Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
12/09/2019 18:40
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Βρούτσης: Νομοσχέδιο-τομή για την αγορά εργασίας υπέρ των εργαζομένων

«Παρουσιάζουμε σήμερα ένα μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο-τομή στην αγορά εργασίας υπέρ των εργαζομένων, των συνεπών επιχειρήσεων, της πλήρους απασχόλησης, της αύξησης των εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία και της νομιμότητας στην αγορά εργασίας» αναφέρει σε γραπτή δήλωσή του ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης, σχετικά με τις διατάξεις του υπουργείου που ενσωματώνονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, το οποίο μπήκε στη Διαβούλευση.

Συγκεκριμένα, ο κ. Βρούτσης αναφέρει ότι επιβεβαιώνεται η σταθερή μας θέση για την ανεξαρτησία των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την ενίσχυση της συλλογικής αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων, ενώ, ταυτόχρονα, εναρμονιζόμαστε με την επικρατούσα ευρωπαϊκή πρακτική.

«Δημιουργούμε για πρώτη φορά ηλεκτρονικό μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων εργοδοτών και εργαζόμενων. Διασφαλίζουμε την πληρότητα και την διαφάνεια σε σχέση με την ταυτότητα και την αντιπροσωπευτική δυνατότητα των κοινωνικών εταίρων. Στηρίζουμε τον υγιή και αντιπροσωπευτικό συνδικαλισμό. Εισάγουμε για πρώτη φορά στη χώρα μας τη δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων με ηλεκτρονική ψήφο τόσο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων της διοίκησης, όσο και στη λήψη αποφάσεων για απεργία» επισημαίνει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Παράλληλα, σημειώνει: «Εισάγουμε μέτρα για την καταπολέμηση της υποδηλώμενης εργασίας. Αυξάνουμε κατά 12% το κόστος των επιπλέον ωρών σε περίπτωση υπέρβασης των συμφωνημένων όρων της απασχόλησης, με σκοπό την ενίσχυση της εργασίας πλήρους ωραρίου και κυρίως της αποτροπής των εργοδοτών από την συστηματική προσφυγή στις καταχρηστικού τύπου συμβάσεις μερικής απασχόλησης. Επιχειρούμε ένα πρώτο σημαντικό, καινοτόμο βήμα για την καταπολέμηση του φαινομένου της υποδηλώμενης εργασίας, το οποίο έλαβε εκρηκτικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια».

Παράλληλα, ο κ. Βρούτσης τονίζει ότι αναβαθμίζεται και διευρύνεται ο ρόλος του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» στην καταγραφή της εργασίας και της απασχόλησης.

«Αυστηροποιούμε το πλαίσιο για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της πλήρους απασχόλησης. Δημιουργούμε για πρώτη φορά ηλεκτρονικό μητρώο παραβατικότητας και αδήλωτης εργασίας. Το συγκεκριμένο μητρώο θα αποτελέσει κρίσιμη πηγή πληροφόρησης για στοχευμένους και επαναληπτικούς ελέγχους. Στηρίζουμε τους συνεπείς επιχειρηματίες. Διασφαλίζουμε τη διαφάνεια στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) με την υποχρέωση κατάρτισης ισολογισμών και την πιστή απεικόνιση της χρηματοοικονομικής κατάστασης του οργανισμού» υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Οι βασικές διατάξεις του υπ. Εργασίας στο «Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο»

Μέτρα για την προστασία των εργαζομένων μερικής απασχόλησης προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου «Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο», το οποίο τίθεται σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι, κατά την κατάρτιση της σύμβασης εργασίας ή κατά τη διάρκειά της, ο εργοδότης και ο μισθωτός μπορούν με έγγραφη ατομική σύμβαση να συμφωνήσουν, ημερήσια ή εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη ή μηνιαία εργασία, για ορισμένο ή αόριστο χρόνο, η οποία θα είναι μικρότερης διάρκειας από την κανονική (μερική απασχόληση).

Αν η συμφωνία αυτή δεν καταρτιστεί εγγράφως ή δεν γνωστοποιηθεί εντός οκτώ ημερών από την κατάρτισή της στην οικεία Επιθεώρηση Εργασίας, τεκμαίρεται η πλήρης απασχόληση του μισθωτού.

