Η τρομοκρατία ξαναχτυπά, η Ευρώπη ξανασυσκέπτεται
24/03/2016 12:59
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η τρομοκρατία ξαναχτυπά, η Ευρώπη ξανασυσκέπτεται

Μετά από μια ακόμα τρομοκρατική επίθεση, έρχεται η οικεία αντίδραση της ΕΕ. Καθώς οι Βρυξέλλες προσπαθούν να συνέλθουν, στον απόηχο της θανατηφόρων εκρήξεων της Τρίτης κατά τις οποίες 31 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 270 τραυματίστηκαν, οι ευρωπαίοι πολιτικοί μιλούν για μία επείγουσα ανάγκη για "μια γρήγορη, πιο ισχυρή απάντηση" ώστε να "συλλαμβάνουν και να παρακολουθούν τους τρομοκράτες".

Με βάση τα στοιχεία της απάντησης της ΕΕ σε κάθε προηγούμενη τρομοκρατική επίθεση, με πιο πρόσφατη αυτή μόλις πριν από τέσσερις μήνες στο Παρίσι, η πραγματικότητα είναι η εξής: η "έκτακτη" συνεδρίαση των υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων που πραγματοποιείται σήμερα στις Βρυξέλλες θα παράγει ευγενή συναισθήματα και μάλλον δεν θα επιφέρει καμία σημαντική αλλαγή στον τρόπο που το μπλοκ αυτοπροστατεύεται από τους τρομοκράτες.

Όπως και πριν, υπήρξε έντονη ρητορική από διάφορες πλευρές μια ημέρα μετά από τις εκρήξεις βομβών στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών και στο σταθμό του μετρό -ο οποίος παρεμπιπτόντως βρίσκεται λίγα μέτρα πιο πέρα από τον τόπο όπου θα συναντηθούν οι υπουργοί. "Οι υπηρεσίες πληροφοριών πρέπει να συνεργάζονται καλύτερα" είπε ο Γερμανός υπουργός Εσωτερικών Τόμας ντε Μεζιέρ στο γερμανικό NTV. "Ο καλύτερος τρόπος για να σταματήσουν τέτοιου είδους επιθέσεις είναι η ανταλλαγή πληροφοριών. Υπάρχουν διαφορετικές νοοτροπίες. Οι άνθρωποι δεν θέλουν να μοιραστούν όλες τις πληροφορίες τους".

Ο επικεφαλής της αντιτρομοκρατικής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ζιλ ντε Κέρκοφ, δήλωσε στο CNN ότι ο μελλοντικός δρόμος για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας είναι "πιο γρήγορα, πιο δυναμικά". "Δεν θα πετύχουμε δρώντας μεμονωμένα," δήλωσε η Τερέζα Μέι, υπουργός Εσωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου. Και ο Πρωθυπουργός της Γαλλίας Μανουέλ Βαλς την Τετάρτη επανέλαβε τις εκκλήσεις για την ταχεία έγκριση της οδηγίας για τα ονόματα των επιβατών (PNR), η οποία θα υποχρεώνει τις αεροπορικές εταιρείες να δίνουν στις χώρες της ΕΕ τα δεδομένα των επιβατών τους. "Είναι ένα απαραίτητο εργαλείο", δήλωσε ο Βαλς, λέγοντας ότι το μέσο αυτό θα επιτρέψει στις χώρες "να συλλαμβάνουν και να παρακολουθούν τους τρομοκράτες". Η PNR προτάθηκε για πρώτη φορά το 2011, υποστηρίχθηκε από τις χώρες της ΕΕ τον Δεκέμβριο, αλλά αναμένει έγκριση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. "Το μέλλον της Σένγκεν ...κινδυνεύει" πρόσθεσε ο Βαλς.

Περισσότερη "ένωση"

Ο Γάλλος πρωθυπουργός μιλούσε στις Βρυξέλλες, ενώ στεκόταν δίπλα στον Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος την Τετάρτη έκανε έκκληση για μια "ένωση ασφάλειας της ΕΕ". Αναφέρθηκε αόριστα σε μια σειρά από προτάσεις της Επιτροπής που οι χώρες της ΕΕ θα μπορούσαν να υιοθετήσουν, αλλά δεν διευκρίνισε με σαφήνεια τι σημαίνει αυτό, εκτός από την προσθήκη μιας εντυπωσιακής λίστας "ενώσεων" - ένωση στις κεφαλαιαγορές, ενεργειακή ένωση, οικονομική και νομισματική ένωση...

