Έχουμε ήδη χρεοκοπήσει...
24/11/2016 23:10
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Έχουμε ήδη χρεοκοπήσει...

Αυτή η έκθεση της Κομισιόν δεν είναι σαν τις άλλες. Δεν μιλά για οικονομία ή ανταγωνιστικότητα, είναι όμως εξίσου σημαντική. Ο τίτλος της είναι: «Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης του 2016». Εκεί η Κομισιόν τινάζει στον αέρα την... μεταρρύθμιση Φίλη, κάνει λόγο για οπισθοδρόμηση σε ότι αφορά στο σχέδιο για το ολοήμερο σχολείο, σημειώνει ότι «κακώς έχει διακοπεί» η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, ενώ κάνει λόγο για απογοητευτικές επιδόσεις μαθητών στην ανάγνωση και στα μαθητικά και για ψηφιακό αναλφαβητισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε ότι αφορά στο τελευταίο, η χώρα μας βρίσκεται στην 26η θέση ανάμεσα στις 28 χώρες της ΕΕ στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας.

Όπως αναφέρει η έρευνα:

•Κακώς έχει σταματήσει η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών. «Δεδομένης της θετικής επίδρασης που μπορούν να έχουν η αυτονομία και η λογοδοσία στις εκπαιδευτικές επιδόσεις, θεωρείται ανησυχητικό ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμη και στην ιδιωτική εκπαίδευση».

•Ο νέος τύπος ολοήμερων σχολείων, που εφαρμόστηκε πρώτη φορά φέτος, αποτελεί υποβάθμιση. «Εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο αριθμό σχολείων, στην πραγματικότητα ωστόσο πρόκειται για λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του νέου ολοήμερου σχολείου που προβλεπόταν παλαιότερα. Ο νόμος δεν προβλέπει την οργάνωση ολοκληρωμένων απογευματινών δραστηριοτήτων μετά τη λήξη της πρωινής ζώνης, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά».

•Οι νέοι πάσχουν σε δεξιότητες όπως ανάγνωση και μαθηματικά. «Οι επιδόσεις τους είναι απογοητευτικές, όπως αποτυπώνονται στους διεθνείς διαγωνισμούς PISA». Επίσης, η Ελλάδα κατατάσσεται 26η στο σύνολο των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας για το 2016 και η συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση ανήλθε σε 5,7% το 2015, απέχοντας πολύ από τον μέσο όρο 10,7% της Ε.Ε.

•Οι εκπαιδευτικοί είναι γηρασμένοι και κακοπληρωμένοι. «Οι μισοί (49%) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από το 1% είναι κάτω των 30. Στη δευτεροβάθμια, το 39% έχει ηλικία από 40 έως 49 ετών. Οι μισθοί είναι χαμηλότεροι σε πραγματικούς όρους από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ και μέχρι το τέλος του 2017 θα παραμείνουν αμετάβλητοι με σκοπό την εξοικονόμηση δαπανών.

•Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απέτυχε, αφού στην πράξη δεν οδήγησε στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό.

•Περιορίστηκε σημαντικά η αυτονομία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ υποβαθμίστηκε ο ρόλος των Συμβουλίων.

•Οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης για την εκπαίδευση ανήλθαν στο 4,4% του ΑΕΠ το 2014, έναντι 4,9% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Το μόνο θετικό που καταγράφει η έκθεση της Κομισιόν είναι ότι το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μειώθηκε από 9% το 2014 σε 7,9% το 2015, πολύ κάτω από τον μέσο όρο του 11% της Ε.Ε. των «28» το 2015, για να υπάρχει μία θετική νότα.

Τι λέει η έκθεση; Λέει ότι έχουμε αποτύχει παταγωδώς ως χώρα που θέλει να έχει μέλλον. Δεν είναι μόνον ο Φίλης, ο υπουργός Παιδείας χωρίς πτυχίο, είναι και οι προηγούμενοι που είχαν πτυχία και «σκύλευσαν» στο σώμα της Παιδείας. Απλά ο Φίλης, με τις αριστερές εμμονές του, επέφερε στο εκπαιδευτικό σύστημα το καίριο κτύπημα. Όποιος έχει παιδιά στα σχολεία ή στα Πανεπιστήμια καταλαβαίνει τι σημαίνει διαλυμένο εκπαιδευτικό σύστημα.

Πώς λοιπόν να μη φύγουν από την Ελλάδα όσα παιδιά αισθάνονται πως χάνονται στο χάος του εκπαιδευτικού συστήματος; Πώς αυτοί που μένουν εδώ να μην είναι μέτριοι και να θέλουν μόνο μια θεσούλα στο Δημόσιο και να κάθονται; Ποια είναι τα πρότυπά τους; Ο Φίλης, ο μπάρμπα Αλέκος Φλαμπουράρης και ο Δραγασάκης; Ή μήπως ο Τσίπρας που όλοι καταλαβαίνουν την ημιμάθειά του;

Αυτή την Παιδεία έχουμε. Με σχολεία όπου οι εκπαιδευτικοί δεν αξιολογούνται ποτέ. Με τεράστιες ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή. Με βιβλία κάκιστα, ουδέτερα και πολλές φορές ζημιογόνα για τα παιδιά. Και με πανεπιστήμια όπου ακόμη κυριαρχεί το ρουσφέτι, η αφασία, οι καταλήψεις, ο φόβος των καθηγητών μήπως τους «χτίσουν» οι φοιτητές της Αριστεράς.

Και ύστερα μιλάμε για οικονομία, χρεοκοπία, δραχμή.