Σύμφωνα με διάταξη του σχεδίου νόμου, αν παρασχεθεί εργασία, πέραν της συμφωνημένης, ο μερικώς απασχολούμενος δικαιούται αντίστοιχης αμοιβής με προσαύξηση 12% επί της συμφωνηθείσας αμοιβής για κάθε επιπλέον ώρα εργασίας που θα παράσχει.Επίσης, ο μερικώς απασχολούμενος, επί προσφοράς εργασίας με ίσους όρους από μισθωτούς της ίδιας κατηγορίας, έχει δικαίωμα προτεραιότητας για πρόσληψη σε θέση εργασίας πλήρους απασχόλησης στην ίδια επιχείρηση. Ο χρόνος της μερικής απασχόλησης λαμβάνεται υπόψη ως χρόνος προϋπηρεσίας, όπως και για τον συγκρίσιμο εργαζόμενο. Για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας αυτής, μερική απασχόληση που αντιστοιχεί στον κανονικό (νόμιμο ή συμβατικό) ημερήσιο χρόνο του συγκρίσιμου εργαζομένου αντιστοιχεί σε μία ημέρα προϋπηρεσίας.

Διευκρινίζεται ότι «συγκρίσιμος εργαζόμενος με πλήρη απασχόληση» είναι κάθε εργαζόμενος πλήρους απασχόλησης που απασχολείται στην ίδια επιχείρηση με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας και εκτελεί ίδια ή παρόμοια καθήκοντα, υπό τις αυτές συνθήκες. Όταν στην επιχείρηση δεν υπάρχει συγκρίσιμος εργαζόμενος με πλήρη απασχόληση, η σύγκριση γίνεται με αναφορά στη συλλογική ρύθμιση στην οποία θα υπαγόταν ο εργαζόμενος, αν είχε προσληφθεί με πλήρη απασχόληση. Οι εργαζόμενοι με σύμβαση ή σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζονται δυσμενώς σε σχέση με τους συγκρίσιμους εργαζόμενους με κανονική απασχόληση, εκτός εάν συντρέχουν αντικειμενικοί λόγοι οι οποίοι τη δικαιολογούν, όπως η διαφοροποίηση στο ωράριο εργασίας.

Με βάση άλλη διάταξη που αφορά την καθυστέρηση των δεδουλευμένων αποδοχών, θεωρείται μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας η καθυστέρηση καταβολής των δεδουλευμένων αποδοχών του εργαζομένου πέραν των δύο μηνών από τον εργοδότη, ανεξαρτήτως της αιτίας της καθυστέρησης.

Μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και οργανώσεων εργοδοτών

Συγκεκριμένα, όλες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων και οι οργανώσεις των εργοδοτών και, ειδικά, αυτές που συνάπτουν συλλογικές συμβάσεις εργασίας ή και ορίζουν εκπροσώπους τους στις διοικήσεις των φορέων που εποπτεύονται από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθώς και στα συλλογικά όργανα αυτού, έχουν υποχρέωση να εγγράφονται στο μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και οργανώσεων εργοδοτών του υπουργείου, που τηρείται στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Γενικό μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων

Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δημιουργείται Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε.), στο οποίο τηρούνται τα ακόλουθα στοιχεία: α) το καταστατικό της συνδικαλιστικής οργάνωσης και οι τυχόν τροποποιήσεις αυτού, καθώς και η τυχόν πράξη διάλυσή της, β) ο αριθμός των μελών της συνδικαλιστικής οργάνωσης που έλαβαν μέρος στις εκλογές για ανάδειξη διοίκησης, γ) η σύνθεση των οργάνων διοίκησης αυτής, δ) η έδρα της συνδικαλιστικής οργάνωσης και στοιχεία επικοινωνίας και ε) οι οικονομικές της καταστάσεις, εφόσον υφίστανται κρατικές ή συγχρηματοδοτούμενες πηγές χρηματοδότησης στην ίδια την οργάνωση ή στις συνδεδεμένες με αυτή οντότητες.

Γενικό μητρώο οργανώσεων εργοδοτών

Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δημιουργείται Γενικό Μητρώο Οργανώσεων Εργοδοτών (ΓΕ.ΜΗ.Ο.Ε.), στο οποίο εγγράφονται υποχρεωτικά όλες οι οργανώσεις εργοδοτών και στο οποίο τηρούνται τα ακόλουθα στοιχεία: α) το καταστατικό της οργάνωσης εργοδοτών και οι τυχόν τροποποιήσεις αυτού, καθώς και η τυχόν πράξη διάλυσή της, β) ο αριθμός των μελών της οργάνωσης εργοδοτών που έλαβαν μέρος στις εκλογές για ανάδειξη διοίκησης, γ) η σύνθεση των οργάνων διοίκησης αυτής, δ) η έδρα της συνδικαλιστικής οργάνωσης και στοιχεία επικοινωνίας, ε) ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολεί κάθε μέλος της εργοδοτικής οργάνωσης και στ) οι οικονομικές της καταστάσεις, εφόσον υφίστανται κρατικές ή συγχρηματοδοτούμενες πηγές χρηματοδότησης στην ίδια την οργάνωση ή στις συνδεδεμένες με αυτή οντότητες.

Οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων και λοιπών οργάνων διοίκησης συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και οργανώσεων εργοδοτών, συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων κήρυξης απεργίας, σύμφωνα με τους όρους του νόμου 1264/1982, όπως ισχύει, λαμβάνονται με ψηφοφορία, η οποία μπορεί να διεξάγεται και με ηλεκτρονική ψήφο και με όρους που διασφαλίζουν τη διαφάνεια και τη μυστικότητα, όπως θα ορίζεται από το καταστατικό αυτής ή το αρμόδιο όργανο διοίκησης.Βάσει άλλης διάταξης, προβλέπεται ότι, αν η σχέση εργασίας ρυθμίζεται από περισσότερες ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, εφαρμόζεται η πιο ευνοϊκή για τον εργαζόμενο.

Κλαδική ή επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με ομοιοεπαγγελματική συλλογική σύμβαση εργασίας.

Κατ' εξαίρεση, στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκονται σε καθεστώς προπτωχευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει της κλαδικής, εφόσον στην κλαδική δεν προβλέπονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων της, σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 3 του Ν. 1876/1990.

Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά από γνώμη της Ολομέλειας του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, εξειδικεύονται οι περιπτώσεις των επιχειρήσεων που εξαιρούνται και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσης διάταξης.

Με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου, αναβαθμίζεται ο ρόλος του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» στην καταγραφή της εργασίας και της απασχόλησης.

Συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών που αφορούν σε απασχολούμενους με αυτήν τη μορφή απασχόλησης σε έως δύο εργοδότες (παρ. 9 του άρθρου 39 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει) και οι απασχολούμενοι με εργόσημο (του άρθρου 20 του ν. 3863/2010, όπως ισχύει) καταχωρίζονται υποχρεωτικά στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ρυθμίζεται κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης, καθώς και οι κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασής αυτής.

Μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου καθορίζει μέτρα για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας.Ειδικότερα, Ειδικός Επιθεωρητής Εργασιακών Σχέσεων ή Επιθεωρητής Εργασιακών Σχέσεων ή ελεγκτής των Περιφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων Ασφάλισης ή αρμόδιος υπάλληλος του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) που διαπιστώνει τη μη αναγραφή εργαζομένου σε ισχύοντα πίνακα προσωπικού που τηρείται από τον εργοδότη, επιβάλλει στον εργοδότη πρόστιμο ποσού 10.500 ευρώ για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο, κατά δέσμια αρμοδιότητα, χωρίς προηγούμενη πρόσκλησή του για παροχή εξηγήσεων.

Ο αρμόδιος προϊστάμενος του ελεγκτικού οργάνου που διαπίστωσε την παράβαση αδήλωτης εργασίας, υποχρεούται να δώσει εντολή διενέργειας ενός τουλάχιστον επανελέγχου της παραβατικής επιχείρησης/εκμετάλλευσης, ο οποίος πραγματοποιείται εντός χρονικού διαστήματος 12 μηνών από την ημερομηνία της διαπίστωσης παράβασης της αδήλωτης εργασίας, προκειμένου να ελεγχθεί τυχόν υποτροπή.

Σε περίπτωση υποτροπής του εργοδότη, η οποία διαπιστώνεται εντός τριών ετών από τον πρώτο έλεγχο, το πρόστιμο που προαναφέρθηκε ανά εργαζόμενο, επιβάλλεται προσαυξημένο, ως εξής:

α) κατά 100% για την πρώτη, μετά την αρχική παράβαση και

β) κατά 200% για κάθε μεταγενέστερη παράβαση από αυτήν της περίπτωσης α΄, που διαπιστώνεται σε έλεγχο διενεργούμενο σε διαφορετική ημερομηνία.

Ωστόσο, με ξεχωριστή διάταξη, προβλέπονται και προϋποθέσεις έκπτωσης. Αν, εντός 10 εργάσιμων ημερών από την ημέρα του ελέγχου, ο εργοδότης προβεί στην πρόσληψη του εργαζομένου ή των εργαζομένων που διαπιστώθηκαν ως αδήλωτοι με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης, το πρόστιμο μειώνεται στο ποσό των 2.000 ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον 12 μηνών.

