Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτο: ΑΠΕ - ΜΠΕ
02/05/2020 14:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τουρκία: Πόλεμος προπαγάνδας για να κερδίσει Ευρωπαίους τουρίστες - Στην Ελλάδα ερίζουν για το διαφημιστικό «πακέτο»

Στο φουλ δουλεύει η προπαγανδιστική μηχανή της Τουρκίας, με στόχο να προσελκύσει όσο περισσότερους Ευρωπαίους τουρίστες το καλοκαίρι στα ξενοδοχεία της.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα, η οποία μάλιστα δέχεται ορισμένες "περίεργες" επιθέσεις από το εξωτερικό, σύμφωνα με τις οποίες δίνει μια "εξωραϊσμένη, αλλά όχι την πραγματική εικόνα" για τον κορονοϊό, δείχνει ακόμα να μην έχει επεξεργαστεί ένα οργανωμένο σχέδιο για την προβολή της χώρας διεθνώς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις πρόσφατα αποφασίστηκε να δοθεί διαφημιστικό κονδύλι σε ιδιωτική εταιρεία προβολής. Κάτι, μάλιστα, που προκάλεσε την αντίδραση εκδοτικού συγκροτήματος, φίλα προσκείμενου στην κυβέρνηση, το οποίο τώρα εμφανίζεται να κόπτεται για τις διαδικασίες... αδιαφάνειας που θα μοιραστεί το δημόσιο χρήμα.

Τουρκική καμπάνια

Με σύνθημα, λοιπόν, ότι είναι καλά προετοιμασμένη για να υποδεχτεί τους τουρίστες και μάλιστα ότι θα παρέχει πιστοποίηση “Coronavirus-free” για τις τουριστικές εγκαταστάσεις της, η Τουρκία ήδη ξεδιπλώνει τη διαφημιστική εκστρατεία της, μέσω των Μέσων Ενημέρωσης, ιδιαίτερα σε χώρες, όπως η Γερμανία, απ' όπου προέρχονται παραδοσιακά οι τουρίστες που ταξιδεύουν τόσο στην γείτονα όσο και στην Ελλάδα.

Ενδεικτική της τακτικής που ήδη έχει αρχίσει να ακολουθεί η Τουρκία, είναι διαφήμιση που γίνεται για την χώρα ως τουριστικός προορισμός από μερίδα γερμανικών Μέσων Ενημέρωσης. Σύμφωνα με εκπομπή στο γερμανικό τηλεοπτικό κανάλι, Welt-TV, την οποία αναπαρήγαγε σε δημοσίευμά της η τουρκική εφημερίδα Daily Sabah, "η Τουρκία θα προτιμηθεί ως ο κορυφαίος καλοκαιρινός προορισμός για τους Γερμανούς τουρίστες το 2020, λόγω της επιτυχίας που είχε η χώρα στο χειρισμό της πανδημίας COVID-19 και του σχεδίου της για να εξασφαλίσει ασφαλείς διακοπές για τους ξένους επισκέπτες".

Κατά τον τηλεοπτικό σταθμό που ανήκει στο πανίσχυρο συγκρότημα ΜΜΕ, Αξελ Σπρίγκερ, αφού οι Ευρωπαίοι δεν θα πάνε στα δημοφιλή τουριστικά θέρετρα, όπως Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία, εξαιτίας του υψηλού κινδύνου που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν με τον κορονοϊό, θα προτιμήσουν να κάνουν διακοπές στην Τουρκία.

Βέβαια, τόσο το γερμανικό κανάλι, όσο -όπως ήταν αναμενόμενο, πολύ περισσότερο- και η τουρκική εφημερίδα, αποφεύγουν να κάνουν την παραμικρή αναφορά στην Ελλάδα, παρ' ότι η χώρα μας είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής της Τουρκίας στον τουριστικό τομέα.

Αποσιωπώντας παντελώς την Ελλάδα, λοιπόν, το γερμανικό κανάλι ανέφερε ότι η Τουρκία έχει κάνει θετικά βήματα στην αντιμετώπιση του COVID-19, διαθέτει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, περιλαμβανομένων των απαραίτητων υγειονομικών πιστοποιήσεων (!), ενώ οι τουριστικές εγκαταστάσεις της θα παρακολουθούνται στενά.

