Σύνοδος Κορυφής για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού
26/04/2019 16:12
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Σύνοδος Κορυφής για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού

Με τη συμμετοχή 40 πρωθυπουργών και αρχηγών κυβερνήσεων ξεκινά σήμερα στο Πεκίνο η Σύνοδος Κορυφής για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού. Η λίστα των συμμετεχόντων είναι αρκετά μεγαλύτερη από την πρώτη σύνοδο προ διετίας.

Από την Ευρώπη συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, ο γερμανός υπουργός Οικονομίας Αλτμάγερ, οι πρωθυπουργοί Ιταλίας και Ελλάδας Κόντε και Τσίπρας, ο αυστριακός καγκελάριος Κουρτς αλλά και ο βρετανός υπουργός Οικονομικών Χάμοντ. ΗΠΑ και Ινδία, αντίθετα, επέλεξαν να μην εκπροσωπηθούν από υψηλόβαθμους αξιωματούχους.

Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού είναι ο σημαντικότερος πυλώνας της κινεζικής εξωτερικής πολιτικής. Το γεγονός ότι πέρσι ενσωματώθηκε μάλιστα στο κινεζικό σύνταγμα υπογραμμίζει την τεράστια σημασία που αποδίδει το Πεκίνο στην πρωτοβουλία. Με το Νέο Δρόμο του Μεταξιού η Κίνα προτίθεται να δημιουργήσει νέα εμπορικά δίκτυα μεταξύ Ασίας, Αφρικής και Ευρώπης και στο πλαίσιο αυτό υπόσχεται στις χώρες επενδύσεις και ανάπτυξη. Όπως επισημαίνει ο κινέζος υπουργός Εξωτερικών Γουάνγκ Γι:

"Τα πρότζεκτ και οι συνεργασίες του Δρόμου του Μεταξιού των περασμένων έξι ετών έφεραν ήδη αποτελέσματα. Σε ορισμένες χώρες χτίστηκαν οι πρώτες πλωτές γέφυρες και οι πρώτοι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας. Άλλοι απέκτησαν στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Νέος Δρόμος του Μεταξιού λιμάνια και συνεπώς πρόσβαση στις θάλασσες. Ή απέκτησαν τις πρώτες δικές τους βιομηχανικές υποδομές".

Μονόδρομος προς την κινεζική ευημερία;

Οι επικριτές του εγχειρήματος επιρρίπτουν στην κινεζική ηγεσία ότι κατασκευάζει έναν "μονόδρομο" με μοναδικό στόχο την ευημερία της ίδιας της Κίνας. Πράγματι, μέχρι τώρα επωφελούνται κυρίως κινεζικές επιχειρήσεις. Σχεδόν το 90% όλων των έργων που σχετίζονται με το Νέο Δρόμο του Μεταξιού ανατίθενται σε εγχώριες επιχειρήσεις. Πέραν αυτού, παρέχοντας δάνεια η Κίνα οδηγεί πολλές μικρές κυρίως χώρες στην παγίδα του χρέους, εκτιμά ο Γιεργκ Βούτκε, πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ στο Πεκίνο. Ο ίδιος παραπέμπει στο παράδειγμα ενός νέου αυτοκινητόδρομου στο Μαυροβούνιο:

"[…] Το κόστος αντιστοιχεί στο 40% του ΑΕΠ της χώρας. […] Το Μαυροβούνιο δεν θα είναι ποτέ σε θέση να αποπληρώσει το δάνειο. Θα είναι χρεωμένο και τότε θα τεθεί το εύλογο ερώτημα: τι θα κάνουν οι Κινέζοι με τον οφειλέτη αυτό;".

Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο πολλές χώρες παραμένουν επιφυλακτικές: Γερμανία, Γαλλία και Μεγάλη Βρετανία δεν έχουν υπογράψει ακόμη τη διακήρυξη για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού. Εξάλλου η ΕΕ δεν έχει υιοθετήσει ακόμη κοινή γραμμή. Στα τέλη Μαρτίου η Ιταλία υπέγραψε ως πρώτη χώρα του G7 μνημόνιο συνεργασίας με την Κίνα, προκαλώντας τις έντονες και πέραν του δέοντος, όπως σχολιάζει ο Γιεργκ Βούτκε, αντιδράσεις ορισμένων ευρωπαίων εταίρων.

"Οι Ιταλοί δέχθηκαν κριτική που δεν έπρεπε, διότι συνέταξαν ένα πολύ καλό κείμενο στο οποίο ενέταξαν τις ευρωπαϊκές αρχές περί προστασίας του περιβάλλοντος, προστασίας της εργασίας κ.ο.κ. Το ερώτημα βέβαια είναι, γιατί κινείται αυτόνομα μια χώρα μέλος όταν θα έπρεπε να μιλάει για όλους η Κομισιόν;".

Πηγή: Deutsche Welle