Ειδικά στις περιπτώσεις εποχικών εργασιών, το πρόστιμο μειώνεται στο ποσό των 5.000 ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης πλήρους απασχόλησης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον τριών μηνών. Εφόσον ο χρόνος λειτουργίας της εποχικής επιχείρησης ή εκμετάλλευσης δεν επαρκεί για τη συμπλήρωση του ελάχιστα απαιτούμενου χρόνου απασχόλησης (τρίμηνο), ο εργοδότης υποχρεούται να συμπληρώσει με κατάτμηση τον υπόλοιπο χρόνο του τριμήνου κατά την επόμενη περίοδο λειτουργίας. Διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας περί υποχρέωσης επαναπρόσληψης εργαζομένων εποχικών επιχειρήσεων εξακολουθούν να ισχύουν.

Ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να προβεί σε μείωση του προσωπικού από την ημερομηνία και ώρα του ελέγχου και καθ' όλη τη διάρκεια των ως άνω περιόδων της παραγράφου 1 και 2, κατά περίπτωση.

Επίσης, στο ηλεκτρονικό πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δημιουργείται μητρώο επιχειρήσεων και εργοδοτών για την καταγραφή των παραβάσεων που αφορούν την αδήλωτη εργασία. Οι επιχειρήσεις και εργοδότες που έχουν παραβατική συμπεριφορά θα αποκλείονται από ευμενείς φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις. Οι υπηρεσίες του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του ΕΦΚΑ είναι αρμόδιες για την τήρηση και την άμεση ενημέρωση του μητρώου.

Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται, επίσης και ασφαλιστικές διατάξεις

Αναλυτικότερα, σε βάρος των εργοδοτών που ασφαλίζουν προσωπικό, μέσω Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (ΑΠΔ), χωρίς να καταβάλουν τις τρέχουσες μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές, το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) δύναται, εκτός των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης που προβλέπονται από τον ΚΕΔΕ, να αναστείλει για τον εργοδότη τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ΕΦΚΑ για την υποβολή ΑΠΔ.

Στις περιπτώσεις αναστολής χρήσης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, οι συναλλαγές του εργοδότη πραγματοποιούνται στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ. Οι ΑΠΔ των περιόδων της αναστολής υποβάλλονται με ψηφιακό-μαγνητικό μέσο στην αρμόδια υπηρεσία του ΕΦΚΑ και η καταχώρισή τους στο πληροφοριακό σύστημα του ΕΦΚΑ γίνεται, εφόσον καταβάλλονται οι απαιτητές ασφαλιστικές εισφορές που δηλώνονται με αυτές.

Κατ' εξαίρεση είναι δυνατή η καταχώριση στις εξής περιπτώσεις:α) Κατά την πρώτη, μετά την αναστολή υποβολή ΑΠΔ με ψηφιακό-μαγνητικό μέσο, αν υποβάλλονται ΑΠΔ μέχρι έξι μισθολογικών περιόδων, είναι δυνατή η καταχώριση αυτών, αν έχουν καταβληθεί οι ασφαλιστικές εισφορές τουλάχιστον της τελευταίας απαιτητής ΑΠΔ. Αν υποβάλλονται ΑΠΔ περισσότερων των έξι μισθολογικών περιόδων, είναι δυνατή η καταχώριση αυτών, αν έχουν καταβληθεί οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο ένα τρίτο (1/3) του συνολικού ποσού εισφορών που δηλώνεται με τις ΑΠΔ που υποβάλλονται.

β) Κατά τη δεύτερη υποβολή με ψηφιακό-μαγνητικό μέσο, αν υποβάλλονται ΑΠΔ περισσότερων μισθολογικών περιόδων, είναι δυνατή η καταχώριση αυτών, αν έχουν καταβληθεί οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο ένα τρίτο (1/3) του συνολικού ποσού εισφορών που δηλώνεται με τις ΑΠΔ που υποβάλλονται.

