Βία στα Πανεπιστήμια: Εξωπραγματικές προτάσεις της «Επιτροπής Παρασκευόπουλου»
20/09/2018 12:13
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Βία στα Πανεπιστήμια: Εξωπραγματικές προτάσεις της «Επιτροπής Παρασκευόπουλου»

Οι αιφνίδιες καταλήψεις των πανεπιστημίων νομιμοποιούνται γιατί θα… παραχωρηθούν χώροι αποκλειστικά γι’ αυτή τη δραστηριότητα, το φαινόμενο των ναρκωτικών θα περιορισθεί με… ακαδημαϊκά μαθήματα προς τους φοιτητές για τις εξαρτήσεις και οι ανατινάξεις των ΑΤΜ μέσα σε πανεπιστημιακούς χώρους θα αποτελέσουν παρελθόν γιατί… θα απομακρυνθούν τα ΑΤΜ!

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις προτάσεις της «Επιτροπής Παρασκευόπουλου» για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Κι ενώ το υπουργείο Παιδείας και η επιτροπή που έχει συστήσει κλείνουν το μάτι σε ορισμένες ομάδες φοιτητών και εξωπανεπιστημιακών απορρίπτοντας ως λύση την επέμβαση της Αστυνομίας, στο ίδιο πόρισμα ζητείται από τα πανεπιστήμια και την Πολιτεία να επανεξετάσουν το θέμα της ιδιωτικής φύλαξης.

Και δεν είναι η μόνη αντίφαση εντός του πορίσματος, το οποίο αν και αναγνωρίζει ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στα πανεπιστήμια, πολύ μεγαλύτερο, όπως παραδέχεται, από τις περιπτώσεις που εξετάζει, καταλήγει να διασκεδάζει τις εντυπώσεις και να εμπαίζει τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων, προτείνοντας ανεδαφικές και χρονοβόρες λύσεις σε θέματα που ταλαιπωρούν φοιτητές και πανεπιστημιακούς.

Χωρίς απαντήσεις

Ενδεικτικό πάντως είναι ότι η επιτροπή μετά από μήνες αναμονής για το πόρισμα, δεν κατάφερε να δώσει απαντήσεις σε καίρια ζητήματα, όπως η αντιμετώπιση του φαινομένου εισβολής τοξικομανών σε Ιδρύματα, όπως το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Πατησίων που αντιμετώπισε πρόσφατα αυτό το πρόβλημα. Σε ερώτηση δημοσιογράφων σχετικά με αυτό απάντησε: «Είναι πολύ δύσκολο να το αντιμετωπίσεις αυτό. Η εμπειρία έχει δείξει ότι η καταστολή δεν λειτουργεί θετικά σε αυτούς του ανθρώπους», ουσιαστικά αποφεύγοντας να προτείνει μια δραστική λύση για το πρόβλημα.

Στην ίδια φιλοσοφία, σε ερώτηση σχετικά με τις κλοπές στα πανεπιστήμια, πρότεινε σε περίπτωση που γίνει επ’ αυτοφόρω να συγκροτηθεί επιτροπή που να αποφασίσει πώς θα χειριστεί το θέμα.

Στη σύνθεση της επιτροπής, η οποία συνεδρίασε για τέσσερις μήνες, περιλαμβάνονται εκπρόσωποι της Αστυνομίας, της Εισαγγελίας, του υπουργείου Υγείας και πανεπιστημιακοί. Το πόρισμα χωρίζεται σε τρία μέρη: την αντιμετώπιση και τα μέτρα για τα κοινά εγκλήματα, για τα ναρκωτικά και για τις καταλήψεις και αποδέκτες του είναι όλοι οι αρμόδιοι φορείς με προτάσεις διαχείρισης καταστάσεων που σε κάποια θέματα (σ.σ.: όπως τα ναρκωτικά) περισσότερο αφορούν την Αστυνομία (αποδιάρθρωση αγοράς ναρκωτικών, έλεγχοι για την πορεία των ουσιών) παρά την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Εντύπωση πάντως προκαλεί ότι το πόρισμα δεν ήταν ομόφωνο, καθώς ένα μέλος, ο καθηγητής πανεπιστημίου Αλέξης Μπένος, διαφοροποιήθηκε ισχυριζόμενος ότι όλα τα φαινόμενα που αναλύονται «αποτελούν καθαρά ακαδημαϊκά προβλήματα, τα οποία οφείλει να αντιμετωπίσει η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα χωρίς τις παρεμβάσεις κατασταλτικών μηχανισμών».