Ακόμα, το προσωπικό που εργάζεται σε εστιατόρια ξενοδοχείων θα ελέγχεται περιοδικά για μεταδοτικές ασθένειες και η παρουσία ενός γιατρού σε όλα τα ξενοδοχεία θα είναι ζωτικής σημασίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο του World Tourism Forum Institute, Μπουλούτ Μπαγκτσί (Bulut Bağcı), .

Επιπλέον, ανέφερε ο γερμανικός τηλεοπτικός σταθμός, η Τουρκία προετοιμάζεται να θεσπίσει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο σύστημα πιστοποίησης για τουριστικά θέρετρα “Coronavirus-free”, όπως είπε ο υπουργός Τουρισμού της χώρας.

Επίσης, τα τουρκικά ξενοδοχεία πιθανώς θα εγκαταλείψουν τις επιλογές "ανοιχτού μπουφέ" (“open buffet”) στα all inclusive θέρετρα διακοπών και θα στραφούν στα πιάτα πρωϊνού με μενού. (Βλέπε: Turkey to outshine EU countries as 2020 vacation spot amid COVID-19 pandemic, German TV channel says).

Ελληνική ομφαλοσκόπηση

Παρ' ότι υπάρχει διεθνώς η πεποίθηση ότι το πρόβλημα της επιδημίας του κορονοϊού στην Τουρκία είναι θεαματικά μεγαλύτερο απ' ότι δηλώνει η Άγκυρα, καθώς και ότι αποκρύπτονται τα πραγματικά δεδομένα της διάδοσης της νόσου, η Τουρκία με διαφημιστικά και προπαγανδιστικά τρικ, προσπαθεί να αναστρέψει αυτή την εικόνα και να προβληθεί διεθνώς ως "ασφαλής χώρα" από τον κορονοϊό.

Για την Τουρκία, βέβαια, όπως άλλωστε και για την Ελλάδα, είναι ζωτικής σημασίας να πάνε για διακοπές στα τουριστικά θέρετρά τους, φέτος το καλοκαίρι, οι Ευρωπαίοι -και άλλοι- τουρίστες.

Γι' αυτό, όμως, πρέπει να πεισθούν ότι οι διακοπές τους θα είναι ασφαλείς. Και ναι μεν η Τουρκία, ήδη άρχισε την καμπάνια της γι' αυτό, αλλά η Ελλάδα, ως όλα δείχνουν, ακόμα ομφαλοσκοπεί. Κι' ας είναι, αναμφισβήτητα, σε θεαματικά καλύτερη θέση από την Τουρκία στις επιδόσεις της για τον κορονοϊό.

Σε αντίθεση με την Τουρκία, όμως, η οποία έφτασε στο σημείο να "πουλάει" διεθνώς τα περί "πιστοποιητικού Coronavirus-free”, υγειονομικών ελέγχων στα ξενοδοχεία της, παρουσίας γιατρών εκεί, κ.ο.κ., η Ελλάδα ουδεμία τέτοια κίνηση έχει κάνει για να διαφημίσει ότι τουλάχιστον είναι ασφαλέστερη χώρα.

Κι' όλα αυτά, όταν είναι γνωστό ότι, έτσι κι' αλλιώς, η φετεινή τουριστική περίοδος θα είναι από κακή έως δραματική. Και, κατά συνέπεια, το ζητούμενο είναι να μαζευτούν όσο γίνεται τα ... σπασμένα. Σε διαφορετική περίπτωση, η ονομαζόμενη "βαριά βιομηχανία" του Τουρισμού, που αποτελεί το 25% του ΑΕΠ, θα σημάνει την πανωλεθρία για επιχειρήσεις, εργαζόμενους, επαγγελματίες, κ.λ.π..

Γερμανικές μπηχτές

Σε όλα αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν και οι αντικειμενικοί φόβοι που ενισχύονται από τις πολιτικές ηγεσίες μεγάλων χωρών, όπως η Γερμανία, απ' όπου προέρχεται μεγάλο μέρος των τουριστών προς την Ελλάδα, οι οποίες καλούν τους πολίτες τους να παραμείνουν στις χώρες τους το καλοκαίρι και να μην ταξιδέψουν σε τουριστικούς προορισμούς.

