Η Βρετανία θέλει να παραμείνει στην τελωνειακή ένωση της ΕΕ και μετά το Brexit
16/08/2017 10:20
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η Βρετανία θέλει να παραμείνει στην τελωνειακή ένωση της ΕΕ και μετά το Brexit

Η Βρετανία θα επιδιώξει να συνεχίσει τις τρέχουσες τελωνειακές ρυθμίσεις της με την ΕΕ για αρκετά χρόνια μετά το Brexit, μία προσέγγιση που θεωρείται νίκη για τους υποστηρικτές της ομαλής μετάβασης. Ένα έγγραφο της κυβέρνησης που θα δημοσιευθεί την Τρίτη καθορίζει την επιθυμία του Ηνωμένου Βασιλείου να παραμείνει σε τελωνειακή ένωση με την ΕΕ τουλάχιστον για τα επόμενα τρία χρόνια μετά την έξοδο της Βρετανίας το 2019.

"Θα πρέπει να φαίνεται και να δίνει την ίδια αίσθηση στις επιχειρήσεις", δήλωσε ένας αξιωματούχος του Whitehall. Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσιάζει δύο επιλογές μετά τη μεταβατική περίοδο: είτε μια "νέα τελωνειακή εταιρική σχέση"… πράγμα που θα αναιρούσε την ανάγκη για τελωνειακά σύνορα μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ "ή ένα νέο" εξαιρετικά εξορθολογισμένο τελωνειακό καθεστώς ". Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέστησε σαφές ότι δεν βιαζόταν να συζητήσει τις προτάσεις, τις οποίες οι βρετανικές επιχειρήσεις ζήτησαν να αντιμετωπιστούν επειγόντως, προκειμένου να μειωθεί η οικονομική αβεβαιότητα έναντι του Brexit. "Σημειώνουμε το αίτημα του Ηνωμένου Βασιλείου για μια περίοδο εφαρμογής και τις προτιμήσεις του όσον αφορά τη μελλοντική σχέση, αλλά θα απαντήσουμε μόλις έχουμε σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο στους όρους της τακτικής απόσυρσης", ανέφεραν οι Βρυξέλλες.

Η Επιτροπή έχει υποστηρίξει σταθερά ότι θα χρειαστεί μέχρι τον Οκτώβριο - και ίσως τον Δεκέμβριο - για να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για τις μελλοντικές σχέσεις, υποστηρίζοντας ότι πρέπει πρώτα να προχωρήσουν σε θέματα όπως ο λογαριασμός του Brexit, τα δικαιώματα των πολιτών και το καθεστώς της Βόρειας Ιρλανδίας. Σε μια παρατήρηση που αποκάλυψε πόσο έδαφος η ΕΕ πιστεύει ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να καλύψουν, η Επιτροπή πρόσθεσε: "Βλέπουμε τη δημοσίευση μιας σειράς εγγράφων με θέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου ως ένα θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της πραγματικής έναρξης της πρώτης φάσης των διαπραγματεύσεων. Τα σχέδια του Ηνωμένου Βασιλείου φάνηκε να είναι μια νίκη για τον Φίλιπ Χάμοντ, τον καγκελάριο και επικεφαλής υποστηρικτή της κυβέρνησης για μια ήπια μετάβαση και θα καθησυχάσει τους ηγέτες των επιχειρήσεων που προειδοποίησαν εδώ και μήνες για τους κινδύνους ενός "απότομου" Brexit. "Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι τα εν λόγω έγγραφα προτείνουν μια προσωρινή περίοδο περιορισμένου χρόνου και ένα τελωνειακό σύστημα που είναι όσο το δυνατόν πιο απαλλαγμένο από εμπόδια", δήλωσε ο Τζος Χάρντι, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ένωσης εργοδοτών του CBI. Αλλά πρόσθεσε: "Ο χρόνος περνά και αυτό που έχει σημασία σήμερα είναι να δώσουν στις εταιρείες την εμπιστοσύνη να συνεχίσουν να επενδύουν το συντομότερο δυνατό".

Το City, το οποίο αντιπροσωπεύει τον χρηματοπιστωτικό τομέα, χαιρέτισε μια μεταβατική τελωνειακή περίοδο ως "ζωτικής σημασίας", αλλά ζήτησε "επείγουσες" συνομιλίες για μια ευρύτερη ρύθμιση, ώστε να συμπεριληφθούν οι υπηρεσίες που αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των βρετανικών εξαγωγών. Το έγγραφο του Ηνωμένου Βασιλείου θα αναφέρει ότι η κυβέρνηση είναι αισιόδοξη ότι η ΕΕ θα επιτρέψει στον Λίαμ Φοξ, υπουργό Εμπορίου, να διαπραγματευτεί νέες συμφωνίες κατά τη διάρκεια της μετάβασης. Ο Ντέιβιντ Ντέιβις, υπουργός του Brexit, δήλωσε ότι ανέμενε πως η νέα προσωρινή τελωνειακή ένωση θα διαρκέσει για μια "σύντομη" περίοδο. "Πιθανότατα θα είναι δύο χρόνια, ίσως λιγότερο", είπε στο BBC. Ο Ντέιβις αρνήθηκε να διευκρινίσει εάν αυτό το προσωρινό τελωνειακό καθεστώς θα συνεπαγόταν ότι η Βρετανία θα παραμείνει στη δικαιοδοσία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, λέγοντας μόνο ότι αυτό δεν θα συνέβαινε μακροπρόθεσμα.

