"Στο «μικροσκόπιο» οι διαφημίσεις σε... λαθρόβια μέσα ενημέρωσης"
18/06/2016 13:05
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

"Στο «μικροσκόπιο» οι διαφημίσεις σε... λαθρόβια μέσα ενημέρωσης"

Στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης βρίσκονται πλέον οι διαφημιστικές δαπάνες που έκανε τα προηγούμενα χρόνια το ΚΕΕΛΠΝΟ, ώστε να διαπιστωθούν ποια ήταν τα κριτήρια με τα οποία επελέγησαν συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης προκειμένου να πάρουν τεράστια ποσά. Οι δημοσιοποιήσεις πινάκων με το σύνολο των διαφημίσεων που έδωσαν τόσο οι τράπεζες όσο και το ΚΕΕΛΠΝΟ προκαλούν εύλογη απορία για το πώς δίνονταν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ακόμη και σε ενημερωτικά sites που δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ για το πόσους εργαζόμενους απασχολούν, υπό πιο καθεστώς, αν καταβάλουν τις απαιτούμενες ασφαλιστικές εισφορές και κυρίως με βάση ποια κριτήρια αναγνωσιμότητας-επισκεψιμότητας γινόταν η συγκεκριμένη «μοιρασιά».

Στη δημοσιογραφική «πιάτσα» οργιάζουν οι φήμες ακόμη και για τη χρησιμοποίηση κρυφών? υπερόπλων προκειμένου να ανεβάσουν τα «κλικ» σε συγκεκριμένα sites έναντι αδράς αμοιβής σε επιτήδειους. Υπάρχουν καταγγελίες για τη χρησιμοποίηση «ρομπότ» ή? περίεργων κυκλωμάτων που προσφέρουν απλόχερα «μοναδικούς χρήστες» και «page views» σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες, οι οποίοι σπεύδουν να καρπωθούν στη συνέχεια το μεγαλύτερο μερίδιο της διαφημιστικής πίτας.

ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ

Στο «μικροσκόπιο» οι διαφημίσεις σε... λαθρόβια μέσα ενημέρωσης

Η πρόσφατη εξαγγελία του υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, για τη δημιουργία μητρώου on line εντύπων που διεκδικούν διαφήμιση αρχίζει να αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά και σίγουρα αποτελεί το πρώτο βήμα για να ξεκαθαρίσει ένα άναρχο τοπίο στο οποίο επικρατούν διάφοροι «δημοσιογράφοι», οι οποίοι έχουν στήσει μια απίστευτη «φάμπρικα» που λυμαίνεται τη διαφήμιση. Τα τελευταία χρόνια πολλοί είναι αυτοί που «έστησαν» ενημερωτικές ιστοσελίδες οι οποίες ουσιαστικά ήταν ένα «κέλυφος» με έναν - δύο εργαζόμενους και αναρτήσεις που απλά έδειχναν ότι τα συγκεκριμένα sites είναι εν λειτουργία. Όμως, οι ιδιοκτήτες τους διεκδίκησαν και πήραν δεκάδες χιλιάδες ευρώ από τράπεζες, κρατικούς φορείς ή άλλες εταιρείες. Υπήρξαν χαρακτηριστικές περιπτώσεις ιστοσελίδων που κατασκευάστηκαν με 50-100 ευρώ, τοποθετήθηκε πάνω η καθημερινή εικόνα του χρηματιστηρίου, διάφορες χρηστικές ενότητες και δωρεάν θέματα και στη συνέχεια έγινε συστηματική «κλοπή» κειμένων (και πολλές φορές χωρίς την αναφορά της πηγής) με αποτέλεσμα να μπαίνουν στον διαφημιστικό χάρτη. Ενίοτε αναρτώνται κείμενα που «στοχοποιούν» συγκεκριμένους οικονομικούς παράγοντες? μέχρι βεβαίως να «κλείσει» κάποιο διαφημιστικό πακέτο.

Το «μεροκάματο» είναι εξαιρετικά μεγάλο για συγκεκριμένους δημοσιογράφους - εκδότες, σε βάρος επιχειρήσεων που έχουν στηθεί και απασχολούν δεκάδες εργαζόμενους, δημοσιογράφους, τεχνικούς, photo editors, γραφίστες κ.λπ.

Δικαστικές αλλά και δημοσιογραφικές πηγές αφήνουν υπόνοιες για ένα ευρύ κύκλωμα που λυμαίνεται τη διαφήμιση, είτε εκβιάζοντας με «περίεργα» δημοσιεύματα που κινούνται στα όρια της νομιμότητας, είτε χρησιμοποιώντας πολιτικές διασυνδέσεις.

Αλλωστε, δικαστικές πηγές έχουν διαρρεύσει ότι πέραν του κυκλώματος στο οποίο ενεπλάκησαν οι Μαυρίκος, Μουσσάς και Φράγκου, υπάρχει και δεύτερο πολύ μεγαλύτερο κύκλωμα, το οποίο εκβιάζει τραπεζίτες, επιχειρηματίες και πολιτικούς ζητώντας επιτακτικά διαφήμιση.

