Σειρά λαθών προγραμματισμού και επίβλεψης στο ατύχημα του F-16 στην Κρήτη;
08/11/2016 11:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Σειρά λαθών προγραμματισμού και επίβλεψης στο ατύχημα του F-16 στην Κρήτη;

Αν και η Ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας προσπάθησε να περάσει στα ψιλά το ατύχημα που συνέβη στις 2-11-2016 στην 115 ΠΜ, στη Σούδα της Κρήτης και κάηκε ένα σύγχρονo και πανάκριβο F-16 BLK52+ η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες το αεροσκάφος ήταν σε Νατοϊκή ετοιμότητα για άμεση απογείωση (Readiness) μαζί με άλλο αεροσκάφος ιδίου τύπου με διαμόρφωση πλήρες καυσίμων και όπλων.

Λίγο πριν τις 16:00 τους δόθηκε άμεση απογείωση και το δεύτερο αεροσκάφος της 343 Μοίρας τροχοδρομώντας με μεγαλύτερη, από την κανονική ταχύτητα, σε στροφή έγειρε απότομα και η αριστερή του πτέρυγα ακούμπησε στο έδαφος μαζί με τα βλήματα και τη δεξαμενή καυσίμου. Αποτέλεσμα αυτών ήταν να πάρει φωτιά το αεροσκάφος και να αναφλεγεί με σοβαρές, ανυπολόγιστες ζημιές αλλά ευτυχώς χωρίς σοβαρό τραυματισμό του πιλότου ο οποίος χάριν στην γρήγορη αντίδρασή του απομακρύνθηκε από το φλεγόμενο αεροσκάφος.

Δεν θέλουμε να κάνουμε τους διερευνητές αλλά και ούτε να καταλήξουμε στο εύκολο κουκούλωμα του ατυχήματος και των ευθυνών. Το πιο απλό είναι να καταλήξει κάποιος σε «λάθος του χειριστή». Όμως αυτό δεν αποδίδει την πραγματικότητα ούτε στην ηγεσία του ΥΠΕΘΑ αλλά ούτε και στον Έλληνα φορολογούμενο πολίτη.

Είναι γεγονός ότι ατυχήματα θα γίνουν στα αεροσκάφη που πετάνε και μάλιστα κάτω από δύσκολες επιχειρησιακές συνθήκες για αυτό και τιμούμε ιδιαίτερα τους Έλληνες πιλότους μας.

Δεν μπορούμε να δεχτούμε όμως ότι η Τουρκία εξοπλίζεται με 5ης γενιάς σύγχρονα αεροσκάφη και τα υπάρχοντα διαθέσιμα 3ης γενιάς σύγχρονα αεροσκάφη μας καίγονται στο έδαφος.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά όπως η εκπαίδευση των ιπταμένων, ο προγραμματισμός των αεροσκαφών, η ευθύνη επίβλεψης της Μονάδας, οι ευθύνες του ΑΤΑ, του ΑΓΕΑ αλλά και της ίδιας της κυβέρνησης που με την πολιτική που ακολουθεί έχει αποδυναμώσει τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Συγκεκριμένα στη Μη διασφάλιση της ολοκληρωμένης επιχειρησιακής εκπαίδευσης των πιλότων μας και της απαιτούμενης επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των αεροσκαφών μας.

Επιπλέον, ένα σοβαρό ερώτημα που προκύπτει είναι εάν θύμα των περικοπών και της κυβερνητικής πολιτικής είναι και η δυνατότητα να ανταποκριθούμε επιτυχώς στα Νατοϊκά standards , όταν αποτυγχάνουμε να απογειωθούμε (με σοβαρό ατύχημα) σε μια απλή επιχειρησιακή Νατοϊκή αποστολή ταχείας απογείωσης αεροσκαφών επιφυλακής.

Πριν από μερικά χρόνια στις 07-12-2007 ένα άλλο σοβαρό ατύχημα με αεροσκάφος F-16 είχε συμβεί στη διάρκεια της Νατοϊκής αξιολόγησης της 110 ΠΜ (Λάρισα), που οδήγησε στην τραγική απώλεια του ηρωικού Σμηναγού (Ι) Αθανάσιου Μπατσαρά. Διοικητής της Μονάδας ήταν ο σημερινός Αρχηγός της Αεροπορίας κ. Χ. Βαΐτσης. Πολλά θέματα είχαν τεθεί τότε όπως θέματα επίβλεψης, προγραμματισμού... αλλά όλα έμειναν αναπάντητα.

Ίσως σήμερα από την θέση που έχει αναρριχηθεί στη ηγεσία να μπορεί να δώσει κάποιες απαντήσεις για τις ευθύνες επίβλεψης που υπήρχαν και τότε και σήμερα.

Κύριε Αρχηγέ, οι ώρες που πετάνε μηνιαίως και ετησίως οι πιλότοι μας ανταποκρίνονται έστω και στα ελάχιστα Νατοϊκά Standards, σύμφωνα με τις αντίστοιχες οδηγίες της Συμμαχίας;

Πόσες ώρες πέταγαν κατ’ ελάχιστο οι πιλότοι μας, βάσει εθνικών διαταγών, τις περασμένες δεκαετίες και πόσες πετάνε σήμερα;

Αλήθεια, ποια είναι η διαθεσιμότητα των αεροπορικών μέσων κ. Α/ΓΕΑ; Είναι ενήμερη η πολιτική ηγεσία;

Ποιες είναι οι αντίστοιχες επιχειρησιακές διαθεσιμότητες των αεροσκαφών μας που ίσχυαν τα παρελθόντα έτη και ποιες επιτυγχάνονται σήμερα;

Η πραγματικότητα όσον αφορά την ασφάλεια και την άμυνα της χώρας θα πρέπει να εξετάζεται και να παρουσιάζεται με αντικειμενικότητα, όσο σκληρή κι εάν είναι, ώστε να λαμβάνονται μέτρα κατά προτεραιότητα με κάθε θυσία, εάν θέλουμε να είμαστε έτοιμοι όποτε κι εάν χρειαστεί.

Ο «Ήλιος και τα Θεάματα»δεν έχουν καμία θέση στην ατζέντα της σημερινής κρίσιμης εποχής η οποία είναι γεμάτη με επείγουσες επιχειρησιακές δραστηριότητες και προκλήσεις.

Αύριο πρόκειται να επισκεφθεί την 115 ΠΜ, στη Σούδα, ο πρόεδρος της ΝΔ Κυρ. Μητσοτάκης. Με την συγκεκριμένη επίσκεψη είναι μια καλή ευκαιρία να ενημερωθεί για τα πραγματικά προβλήματα που βιώνει το προσωπικό της ΠΑ καθώς και σε ποια επιχειρησιακή κατάσταση έχει περιέλθει η ΠΑ, με την επικίνδυνη πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Εθνικά μας θέματα.

Αντιαμυντικός