Τα F-16 θα αναβαθμιστούν. Τα Mirage θα σαπίσουν;
13/10/2017 12:32
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα F-16 θα αναβαθμιστούν. Τα Mirage θα σαπίσουν;

Όπως φαίνεται η πρόσφατη επίσκεψη του προέδρου της Γαλλίας Ε. Μακρόν δεν δημιουργεί «παράσιτα» στην υπό εξέλιξη διαδικασία του εκσυγχρονισμού των F-16.

Εντύπωση είχε προκαλέσει κατά την επίσκεψη του με συνοδεία μεγάλου αριθμού πολιτικών και εκπροσώπων της βιομηχανίας και του εμπορίου η απουσία από την αντιπροσωπεία του υπουργού και εκπροσώπων από τον τομέα Άμυνας παρά την συνεργασία που υπάρχει στον τομέα αυτό. Επίσημη αιτιολόγηση ήταν η Ευρωπαϊκή Σύσκεψη Υπουργών Άμυνας και Εξωτερικών που έλαβε χώρα την ίδια ημέρα στην Εσθονία ( που δεν εμπόδισε τον κ. Καμμένο το βράδυ να είναι στο επίσημο δείπνο του Προέδρου της Δημοκρατίας).

Επίσης εντύπωση είχε προκαλέσει η περιορισμένη λίστα θεμάτων και απαιτήσεων που είχε προβάλλει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προς το γραφείο του πρωθυπουργού για να συμπεριληφθούν στην ατζέντα των συζητήσεων.

Παρά το γεγονός ότι η Πολεμική Αεροπορία πέρα από τα θέματα που ζητούν λύση για τα F-16 προβάλλει έντονα και τα σοβαρά θέματα που αντιμετωπίζουν τα Μirage 2000 και ο οπλισμός τους, μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν εξελίξεις.

Από την εποχή διακυβέρνησης του Κ. Καραμανλή , η μακριά λίστα για αμυντικά προγράμματα της συμφωνίας Καραμανλή – Σαρκοζί περιελάμβανε τα προγράμματα επίλυσης προβλημάτων και εκσυγχρονισμού των Μ-2000. Όμως η γαλλική αμυντική βιομηχανία είχε άλλα σχέδια .

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε προτάσεις πώλησης των 20 Μ-2000 για αντικατάστασή τους με πλέον σύγχρονα και όμοια με τα Μ 2000-5 το ποσό που εξασφάλιζε ήταν μόλις 5 εκ. ευρώ όταν για τα αντίστοιχης χρονολογίας F 16 BLK 30 (1989) η αμερικανική βιομηχανία διασφαλίζει προσφορές της τάξης των 400-600 εκ. δολαρίων στα πλαίσια της εξέτασης του εκσυγχρονισμού των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας.

Επιπλέον η Dassault αρνείτο επίμονα να αναλάβει τον εκσυγχρονισμό δηλώνοντας ότι δεν την ενδιαφέρει (επειδή εμπλεκόντουσαν κυρίως άλλες εταιρείες ηλεκτρονικών και ήθελε να προωθήσει την πώληση των RAFAEL), προσφέροντας τελικά ένα πακέτο απαγορευτικό της τάξης άνω των 30 εκ. ευρώ ανά αεροπλάνο (2009). Το ποσό αυτό σε ανάλογη διερεύνηση που έγινε από την Πολεμική Αεροπορία το 2015 ανέβηκε σε άνω των 40 εκ. ευρώ ανά αεροσκάφος!!!

Η απαξίωση αυτή της αξίας των αεροσκαφών της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας από τις ίδιες τις κατασκευάστριες εταιρείες για να υποστηρίξουν δικά τους επιχειρηματικά σχέδια (ανάλογη ήταν και η διαχείριση της σκανδαλώδης αναβάθμισης των αεροσκαφών F-4 από την Dasa, σήμερα EADS και της πώλησης του Eurofighter που τελικά δεν προχώρησε) αλλά και άλυτα θέματα που χρονίζουν όπως στα Ελικόπτερα NH-90, τα προβλήματα με τα υποβρύχια που «έγερναν» , τα σκάνδαλα «Siemens» και άλλα πολλά , δίνουν σοβαρό πλεονέκτημα στην αμερικανική αμυντική βιομηχανία. Ιδιαίτερα στην σημερινή περίοδο της κρίσης και των επιτακτικών επιχειρησιακών αναγκών που η επίκληση της ευρωπαϊκής πολιτικής στην αμυντική βιομηχανία μοιάζει με πολυτέλεια.

Πληροφοριακά ακόμη και τα παλαιά αεροσκάφη Mirage F-1 της Πολεμικής Αεροπορίας που ήταν στα αζήτητα μετά από την απόσυρσή τους την δεκαετία του ’90, ζήτησε να τα αγοράσει αμερικανική εταιρεία για να υποστηρίξει τα επιχειρησιακά αναβαθμισμένα αεροσκάφη F-1 που προμηθεύτηκε πρόσφατα από την Ισπανία.

Απομένει να δούμε τον πιθανό επίλογο των θεμάτων αυτών με την προγραμματισμένη επίσκεψη του πρωθυπουργού στις Η.Π.Α. μαζί με άλλα σοβαρά θέματα που προφανώς είναι στην ατζέντα και μπορεί να οδηγήσουν στη γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας, τόσο σημαντική αυτή την επικίνδυνη για την ασφάλεια περίοδο.

Ειδικός Συνεργάτης