν φόρο 3-5%, στον τζίρο των FAANGs, (Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google) ο οποίος «εφαρμόζεται ήδη σε πάνω από 35 χώρες σε όλο τον κόσμο» όπως η Ιταλία, και που εισάγεται οσονούπω στη Μεγάλη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ινδονησία και την Ιαπωνία.

Μια τέτοια εισοδηματική εισροή στα ασφαλιστικά ταμεία θα ήταν το ελάχιστο που πρέπει να κάνουμε, έτσι ώστε να μην βασιζόμαστε αποκλειστικά στα εισοδήματα και στις εισφορές μιας κοινωνικής τάξης μισθωτών και μικρομεσαίων που φθίνει αυτή τη στιγμή που μιλάμε, παρά το γεγονός - και ίσως επειδή - οι πρόσοδοι της ολιγαρχίας αυξάνονται, κατέληξε ο κ. Βαρουφάκης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