Βόμβες στον Προϋπολογισμό, εκλογές και δικαστικές αποφάσεις – Καμπανάκι από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο
18/12/2018 13:02
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Βόμβες στον Προϋπολογισμό, εκλογές και δικαστικές αποφάσεις – Καμπανάκι από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο

Ο εκλογικός κύκλος και οι δικαστικές αποφάσεις για τις συντάξεις είναι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι για τον δημοσιονομικό στόχο στον οποίο βασίζεται ο Προϋπολογισμός του 2019 που καλείται να ψηφίσει σήμερα η Βουλή. Αυτό επισημαίνει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το όργανο που επιτηρεί τα δημοσιονομικά βάση των κανόνων της ΕΕ σε έκθεσή του στην οποία αναλύει τον Προϋπολογισμό του 2019 που τίθεται προς ψήφιση σήμερα στη Βουλή.

Αναφέρει επίσης ότι ο στόχος για 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα το 2019, απαιτεί επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας για να διασφαλισθεί. Εκτιμά ακόμη ότι είναι υπεραισιόδοξη η προσδοκία για ανάπτυξη κατά 2,5% το 2019 και απαιτεί ενίσχυση των παραμέτρων της οικονομίας. Και κρούει τον κώδωνα για την μεγάλη άνοδο των εισαγωγών.

Αναλυτικά, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο επισημαίνει ότι:
• Ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 είναι απαιτητικός, αν και εφικτός. Προϋποθέτει περαιτέρω αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας.

• Στους κινδύνους εντάσσει την αβεβαιότητα που προκαλείται από τις ευρωπαϊκές κεφαλαιαγορές. Θεωρεί επίσης ότι η βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών υπόκειται σε ορισμένες προκλήσεις και κινδύνους, όπως "οι κίνδυνοι ενδεχόμενης αποσταθεροποιητικής δυναμικής του επερχόμενου εκλογικού κύκλου και το αποτέλεσμα των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων για τις συντάξεις".

* Όσον αφορά στις μακροοικονομικές εξελίξεις, αναφέρει ότι το ΑΕΠ παρουσίασε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τα τρία τελευταία τρίμηνα του 2018, ωστόσο "είναι απαραίτητη η περαιτέρω επιτάχυνση". Επίσης εκτιμάται ότι η επιτάχυνση της πιστωτικής επέκτασης είναι απαραίτητη για την περαιτέρω ενίσχυση των επενδύσεων και της ιδιωτικής κατανάλωσης και τη μείωση των ποσοστών ανεργίας.

* Εκτιμά ότι η άνοδος των εξαγωγών αναμένεται να παραμείνει ισχυρή. Ωστόσο, η ζήτηση για εισαγωγές αναμένεται να αυξηθεί λόγω της έντονης επενδυτικής δραστηριότητας.

* Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο συγκλίνει με την άποψη ότι η αύξηση του ΑΕΠ το 2019 θα κυμανθεί μεταξύ 2%-2,5% και έως εκ τούτο η πρόβλεψη περί ρυθμού 2,5% από το ΥΠΟΙΚ στην οποία βασίζεται ο Προϋπολογισμός εκτιμάται από το Συμβούλιο ως "εφικτή, αν και παραμένουν ορισμένοι κίνδυνοι, κυρίως εξωτερικοί. Η βασική πρόκληση "είναι να διασφαλιστεί ότι η οικονομική ανάπτυξη θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο και θα παραμείνει σε βιώσιμα επίπεδα" αναφέρεται.

* Για τις μεσοπρόθεσμες δημοσιονομικές προοπτικές εκτιμάται ότι θα πρέπει να στηριχθούν από την αύξηση του ΑΕΠ, από τη βελτίωση των πιστωτικών συνθηκών, καθώς και από τη ικανοποιητική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και των κρατικών επιτοκίων. Επισημαίνεται επίσης ότι το χρέος έχει ανοδική πορεία λόγω των διαθεσίμων που σωρεύτηκαν και "κατά τα επόμενα έτη αναμένεται σημαντική μείωση του λόγου του χρέους προς το ΑΕΠ".

Ο προϋπολογισμός του 2019

Ο προϋπολογισμός βασίζει τις προβλέψεις του για παροχές 910 εκατ. ευρώ το 2019 σε πάγωμα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το 2019 στα 6,75 δισ. ευρώ αντί για 7 δισ. ευρώ στο Προσχέδιο και 7,3 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο).

Πάγωμα επενδύσεων προβλέπεται όμως και για το 2020 σύμφωνα με την Επιστολή Τσακαλώτου.

Συνολικά, τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού αναμένεται να ανέλθουν σε 53.806 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 190 εκατ. σε σχέση με το 2018 και κατά 392 εκατ. σε σχέση με τον στόχο του Μεσοπρόθεσμου του Μαΐου (ΜΠΔΣ). Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2019, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 56.956 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 573 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2019-2022.