Οι ανησυχίες αυτές, βέβαια, είναι εύλογες, δεδομένου ότι ουδείς έχει ακόμα σαφή εικόνα του πως συμπεριφέρεται ο κορονοϊός, αν θα υπάρξει νέα έξαρση με την "απελευθέρωση" των μετακινήσεων των Ευρωπαίων εντός της ΕΕ, και τι θα γίνει το Φθινόπωρο. Εξάλλου, αντίστοιχους φόβους έχει και η Ελλάδα για το τι μπορεί να συμβεί στη χώρα μας, από τη στιγμή που θα "ανοίξει" και θα έλθουν τουρίστες. Εάν έλθουν.

Εκτός των άλλων, ουδεμία πολιτική ηγεσία στην Ευρώπη θέλει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη για το τι μπορεί να συμβεί εάν επανακάμψει τους επόμενους μήνες ο κορονοϊός. Ενδεικτική είναι, άλλωστε, η "ταξιδιωτική οδηγία" του υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας, το οποίο καλεί τους πολίτες της χώρας να μην ταξιδέψουν στο εξωτερικό ως τις 14 Ιουνίου.

Εκτιμάται, δε, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Γερμανών, είτε δεν θα πάει διακοπές, είτε θα τις κάνει εντός της χώρας (Βλέπε: Γερμανική οδηγία με συνέπειες για τον ελληνικό τουρισμό).

Εάν υποτεθεί ότι, κατά τον ίδιον τρόπο θα συμπεριφερθούν οι Βρετανοί, οι Γάλλοι, και ενδεχομένως οι Ρώσοι, τότε ο τουρισμός της Ελλάδας, όπως επίσης της Ιταλίας, της Ισπανίας , της Πορτογαλίας, αλλά και της Τουρκίας, θα πληγεί βαρύτατα.

Ως εκ τούτου, η Ελλάδα επιβάλλεται να διαφημίσει εγκαίρως και συντεταγμένα ότι και σχέδιο έχει (;) για "ασφαλή Τουρισμό", και να προβάλλει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, ειδικά σε σχέση με την Τουρκία, που είναι οι καλοί -έως τώρα- δείκτες της στην αντιμετώπιση του κορονοϊού.

Να σημειωθεί πως ήδη έχουν εμφανιστεί στον γερμανικό Τύπο δημοσιεύματα, τα οποία αποτελούν κτύπημα "κάτω από τη ζώνη" σε βάρος της Ελλάδας. Πρόσφατα, για παράδειγμα, εμφανίστηκε άρθρο στην εφημερίδα Nordwest, το οποίο αναφέρει ότι η Ελλάδα παρουσιάζει μια "εξωραϊσμένη πραγματικότητα" για την αντιμετώπιση του κορονοϊού.

Αφού σημειώνει ότι "μέχρι τις 26 Απριλίου, ακριβώς 60 ημέρες μετά το πρώτο διαπιστωμένο κρούσμα κορονοϊού στην Ελλάδα, είχαν διενεργηθεί 64.608 εργαστηριακά τεστ, κάτι που αντιστοιχεί σε περίπου 1000 τεστ την ημέρα, καταλήγει ότι αυτό "είναι γελοία χαμηλό". Υποστηρίζει, δε, ότι ο πραγματικός αριθμός κρουσμάτων είναι πολύ υψηλότερος σε σύγκριση με τις χώρες που κάνουν πολλά τεστ και επισημαίνει πως πίσω από όλα αυτά κρύβεται η προσπάθεια της Ελλάδας για προσέλκυση τουριστών.

"Πραγματικά -αναφέρει- η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ξεκινήσει να παρουσιάζει την Ελλάδα σαν έναν ιδανικό τουριστικό προορισμό για ξένους τουρίστες. Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, Άδωνις Γεωργιάδης, δεν παύει να διαλαλεί πως η Ελλάδα θα είναι ο μεγάλος κερδισμένος της κρίσης στη φετινή τουριστική χρονιά".

Και καταλήγει: "Συμπέρασμα: καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν εξαρτάται τόσο πολύ από τον Τουρισμό όσο η Ελλάδα. Εάν δεν πάνε τουρίστες, οι οικονομικές συνέπειες θα είναι καταστροφικές". (Βλέπε γερμανικά δημοσιεύματα: Εξωραϊσμένη η πραγματικότητα του κορωνοϊού στην Ελλάδα;).

