Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
08/06/2020 13:15
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ο διπλός Μαραθώνιος σε Αθήνα και Βρυξέλλες για τα 51 δισ. ευρώ- πιέζουν οι "Βόρειοι" αλλά και ο χρόνος

Στις Βρυξέλλες, η μεγάλη "μάχη" για τις πρόσθετες "ρήτρες" που ζητούν οι "Βόρειοι" ώστε να συμβιβασθούν στο πακέτο των νέων μέτρων στήριξης της ΕΕ θα αρχίσει να ξεδιπλώνεται από αύριο. Στη σύνοδο του Ecofin το βασικό θέμα είναι το νέο πακέτο και οι θέσεις κάθε κράτους για τις ανάγκες που υπάρχουν, Οι ΥΠΟΙΚ θα τα ξαναπούν 2 ημέρες μετά, την Πέμπτη σε επίπεδο Eurogroup με την ίδια ατζέντα, αλλά και με θέμα Ελλάδα προκειμένου να αποφασισθεί η επόμενη δόση" των κερδών ομολόγων που θα τροφοδοτήσει τα κρατικά διαθέσιμα.

Στην Αθήνα, πέρα από τη διπλωματική "μάχη" για τη διασφάλιση των θέσεων της χώρας έχει ξεκινήσει ένας 2ος Μαραθώνιος. Είναι ξεκάθαρο, όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, πως απαιτείται πολύ καλή προετοιμασία από πλευράς της κυβέρνησης.

Θα πρέπει να καταθέσει τον Σεπτέμβριο- Οκτώβριο − όπως και όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.− τις προτάσεις για τα έργα και για τις μεταρρυθμίσεις που θα ενταχθούν στο πακέτο των έως 32 δισ. ευρώ που αναλογούν στη χώρα από τα 750 δισ. ευρώ. Οι όροι που προτείνονται από την Κομισιόν είναι ιδιαιτέρως απαιτητικοί προκειμένου να διασφαλισθεί πως δεν θα χαθούν κονδύλια.

Αρμόδιες ελληνικές πηγές εξηγούν πως είναι πάρα πολύ κρίσιμη η προετοιμασία της Αθήνας. Γιατί, όπως αναφέρουν, θα κληθεί "να τρέξει" παράλληλα τρία ΕΣΠΑ". Και τούτο αφού στο εν λόγω σχέδιο των 32 δισ. ευρώ θα πρέπει να προστεθεί το νέο ΕΣΠΑ (επιπλέον 19 δισ. ευρώ περίπου ανεβάζοντας τον λογαριασμό στα 51 δισ. ευρώ). Διαχειριστικά η κυβέρνηση πρέπει να προσθέσει στον σχεδιασμό της και το υφιστάμενο ΕΣΠΑ, που πρέπει να "κλείσει" έως το 2022...

Μάλιστα, πηγές του οικονομικού επιτελείου εξηγούν πως εξετάζεται το ενδεχόμενο διαφορετικές "ομάδες" να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν το νέο πρόγραμμα, παράλληλα με τις ομάδες των προγραμμάτων τύπου ΕΣΠΑ, για να γίνει ο καλύτερος δυνατός σχεδιασμός και προετοιμασία.

Προφανώς, εξηγούν, θα προηγηθούν διαβουλεύσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες στην Ε.Ε. για να επιλεγούν επενδύσεις που θα είναι συμβατές με τους άξονες προτεραιότητας (θα πρέπει να δίνουν έμφαση σε νέες τεχνολογίες, σε πράσινη ανάπτυξη, αλλά και στους τομείς οι οποίοι έχουν δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα από την κρίση). Τα σχέδια, επιπλέον, θα πρέπει να είναι συμβατά όχι μόνο με τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, αλλά και με τις συστάσεις της Ενισχυμένης Εποπτείας.

Η μάχη για το νέο πακέτο

Σε σχέση με τη διαπραγμάτευση που βρίσκεται σε εξέλιξη για τον μεγάλο συμβιβασμό αναφορικά με το νέο πακέτο ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ και για τα αγκάθια που αρχίζουν να αναδεικνύονται διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες αναφέρουν πως "η καλύτερη θέση που θα μπορούσε να πετύχει η Ευρώπη είναι αυτή της πρότασης της Κομισιόν", μην αποκλείοντας συμβιβασμούς. Τα κράτη του Βορρά (Δανία, Ολλανδία, Σουηδία, Αυστρία) έχουν αρχίσει να διαμορφώνουν τη θέση τους και να στέλνουν τα πρώτα "μηνύματα", ενώ για κάποια από τα κράτη του Νότου (όπως είναι η Ισπανία, η Κύπρος αλλά και η Ιταλία) ο χρόνος πλέον έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, καθώς συνδέεται με την επάρκεια διαθεσίμων και με την ανάγκη προσφυγής στον ESM.

Το τελικό ποσό της συμφωνίας θα επιχειρηθεί να μην αλλάξει, αλλά μπορούν να μπουν επιπλέον ρήτρες και αιρεσιμότητες, οι οποίες θα κάνουν τη χρήση του ακόμα πιο δύσκολη. Το ίδιο ισχύει και για την ευχέρεια κινήσεων των κυβερνήσεων που θα πρέπει να το διεκδικήσουν τα επόμενα χρόνια, εξηγούν οι ίδιες διπλωματικές πήγες.

Υπενθυμίζεται ότι, από το ποσό των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, ένα μέρος είναι δάνειο και το υπόλοιπο επιδότηση. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, αναλογούν έως 32 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 22,5 δισ. ευρώ είναι επιδοτήσεις και τα 9,5 δισ. ευρώ δάνεια.

Μία από τις προτάσεις που φέρονται να συζητούνται στις διαπραγματεύσεις που έχουν ξεκινήσει εξ αποστάσεως είναι τα δάνεια να έχουν πιο ισχυρούς όρους και ρήτρες για τη χρήση τους από αυτές που προτείνει η Επιτροπή. Αλλά και στο πεδίο των επιδοτήσεων ζητείται να αυστηροποιηθούν οι όροι συμβασιοποίησης κάθε έργου με τη μορφή, ουσιαστικά, project financing.

Επιπλέον, όπως έγραφε και το Capital.gr, ζητείται ως "αντάλλαγμα" να πάψει να ισχύει από το 2021 και μετά η ρήτρα διαφυγής που επιτρέπει ελλειμματικό Προϋπολογισμό στα κράτη, διατηρώντας μόνο το πρώτο σκέλος της δημοσιονομικής ευελιξίας.

Πηγή: capital.gr