Σκάνδαλο ΕΛΤΑ - ΔΕΗ: Από το Μάρτιο διαμαρτύρονταν οι καταναλωτές
11/05/2018 11:47
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Σκάνδαλο ΕΛΤΑ - ΔΕΗ: Από το Μάρτιο διαμαρτύρονταν οι καταναλωτές

"Είναι γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα υπήρξαν από πλευράςΕΛΤΑ κάποια προβλήματα καθυστερήσεων απόδοσης στη ΔΕΗ εισπραττόμενων λογαριασμών πελατών μας. Τα προβλήματα αυτά, τα οποία όπως μας διαβεβαίωσε η διοίκηση των ΕΛΤΑ, είναι παροδικά, προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε με συνεννόηση και συνεργασία, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιχειρήσεις αυτές απολαμβάνουν της εμπιστοσύνης των πελατών τους επί δεκαετίες πράγμα το οποίο πρέπει να διαφυλαχθεί”.

Το απόσπασμα αυτό προέρχεται από απάντηση της ΔΕΗ σε αναφορά πελάτη της στο Συνήγορο του Καταναλωτή, ο οποίος είναι ανάπηρος σε ποσοστό 67% και δικαιούχος του κοινωνικού τιμολογίου, ο οποίος έκανε αναφορά για την υπόθεση της μη απόδοσης των χρημάτων του λογαριασμού που πλήρωσε μέσω ταχυπληρωμής από τα ΕΛΤΑ στη ΔΕΗ.

Η συγκεκριμένη αναφορά έχει ημερομηνία 20 Μαρτίου ενώ η απάντηση του καταστήματος της Καλλιθέας έχει ημερομηνία 28 Μαΐου, δηλαδή η ΔΕΗ ήταν σε γνώση των καταγγελιών και της υπόθεσης της παρακράτησης των χρημάτων των καταναλωτών εδώ και τουλάχιστον 1,5 μήνα.

Ωστόσο τόσο στη συγκεκριμένη αναφορά όσο και σε άλλη μεταγενέστερη αναφορά πελάτη της ΔΕΗ προς το συνήγορο του Καταναλωτή με ημερομηνία 21 Μαρτίου, που απαντήθηκε από τη ΔΕΗ στις 16 Απριλίου, η απάντηση είναι πανομοιότυπη: "Τα προβλήματα αυτά, τα οποία όπως μας διαβεβαίωσε η διοίκηση των ΕΛΤΑ είναι παροδικά, προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε με συνεννόηση και συνεργασία, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιχειρήσεις αυτές απολαμβάνουν της εμπιστοσύνης των πελατών τους επί δεκαετίες” απαντά η ΔΕΗ.

Χθες η ΔΕΗ με επίσημη ανακοίνωσή της παραδέχθηκε ότι το πρόβλημα με τις εξοφλήσεις πελατών της μέσω ΕΛΤΑ, λόγω αστοχιών της εταιρείας, υπάρχει εδώ και ένα χρόνο. "Το πρόβλημα κατά καιρούς εμφανίζεται περισσότερο ή λιγότερο οξυμένο και τελευταία έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις” αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της ΔΕΗ.

"Συνεπείς πελάτες της ΔΕΗ ταλαιπωρούνται ενώ και η ίδια η Επιχείρηση υφίσταται οικονομικές και άλλες δυσμενείς επιπτώσεις καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά η προσέλευση στα καταστήματά της με συνέπεια τη δημιουργία προβλημάτων στην εξυπηρέτηση αλλά και στο προσωπικό” η εταιρεία.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι η ΔΕΗ προσπάθησε να επιλύσει το πρόβλημα με στόχο την ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των πελατών της και την προάσπιση των συμφερόντων της εξαντλώντας τα περιθώρια διαλόγου και καλής θέλησης έναντι μιας εμβληματικής επιχείρησης όπως τα ΕΛΤΑ.

Τέλος η ΔΕΗ συνέστησε επισήμως χθες στους πελάτες της να εξοφλούν τους λογαριασμούς τους ηλεκτρονικά μέσω e–pos για να είναι απολύτως σίγουροι και να μην υφίστανται ταλαιπωρία.