Η φιλόδοξη ιδέα της δημιουργίας ενός ευρωπαϊκού ισοδύναμου με το Ομοσπονδιακό Γραφείο Ερευνών (FBI) των Ηνωμένων Πολιτειών ή ακόμη και μια ευρωπαϊκή εκδοχή της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών των ΗΠΑ (CIA), όπως έχει υποστηρίξει ο πρωθυπουργός του Βελγίου Σαρλ Μισέλ, βρίσκεται σε ένα "κλειδωμένο συρτάρι" και οι περισσότεροι ηγέτες της ΕΕ είναι πολύ δύσκολο ακόμη και να σκεφτούν κάτι τέτοιο. "Η εφαρμογή μιας ευρωπαϊκής CIA θα χρειαστεί αλλαγή της συνθήκης" είπε ο Κέρκοφ στο Radio RTBF τον περασμέμνο Δεκέμβριο. Αξιωματούχοι της Επιτροπής λένε ότι δεν μπορούν καν να καταλήξουν σε μια τέτοια πρόταση, επειδή οι Βρυξέλλες δεν έχουν την εξουσία να το πράξουν, λέγοντας ότι εξαρτάται από τα εθνικά κράτη. "Είναι πραγματικά κρίμα που δεν μπορούμε να ... αρχίσουμε να εργαζόμαστε για κάτι τέτοιο", είπε ένας διπλωμάτης.

Η σημερινή έκτακτη σύνοδος κορυφής για την ασφάλεια είναι σε μεγάλο βαθμό θεατρικά σχεδιασμένη. Παρόμοιες σύνοδοι κορυφής πραγματοποιήθηκαν μετά τις επιθέσεις του Παρισιού τον Νοέμβριο και μετά την επίθεση που ματαιώθηκε στο Παρίσι στο τρένο Thalys τον Αύγουστο.

"Τα περισσότερα από το 'πακέτο' δεν είναι νέα - μόνο μια συλλογή από αυτά που έχουν ήδη γίνει" δήλωσε ο Ζαν Φιλίπ Άλμπρεχτ, ένας Γερμανός ευρωβουλευτής των Πρασίνων ο οποίος είναι ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας ομάδας εθνικών εμπειρογνωμόνων σε θέματα τρομοκρατίας στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αντιτρομοκρατικής της Europol και μια ώθηση για μεγαλύτερη ολοκλήρωση των ευρωπαϊκών και διεθνών βάσεων δεδομένων ασφαλείας, λένε διπλωμάτες, αναφερόμενοι στο περιεχόμενο του σχεδίου, στην κοινή δήλωση που θα συμφωνήσουν οι ηγέτες στη σύνοδο κορυφής. Δεν περιλαμβάνει τίποτα σημαντικό για την ενίσχυση της ασφάλειας των αερολιμένων, παρόλο που 11 από αυτούς που σκοτώθηκαν την Τρίτη περίμεναν πτήσεις στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών.

"Η ασφάλεια είναι στην αρμοδιότητα των εθνικών αρχών" δήλωσε ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, Ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για θέματα εσωτερικών υποθέσεων. "Είμαι βέβαιος ότι οι βελγικές αρχές έχουν ήδη λάβει υπόψη τις πρόσφατες εμπειρίες, και θα κάνουν κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να παρέχουν καλύτερη ασφάλεια για τους πολίτες".

"Ατσάλινος δακτύλιος "

Δεν πιστεύουν όλοι ότι η κατάσταση θα πρέπει να παραμείνει έτσι. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων, ο Βρετανός ευρωβουλευτής Κλοντ Μοράις, δήλωσε ότι ήρθε η στιγμή τα κράτη της ΕΕ να αντιμετωπίσουν την ευπάθεια των δημόσιων χώρων στα αεροδρόμια, συμφωνώντας σε κοινά πρότυπα ασφάλειας και στην επιβολή τους από τις Βρυξέλλες. "Αυτά είναι πολύ δύσκολα, δαπανηρά ζητήματα, αλλά αν κοιτάξετε στα αεροδρόμια υψηλής ασφάλειας σε όλο τον κόσμο, ξέρετε ότι είναι πραγματοποιήσιμα", δήλωσε ο Μοράις, επικαλούμενος το μοντέλο ασφάλειας των ισραηλινών αεροδρομίων, όπου το προσωπικό ασφαλείας σταματά τα αυτοκίνητα στο δρόμο, ενώ κάνει ελέγχους τόσο εντός όσο και εκτός του τερματικού σταθμού.

Η πρόταση αυτή απορρίφθηκε από τον συνάδελφό του, μέλος της Επιτροπής, Τίμοθι Κιρκχοουπ, ο οποίος είπε ότι η δημιουργία ενός "ατσάλινου δακτυλίου" γύρω από την περίμετρο του αεροδρομίου θα δημιουργήσει διοικητικά προβλήματα και θα βλάψει την προσπάθεια συλλογής πληροφοριών. "Αυτό θα σήμαινε μια συνολική αναθεώρηση στον τρόπο που ταξιδεύουμε" είπε ο Κιρκχοουπ, ο οποίος επίσης είναι πιλότος.

politico.eu