Έφυγε από τη ζωή ο Τζίμης Πανούσης
13/01/2018 21:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Έφυγε από τη ζωή ο Τζίμης Πανούσης

Έφυγε από τη ζωή ο καλλιτέχνης Τζίμης Πανούσης μετά από νέο καρδιακό επεισόδιο που υπέστη σήμερα.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο καλλιτέχνης βρισκόταν στο σπίτι του, από όπου τον παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και τον μετέφερε στο νοσοκομείο όπου έγιναν προσπάθειες ανάνηψης. Δεν ανταποκρινόταν όμως και λίγο αργότερα έχασε τη μάχη.

Στις αρχές Δεκεμβρίου ο μουσικός είχε υποστεί ανακοπή ενώ βρισκόταν στη σκηνή και είχε απομακρυνθεί από εκεί με ασθενοφόρο, που τον μετέφερε στο νοσοκομείο, όπου παρέμεινε νοσηλευόμενος για λίγες μέρες.

Αλ. Τσίπρας: Άφησε το στίγμα του στην ελληνική μουσική

"Ο Τζίμης Πανούσης υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που άφησαν το μοναδικό τους στίγμα στην σύγχρονη ελληνική μουσική. Ο θάνατός του μας λυπεί βαθιά. Συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του", έγραψε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο twitter για τον θάνατο του Τζίμη Πανούση.


View image on Twitter

Prime Minister GR@PrimeministerGR

Ο Τζίμης Πανούσης υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που άφησαν το μοναδικό τους στίγμα στην σύγχρονη ελληνική μουσική. Ο θάνατός του μας λυπεί βαθιά. Συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του.

Κ. Μητσοτάκης: Ο Τζίμης Πανούσης ήταν μια φωνή ξεχωριστή

Με ανάρτησή του στο twitter ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στον θάνατο του Τζίμη Πανούση.

"Ήταν εκ χαρακτήρος πάντα απέναντι σε κάθε εξουσία. Δεν συμβιβάστηκε ποτέ και αντίθετα με άλλους συναδέλφους του, δεν θυσίασε το ταλέντο του και το χιούμορ του για να γίνει αρεστός σε οποιαδήποτε κυβέρνηση. Ο Τζίμης Πανούσης ήταν μια φωνή ξεχωριστή και αυθεντική που θα λείψει" έγραψε ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.

Kyriakos Mitsotakis@kmitsotakis

Ήταν εκ χαρακτήρος πάντα απέναντι σε κάθε εξουσία. Δεν συμβιβάστηκε ποτέ και αντίθετα με άλλους συναδέλφους του, δεν θυσίασε το ταλέντο του και το χιούμορ του για να γίνει αρεστός σε οποιαδήποτε κυβέρνηση. Ο Τζίμης Πανούσης ήταν μια φωνή ξεχωριστή και αυθεντική που θα μας λείψει.

Γ. Νταλάρας: Μπροστά στη ζωή και στο θάνατο, όλα γίνονται ασήμαντα

"Μπροστά στη ζωή και στο θάνατο, όλα γίνονται ασήμαντα" έγραψε στο συλλυπητήριο μήνυμά του ο Γιώργος Νταλάρας.

Συγκεκριμένα ο κ. Νταλάρας έγραψε στο Facebook:

Έφυγε ένας νέος, ταλαντούχος άνθρωπος, βυθίζοντας στη θλίψη τα παιδιά του, την οικογένειά του. Ένας άνθρωπος που με τη σκέψη του, το χιούμορ του και την οξύτητα του λόγου του ήταν χρήσιμος στην κοινωνία, όπως όλοι οι πραγματικοί καλλιτέχνες. Οι αντιθέσεις που είχα μαζί του στο παρελθόν, με κάνουν να λυπάμαι ακόμα πιο βαθιά. Μπροστά στη ζωή και στο θάνατο, όλα γίνονται ασήμαντα, μηδαμινά. Καλό σου ταξίδι.

Ν. Βούτσης: Δημιούργησε τη δική του κατηγορία στο ελληνικό τραγούδι

Τη θλίψη του για την απώλεια του Τζίμη Πανούση εξέφρασε ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης. Συγκεκριμένα δήλωσε:

"Με θλίψη πληροφορήθηκα τον αιφνίδιο θάνατο του Τζίμη Πανούση. Πρωτοπόρος και ευρηματικός δημιούργησε μια δική του κατηγορία στο ελληνικό τραγούδι, που χαρακτηρίστηκε από την καυστικά σατιρική ματιά του απέναντι στην εξουσία, την πολιτική και την κοινωνία. Συχνά αθυρόστομος, πάντα αυθεντικός ο Τζίμης Πανούσης υπήρξε αδιαμφισβήτητα μια πολυτάλαντη καλλιτεχνική ιδιοφυΐα.