ΡΑΕ

Χθες επίσης η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πραγματοποίησε νέα παρέμβαση, ζητώντας από τους εμπλεκομένους (δηλαδή ουσιαστικά τη ΔΕΗ και τα ΕΛΤΑ) να προβούν σε οριστική επίλυση του προβλήματος χωρίς την εμπλοκή των καταναλωτών για την αποφυγή της ταλαιπωρίας τους. Η ΡΑΕ ζητεί επιπλέον να υπάρξει αναδρομική εφαρμογή της έκπτωσης στον επόμενο λογαριασμό,ενώ εάν υπήρξαν αδικαιολόγητες διακοπές ρεύματος, ζητείται να υπάρξουν μέτρα αποζημίωσης. Τέλος ζητείται από τους παρόχους (δηλαδή τη ΔΕΗ) να ενημερώσουν δημόσια τους καταναλωτές για το θέμα και το πως αντιμετωπίζεται.

Ωστόσο οι εντολές της ΡΑΕ χαρακτηρίζονται από πηγές της αγοράς ως προϊόν βιαστικής αντιμετώπισης του σοβαρότατου αυτού προβλήματος. Τα όσα ζητούνται είναι πρακτικά ανεφάρμοστα αφού δεν έχει ελεγχθεί τι ακριβώς επιτρέπει το ηλεκτρονικό σύστημα, ούτε εκτιμήθηκε η κλίμακα του φαινομένου, το πλήθος των συναλλαγών που αφορά, αλλά και η διάσταση των διορθώσεων που πρέπει να γίνουν.

Επίσης η ΡΑΕ δεν έχει συνυπολογίσει στις εντολές που έδωσε το γεγονός ότι ενδεχομένως έχουν επιβληθεί τόκοι υπερημερίας, πιθανόν να επηρεάστηκαν διακανονισμοί ενώ πέραν της έκπτωσης δεν αποκλείεται να έχουν επιβληθεί και αποσυνδέσεις, με μεγάλο κόστος και ανυπολόγιστες συνέπειες για τους καταναλωτές.

Προκλητική απουσία των ΕΛΤΑ

Σε όλη αυτήν την υπόθεση, αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ δεν έχουν κάνει καμία επίσημη τοποθέτηση. Το Capital ζήτησε τη θέση της διοίκησης, η οποία ωστόσο δεν απάντησε. Εκπρόσωπος των ταχυδρομείων, μετά από αλλεπάλληλες οχλήσεις τόνισε ανεπισήμως ότι το θέμα θα λυθεί εντός των επόμενων ημερών.

Ενδεχόμενες ευθύνες

Η απάντηση που έδωσε η ΔΕΗ σε αναφορές καταναλωτών που έγιναν προτού το πρόβλημα γνωστοποιηθεί και απασχολήσει τις αρμόδιες αρχές, εγείρει σοβαρά ερωτήματα.

Τα μεν ΕΛΤΑ εμφανίζονται να έχουν εκμεταλλευτεί το δίκτυό τους, το κύρος αλλά και την κυρίαρχη θέση που έχουν στην αγορά, η δε ΔΕΗ δεν ενήργησε εγκαίρως προκειμένου να σταματήσει το φαινόμενο και να προστατεύσει τα επιχειρηματικά της συμφέροντα αλλά και τα συμφέροντα των πελατών της.

Η υπόθεση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο καθώς τα ΕΛΤΑ δραστηριοποιούνται στην αγορά του ρεύματος ως πάροχος,όπου υπάρχουν καταγγελίες ότι προσφέρουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών τιμολόγια κάτω του κόστους. Υπερδεκαπλασίασαν μάλιστα μέσα σε λίγους μήνες το μερίδιό τους στην αγορά φτάνοντας από 0,05 σε 0,7%. Απομένει να φανεί από την έρευνα που θα γίνει εάν τα ΕΛΤΑ χρηματοδότησαν τις εκπτώσεις τους, χρησιμοποιώντας χρήματα των πελατών της ΔΕΗ για να ενισχύσουν τις αρνητικές (σύμφωνα με τον ισολογισμό της εταιρείας) χρηματοροές τους.

Να σημειωθεί τέλος ότι σχετικά πρόσφατα ΔΕΗ και ΕΛΤΑ είχαν δηλώσει ότι θα συνεργαστούν και ότι η ΔΕΗ θα παράσχει τεχνογνωσία και τεχνική βοήθεια για τη δραστηριοποίηση των ΕΛΤΑ, που είναι μια σοβαρή εταιρεία, στην αγορά του ηλεκτρισμού.

Σε ό,τι αφορά το νομικό σκέλος απομένει να φανεί εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για περαιτέρω έρευνα για τυχόν άλλες ευθύνες ή παραβιάσεις των κανόνων της αγοράς ή ακόμη και του νόμου.

capital.gr