Η λαϊκή δεξιά, ο νεοφιλελευθερισμός και η Uber
11/04/2018 12:41
Του Γιώργου Σταφυλά
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η λαϊκή δεξιά, ο νεοφιλελευθερισμός και η Uber

Χριστός Ανέστη κατ’ αρχάς σε όλους. Αν και βρισκόμαστε στον απόηχο των άγιων ημερών του Πάσχα με τα στομάχια ακόμα βαριά από την κρεοφαγία, λέω, έτσι για ζέσταμα, να καταπιαστούμε με ένα θέμα αγαπημένο του φιλελεφτεράτου: την Uber. H Uber, όπως οι περισσότεροι γνωρίζετε, είναι μια αμερικάνικη εταιρεία παροχής υπηρεσιών ταξί, η οποία δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας καθώς και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Την παρουσία της εταιρείας στην Ελλάδα έχει σφόδρα στηρίξει η ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη, με το ίδιο πάντα επιχείρημα( αυτορύθμιση αγοράς, ανταγωνισμός, όφελος καταναλωτή) και μάλιστα σε κόντρα με στελέχη της συνδικαλιστές ταξί.

Λίγες μέρες πριν, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι πρόκειται να αναστείλει την λειτουργία της στην Ελλάδα από την Τρίτη του Πάσχα κατηγορώντας το υπουργείο μεταφορών για εχθρότητα απέναντι της. Την ανακοίνωση αυτή ακολούθησε καταιγισμός αντιδράσεων στα σόσιαλ μίντια, με άλλους να υποστηρίζουν την αποχώρηση της εταιρείας και άλλους την παραμονή της. Ο υπουργός μεταφορών Χρίστος Σπίρτζης, πολύ σωστά, δήλωσε σχολιάζοντας την ανακοίνωση της εταιρίας :«Για να φύγει κάποιος από την Ελλάδα θα πρέπει να έχει έδρα στην Ελλάδα, έστω ένα γραφείο. Να φορολογείται στην Ελλάδα, η Uber δεν έχει τίποτα. Από πού να φύγει;».

Ο υπουργός- ασχέτως αν είναι της επικίνδυνης κυβέρνησης των Συριζανέλ- είπε την αλήθεια σε δυο σειρές. Η Uber δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια δεν υπάρχει σε καμιά χώρα. Η Uber είναι μια εταιρεία που εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες του διαδικτύου για να παράσχει πολύ φτηνές υπηρεσίες και το καταφέρνει εφόσον δεν πληρώνει ούτε φόρους, ούτε ασφαλιστικές εισφορές, ούτε μισθούς στους υπαλλήλους οδηγούς της. Η εταιρεία λειτουργεί πειρατικά. Ο οποιοσδήποτε έχει δίπλωμα και είναι κάτοχος Ι.Χ. αυτοκινήτου μπορεί να γίνει οδηγός της. Ο πελάτης μέσα από μια εφαρμογή επιλέγει εκείνο τον οδηγό που είναι πιο κοντά στην διαδρομή που επιθυμεί και ύστερα τον πληρώνει μέσω της ίδιας εφαρμογής καταθέτοντας τα λεφτά στον λογαριασμό του οδηγού.

Με αυτό τον τρόπο η Uber γονατίζει κάπου 30.000 επαγγελματίες αυτοκινητιστές και τις οικογένειες τους, παρέχοντας αμφίβολες υπηρεσίες με οδηγούς μη επαγγελματίες. Αλλά η Uber με την δράση της καταργεί στην πράξη σύνορα και κρατικές νομοθεσίες. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον την υποστηρίζουν φανατικά οι οπαδοί του νεοφιλελευθερισμού. Ούτε φόροι, ούτε ασφαλιστικές εισφορές, ούτε αποζημιώσεις αν απολύσει κάποιον οδηγό. Όλα τα λεφτά έξω σε φορολογικούς παραδείσους. Αθέμιτος ανταγωνισμός για τους οδηγούς, χιλιάδες οικογένειες που μπορεί να μείνουν στον δρόμο και όλα αυτά στον βωμό της ελευθερίας της αγοράς. Δηλαδή ενώ έχουμε την μεγαλύτερη ανεργία στην Ευρώπη να προσθέσουμε και άλλους ανέργους, να στείλουμε και άλλες οικογένειες στο κοινωνικό περιθώριο, να διαλύσουμε την μεσαία τάξη, για να ικανοποιηθούν οι ιδεοληπτικοί της σχολής τους Σικάγου, οι κοινωνικοί Δαρβινιστές στην πραγματικότητα.

Και πάντα η μόνιμη επωδός: ο καταναλωτής, τι θα γίνει ο καταναλωτής; Ο καταναλωτής, αυτή η ιερή αγελάδα της παγκοσμιοποίησης. Ένα άτομο δίχως πατρίδα, δίχως εθνική συνείδηση, χωρίς ρίζες και ταυτότητα. Ένα νούμερο στην μεταμοντέρνα αχρήματη κοινωνία που προωθούν οι παγκοσμιοποιητές. Ένας αριθμός που θα υπάρχει μόνο για να καταναλώνει υπηρεσίες και προϊόντα υπερεθνικών επιχειρήσεων.

Η ιστορία όμως δεν αναγνωρίζει καταναλωτές. Η ιστορία δεν αναγνωρίζει καν άτομα παρά μόνο ως εκφραστές της ψυχής των εθνών τους. Είναι τα έθνη που δημιουργούν την ιστορία. Και σε τελική ανάλυση η επιβίωση του λαού μας είναι απείρως σημαντικότερη από την εφήμερη ευημερία των ατόμων. Όταν συζητάμε για την Uber και τις άλλες υπερεθνικές εταιρείες, που ύπουλα καταργούν σύνορα και πατρίδες, αυτό θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας.

Είμαστε εναντίον γιατί βάζουμε σε δεύτερη μοίρα την ευημερία του καταναλωτή. Δεν αναγνωρίζουμε τέτοιο πολιτικό υποκείμενο. Μας ενδιαφέρει το εθνικό κράτος, μας ενδιαφέρει ο λαός, γι’ αυτό και είμαστε a priori εναντίον των υπερεθνικών επιχειρήσεων. Θέλουμε να προστατεύσουμε τις δικές μας μικρές επιχειρήσεις, θέλουμε επιπλέον κοινωνική συνοχή και μεσαία τάξη την οποία θεωρούμε ως την ραχοκοκαλιά της ελληνικής κοινωνίας.

Το γεγονός ότι η ΝΔ υποστηρίζει την Uber καταδεικνύει και το πόσο έχει απομακρυνθεί από την πραγματική δεξιά. Η δεξιά είναι εξ ορισμού λαϊκή από την εποχή του Μπίσμαρκ και στην Ελλάδα του Γούναρη( πρώτος νόμος για την κοινωνική ασφάλιση). Ακόμα και σήμερα η Ευρωπαϊκή δεξιά ονομάζεται Λαϊκό κόμμα. Η Δεξιά δεν μπορεί να είναι κάτι άλλο. Ο νεοφιλελευεθερισμός είναι αντιλαϊκός. Πρόκειται ουσιαστικά για ταξική πολιτική αλλά με άλλο ταξικό υποκείμενο και ο αναρχοκαπιταλισμός( καθόλου κράτος δηλαδή) κάτι Αμερικανών θεωρητικών, είναι εντελώς άσχετος με την παράδοση της Ευρωπαϊκής δεξιάς.