Στα παιδιά του και στους οικείους του εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια".

"Ειλικρινή συλλυπητήρια" από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη

Οι Τομείς Πολιτισμού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, με ανακοίνωσή τους, αποχαιρετούν τον αιρετικό Τζίμη Πανούση και εκφράζουν τα ειλικρινή τους συλλυπητήρια στους οικείους του.

Τραγουδοποιός και ηθοποιός αυτοδίδακτος που "έπαιζε λίγο απ’ όλα", όπως δήλωνε και ο ίδιος, αφήνει ηχηρό στίγμα με τη σάτιρα και τον καυστικό και αθυρόστομο λόγο του. Ξεκινά από το θέατρο, έπειτα σχηματίζει μαζί με άλλους τις Μουσικές Ταξιαρχίες και στην πορεία συνεχίζει μόνος του. Ασχολήθηκε με το ραδιόφωνο ως παραγωγός έχοντας τη δική του εκπομπή, την τηλεόραση, τον Κινηματογράφο και τη συγγραφή. "Καλό του ταξίδι", καταλήγει η Δημοκρατική Συμπαράταξη.

Ένωση Κεντρώων: Ένας μεγάλος ανατρεπτικός καλλιτέχνης

Η Ένωση Κεντρώων, με ανακοίνωσή της, εκφράζει την βαθιά της θλίψη για τον θάνατο του μεγάλου ανατρεπτικού καλλιτέχνη Τζίμη Πανούση. "Ο Τζίμης Πανούσης αφήνει έντονα το προσωπικό του στίγμα στη μουσική σκηνή της χώρας. Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια, στην οικογένεια του και στους οικείους του", σημειώνει.

KKE: Συλλυπητήρια στους οικείους του

"Tο ΚΚΕ εκφράζει τα συλλυπητήρια του στην οικογένεια και τους οικείους του", ήταν η ανακοίνωση του ΚΚΕ.

Ποιος ήταν ο Τζίμης Πανούσης

Σύμφωνα με το wikipedia.gr, ο Τζίμης Πανούσης γεννήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 1954 από Μικρασιάτες πρόσφυγες γονείς - τον Θεόδωρο και τη Φωτεινή - στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Χολαργό. Το 1973 βρήκε από αγγελία δουλειά σε περιοδεύοντα θίασο. Στη συνέχεια εγκατέλειψε το θίασο για να δουλέψει ως υπάλληλος στην Εθνική Τράπεζα από την οποία παραιτήθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Μουσική διαδρομή

Μουσικά δήλωνε αυτοδίδακτος. Τις πρώτες προσπάθειες στο χώρο της μουσικής ο Τζίμης Πανούσης τις έκανε με το σχήμα "Χαρούμενη Κουδουνίστρα" όταν ακόμα ήταν στο Γυμνάσιο. Στα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1970 σχηματίστηκαν οι Μουσικές Ταξιαρχίες από τον Τζίμη Πανούση (φωνή, στίχοι, μουσική) και τους Σπύρο Πάζιο (κιθάρα, synthesizer, έγχορδα), Γιάννη Δρόλαπα (ηλεκτρική κιθάρα), Βαγγέλη Βέκιο (τύμπανα) και Δημήτρη Δασκαλοθανάση (μπάσο). Στη συνέχεια προστέθηκε και ο Van Svarnas (σαξόφωνο).

Η πρώτη τους εμφάνιση σε κοινό έγινε το 1980 στο "Skylab" στην Πλάκα, ενώ η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά ήταν ο δίσκος Μουσικές Ταξιαρχίες που κυκλοφόρησε από την MINOS-EMI το 1982. Νωρίτερα (το 1980) είχε κυκλοφορήσει μία ανεξάρτητη παραγωγή σε κασέτα, το "Disco Tsoutsouni".

Ακολούθησαν οι δίσκοι Αν η Γιαγιά μου είχε Ρουλεμαν (1984) και Hard Core (ζωντανή ηχογράφηση, 1985). Από τον επόμενο δίσκο "Κάγκελα Παντού" (1986) ο Πανούσης αποφάσισε να συνεχίσει μόνος του.

Σόλο καριέρα

Το 1987 κυκλοφόρησε ο δίσκος "Χημεία και Τέρατα" από την MINOS-EMI. Οι επόμενοι δύο δίσκοι "Δουλειές του Κεφαλιού" / The Greatest Kitsch Live! (1990) και "Ο Ρομπέν των Χαζών" (ζωντανή ηχογράφηση, 1992) κυκλοφόρησαν από την Music Box International, ενώ το "Vivere Pericolosamente" από την Warner το 1993. Η επόμενη δισκογραφική του δουλειά κυκλοφόρησε εφτά χρόνια μετά, το 2000, με τίτλο "Με Λένε Πόπη" και ήταν ζωντανή ηχογράφηση. Το 2002 κυκλοφόρησε επίσης μαζί με το περιοδικό Μετρό το ολιγόλεπτο CD "Δείγμα Δωρεάν" με ακυκλοφόρητα τραγούδια από τις τελευταίες παραστάσεις του.