Καταλήψεις: Νομιμοποίηση με παραχώρηση ειδικών χώρων!

Με ποσοστά συμμετοχής και διαπραγμάτευση, το πόρισμα προτείνει στην πράξη τη νομιμοποίηση των καταλήψεων. Μάλιστα κάνει λόγο για «διεκδικητικού χαρακτήρα πρόσκαιρες καταλήψεις», τις οποίες προτείνει να τις διαχειρίζεται η πανεπιστημιακή κοινότητα με συγκρότηση Μόνιμης Επιτροπής διαπραγμάτευσης και Επικοινωνίας, η οποία θα συγκροτείται σε κάθε ΑΕΙ. Στο πόρισμα η παρουσία εξωπανεπιστημιακών στοιχείων δεν φαίνεται να ενοχλεί τους συντάκτες του, οι οποίοι προτείνουν να επιτρέπονται οι καταλήψεις στην περίπτωση που η πλειοψηφία των καταληψιών αποτελείται από φοιτητές, νομιμοποιώντας παράλληλα και τη δράση εξωπανεπιστημιακών εντός του πανεπιστημίου, αρκεί να έχουν στο πλευρό τους άλλους φοιτητές.

Τι προτείνει το πόρισμα:

Σε διεκδικητικού χαρακτήρα πρόσκαιρες καταλήψεις χώρων από φοιτητές με φθορές ή μη:

– Δημιουργία Μόνιμης Επιτροπής διαπραγμάτευσης και Επικοινωνίας σε κάθε ΑΕΙ, η οποία θα είναι αρμόδια για να συζητά με τους φοιτητές που προβαίνουν σε διεκδικητικού χαρακτήρα καταλήψεις χώρων
Σε καταλήψεις χώρων των ΑΕΙ εντός ακαδημαϊκής λειτουργίας από μικτές ομάδες νέων κυρίως (φοιτητών και μη) που χρησιμοποιούν τους χώρους ως στέκια – σημεία συνεύρεσης:
– Παραχώρηση χώρων σε κοινωνικούς χώρους, όπου συμμετέχουν κατά πλειοψηφία φοιτητές τους ΑΕΙ και λειτουργία τους αυστηρά μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να συγκροτηθεί.

– Εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας, εφόσον δεν είναι δυνατόν το προηγούμενο.
Σε υποθέσεις χωρίς άδεια και «αυθόρμητης» χρήσης χώρων των ΑΕΙ για λόγους αναψυχής και διασκέδασης κατά τις νυκτερινές ιδίως ώρες:

– Δημιουργία χώρων και αιθουσών αναψυχής μέσα στο πανεπιστήμιο, οι οποίοι θα είναι και φυλασσόμενοι και ελεγχόμενοι εξωτερικά και θα λειτουργούν με ευθύνη εκπροσώπων φοιτητών (αίθουσα για πρόβες μουσικών συγκροτημάτων του ΑΕΙ, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων – συναυλιών, θεάτρου, χορού και χοροεσπερίδων κ.λπ.): η ευθύνη μπορεί να αναλαμβάνεται ανά Σχολή εκ περιτροπής κ.λπ.

– Διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας φοιτητικής μέριμνας σε κάθε ΑΕΙ, ώστε να περιλαμβάνει ψυχοκοινωνική υποστήριξη φοιτητών, υποστήριξη καλλιτεχνικών και αθλητικών δραστηριοτήτων και αναψυχής
Όσον αφορά τα περίφημα πάρτι που λαμβάνουν χώρα στα πανεπιστήμια, χωρίς απαραίτητα την άδεια της διοίκησης η επιτροπή ψάχνει για πρόστιμα, προτείνοντας:

– Έλεγχο των διοργανωτών των εκδηλώσεων για το ενδεχόμενο φοροδιαφυγής.

Μάθημα για τις εξαρτήσεις

Μαθήματα και μεταπτυχιακά με αντικείμενο τις εξαρτήσεις είναι η μόνη επιλογή που προτείνει στις διοικήσεις των Ιδρυμάτων για να αντιμετωπίσουν τη διακίνηση των ναρκωτικών και τη χρήση εντός πανεπιστημιακών χώρων!

