Επιθέσεις στις Βρυξέλλες: Νέα κριτική στην ασφάλεια των ευρωπαϊκών αεροδρομίων
01/04/2016 19:07
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Επιθέσεις στις Βρυξέλλες: Νέα κριτική στην ασφάλεια των ευρωπαϊκών αεροδρομίων

Οι επιθέσεις αυτοκτονίας στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών έχουν οδηγήσει σε εντατικοποίηση του προληπτικού ελέγχου στα αεροδρόμια όλης της Ευρώπης, εν μέσω ερωτημάτων για το αν οι βομβιστικές επιθέσεις της περασμένης εβδομάδας θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Ο επικεφαλής της μεγαλύτερη αστυνομικής ένωσης στο Βέλγιο προειδοποίησε την Πέμπτη για ένα σοβαρό πρόβλημα ασφαλείας στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών, κάνοντας αναφορά σε συστηματικά κενά ασφαλείας, γραφειοκρατική ανικανότητα και την απασχόληση υπαλλήλων στις αποσκευές με ποινικό μητρώο.

Τα σχόλιά του ήρθαν ενώ η αστυνομία του αεροδρομίου έγραψε μια ανοικτή επιστολή, την οποία φιλοξένησαν πολλές βελγικές εφημερίδες, εκφράζοντας τη βαθιά της ανησυχία για το επίπεδο της ασφάλειας στο αεροδρόμιο, απηχώντας τις ανησυχίες σχετικά με τις διαδικασίες, το προσωπικό και τις πιθανότητες διείσδυσης τρομοκρατών και στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle του Παρισιού.

Από το 2001, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει υιοθετήσει ένα ενιαίο σύνολο κανόνων και διαδικασιών για την προστασία των περιοχών σε κάθε αεροδρόμιο που είναι πίσω από τα σημεία ελέγχου ασφάλειας. Αλλά οι μέθοδοι για την προστασία των περιοχών που είναι προσβάσιμες στο ευρύ κοινό καθορίζονται σε εθνικό επίπεδο και, επομένως, διαφέρουν μεταξύ των κρατών-μελών.

Ο Vincent Gilles, πρόεδρος της SLFP, της μεγαλύτερης ένωσης αστυνομίας στο Βέλγιο, με 22.000 μέλη, δήλωσε σε τηλεφωνική συνέντευξη ότι ταράχθηκε ιδιαιτέρως όταν άκουσε συνεργάτες του να λένε ότι μερικοί χειριστές αποσκευών χειροκρότησαν τις επιθέσεις στο Παρίσι, που σκότωσαν 130 ανθρώπους. "Το άκουσα από συναδέλφους της αστυνομίας", είπε. "Προφανώς, κάποιος πρέπει να προσέχει και ελέγχουμε την πληροφορία". Ο Gilles είπε ότι υπάρχει ένας αξιοσημείωτος και ανησυχητικός αριθμός εργαζομένων που απασχολούνται στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών στο χειρισμό των αποσκευών και στους διαδρόμους προσγείωσης οι οποίοι έχουν ποινικό μητρώο, αλλά δεν έδωσε μια εκτίμηση για το πόσοι είναι.

Πολλοί από τους τρομοκράτες που εμπλέκονται στις επιθέσεις στις Βρυξέλλες και στο Παρίσι έχουν δεσμούς με κάποιες φτωχές γειτονιές με μετανάστες στην βελγική πρωτεύουσα και ο Gilles φαίνεται να κάνει μια σύνδεση μεταξύ αυτών των περιοχών και της ασφάλειας του αεροδρομίου. Ο Gilles υποστήριξε ότι η πολιτική προσλήψεων που εφαρμόζει η Brussels Airport Company, η οποία διαχειρίζεται τις εγκαταστάσεις, φάνηκε να ευνοεί τα άτομα από τις περιοχές αυτές.

Η Anke Fransen, εκπρόσωπος του αεροδρομίου των Βρυξελλών, δήλωσε ότι η εταιρεία γνώριζε τις διάφορες ανησυχίες που εκφράστηκαν από την αστυνομική Ένωση, αλλά δεν έκανε κανένα σχόλιο. Η Brussels Airport Company ανέφερε σε ανακοίνωσή της την Πέμπτη ότι ήταν "επιχειρησιακά έτοιμη" να το ανοίξει και ότι η βελγική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας είχε δώσει έγκριση για τη μερική επανέναρξη των επιβατικών πτήσεων. Οι αρχές δεν είχαν λάβει επίσημη απόφαση σχετικά με το πότε θα μπορούσε να λειτουργήσει πάντως.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια και τον δυνητικό κίνδυνο διείσδυσης από ριζοσπαστικές ομάδες ανησυχούν όλα τα αεροδρόμια της Ευρώπης. Τις ημέρες μετά τις επιθέσεις στη Γαλλία, η αστυνομία έκανε έφοδο σε περίπου 4.000 θυρίδες των εργαζομένων στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης, σε αναζήτηση αποδεικτικών στοιχείων που θα μπορούσαν να συνδέουν το προσωπικό με τους επιτιθέμενους ή άλλες ισλαμικές ομάδες.