Τον Ιανουάριο του 2009 κυκλοφόρησε ένα διπλό DVD με ζωντανή κινηματογράφηση της παράστασης "Της Πατρίδας μου η Σημαία" που δόθηκε το 2008 στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο.

Την άνοιξη του 2015 οι Μουσικές Ταξιαρχίες επανενώθηκαν για μια σειρά εμφανίσεων στο Κύτταρο έπειτα από 30 χρόνια απουσίας.

Άλλες δραστηριότητες

Πέρα από τη μουσική o Τζίμης Πανούσης ασχολήθηκε κατά καιρούς με το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και λιγότερο με τον κινηματογράφο. Εργάστηκε ως ραδιοφωνικός παραγωγός στους ραδιοσταθμούς Top FM, Κανάλι 15, Ωχ FM, Flash 9.61, ΣΚΑΪ 100.3, City FM 99.5. Η τηλεοπτική εκπομπή του "Κορίτσια ο Τζίμης" που επρόκειτο να μεταδοθεί το 1995από την τότε ΕΤ2 τελικά "κόπηκε", ωστόσο στιγμιότυπά της έχουν κατά καιρούς παρουσιάσει κατά τη διάρκεια τηλεοπτικών συνεντεύξεών του.

Είχε εμφανιστεί σε τηλεοπτικές σειρές όπως οι Δέκα Μικροί Μήτσοι του Λάκη Λαζόπουλου. Στον κινηματογράφο, είχε πρωταγωνιστήσει στην ταινία Ο δράκουλας των Εξαρχείων (1981) του Νίκου Ζερβού μαζί με τις υπόλοιπες Μουσικές Ταξιαρχίες και έχει εμφανιστεί ως γκεστ σταρ στις ταινίες Ηνίοχος (1995) του Αλέξη Δαμιανού, Προστάτης Οικογένειας (1997) του Νίκου Περάκη και Safe Sex (1999) των Μ. Ρέππα - Θ. Παπαθανασίου.

Έχουν εκδοθεί έξι βιβλία του Πανούση, κυρίως βασισμένα στις ραδιοφωνικές του εκπομπές. Πρώτο ήταν το Η Ζάλη των Τάξεων (Γνώσεις, 1989) που περιέχει 40 ιστορίες ραδιοφωνικής φαντασίας που ακούστηκαν από την εκπομπή "Δούρειος Ήχος" στον Top FM την περίοδο 1988-89, ακολούθησαν τα Πικρέ, Μικρέ Μου Αράπη (Opera, 1990) που ήταν μια σαπουνόπερα 22 επεισοδίων που είχε ακουστεί από τον "Δούρειο Ήχο" το καλοκαίρι του 1989 και "Το Κυνήγι της Γκόμενας" (Opera, 1992) που αποτελείται από 30 σύντομες γυναικείες βιογραφίες.

Το 1996, με αφορμή τα 20 χρόνια της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, είχε κυκλοφορήσει το "Υγιεινή Διαστροφή" (Opera), που συμπεριελάμβανε την έκδοση σε CD του Disco Tsoutsouni και περιείχε το σύνολο των στίχων των τραγουδιών του μέχρι τότε καθώς και συνεντεύξεις, γκάλοπ κ.α.

Τον Ιανουάριο του 2002 παρουσίασε στο περιοδικό ΜΕΤΡΟ τον "εναλλακτικό Καζαμία 2002"με τον τίτλο "Μωρόν λαβέ" ντυμένος με μαντήλα τύπου Παλαιάς Διαθήκης κρατώντας κούκλα βρέφους, τυλιγμένο με την αστερόεσσα.

To 2005 κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα ακόμα δύο βιβλία του από τις εκδόσεις Opera με τίτλους "Μικροαστική Καταστροφή" και "Πούστευε και Μη Ερεύνα", ενώ το 2010 κυκλοφόρησε το πολύτομο έργο "Ο Στάλιν σκέφτεται για σένα στο Κρεμλίνο". Το 2011 παρουσίαζε καθημερινή ημίωρη ραδιοφωνική εκπομπή σατιρίζοντας πολιτικά γεγονότα με τον τίτλο "Δούρειος ήχος", με εναρκτήρια ατάκα "Αμερικανοτσολιάδες, ελβετόψυχοι, αλήτες, ρουφιάνοι, δημοσιογράφοι, ελεύθεροι πολιορκημένοι επαγγελματίες ήλθεν η ώραν σας" - "Αβάντι πόμολο !" (με μουσική υπόκρουση το "Αβάντι Πόπολο").

