Άϊρτον Σένα: Είκοσι χρόνια χωρίς τον «μάγο» της Φόρμουλα 1
01/05/2014 20:00
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Άϊρτον Σένα: Είκοσι χρόνια χωρίς τον «μάγο» της Φόρμουλα 1

Ήταν 1η Μάη του 1994 όταν ο πιο χαρισματικός ίσως οδηγός της Formula 1, ο 34χρόνος Αϊρτον Σένα άφηνε την τελευταία του πνοή μετά από ένα τρομακτικό δυστύχημα στην πίστα της Ιμολα στην Ιταλία.

Ήταν 1η Μάη του 1994 όταν η Φόρμουλα 1 έχανε, ίσως, τον πλέον χαρισματικό οδηγό που το άθλημα γνώρισε ποτέ. Ο τότε 34χρόνς Αϊρτον ντα Σίλβα Σένα άφηνε την τελευταία του πνοή μετά από ένα τρομακτικό δυστύχημα στην πίστα της Ιμολα στην Ιταλία. Το μονοθέσιό του έπεσε με ταχύτητα περίπου 200 χιλιόμετρα στον τοίχο γύρω από την πίστα και ο ίδιος ανασύρεται ήδη πολύ σοβαρά τραυματισμένος, με τους γιατρούς που πρώτοι έσπευσαν στο πλευρό του, να δηλώνουν αργότερα ότι ήταν εμφανές από το πρώτο λεπτό ότι δεν θα ζούσε λόγω της σοβαρότητας των τραυμάτων στο κεφάλι. Έρευνες που έγιναν μετά απέδειξαν ότι το ατύχημα οφείλεται σε «σπάσιμο» του άξονα του αυτοκινήτου, κάτι που αποδόθηκε σε κακό σχεδιασμό. Εγιναν δίκες επί δικών, οι οποίες, όμως, ολοκληρώθηκαν το 2007 στην Ιταλία, με αποτέλεσμα οι υπεύθυνοι μηχανικοί να μην τιμωρηθούν ποτέ, αφού είχε παρέλθει ο χρόνος για καταδίκη που προβλέπεται από τον ιταλικό νόμο.

Δύο μέρες πριν το τραγικό δυστύχημα του Σένα, στην ίδια πίστα είχε σοβαρό ατύχημα, από το οποίο επέζησε ευτυχώς, ο Ρούμπενς Μπαρικέλο, και μία μέρα νωρίτερα στα δοκιμαστικά είχε σκοτωθεί όταν έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του, ο Ρόλαντ Ρατζενμπέργκερ. Ο Σένα δίστασε πολύ μετά από τα γεγονότα αυτά να συμμετάσχει στην μοιραία κούρσα εκείνη την Κυριακή. Παρόλα αυτά το έκανε.

Ο θάνατός του επί τρεις φορές παγκόσμιου πρωταθλητή της Φόρμουλα 1 (1988,1990,1991) σόκαρε την οικογένεια της Φόρμουλα 1, σόκαρε τον αθλητισμό ολόκληρο, έριξε στο πένθος την πατρίδα του τη Βραζιλία όπου κηρύχτηκε 3ήμερο πένθος. Δημοσιογράφοι εξειδικευμένοι στην Φόρμουλα 1 αλλά και πολλοί άλλοι αναλυτές εκτιμούν ότι ο Σένα υπήρξε μοναδικός και ουδείς έκτοτε κατάφερε να τον ξεπεράσει ως προς τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο οδηγούσε, την ευρηματικότητά του, τις οριακές επιλογές του, την ικανότητά του να οδηγεί σε βρεγμένο ταρτάν, τις ριψοκίνδυνες αποφάσεις του, την επιμονή του μέχρι το τέλος κάθε κούρσας. Στην ιστορία έχει μείνει η αθλητική του κόντρα με τον «Αλαίν Προστ», που είχε διογκωθεί ακόμη περισσότερο από τα ΜΜΕ. Όσοι γνωρίζουν από Φόρμουλα 1 δύσκολα δεν θα θυμούνται το Γκραν Πρι της Αυστραλίας, το 1993, όπου μετά από επτά χρόνια διαρκούς αντιπαλότητας, ο Σένα, που έχει τερματίσει πρώτος, καλεί τον Προστ να ανέβει από το δεύτερο στο πρώτο σκαλί του βάθρου με μια μεγάλη αγκαλιά.

Γόνος μεσοαστικής οικογένειας της Βραζιλίας, ο Σένα από πολύ μικρός έδειξε κλίση στον μηχανοκίνητο αθλητισμό αν και ασχολούνταν, μέχρι το τέλος της ζωής του, με μια σειρά από αθλήματα. Ολιγόλογος και ντροπαλός, ακόμη και στο απόγειο της δόξας του, απέφευγε τη δημοσιότητα και επέμενε να είναι διακριτικός. Μετά τον τραγικό θάνατό του, έγινε γνωστό ότι είχε ήδη δωρίσει, μυστικά και σε τακτά χρονικά διαστήματα, περισσότερα από 400 εκατομμύρια δολάρια σε παιδιά και οικογένειες προερχόμενες από τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα, έργο που συντονισμένα και επίσημα πλέον συνέχισε η αδελφή του με το ίδρυμα που φέρει το όνομά του και στο οποίο έχουν δεσμευτεί να δίνουν χορηγίες ετησίως πολλές αθλητικές ομοσπονδίες και μεγάλα ονόματα.

Λίγες μόνο ώρες πριν τον θάνατό του, ο Σένα είχε μακροσκελή συζήτηση με τον Αλαίν Προστ για την αναγκαιότητα να επαναλειτουργήσει η Ένωση Οδηγών Γκραν Πρι, το σωματείο τους δηλαδή, προκειμένου να ασκηθούν πιέσεις στις εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων για να βελτιωθούν τα συστήματα ασφαλείας των μονοθεσίων για τα οποία ο Σένα εκτιμούσε ότι υπάρχουν πολλά κενά και κινδυνεύουν ζωές. Τελικά, μετά το θάνατό του και η Ένωση επαναλειτούργησε και οι εταιρείες προχώρησαν σε σειρά βελτιώσεων των συστημάτων ασφαλείας με χαρακτηριστικότερο ίσως το σύστημα προστασίας του κεφαλιού του οδηγού, το λεγόμενο "Head And Neck Support", το οποίο πιθανώς αν είχε εφαρμοστεί από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, οπότε και είχε πρωτοσχεδιαστεί, να είχε βοηθήσει και τον ίδιο τον Σένα. Τελικά, ο «μάγος» της Φόρμουλα 1, όπως τον χαρακτήριζαν συχνά οι αθλητικογράφοι, υπήρξε ο τελευταίος πιλότος που έχασε τη ζωή του στο ταρτάν και με αυτόν τον τρόπο έσωσε όλους τους άλλους που ακολούθησαν. Όπως πολλοί υποστηρίζουν, όμως, έκτοτε βγήκαν πολλοί εξαιρετικοί πιλότοι αλλά δεν ξαναβρέθηκε ποτέ η «μαγεία».

Πηγές: bbc, le monde, le point, la liberation, France-info

Μάρκο Πόλο

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.