Αεροδρόμια… ώρα μηδέν
03/09/2020 16:22
Του Αερόπληκτου
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Αεροδρόμια… ώρα μηδέν

Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν και λειτουργούν 41 αεροδρόμια (τα 15 εκ των οποίων παραχωρημένα σε ιδιώτες), 72 ελικοδρόμια, 41 πεδία προσγείωσης και 3 υδατοδρόμια.

Όλα αυτά απαιτούν διαρκή εποπτεία με βάση τη διεθνή αλλά και ελληνική αεροπορική νομοθεσία, σύμφωνα με τα πρότυπα του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).

Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο που εδώ και δεκαετίες φέρνουν σε πέρας οι 18ο-190 περίπου Αερολιμενικοί υπάλληλοι της ΥΠΑ, οι μισοί εκ των οποίων υπηρετούν στα αεροδρόμια, εκεί όπου παίζεται καθημερινά το παιχνίδι της ασφάλειας των πτήσεων.

Αυτό το έργο, τον Αερολιμενικό Έλεγχο, δηλαδή την κρατική εποπτεία επί των δραστηριοτήτων των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στα αεροδρόμια, έρχεται να καταργήσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με νομοσχέδιο που έχει βγει προς διαβούλευση.

Ποιος θα ωφεληθεί από την θεσμοθετημένη απουσία κρατικών ελέγχων στα αεροδρόμια;

Ρητορικό το ερώτημα και ο νοών νοείτω.

Η απουσία των αεροπορικών αρχών από τα αεροδρόμια θα αποτελέσει μοναδική στον κόσμο ελληνική πατέντα, αφού ακόμη και στο προπύργιο του νεοφιλελευθερισμού και της καπιταλιστικής οικονομίας, στις ΗΠΑ, η αντίστοιχη ΥΠΑ (FAA) ελέγχει και εποπτεύει ενδελεχώς κάθε αεροπορική δραστηριότητα, ειδικά στα επί τόπους αεροδρόμια. Εκεί βέβαια, ακόμη και οι σεκιουριτάδες των αεροδρομίων είναι ομοσπονδιακοί (δημόσιοι) υπάλληλοι.

Η ύπαρξη όμως κρατικών αεροπορικών αρχών που θα εποπτεύουν τους ιδιώτες επιχειρηματίες των αεροδρομίων, των αεροπορικών εταιριών και των εταιριών εξυπηρέτησης, προβλέπεται και στη σύμβαση του δημοσίου με τη γερμανική ΦΡΑΠΟΡΤ, την οποία τελικά υλοποίησε η ριζοσπαστική αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων, οι Αερολιμενικοί Έλεγχοι έχουν την «εποπτεία εύρυθμης λειτουργίας του Αερολιμένα καθώς και της τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων από πλευράς ΦΡΑΠΟΡΤ και λοιπών φορέων που δραστηριοποιούνται σε αυτόν».

Μια παράμετρο που όμως δεν λαμβάνει υπ’ όψη της η κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία νομοθετεί την κατάργηση της παρουσίας των κρατικών αεροπορικών αρχών στα αεροδρόμια, συστήνοντας μια νέα Αρχή (ΑΠΑ), ολιγομελή (σύνολο 172 θέσεις), με έδρα την πρωτεύουσα, και η οποία θα εποπτεύει εκ του μακρόθεν (μάλλον με τηλεπάθεια) τις χιλιάδες καθημερινά δραστηριότητες στα αεροδρόμια.

Προχθές μάλιστα ανέλαβε τα καθήκοντά του ο νέος διοικητής της ΑΠΑ , πρώην CEO κρατικών εταιριών (π.χ. ΕΡΓΟΣΕ) αλλά και πρώην υπάλληλος εταιρίας του κ. Κοπελούζου (ο όμιλος του οποίου παρεμπιπτόντως συμμετέχει με σημαντικό ποσοστό στη ΦΡΑΠΟΡΤ).

Πως ανέλαβε όμως καθήκοντα, αφού η ΑΠΑ ούτε καν γραφεία δεν έχει ακόμη, πόσο δε μάλλον προσωπικό; Ακόμη δεν έχει συσταθεί.

Μάλλον εννοούν ότι άρχισε η μισθοδοσία του, αλλιώς δεν εξηγείται.