– Προτείνεται να εξεταστεί η ένταξη του μαθήματος των εξαρτήσεων στα Τμήματα της Ιατρικής, Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Νοσηλευτικής, Παιδαγωγικών, Κοινωνιολογίας, Νομικής στο πρόγραμμα σπουδών τους, ώστε να οι απόφοιτοί τους να έχουν λάβει σχετική εκπαίδευση όπως γίνεται αντίστοιχα στον ευρωπαϊκό και στο διεθνή χώρο. Επίσης, κρίνεται σημαντική η εξειδίκευση σε αυτόν τον τομέα, με την ανάπτυξη συνθετικών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στο συγκεκριμένο αντικείμενο».

Καμία άλλη εναλλακτική δεν δίνεται στους πρυτάνεις, καθώς όλες οι άλλες προτάσεις αφορούν την Αστυνομία, το υπουργείο Υγείας και εξειδικευμένους φορείς.

Αρκεί… η ευαισθητοποίηση

Το πρόβλημα, σύμφωνα με το πόρισμα, για τις επιθέσεις σε καθηγητές είναι η ευαισθητοποίηση των φοιτητών. Η έκθεση αντί να απομονώσει συγκεκριμένες ομάδες που ονομαστικά επιτίθενται σε πανεπιστημιακούς είτε καταστρέφει δημόσια περιουσία, ορίζει τους φοιτητές «κοινωνούς» αυτών των φαινομένων προτείνοντας:

– Ευαισθητοποίηση των φοιτητών και των εκπροσώπων τους ώστε να γίνει σαφές ότι όταν το θύμα είναι συνάδελφος ή καθηγητής δεν πλήττεται η άρχουσα τάξη, ότι όταν «θύμα» είναι το πανεπιστήμιο τα καταστρεφόμενα δεν μπορούν εύκολα και χωρίς τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων να αντικατασταθούν.

Όσον αφορά τις ανατινάξεις ΑΤΜ που κατεγράφησαν και πριν μερικούς μήνες, προτείνει:

– Απομάκρυνση όλων των σχετικών μηχανημάτων από χώρους των ΑΕΙ.

– Εναλλακτικά εγκατάσταση των μηχανημάτων αυτών σε ειδικούς χώρους, που να μπορούν να επιτηρούνται ειδικά και ηλεκτρονικά.

Μεγαλύτερη απορία προκαλούν οι προτάσεις για τις κλοπές ακριβού εξοπλισμού, οι οποίες θα μπορούσαν να τινάξουν το ταμείο των ΑΕΙ στον «αέρα»:

– Φωτισμός σε προαύλιους χώρους με τρόπο που να μην μπορεί να καταστραφεί.

– Δημιουργία συστήματος ιχνηλασίας για το σταθερό και φορητό εξοπλισμό που αγοράζεται από τα ΑΕΙ (στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα ΤΕΙ).

– Συνεργασία με την Αστυνομία για ενημέρωση ιδίως στο θέμα της παράνομης αγοράς ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.

ΟΝΝΕΔ: «Επιστρέφουμε το πόρισμα ως απαράδεκτο»

Πέραν των πρυτάνεων, το πόρισμα σύμφωνα με τον Κώστα Γαβρόγλου εστάλη και στις φοιτητικές παρατάξεις όπως και στις νεολαίες των κομμάτων. Η αντίδραση της ΟΝΝΕΔ ήταν άμεση και σκληρή απέναντι στο υπουργείο Παιδείας:

«Η ΟΝΝΕΔ επιστρέφει το πόρισμα στους συντάκτες του ως απαράδεκτο, φαιδρό και προσβλητικό προς τους κόπους των φοιτητών και τις θυσίες των οικογενειών τους. Δεν πρόκειται να ανοίξουμε διάλογο με φανατικούς ιδεοληπτικούς που θέλουν να κάνουν τα πανεπιστήμια μικρογραφία της διαλυμένης τριτοκοσμικής κοινωνίας που ονειρεύονται. Ούτε πρόκειται να διαπραγματευτούμε το παραμικρό με κάθε λογής παραβατικά στοιχεία που καθημερινά τραβάνε τις σχολές μας στο βούρκο της βίας, της ανομίας και της διάλυσης. Ας το καταλάβουν επιτέλους ο κ. Τσίπρας και η παρέα του: Είτε θέλουν είτε δεν θέλουν, τα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα γίνουν χώροι ελευθερίας, εκπαίδευσης, μόρφωσης, καλλιέργειας και κοινωνικοποίησης, όπως είναι σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Αυτό είναι η βούληση των Ελλήνων πολιτών, αυτό θα υλοποιήσει η επόμενη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη».

Πηγή:eleftherostypos.gr