Οι ΑΠΔ, των οποίων δεν είναι δυνατή η καταχώριση στο πληροφοριακό σύστημα του ΕΦΚΑ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα παράγραφο, θεωρούνται μη υποβληθείσες.Η αναστολή της χρήσης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ΕΦΚΑ μπορεί να αρθεί, μετά από αίτηση του οφειλέτη είτε μετά από εξόφληση είτε μετά από ρύθμιση της οφειλής, υπό την προϋπόθεση της αποστολής στο ΚΕΑΟ των φορολογικών στοιχείων που προσκόμισε ο εργοδότης και των αποτελεσμάτων του ελέγχου που διενεργήθηκε στην επιχείρηση. Οι ΑΠΔ των μισθολογικών περιόδων από τη ρύθμιση της οφειλής και μέχρι την άρση της αναστολής υποβάλλονται με ψηφιακό-μαγνητικό μέσο στην αρμόδια υπηρεσία του ΕΦΚΑ και η καταχώρισή τους γίνεται, εφόσον καταβάλλονται οι απαιτητές ασφαλιστικές εισφορές που δηλώνονται με αυτές.

Τέλος, με άλλη διάταξη, προσδιορίζεται η καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση. Η αίτηση για την υπαγωγή στη ρύθμιση υποβάλλεται έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2019.

ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση κλιμακώνει την επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα

Για επιστροφή στον «εργασιακό μεσαίωνα των μνημονίων» κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι κλιμακώνει την επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα.

Σε σχετική ανακοίνωση, το Τμήμα Εργατικής Πολιτικής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρει ότι «ένα χρόνο μετά την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων, με αποτέλεσμα την βελτίωση των όρων εργασίας για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους, η κυβέρνηση της ΝΔ με το νέο "αναπτυξιακό" νομοσχέδιο γυρίζει τα εργασιακά δικαιώματα πίσω ολοταχώς, στην περίοδο 2010 -2014, όταν καταργούσαν τις βασικές αρχές των συλλογικών συμβάσεων εργασίας».

Σημειώνει ότι «μετά την υποβάθμιση του ΣΕΠΕ και την κατάργηση της αιτιολογημένης απόλυσης και της συνευθύνης αρχικού εργοδότη-εργολάβου, η κυβέρνηση εναρμονιζόμενη πλήρως με τις προτάσεις ΣΕΒ-ΔΝΤ, κλιμακώνει την επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα».

Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι:

  • Δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις να εξαιρούνται από τις κλαδικές συμβάσεις εργασίας και να υπερισχύει η επιχειρησιακή ακόμα και αν έχει δυσμενέστερους όρους για τους εργαζόμενους. Συγχρόνως, με την υπογραφή τοπικών συμβάσεων θα μπορούν να μειώνονται τοπικά οι μισθοί των εθνικών κλαδικών συμβάσεων .
  • - Περιορίζει τη δυνατότητα επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων θέτοντας όρους και προϋποθέσεις που την καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη.
  • - Κάνει ουσιαστικά αδύνατη τη μονομερή προσφυγή των συνδικάτων στη διαιτησία, στις περιπτώσεις που οι εργοδότες δεν συμφωνούν στην υπογραφή συλλογικής σύμβασης.

Παράλληλα, εγκαλεί την κυβέρνηση ότι «υποσκάπτει τον ρόλο των συνδικάτων με την αποψίλωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και περιορίζει την αυτονομία τους δίνοντας τη δυνατότητα στον υπουργό Εργασίας να καθορίζει τις διαδικασίες συμμετοχής και λήψης αποφάσεων στα συνδικάτα».

Καταλήγοντας υπογραμμίζει ότι «ο κόσμος της εργασίας και συνολικά η κοινωνία δεν θα επιτρέψουν την επιστροφή στον εργασιακό μεσαίωνα των μνημονίων» και θα παλέψουν για συλλογικές συμβάσεις εργασίας που θα διασφαλίζουν αξιοπρεπείς μισθούς και βελτίωση των όρων εργασίας για όλες και όλους.

Με ρυθμίσεις του αναπυξιακού πολυνομοσχεδίου που αφορούν στις εργασιακές σχέσεις διαφωνεί το ΚΙΝΑΛ

Διαφωνεί το Κίνημα Αλλαγής με τις βασικές παραμέτρους του αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου. Ειδικότερα, διαφωνεί έντονα με τις ρυθμίσεις που αφορούν στις εργασιακές σχέσεις.

«Η Ελλάδα δεν μπορεί να μετατραπεί σε χώρα φθηνής και απαξιωμένης εργασίας. Δυστυχώς σημαντικό μέρος του Σχεδίου του Αναπτυξιακού Νόμου, που κατατέθηκε σε διαβούλευση, λειτουργεί σε αυτήν τη λογική, έρχεται να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει ο κ. Μητσοτάκης στον ΣΕΒ», αναφέρει ανακοίνωση του Κινήματος Αλλαγής.