Σύμφωνα με την αστυνομία και την ένωση των υπαλλήλων, οι εν λόγω έρευνες δεν απέδωσαν τίποτα, πέρα από κάποια κοράνια και άλλη ισλαμική λογοτεχνία. (Οι έρευνες οδήγησαν στην απόλυση περίπου δέκα υπαλλήλων, οι οποίοι βρέθηκε να έχουν στην κατοχή τους τρόφιμα ή άλλα αγαθά που είχαν κλαπεί από προμηθευτές στο αεροδρόμιο).

Παρ 'όλα αυτά, ο επικεφαλής της αστυνομίας του αεροδρομίου, Philippe Riffaut, χρησιμοποίησε την απειλή της τρομοκρατίας για να δικαιολογήσει την επανεξέταση των περίπου 87.000 υπαλλήλων στο αεροδρόμιο που έχουν πάσο που τους δίνει πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές, οι οποίες περιλαμβάνουν τους διαδρόμους προσγείωσης, το χειρισμό των αποσκευών και την αποθήκευση των φορτίων.

Αυτά τα πάσο, που εκδίδονται μετά από έλεγχο του ιστορικού από την αστυνομία, ανανεώνονται συνήθως κάθε τρία έως πέντε χρόνια. Από τον Ιανουάριο του 2015, είπε η αστυνομία, τα πάσο πάνω από 80 εργαζομένων στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ έχουν ανακληθεί για λόγους ασφαλείας. Στις Βρυξέλλες, ο Gilles είπε ότι ενώ η κίνηση στο αεροδρόμιο είχε αυξηθεί κατά δέκα φορές τα τελευταία 15 χρόνια, τα επανειλημμένα αιτήματά του για να αυξηθεί η ασφάλεια είχαν αγνοηθεί. Είπε ότι αυτό συνέβη επειδή η ομοσπονδιακή αστυνομία, η οποία είναι υπεύθυνη για το αεροδρόμιο, το θεώρησε περιττό και απέτυχε να προωθήσει το αίτημα στην αλυσίδα της διοίκησης, μέχρι το Υπουργείο Εσωτερικών.

Ο Gilles υποστήριξε ότι η γραφειοκρατική εντροπία και η έλλειψη ευθύνης μεταξύ της πολιτικής τάξης υπονομεύει την ασφάλεια στο αεροδρόμιο. Το Βέλγιο, μια πολιτικά κατακερματισμένη και γλωσσικά διαιρεμένη χώρα, έχει δεχθεί έντονη κριτική τις τελευταίες ημέρες μετά από μια σειρά λαθών της αστυνομίας και των υπηρεσιών πληροφοριών, που οδήγησαν στις φονικές επιθέσεις στο αεροδρόμιο και στο σταθμό του μετρό Μαλμπέκ στις Βρυξέλλες. Ο Gilles κατηγόρησε την Brussels Airport Company για την υπερβολική εστίασή της σε οικονομικούς λόγους, και είπε ότι ένα αίτημα που υπέβαλε τον Δεκέμβριο για να εγκατασταθεί σημείο ελέγχου έξω από την είσοδο του τερματικού σταθμού του αεροδρομίου είχε απορριφθεί. Όπως υποστηρίζει, του είπαν ότι ένα τέτοιο σημείο ελέγχου θα είναι πάρα πολύ ακριβό και ότι οι υπάλληλοι της εταιρείας υπερασπίστηκαν την απόφαση σημειώνοντας ότι κανένα άλλο αεροδρόμιο στα ανοικτά σύνορα της ζώνης Σένγκεν της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είχε τέτοια μέτρα ασφαλείας.

Στην ανοικτή επιστολή από την αστυνομία του αεροδρομίου, όπως αναφέρθηκε την Πέμπτη στην Het Belang van Limburg, μια φλαμανδική εφημερίδα, οι αστυνομικοί δήλωσαν ότι δεν ήταν ικανοποιημένοι με την ασφάλεια. Παραπονέθηκαν ότι οι εργαζόμενοι όλων των βαθμίδων είχαν πρόσβαση σε όλο το αεροδρόμιο και ότι υπήρχαν ανεπαρκείς έλεγχοι των επιβατών πριν από την είσοδό του τερματικού για το check in στις πτήσεις.

Ο Gilles είπε στο RTL, τον βελγικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα, ότι η επιστολή δεν ήταν μια διαπραγματευτική τακτική, αλλά μια κραυγή για βοήθεια, και ότι οι εργαζόμενοι της ασφάλειας διαμαρτύρονται για τις συνθήκες για περισσότερο από ένα χρόνο. Όπως είπε σε συνέντευξή του, η κούραση μεταξύ των μελών του προσωπικού του αεροδρομίου έχει επεκταθεί και σε όσους ασχολούνται με την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Είπε επίσης ότι η αστυνομία ήταν εξοργισμένη για την στόχευση των Βρυξελλών. "Υπάρχει οργή επειδή δεν εμπόδισαν τις επιθέσεις" δήλωσε.

nytimes.com