«Πάγωσαν» οι πωλήσεις την εορταστική περίοδο
12/01/2017 12:17
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

«Πάγωσαν» οι πωλήσεις την εορταστική περίοδο

Πτώση 17,6% σημείωσαν οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της παραμονής της Πρωτοχρονιάς σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Αυτό προκύπτει από έρευνα που έκανε το Ινστιτούτο Εμπορίου Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ σε 83 εμπορικούς συλλόγους της χώρας. Η γενική τάση που προκύπτει από τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων τους, είναι ότι η περίοδος των εορτών του 2016, δεν βοήθησε ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, καθώς στη συντριπτική πλειονότητα τους δήλωσαν ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες συγκριτικά με το 2015. Παρ' όλη την επικρατούσα υποτονική αγοραστική κίνηση, το λιανικό εμπόριο επιμένει και συνεχίζει τη μεγάλη προσπάθεια για ανάκαμψη, υιοθετώντας προσφορές μειωμένων τιμών στους καταναλωτές, ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα τρεις στις τέσσερις (76%) επιχειρήσεις παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, περίπου μία στις πέντε (17%) κατέγραψε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και το 7% των επιχειρήσεων σημειώνει το 2016 τζίρο μεγαλύτερο από τον περυσινό.

«Πάγωσαν» οι πωλήσεις την εορταστική περίοδο

Στον κλάδο της ένδυσης και υπόδησης το ποσοστό των καταστημάτων που σημείωσε μειωμένες πωλήσεις ανέρχεται στο 88%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων (58%), καθιστώντας το συγκεκριμένο κλάδο ως τον ανθεκτικότερο του εμπορίου. Επιπλέον, το 28% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40%, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%. Ουσιαστικά τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε έναν χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

Οι έμποροι σε ποσοστό 62% θεωρούν ότι η καλύτερη περίοδος, όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση, ήταν οι μέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Συγκεκριμένα, η παραμονή και η προπαραμονή των Χριστουγέννων αναφέρονται από το 42%, ως οι ημέρες με την καλύτερη επίδοση, ωστόσο το 40% δήλωσε ότι όλες οι ημέρες κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα.

Αριθμός ατόμων
Παράλληλα, για την ημέρα που οι έμποροι δήλωσαν ότι η επιχείρησή τους παρουσίασε την καλύτερη εικόνα από άποψη αγοραστικής κίνησης, τους ζητήθηκε να προσδιορίσουν τον αριθμό των ατόμων που προέβησαν σε αγορές στο κατάστημά τους καθώς και τον μέσο όρο σε ευρώ των αποδείξεων που έκοψαν (μέση αξία απόδειξης). Στο σύνολο του δείγματος ο μέσος αριθμός πελατών ανέρχεται στα 52 άτομα, με μέση απόδειξη 29 ευρώ. Εντός των κλάδων του λιανικού εμπορίου παρατηρείται πως ο εκείνος των τροφίμων εμφανίζει τον μεγαλύτερο μέσο αριθμό πελατών με 89 άτομα την ημέρα. Η κατηγορία «άλλο λιανικό εμπόριο» εμφανίζει τη μεγαλύτερη μέση απόδειξη και αυτό γιατί εντός της συγκεκριμένης κατηγορίας υπάρχουν καταστήματα λιανικού εμπορίου κοσμημάτων-ρολογιών όπου το επίπεδο τιμών των προϊόντων τους είναι σαφώς υψηλότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο. Ανησυχητικό για τον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης είναι το γεγονός ότι η μέση απόδειξη εκτιμήθηκε στα 28 ευρώ, σαφώς μικρότερη σε σύγκριση με το 2014 που είχε υπολογιστεί στα 53 ευρώ, γεγονός που καταδεικνύει το πρόβλημα ρευστότητας που υπάρχει στην ελληνική αγορά.

Επιπλέον να σημειωθεί ότι το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι πελάτες κατά τη διάρκεια των εορτών χρησιμοποίησαν κυρίως μετρητά για τις αγορές τους και το 24% χρησιμοποίησε κάρτες, ενώ το 32% δήλωσε ότι οι πελάτες χρησιμοποίησαν και τα δύο μέσα συναλλαγής ισομερώς. Μία στις τρεις επιχειρήσεις στο σύνολο του λιανικού εμπορίου, πραγματοποίησε προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων. Το 50% των επιχειρήσεων ένδυσης/υπόδησης και το 41% των επιχειρήσεων οικιακού εξοπλισμού επέλεξαν να κάνουν προσφορές. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου τροφίμων και επιμορφωτικών ειδών εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά, της τάξης του 10% και 18%.

Μία στις τρεις επιχειρήσεις προέβη σε προσφορές, είτε σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, είτε σε όλα τα εμπορεύματα, ενώ μία στις πέντε είχε προσφορές σε εμπορεύματα stock. Μεταξύ 21% και 40%, είναι το ύψος των προσφορών που επέλεξε το 50% των επιχειρήσεων, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις κατεξοχήν εκπτωτικές περιόδους.

Ελπίδες στις εκπτώσεις
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ τόνισε: «Ελπίζουμε πως οι 50 ημέρες των χειμερινών εκπτώσεων με συνολικό τζίρο 5,4 δισ. ευρώ, που έχουν ήδη ξεκινήσει, θα μπορέσουν να καλύψουν ένα μεγάλο μέρος του χαμένου τζίρου από τα 4 δισ. ευρώ, των 15 ημερών της εορταστικής περιόδου, που δυστυχώς δε δικαίωσε, για άλλη μια χρονιά, τις αρχικές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου.

Το 2017 ξεκίνησε με αντιφατικές συνθήκες, δεδομένα προβλήματα και 17 μεγάλες αλλαγές σε φορολογικό & ασφαλιστικό που επηρεάζουν την καθημερινότητα χιλιάδων συναδέλφων μας. Ωστόσο, ευελπιστούμε πως ο δυναμικός χαρακτήρας της ελληνικής αγοράς, η ευελιξία των Ελλήνων εμπόρων και το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων και των καταναλωτών θα αποτελέσουν τα απαραίτητα εχέγγυα για την αναστροφή της υφιστάμενης αρνητικής συγκυρίας».

Χειρότερα η ένδυση
• Στον κλάδο της ένδυσης και υπόδησης το ποσοστό των καταστημάτων που σημείωσε μειωμένες πωλήσεις ανέρχεται στο 88%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων (58%)

Ανω του 40%

• Το 28% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40%, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%. Ουσιαστικά τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε έναν χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

imerisia.gr