Ο Κέιρ Στάρμερ, εκπρόσωπος του Εργατικού Κόμματος για το Brexit, χαρακτήρισε το σχέδιο "φανταστικό και αντιφατικό" και δήλωσε ότι οι προτάσεις "καθιστούν λιγότερο πιθανό ότι οι αναγκαίες μεταβατικές ρυθμίσεις θα εφαρμοστούν μέχρι τον Μάρτιο του 2019". Ορισμένοι εμπειρογνώμονες του διεθνούς εμπορίου υποστηρίζουν ότι η έγκριση της ΕΕ για να διαπραγματευτεί το Ηνωμένο Βασίλειο νέες συμφωνίες ενδέχεται να μην είναι εφικτή, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει σε τελωνειακή ένωση με το μπλοκ. Προσθέτουν ότι κατά τη διάρκεια της μετάβασης, άλλες χώρες μπορεί επίσης να είναι αβέβαιες ότι η Βρετανία θα δημιουργήσει πραγματικά το δικό της τελωνειακό σύστημα. "Η επιτυχία αυτής της πρότασης θα εξαρτηθεί από τη συμφωνία της ΕΕ, η οποία απέχει πολύ από την εγγύηση", δήλωσε ο Βινς Κέιμπλ, ηγέτης των φιλοευρωπαϊκών Φιλελεύθερων Δημοκρατών.

Σε δήλωση, το υπουργείο Εξόδου από την Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε ότι επιθυμεί να εξασφαλίσει νέα τελωνειακά καθεστώτα για τη διευκόλυνση του "ελεύθερου και με λιγότερες τριβές εμπορίου αγαθών μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ". Είπε ότι θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος όπου θα υπήρχε "στενή συνεργασία με την τελωνειακή ένωση" ώστε να επιτραπεί η ομαλή μετάβαση σε ένα νέο καθεστώς. "Μια πιθανή προσέγγιση θα είναι μια προσωρινή τελωνειακή ένωση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ". Τεχνικά μια τελωνειακή ένωση με την ΕΕ, όπως και μια περιορισμένη συμφωνία για τα μεταποιημένα αγαθά που έχει η Τουρκία με το μπλοκ, διαφέρει από το να είναι πλήρες μέλος της τελωνειακής ένωσης της ΕΕ.

Η επιλογή που το ΗΒ αναφέρει σε μακροπρόθεσμη βάση μια νέα "τελωνειακή σύμπραξη" που θα ευθυγραμμίσει τις τελωνειακές προσεγγίσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ για την αποφυγή τελωνειακών συνόρων. Ωστόσο, αυτό θα απαιτούσε ένα σύστημα στο οποίο η κυβέρνηση θα έπρεπε να εισπράττει δασμούς για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και αντίστροφα. Η δεύτερη επιλογή είναι να υπάρξει ένα "εξαιρετικά εξορθολογισμένο τελωνειακό καθεστώς" όπου η Βρετανία θα διαχειρίζεται ένα νέο τελωνειακό πλαίσιο με το μπλοκ. Στην περίπτωση αυτή, η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να μειώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, να χρησιμοποιήσει λογισμικό αναγνώρισης οχημάτων και "συστήματα αξιόπιστων εμπόρων" για να επιτρέψει τους λιγότερους ελέγχους οχημάτων. Brexit Briefing Εγγραφείτε στην καθημερινή σας ενημέρωση μέσω ηλεκτρονικού. Αλλά και αυτό θα μπορούσε να είναι μια τεράστια πρόκληση.

"Μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια για να αποκτήσει η κυβέρνηση την απαραίτητη τεχνολογία ώστε να διευκολύνει τα εικονικά σύνορα", δήλωσε ο Ματς Πέρσον, επικεφαλής του διεθνούς εμπορίου στην EY, μια επαγγελματική εταιρεία παροχής υπηρεσιών, και πρώην σύμβουλος της Downing Street για την Ευρώπη. "Υπάρχει ένα υψηλό επίπεδο αυταπάτης στο Λονδίνο για το τι χρειάζεται να γίνει", δήλωσε ο Φιλ Χόγκαν, μέλος της Επιτροπής Γεωργίας της ΕΕ πριν από τη δημοσίευση του εγγράφου του Ηνωμένου Βασιλείου. "Αν όμως υπάρξει όρεξη για μια ρεαλιστική και εύλογη έκβαση μιας συμφωνίας ελευθέρων συναλλαγών, η προσχώρηση στην τελωνειακή ένωση θα συμβάλει σημαντικά σε αυτό." Σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο Χόγκαν πρόσθεσε ότι οι Βρυξέλλες θα αποφασίσουν επίσης σχετικά με το εάν θα πραγματοποιηθεί κάποια μεταβατική περίοδος. Είπε ότι οι βρετανοί υπουργοί "δεν συνειδητοποιούν ότι τα υπόλοιπα 27 κράτη-μέλη πρέπει να συμφωνήσουν σε αυτή τη μεταβατική περίοδο δύο ή τριών ετών ή ό,τι άλλο πρόκειται να επιδιώξουν. Πρέπει να δούμε αν θα είναι αποδοτικά".

Δεκάδες τέτοια έγγραφα για το Brexit αναμένονται στους επόμενους τρεις μήνες, σε θέματα που κυμαίνονται από τα δεδομένα έως την ασφάλεια.

ft.com