Διαφημιστικές ... πρεμούρες

Ενώ, λοιπόν, όπως όλα δείχνουν, οι προπαγανδιστικές μηχανές έχουν ήδη πάρει μπρος, στην Ελλάδα ακόμα ερίζουν για τους τρόπους που αποφάσισε η κυβέρνηση να διαθέσει τα κρατικά κονδύλια για τη διαφήμιση της χώρας.

Μεγάλο φιλοκυβερνητικό εκδοτικό συγκρότημα, μάλιστα, αφιέρωσε πρόσφατα κοτζάμ σελίδα σε αυτό το θέμα. Ιδού τι έγραψε ο συντάκτης: "Μια μετάλλαξη του προέδρου Κυριάκου και της κυβέρνησης επισημαίνω. Μικρή. Αλλά υπαρκτή. Μακάρι και παροδική.

Αναφέρομαι στη -βαριά όσο να πεις- καταγγελία περί της παρείσφρησης σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, από αυτές που εκδίδονται αβέρτα κουβέρτα με αφορμή τον κορονοϊό , διατάξεως η οποία αναθέτει σε ιδιωτική εταιρεία υπό την επωνυμία Marketing Greece το σύνολο της διαφημιστικής καμπάνιας της χώρας, δουλειά που κατά το παρελθόν ήταν της αρμοδιότητος του EOT, αλλά και περιφερειών δήμων κ.λπ που είχαν να προμοτάρουν ένα ή περισσότερα τουριστικά προϊόντα.

Θα ανέμενα μία τοποθέτηση του Μεγάρου Μαξίμου που θα έβαζε τέλος στην έντονη φημολογία αναφορικά με τη σχετική απόφαση του αρμόδιου υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη . Λέξη όμως. Ανάσα. Από πουθενά".

Και συνεχίζει: "Ανατίθεται στην εταιρεία Marketing Greece, η οποία ανήκει στον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων(ο ΣΕΤΕ είναι κάτι σαν τον ΣΕΒ του τουρισμού, ας πούμε), το σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης της χώρας.

Και δεν σχολιάζω καν το εντελώς άκομψο του πράγματος, πρόεδρος της Marketing Greece είναι η κυρία Ιωάννα Δρέττα, σύζυγος του προέδρου του ΣΕΤΕ κ.Γιάννη Ρέτσου. Αν ο Χάρης Θεοχάρης που έλαβε και τη σχετική απόφαση τα θεωρεί όλα αυτά φυσιολογικά, θα πρέπει με έναν τρόπο να μας εξηγήσει τι μεσολάβησε και αποφάσισε ταυτόχρονα την απογύμνωση του EOT.

Δευτερευόντως μια απάντηση οφείλει και το Μέγαρο Μαξίμου . Θεωρεί σοβαρό και λογικό να υφαρπάζονται σοβαρές αρμοδιότητες του EOT που έχει και τη γενική εποπτεία της τουριστικής πολιτικής της χώρας και να ανατίθενται αυτές οι αρμοδιότητες σε μια ιδιωτική εταιρεία, έστω και αν πάνω από αυτή βρίσκεται ένας εκ των σημαντικών φορέων του τουρισμού;

Στον χώρο του τουρισμού, πλην του ΣΕΤΕ, υπάρχει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος , το οποίο αριθμεί περί τα 9.000 μέλη, όσοι περίπου και οι ιδιοκτήτες ή οι διαχειριστές ξενοδοχειακών μονάδων κάθε μορφής, αλλά και καταλυμάτων στη χώρα.

Εγκύρως ενημερώνω ότι δεν είχαν ιδέα για το θέμα και ειδικότερα για την ανάθεση στην εταιρεία Marketing Greece του συνόλου της διαφημιστικής δαπάνης της χώρας. Και ζητούν και αυτοί εξηγήσεις. Και, εκτός από εξηγήσεις, ζητούν να ανακληθεί η απόφαση υποστηρίζοντας ότι όλο αυτό είναι ύποπτο και θα εξυπηρετήσει μόνο τους μεγαλοξενοδόχους της χώρας, τα περίπου 400 μέλη του ΣΕΤΕ".

Τέλος, διερωτάται: "Ποιος θα ελέγχει και θα δίνει το καλώς έχει για τις διαφημιστικές δαπάνες που θα γίνονται με κρατικά χρήματα ;"