Την ίδια στιγμή οι δημοσιογραφικές ενώσεις κωφεύουν στις εκκλήσεις μελών τους για ξεκαθάρισμα του χώρου με αυστηρούς ελέγχους στους εκδότες ή διαχειριστές ιστοσελίδων που απασχολούν «μαύρους» εργαζόμενους με μισθούς πείνας και πολύωρη εργασία κατά παράβαση των κανονισμών. Κι όλα αυτά ,τη στιγμή που καταρρέει το ασφαλιστικό ταμείο των δημοσιογράφων, ενώ εκατοντάδες βρίσκονται ανασφάλιστοι και ουσιαστικά «ανύπαρκτοι», αφού αμείβονται με «μαύρα» ή με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Τα παραδοσιακά media αιμορραγούν εξαιτίας των «λαθρόβιων» μέσων ενημέρωσης που «αρπάζουν» μεγάλο μέρος της διαφήμισης, πολλές φορές μη καταβάλλοντας και το ανάλογο αγγελιόσημο ή τις εισφορές.

Το εντυπωσιακό είναι ότι οι «παράγοντες - δημοσιογράφοι» γιγαντώνονται στον χώρο των media ανοίγοντας νέες ιστοσελίδες ή εφημερίδες με χρήματα από τη διαφημιστική δαπάνη που μοιράζονται με εντελώς αδιαφανείς όρους. Το φαινόμενο των «λαθρόβιων» μέσων ενημέρωσης απασχολεί ιδιαίτερα τόσο τη Δικαιοσύνη και τις ενώσεις των δημοσιογράφων όσο και την κυβέρνηση, η οποία αναζητά τρόπους να «αποκαλύψει» όλα όσα συμβαίνουν στον κλάδο.

Ωστόσο, μεγάλη εντύπωση προκάλεσαν τα ποσά που είδαν το φως της δημοσιότητας για συγκεκριμένους εκδότες και διαχειριστές ιστοσελίδων. Ενα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι η διαφημιστική δαπάνη των τραπεζών (2015 και α΄ τρίμηνο 2016 και του ΚΕΕΛΠΝΟ (2014) στον όμιλο Κουρτάκη έφτασε τα 2,4 εκατ. ευρώ. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι το 2014 το ΚΕΕΛΠΝΟ έδωσε στον συγκεκριμένο δημοσιογράφο - εκδότη περισσότερα από 1 εκατ. ευρώ για διαφήμιση και μάλιστα όχι στα «Παραπολιτικά», μια εφημερίδα που έχει σημαντική κυκλοφορία, αλλά σε άγνωστα μέσα του ομίλου όπως το περιοδικό «Αλάτι και πιπέρι», «Απόσπασμα», «Health Pro», «Money Pro».

ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Εντύπωση προκαλεί επίσης η χορήγηση την ίδια χρονιά 120 χιλ. ευρώ στον Ν. Καραμανλή (Παρασκήνιο, Καρφίτσα, Χρήμα, Now 24) ποσό της τάξης των 494 χιλ. ευρώ. Ακόμη το Κέντρο έδωσε 187 χιλ. ευρώ για την ιστοσελιδα voria.gr ή 180 χιλ. ευρώ σε site όπως agrinionews, agriniopress, sinidisi.gr κ.λπ. Στους «τυχερούς», με 104 χιλ. ευρώ η εταιρεία Ισαλος ΕΠΕ, ενώ άλλες γνωστές ή άγνωστες εταιρείες πήραν ποσά μόνο από το ΚΕΕΛΠΝΟ όπως 98 χιλ. ευρώ η Aegean Dream, Μετρόραμα στον Πειραιά 86 χιλ. ευρώ, Κτενίδης 74 χιλ. ευρώ, κ.λπ.

Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι όλα τα παραδοσιακά «μαγαζιά», κανάλια, εφημερίδες, ραδιόφωνο με την υψηλότερη τηλεθέαση, αναγνωσιμότητα ή ακροαματικότητα, που απασχολούν εκατοντάδες εργαζόμενους και καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές και αγγελιόσημο, δεν πήραν ούτε ένα ευρώ ή πήραν ασήμαντα ποσά την περίοδο αυτή από το ΚΕΕΛΠΝΟ.

Στα πολλά ερωτήματα που προκύπτουν μπαίνουν βεβαίως και οι επιλογές των τραπεζών για το μοίρασμα της διαφημιστικής δαπάνης. Όπως φαίνεται από τους δημοσιευθέντες πίνακες για το 2015 και τις αρχές του 2016 υπάρχουν επίσης πολλά άγνωστα ή χαμηλής αναγνωσιμότητας sites που ζουν μόνο και μόνο από τα ποσά που λαμβάνουν μηνιαίως. Για παράδειγμα 250 χιλ. ευρώ παίρνει το Αλ Τσαντίρι του Λ. Λαζόπουλου, 283 χιλ. ευρώ ο Π. Λεωτσάκος με το banking news, 198 χιλ. ευρώ ο Χρ. Φράγγου για το Sofokleous in κ.λπ.

imerisia.gr