Και τώρα η ολομέλεια του ΣτΕ θα κρίνει και τα αναδρομικά των δημοσίων υπαλλήλων

Η πρώτη δίκη για τις διεκδικήσεις εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων (και δη του υπουργείου Δικαιοσύνης) έγινε τον περασμένο Ιούνιο στο Στ’ Τμήμα του Συμβουλίου Επικρατείας και η απόφαση του δικαστηρίου που δημοσιεύθηκε χθες κρίνει (αναμενόμενα) ως αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας.

Πρόκειται ουσιαστικά για την εξέλιξη της γνωστής απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Ναυπλίου, εναντίον της οποίας προσέφυγε το Ελληνικό Δημόσιο φέρνοντας την υπόθεση στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο. Ήδη μάλιστα, όπως είχε γράψει το capital.gr, η υπόθεση θα λυθεί τελικά και οριστικά στην Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας, αφού η 7ης μελής σύνθεση του Στ’Τ’ Τμήματος , το παρέπεμψε ευλόγως εκεί λόγω σπουδαιότητας. Όμως η σπουδαιότητα, προφανώς δεν αφορά το –κατά τους νομικούς- λυμένο θέμα της αντισυνταγματικότητας των περικοπών, αλλά κυρίως αυτό των αναδρομικών. Δηλαδή πόσο βαθιά θα βάλει, αν βάλει, το δημόσιο το χέρι στην τσέπη.

Τι είπε το Δικαστήριο, τι απάντησε το Δημόσιο

Ουσιαστικά το ΣτΕ έκρινε πως η πλήρης κατάργηση των επιδομάτων και όχι η μείωσή τους καταργεί την αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας. Μάλιστα επικαλείται και τη σώρευση των μειώσεων γενικότερα που δημιουργούν ένα ασφυκτικό οικονομικό περιβάλλον για τους υπαλλήλους.

Η απάντηση εν προκειμένω του δημοσίου ήταν πως αυτά τα μέτρα ελήφθησαν για λόγους δημοσίου συμφέροντος και αναγκαίας δημοσιονομικής προσαρμογής, Ανέφερε επίσης πως θύματα της ίδιας πολιτικής λιτότητας ήταν και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι με την απελευθέρωση των απολύσεων, την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και βέβαια την επιβολή τέλους επιτηδεύματος κλπ.

Το σκεπτικό

Το δικαστήριο όμως έκρινε πως "ο νομοθέτης όφειλε αποφαινόμενος τεκμηριωμένα για την αναγκαιότητα του μέτρου, να εξετάσει την ύπαρξη τυχόν εναλλακτικών επιλογών και να συγκρίνει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της καθεμιάς για τον επιδιωκόμενο δημόσιο σκοπό της δημοσιονομικής προσαρμογής καθώς και εάν οι επιπτώσεις της συγκεκριμένης περικοπής αποδοχών στο βιοτικό επίπεδο των θιγόμενων, αθροιζόμενες με τις επιπτώσεις από τα ήδη ληφθέντα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης, και συνδυαζόμενες με τις κοινωνικό-οικονομικές συνθήκες, οδηγούν σε ανεπίτρεπτη μείωση του επιπέδου ζωής των υπαλλήλων, κάτω του επιπέδου της αξιοπρεπούς διαβίωσης… Με την επίμαχη διάταξη επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή την αποδοχών, της ίδιας ακριβώς ομάδας θιγόμενων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον με αυτήν, όχι περαιτέρω μείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών".

Και προσθέτουν ότι, επιδόματα, εορτών και αδείας, συνδέονται από τη φύση τους με τις αυξημένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, οι οποίες ανάγκες συντρέχουν για όλους τους υπαλλήλους ανεξάρτητα από το μισθό του καθενός… Ο νομοθέτης δεν δικαιολογείτο πλέον να προχωρήσει στην υιοθέτηση του επίμαχου καταργητικού μέτρου, χωρίς προηγουμένως να έχει εκτιμήσει την προσφορά του μέτρου ενόψει και της διαπίστωσης, ότι τα αντίστοιχα μέτρα που είχε λάβει έως τότε δεν είχαν αποδώσει τα αναμενόμενα, και ότι η οικονομική ύφεση είχε ενταθεί με ρυθμούς που είχαν ανατρέψει τις αρχικές προβλέψεις".

Τα αναδρομικά

Το ζήτημα λοιπόν τώρα είναι τι θα γίνει με τα αναδρομικά που διεκδικούν οι προσφεύγοντες. Νομικοί εκτιμούν πως π.χ η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2015 που έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των συντάξεων, αλλά έκοψε τον βήμα των αναδρομικών σε όσους δεν είχαν προσφύγει, πιθανόν θα αποτελέσει έναν νομικό "μπούσουλα".

Πηγή:capital.gr