Το Top 10 των επιστημονικών ανακαλύψεων του 2015
18/12/2015 15:59
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Το Top 10 των επιστημονικών ανακαλύψεων του 2015

Το κορυφαίο αμερικανικό επιστημονικό περιοδικό "Science" δημοσίευσε την ετήσια λίστα του με τις 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις της χρονιάς. Φέτος, κορυφαίο επιστημονικό επίτευγμα χαρακτηρίσθηκε η ισχυρή τεχνική γονιδιακής επεξεργασίας CRISPR. Η μέθοδος CRISPR-Cas9 πρωτοανακοινώθηκε πριν από τρία χρόνια και συνελήφθη όταν μια εταιρεία που παρασκευάζει γιαούρτια εντόπισε έναν απρόσμενο μηχανισμό άμυνας που τα βακτήριά χρησιμοποιούν για να πολεμήσουν τους ιούς. Εξελίχθηκε τα επόμενα χρόνια και σήμερα "ωρίμασε σε ένα μοριακό θαύμα", όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, το οποίο φανέρωσε τις εντυπωσιακές δυνατότητές της να επεμβαίνει στο DNA με πιο ακριβή τρόπο από κάθε άλλη τεχνική έως τώρα.

Η μέθοδος έχει προκαλέσει και αρκετές ανησυχίες στην επιστημονική κοινότητα, καθώς αρκετοί επιστήμονες την χρησιμοποίησαν για να φτιάξουν σε εργαστήρια γενετικά τροποποιημένα ζώα και φυτά. Τον Απρίλιο, κινέζοι ερευνητές, με επικεφαλής τον βιολόγο Γιουνγιού Χουάνγκ, ανακοίνωσαν πρώτοι ότι προχώρησαν σε σκόπιμη γενετική τροποποίηση ανθρωπίνου εμβρύου.

H κορυφαία δεκάδα συμπληρώνεται από τις εξής ανακαλύψεις και επιτεύγματα:

-Το ταξίδι για πρώτη φορά σε δύο νάνους πλανήτες: στον Πλούτωνα από το σκάφος New Horizons (Νέοι Ορίζοντες) και στη Δήμητρα από το σκάφος Dawn (Αυγή).

-Η ανάγνωση του γονιδιώματος του ηλικίας 8.500 ετών Ανθρώπου του Κένεγουικ στις ΗΠΑ, που επιβεβαιώνει ότι οι πρώτοι Αμερικανοί έχουν ασιατική καταγωγή.

-Η μεγάλη έρευνα που αποκάλυψε ότι η πλειονότητα των ψυχολογικών μελετών δεν μπορούν να αναπαραχθούν (επαληθευθούν) από άλλους επιστήμονες, γεγονός που μειώνει την αξιοπιστία τους.

-Η διεύρυνση της ανθρώπινης οικογένειας με την ανακάλυψη στη Νότια Αφρική του Homo naledi, ενός νέου είδους ανθρώπου που έρχεται να προστεθεί στο γένος Homo.

-Η επιβεβαίωση -μέσω «τομογραφίας» σεισμικών κυμάτων- ότι οι στήλες μάγματος που φθάνουν στην επιφάνεια της Γης, έχουν τη «ρίζα» τους στον πυρήνα του πλανήτη μας.

-Η ανακάλυψη του πρώτου εμβολίου για τον ιό Έμπολα.

-Η γενετική τροποποίηση ενός μύκητα, ώστε να παράγει οπιοειδή (καταργώντας πλέον την αποκλειστικότητα της παπαρούνας του οπίου).

-Η ανακάλυψη ότι το λεμφικό σύστημα δεν σταματά στον λαιμό, αλλά επεκτείνεται και στον εγκέφαλο, λειτουργώντας ως «αποχέτευση» που τον καθαρίζει από τα απόβλητα.

-Η επιβεβαίωση του μυστηριώδους φαινομένου της κβαντικής διεμπλοκής (ή κβαντικού εναγκαλισμού), όπου δύο αντικείμενα, π.χ. σωματίδια, αλληλεπηρεάζονται ακαριαία από μεγάλες αποστάσεις.

Πέρα όμως από τα επιτεύγματα, το 2015 θα μείνει στη μνήμη μας και για τρεις σημαντικές "μαύρες" στιγμές στην εξέλιξη του ανθρώπου:

-Την καταστροφή από το Ισλαμικό Κράτος του ναού του Βάαλ στην Παλμύρα αλλά και των άλλων αρχαιολογικών καταστροφών στην περιοχή, που αποτελούν εφιάλτη για αρχαιολόγους, ιστορικούς και κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο.

-Την αποκάλυψη ότι ακόμα και στον χώρο της επιστήμης τα σεξιστικά σκάνδαλα "ζουν και βασιλεύουν", καθώς ακόμη και κορυφαίοι επιστήμονες όπως ο βρετανός νομπελίστας βιολόγος Τιμ Χαντ και ο αμερικανός αστρονόμος Τζέοφ Μάρσι, αναγκάσθηκαν φέτος να παραιτηθούν από τα πανεπιστήμιά τους (το University College του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια-Μπέρκλεϊ αντίστοιχα), λόγω ανάρμοστων σχολίων για τις γυναίκες συναδέλφους τους ή σεξουαλικής παρενόχλησης.

-Την παρεμπόδιση της κατασκευής στη Χαβάη του μεγαλύτερου οπτικού τηλεσκοπίου, από ντόπιους που, σύμφωνα με τη θρησκεία τους, θεωρούν ιερό το όρος Μάουνα Κέα, όπου θα εγκαθίστατο το τηλεσκόπιο διαμέτρου 30 μέτρων. Η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στα αμερικανικά δικαστήρια.

sciencemag.org

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!