New York Times: Η επιτυχία των πυραύλων της Β. Κορέας οφείλεται σε ένα ουκρανικό εργοστάσιο
14/08/2017 19:11
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

New York Times: Η επιτυχία των πυραύλων της Β. Κορέας οφείλεται σε ένα ουκρανικό εργοστάσιο

Η κατασκευή του διηπειρωτικού πυραύλου που μπορεί να φέρει πυρηνική κεφαλή και να φτάσει στις ΗΠΑ από την Βόρεια Κορέα, οφείλεται σε ένα εργοστάσιο στην Ουκρανία, το οποίο έχει ιστορικά σχέσεις με τα πυραυλικά συστήματα της Ρωσίας, σύμφωνα με ρεπορτάζ της New York Times. Όπως αναφέρει έκθεση του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών και πληροφορίες των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, η Πιονγκγιάνγκ αγόρασε μυστικά πυραυλοκινητήρες από την Ουκρανία.

Η έκθεση μπορεί να λύσει το μυστήριο του πώς η Β. Κορέα ξαφνικά άρχισε να κάνει επιτυχημένες πυραυλικές δοκιμές μετά από τόσα χρόνια αποτυχιών, πολλές από τις οποίες μπορεί να οφείλονταν σε αμερικανικό σαμποτάζ στις αλυσίδες εφοδιασμού και σε κυβερνοεπιθέσεις. Μετά από αυτές τις αποτυχίες, η Πιονγκγιάνγκ άλλαξε σχέδια και τρόπους εφοδιασμού τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με τον Μάικλ Έλεμαν, ειδικό του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών.

Ο Ντόναλντ Τραμπ είχε υποδείξει την Κίνα, ως υποστηρικτή της επιτυχούς εκτόξευσης του διηπειρωτικού πυραύλου πριν από ένα μήνα. Ο υπουργός Εξωτερικών, όμως Ρεξ Τίλερσον , άφησε υπονοούμενα όχι μόνο για την Κίνα αλλά και για τη Ρωσία. Οι εμπειρογνώμονες κατάφεραν να εξακριβώσουν, με βάση πρόσφατη φωτογραφία από επιθεώρηση του πυραύλου Hwasong-14 που είχε πραγματοποιήσει ο Κιμ Γιονγκ Ουν, ότι οι πυραυλοκινητήρες του, είναι τύπου Р-250. Με αυτούς εξοπλίζονται οι βαρέως τύπου σοβιετικοί διηπειρωτικοί πύραυλοι Р-36 (SS-9 σύμφωνα με την κωδική ονομασία του ΝΑΤΟ). Στην φωτογραφία διακρίνεται εμφανώς το κάλυμμα του πυραυλοκινητήρα Р-250 και τέσσερις άλλοι κινητήρες προώθησης, που αντιστοιχούν στον Р-36.

Το ουκρανικό εργοστάσιο "Yuzmash" κατασκεύαζε τους συγκεκριμένους πυραύλους και κινητήρες για την Ρωσία. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες , το 2014, μετά την ανατροπή του προέδρου Βίκτορ Γιανουκόβιτς και αφότου διέκοψε την συνεργασία με την Ρωσία, έστειλε τους κινητήρες στην Βόρεια Κορέα. "Προφανώς οι κινητήρες αυτοί εστάλησαν στην Βόρεια Κορέα μέσω λαθρεμπορίου, δήλωσε στους The New York Times , ο Έλεμαν, εκφράζοντας την μεγάλη του ανησυχία για την κατάσταση αυτή και επισημαίνοντας ότι "το μεγαλύτερο ζήτημα συνίσταται στο πόσοι παρόμοιοι κινητήρες έφυγαν από την Ουκρανία μέσω λαθρεμπορίου".

Πριν από έξι χρόνια, Βορειοκορεάτες κατάσκοποι προσπάθησαν να κλέψουν μυστικά για τους πυραύλους από το εργοστάσιο "Yuzmash", αλλά είχαν συλληφθεί, υπενθυμίζουν οι New York Times. Δεν αποκλείεται να έγινε δεύτερη απόπειρα, αυτή τη φορά επιτυχής, μέσα στο χάος που επικράτησε έπειτα από την επανάσταση στην Ουκρανία. Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνουν οι εμπειρογνώμονες, από την πρώτη δοκιμαστική εκτόξευση έως την εκτόξευση του διηπειρωτικού πυραύλου Hwasong πέρασαν 10 μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι είναι αδύνατον μέσα σε αυτό το διάστημα να κατασκευάσει κάποιος εκ του μηδενός τον πυραυλοκινητήρα.

Το εν λόγω εργοστάσιο έχει απορρίψει παρόμοιες κατηγορίες επανειλημμένα. Στην ιστοσελίδα του ξεκαθαρίζει ότι δεν παρέχει παρόμοιες τεχνολογίες στην Κίνα, ούτε σε καμία άλλη χώρα. "Η οποιαδήποτε μεταβίβαση τεχνολογιών σε άλλες χώρες ή οργανισμούς που αφορούν την κατασκευή πυραύλων και διαστημική τεχνολογία, κατά την άποψη του εργοστασίου Yuzmash, δεν είναι σκόπιμη καθώς περιορίζει τις προοπτικές που έχει η Ουκρανία στις αγορές", επισημαίνει.

Οι αμερικανικές υπηρεσίες δεν το πιστεύουν αυτό, σύμφωνα με το δημοσίευμα, το οποίο επισημαίνει ότι δεν υπάρχουν μαρτυρίες που να επιβεβαιώνουν ότι η κυβέρνηση του Πέτρο Παροσένκο ελέγχει ή έστω έχει γνώση του τι συμβαίνει στην επιχείρηση αυτή. Πάντως, από την πλευρά του ο γραμματέας του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας, Αλεξάντρ Τουτρτσίνοφ, δήλωσε ότι η χώρα του ουδέποτε πούλησε στην Βόρεια Τα στοιχεία που προέκυψαν υποδηλώνουν όχι μόνο νέες απειλές από τη Βόρεια Κορέα, λένε οι αναλυτές, αλλά και νέους κινδύνους από τη διάδοση των πυραύλων παγκοσμίως. Το εργοστάσιο τώρα κατασκευάζει τρόλεϊ και τρακτέρ, αναζητώντας νέα συμβόλαια πυραύλων για να ανακτήσει κάποια από την παλιά του δόξα.

nytimes.com