«Τα άρθρα του Νομοσχεδίου που αφορούν ιδιαίτερα τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, επαναφέρουν την λογική της εσωτερικής υποτίμησης, μειώνουν δραστικά τα δικαιώματα και τις αμοιβές των εργαζομένων», προστίθεται στην ανακοίνωση.

Σύμφωνα με το ΚΙΝΑΛ, αντί της διαφημιζόμενης «επιστροφής στην κανονικότητα», κυριαρχεί η υποπροστασία των εργαζόμενων, με σειρά χειρουργικού χαρακτήρα παρεμβάσεων που οδηγούν στην απαξίωση των συλλογικών συμβάσεων και στην ενίσχυση της εργοδοτικής ασυδοσίας.

«Το Κίνημα Αλλαγής στηρίζει απόλυτα την Εθνική Γενική Σύμβαση και τις Κλαδικές Συμβάσεις Εργασίας, αλλά και την καθολική εφαρμογή τους σε όλες τις επιχειρήσεις είτε συμμετέχουν στις εργοδοτικές οργανώσεις είτε όχι. Η κυβέρνηση θα μας βρει απέναντι μέσα και έξω από τη Βουλή!», καταλήγει η ανακοίνωση του ΚΙΝΑΛ.

ΚΚΕ : Συναγερμός σε κάθε κλάδο και τόπο δουλειάς

«Η κατάργηση των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, με τις δυνατότητες που δίνονται στους εργοδότες να μην τις εφαρμόζουν και το παραπέρα χτύπημα των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, σε συνδυασμό με τα νέα προκλητικά προνόμια στο κεφάλαιο, που περιλαμβάνει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, καταρρίπτουν το μύθο ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη είναι για όλους» αναφέρει το ΚΚΕ σε σχόλιό του για το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο.

«Το πρόσημο της ανάπτυξης το έχουμε ζήσει, το γνωρίζουμε! Η ανάπτυξη που προσδοκούν η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ προϋποθέτει την εξαθλίωση της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού, τη δουλειά χωρίς δικαιώματα, μέχρι τα βαθιά γεράματα και το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα υποταγμένο με άφωνα συνδικάτα» σημειώνει το ΚΚΕ προσθέτοντας πως «η κυβέρνηση της ΝΔ ετοιμάζεται να παραδώσει άμεσα στους επιχειρηματικούς ομίλους τα "δωράκια" που εξήγγειλε πριν μερικές μέρες στη ΔΕΘ, στέλνοντας το βαρύ λογαριασμό γι αυτά στην εργατική τάξη, το λαό».

Αναφέρει επίσης πως στο πολυνομοσχέδιο «προβλέπονται όροι, που ουσιαστικά καταργούν τις όποιες κλαδικές συμβάσεις είχαν απομείνει ... Η υπερίσχυση των τοπικών συμβάσεων έναντι των εθνικών έρχεται να μειώσει ακόμα περισσότερο τον κατά 25% συμπιεσμένο μέσο μισθό. Εγκαινιάζεται η δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών, που αποτελεί απαίτηση των βιομηχάνων και των άλλων εργοδοτικών ενώσεων και στις οποίες "νόμιμα" θα καταστρατηγείται κάθε εργατικό λαϊκό δικαίωμα», ενώ «στο ίδιο νομοσχέδιο έρχονται και οι νέες αντιδραστικές αλλαγές στο συνδικαλιστικό νόμο, συνέχεια αυτών που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και προωθεί το φακέλωμα των συνδικάτων, των εργαζόμενων, επιχειρεί να βάλει τους αγώνες των εργαζομένων και τη συνδικαλιστική δράση στο γύψο».

Το ΚΚΕ επισημαίνει ακόμη ότι το πολυνομοσχέδιο ορίζει ως ανώτατη αρχή τον υπουργός Εργασία, «ώστε να καθορίζει με υπουργικές αποφάσεις το συνδικαλιστικό νόμο και τα καταστατικά των Σωματείων, να τα υπερβαίνει, καθώς θα ορίζει και τον τρόπο λήψης αποφάσεων τους» και «προωθεί το φακέλωμα της συνδικαλιστικής δράσης»".

«Καμιά ανοχή, καμιά αναμονή! Τώρα πρέπει να σημάνει συναγερμός σε κάθε κλάδο και τόπο δουλειάς, για να μην περάσει η νέα αντεργατική επίθεση, για να θυσιαστούν τα εργατικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων στο βωμό των κερδών του κεφαλαίου» καταλήγει το σχόλιο του ΚΚΕ.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