Αν κρίνουμε λοιπόν ακόμη και από την σύμβαση της παραχώρησης των αεροδρομίων στη ΦΡΑΠΟΡΤ, γεννάται το ερώτημα: πως είναι δυνατόν οι ιδιώτες επιχειρηματίες να έχουν αποδεχτεί τον κρατικό μηχανισμό εποπτείας στα αεροδρόμια και η νυν κυβέρνηση να τον καταργεί;

Βασιλικότεροι του βασιλέως οι κυβερνώντες μας;

Ή μήπως υλοποιείται στην πράξη πλέον ένα σκοτεινό σχέδιο που χρόνια τώρα κυκλοφορούσε στην αεροπορική πιάτσα και χρειάστηκε ο κορονοϊός και η ελληνοτουρκική κρίση έτσι ώστε να περάσει στη ζούλα μέσα στο κατακαλόκαιρο από την νομοθετική εξουσία;

Ποιο σχέδιο; Ανεξέλεγκτα αεροδρόμια στα χέρια κερδοσκόπων επιχειρηματιών, μονοπώλιο στον αέρα από μια συγκεκριμένη (ανεξέλεγκτη πλέον) αεροπορική εταιρία, και σε δεύτερη φάση η ΥΠΑ (δηλαδή η αεροναυτιλία, ραντάρ, κτλ), από ΝΠΔΔ που την κάνουν να μετατραπεί σε ΝΠΙΔ και λίγο μετά να αγοραστεί και αυτή, ώστε να βρίσκεται στα χέρια των ιδιωτών το σύνολο της αεροπορικής δραστηριότητας στη χώρα μας.

Μια χώρα όμως που ζει από τον τουρισμό και που λόγω της γεωγραφικής της ιδιομορφίας διαθέτει δυσανάλογα πολλά για το μέγεθός της αεροδρόμια.

Τα οποία στο εξής θα είναι ανεξέλεγκτα από πλευράς κράτους.

Για όσους νεοφιλελεύθερους χειροκροτούν αυτή την εξέλιξη, να θυμίσουμε ότι μιλάμε για 180-190 πτυχιούχους, πολλοί με μεταπτυχιακά και με δεκάδες εκπαιδεύσεις και εξειδικεύσεις στο αντικείμενο του Αερολιμενικού Ελέγχου.

Αυτούς καταργούν.

Την ίδια ώρα που το Λιμενικό διαθέτει σχεδόν 8.000 υπαλλήλους στα λιμάνια μας, η Αρχή Διαφάνειας λειτουργεί έξι περιφερειακά γραφεία, ο ΕΦΕΤ 13 περιφερειακές διευθύνσεις και ένας μόνο Δήμος μεγαλούπολης έχει πάνω από 4.000 υπαλλήλους! Αν προσθέσετε και εκείνους των όμορων δήμων, καταλαβαίνετε γιατί μπαίνουν ύποπτα ερωτήματα για τον λόγο για τον οποίο η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει τις θέσεις και το αντικείμενο 180 μόλις χρήσιμων και απαραίτητων υπαλλήλων.

Ποιος θα ωφεληθεί;

Τα πράγματα είναι απλά. Λάθη και παραλείψεις σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας δεν χωράνε.

Αν γίνει το κακό, δεν θέλει πολύ, και μιλάμε για αεροπορικό συμβάν ή ατύχημα, τότε η είδηση θα είναι πρώτο θέμα στα διεθνή ΜΜΕ και η χώρα μας θα απαξιωθεί τουριστικά και αεροπορικά.

Το γεγονός ότι είμαστε μια από τις πλέον ασφαλείς χώρες σε αεροπορικό επίπεδο δεν είναι καθόλου τυχαίο και οφείλεται στην αυστηρή κρατική εποπτεία και τους καθημερινούς ελέγχους για την εφαρμογή των κανονισμών.

Το σημερινό νομοσχέδιο, που δυστυχώς δείχνει να έχει υπαγορευτεί και μάλλον είναι κατευθυνόμενο, γεννά εύλογα ερωτηματικά για την σκοπιμότητα και την σπουδή να ψηφιστεί εν μέσω καύσωνα, πανδημίας και πιθανότητας πολέμου, ενώ παράλληλα δημιουργεί έντονη ανησυχία στους γνωρίζοντες για την ασφάλεια των πτήσεων, των αεροδρομίων, των αερομεταφορών εν γένει και των επιβατών ειδικότερα.

Θα ανέβαινε κανείς σε λεωφορείο που δεν ελέγχεται από την τροχαία, το ΚΤΕΟ, το υπουργείο Μεταφορών και που η λειτουργία του στους δρόμους επαφίεται στο φιλότιμο του ιδιοκτήτη του;

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στον αέρα, με καθημερινούς ελέγχους στα αεροδρόμια των απαραίτητων εγγράφων (πιστοποιητικά πλοϊμότητας, ασφαλιστήρια, κτλ.) των αεροπλάνων, των πτυχίων των πιλότων και άλλα πολλά.

Αυτά και τα πολλά άλλα καταργούνται με το νέο νομοσχέδιο.

Γιατί; Θα μας πει κανείς;

Ιδρώνει το αυτί κανενός;

Το πήρε χαμπάρι κανένα ΜΜΕ;

Ψιλά γράμματα...