Κομισιόν: Πιθανή μείωση αφορολόγητου από το 2019 - Χειρότερη η προοπτική του χρέους
22/01/2018 18:00
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Κομισιόν: Πιθανή μείωση αφορολόγητου από το 2019 - Χειρότερη η προοπτική του χρέους

Η Ελλάδα πλησιάζει το κύριο ορόσημο της οικονομικής της κρίσης, καθώς προχωρά ένα βήμα πιο κοντά στην έξοδο από το πρόγραμμα διάσωσης και οι πιστωτές της πρόκειται να αρχίσουν να συζητούν καλύτερους όρους αποπληρωμής των δανείων διάσωσής της.


Μια βασική ερώτηση που τίθεται, ωστόσο, είναι το είδος της ρύθμισης στο οποίο η χώρα θα εισέλθει μόλις ολοκληρωθεί η περίοδος διάσωσης. Η Ελλάδα οφείλει σήμερα τους Ευρωπαίους εταίρους της, 224 δισ. ευρώ, ποσό που δίνει υπόσταση στην επιθυμία των πιστωτών της να παρακολουθούν στενά τη χώρα ακόμα και μετά την άμεση επιτήρησή τους.

Επιπλέον, οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνηςδήλωσαν ότι -εάν κριθεί απαραίτητο- θα προχωρήσουν σε περαιτέρω αναδιάρθρωση μερικών από τα προηγούμενα δάνεια που χορήγησαν στην Αθήνα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, μια δέσμευση που πιθανόν θα συνοδεύεται από εκκλήσεις για πιο στενό έλεγχο, ώστε να διασφαλιστεί ότι η Ελλάδα δεν απομακρυνθεί από τη μεταρρυθμιστική της πορεία. Η μηχανική ενός τέτοιου μηχανισμού επιτήρησης, καθώς και ο τύπος και η έκταση της ελάφρυνσης του χρέους που θα λάβει η Ελλάδα μετά τη λήξη της διάσωσής της, θα κυριαρχήσουν στις συζητήσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των πιστωτών της για τους επόμενους έξι μήνες.

Οι χώρες της ζώνης του ευρώ που έλαβαν δάνεια έκτακτης ανάγκης όπως η Ιρλανδία ή η Πορτογαλία εισήλθαν σε καθεστώς που ονομάζεται εποπτεία μετά το πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο τα οικονομικά τους παραμένουν υπό στενό έλεγχο και υπόκεινται σε εξαμηνιαίες οικονομικές και χρηματοοικονομικές αξιολογήσεις έως ότου επιστρέψουν το 75% όσων κεφαλαίων έλαβαν. Αλλά στην περίπτωση της Ελλάδας, τόσο το ύψος του χρέουςτης χώρας, και η πιθανή πρόσθετη αρωγή που θα πάρει, όσο και η ιστορία της με τις μεταρρυθμίσεις σημαίνει ότι η Αθήνα θα αντιμετωπίσει πολύ πιο αυστηρό έλεγχο από άλλες χώρες που διασώθηκαν.

Αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές αρχές μπορεί να χρειαστεί να επισπεύσουν κατά ένα χρόνο τα φορολογικά μέτρα που είχαν συμφωνηθεί να ισχύσουν από το 2020 για το 2019 -η μείωση του αφορολόγητου ορίου- αν το ΔΝΤ, σε συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, θεωρήσει ότι ο στόχος επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% το 2019 δεν θα είναι εφικτός.

Συγκεκριμένα, το δημοσίευμα αναφέρει: «Αν χρειαστεί, η Ελλάδα θα υιοθετήσει νομοθεσία, σε συμφωνία με τους θεσμούς, για να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος με έναν τρόπο που θα είναι θετικός για την ανάπτυξη». Σύμφωνα με την έκθεση, το κατά πόσο θα ληφθούν περαιτέρω μέτρα το 2019, θα αποφασιστεί τον ερχόμενο Μάιο.

Μια ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους της Ελλάδας, η οποία καταρτίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν από την πρόσκληση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης στις 19 Ιανουαρίου, και την οποία έλαβε το Bloomberg, προβλέπει μια χειρότερη πορεία για το χρέος της χώρας από ό, τι αναμενόταν πριν από λίγους μήνες.


Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Επιτροπής, ο δείκτης χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να φθάσει το 181,1% το 2017, το 165% το 2020, το 127,2% το 2030 και το 96,4% το 2060. Οι προβλέψεις είναι ελαφρώς υψηλότερες από τις προβλεπόμενες στο τέλος της τελευταίας ανασκόπησης τον Ιούνιο.

Η κατά τι χειρότερη πορεία του χρέους υπογραμμίζει την πιθανότητα μια τελική ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους στο τέλος του προγράμματος της Ελλάδας να επιβεβαιώσει την ανάγκη για περαιτέρω αναπροσαρμογή των δανείων της Ελλάδας, ειδικά αν η οικονομική ανάπτυξη καθυστερήσει.

Επιπλέον, στην ανάλυσή της, η Επιτροπή θέτει ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο θα πρέπει να επανεκτιμηθεί το προβλεπόμενο μέγεθος του αποθεματικού της Ελλάδας, καθώς το προβλεπόμενο μαξιλάρι 10,2 δις ευρώ καλύπτει μόνο χρηματοδοτικές ανάγκες για λιγότερο από 10 μήνες μετά το τέλος της διάσωσης της Ελλάδας -που θα μπορούσε να αυξηθεί με τις μελλοντικές εκδόσεις της αγοράς και την πρόοδο στη μεταρρύθμιση της διαχείρισης των ταμειακών διαθεσίμων

Ένα αποθεματικό ύψους 17 δισ. ευρώ θα κάλυπτε τις ανάγκες χρηματοδότησης για το έτος μετά το τέλος της διάσωσης, ενώ τα 20,3 δισ. θα κάλυπταν πλήρως τις ανάγκες χρηματοδότησης μέχρι το τέλος του 2019 και περίπου 30 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2020, αναφέρεται στην έκθεση.

protothema.gr