Δικαστικές διαμάχες

Η ιδεολογική στάση του Πανούση και η καυστική του σάτιρα τον είχε φέρει αρκετές φορές αντιμέτωπο με το δικαστήριο, αρχής γενομένης από το 1980, με μία κατηγορία από το Πλημμελειοδικείο Καρδίτσας για περιύβριση αρχής. Ακολούθησαν αρκετές δίκες με κύρια κατηγορία την αθυροστομία του Τζίμη αλλά και τον καυστικό του στίχο που έθιγε άμεσα και έμμεσα πρόσωπα και καταστάσεις. Κατά την περίοδο πριν την κατάργηση της λογοκρισίας (περίπου το 1984) από τους δίσκους των Μουσικών Ταξιαρχιών λογοκρίνονταν λέξεις που "προσέβαλαν τη δημόσια αιδώ". Με το δίσκο Δουλειές του Κεφαλιού κατηγορήθηκε για περιύβριση εθνικού συμβόλου αφού στο εξώφυλλο του δίσκου εικονιζόταν να ανοίγει τρύπες σε ελληνικές σημαίες. Για αυτές τις κατηγορίες αθωώθηκε.

Το 1997 μηνύθηκε για συκοφαντική δυσφήμηση από τον Γιώργο Νταλάρα τον οποίο ο Τζίμης Πανούσης περιέπαιζε κατά τη διάρκεια παραστάσεών εικονίζοντας τον να βγάζει λεφτά από το στόμα του, σατιρίζοντας τις πολύ μεγάλες συναυλίες του Νταλάρα στο εξωτερικό, σχετικά με το εθνικό ζήτημα της Κύπρου. Ο Γιώργος Νταλάρας κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα εναντίον του, που ίσχυσαν μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, και απαίτησε από τον Πανούση να σταματήσει να χρησιμοποιεί τη φωνή και την εικόνα του στις παραστάσεις του, με πρόστιμο αν το έκανε ενός εκατομμυρίου δραχμών για κάθε αναφορά. Αργότερα ζήτησε αποζημίωση για ηθική βλάβη αλλά τελικά η υπόθεση έληξε με καταδίκη του Πανούση σε φυλάκιση πέντε μηνών με αναστολή από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών. Ο Πανούσης στις 27 Μαΐου 1999 κατέθεσε έφεση η οποία απορρίφθηκε από το εφετείο Αθηνών στις 21 Δεκέμβρη του 2000. Η απόφαση επικυρώθηκε ξανά από το Τριμελές Εφετείο Αθηνών το Μάη του 2002 και τελεσίδικα τον Απρίλη του 2004 από τον Άρειο Πάγο. Ο Πανούσης πάντως συνέχισε να αναφέρεται δημόσια στον Νταλάρα χωρίς να τον ονομάζει αλλά αποκαλώντας τον "ακατονόμαστο".

Ένα εξώφυλλο στο περιοδικό Κλικ το 1999 πού έδειχνε τον Τζίμη ντυμένο αρχιεπίσκοπο να δαγκώνει ένα μήλο κρατώντας την κιθάρα του ήταν η αιτία για την κατηγορία αυτού και των εκδοτών του περιοδικού για καθύβριση θρησκεύματος. Οι κατηγορούμενοι κρίθηκαν ομόφωνα αθώοι από το ακροατήριο. Μια από τις πιο γνωστές κατηγορίες που αντιμετώπισε ο Πανούσης και αναπαράχθηκε από τα ΜΜΕ (όπως και αυτή με τον Νταλάρα) ήταν η κατηγορία για προσβολή εθνικού συμβόλου, αιτία της οποίας αυτή τη φορά ήταν η αφίσα της παράστασης "Της Πατρίδας μου η Σημαία" η οποία έδειχνε ένα περίγραμμα ελληνικής σημαίας (στη πραγματικότητα τεμάχιο πανιού με εναλλασσόμενες λευκές και μπλε λωρίδες με ένα σφυροδρέπανο στη θέση του σταυρού). Μετά την αυτόφωρη σύλληψη του και τη δήλωση του "εγώ τον σκότωσα, εγώ!" αρχικά είχε καταδικαστεί σε εξαγοράσιμη ποινή τεσσάρων μηνών φυλάκισης αλλά τελικά είχε αθωωθεί σε δεύτερο βαθμό.

Στις αρχές του 2005 ο Πανούσης είχε καταδικαστεί ερήμην, από το πρωτοδικείο Πάτρας για εξύβριση αστυνομικού επειδή κατά τη διάρκεια παράστασής του στην πόλη έκανε τηλεφωνική φάρσα σε συνταξιούχο αστυνομικό.

capital.gr