To Facebook «γέρασε» -Τι θα ακολουθήσει;
04/02/2014 13:06
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

To Facebook «γέρασε» -Τι θα ακολουθήσει;

Όταν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Princeton δημοσίευσαν μια εργασία στις αρχές του χρόνου που υποστηρίζει ότι το Facebook μπορεί να χάσει το 80 τοις εκατό των χρηστών του μέχρι το 2017, το Διαδίκτυο απάντησε γελώντας

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ δημιούργησε το Facebook πριν από δέκα χρόνια, στις 4 Φεβρουαρίου, από τον κοιτώνα του στο Χάρβαρντ. Σήμερα, το site έχει πάνω από 1,23 δις χρήστες.


Όταν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Princeton δημοσίευσαν μια εργασία στις αρχές του χρόνου που υποστηρίζει ότι το Facebook μπορεί να χάσει το 80 τοις εκατό των χρηστών του μέχρι το 2017, το Διαδίκτυο απάντησε γελώντας. Παρά το γεγονός ότι η εργασία ήταν εξαιρετικά υποθετική, η αποκαλυπτική πρόβλεψη συνέπεσε με τη διαίσθησή μας για το Facebook: σίγουρα δεν μπορεί να κρατήσει για πάντα.
Σήμερα, τα στατιστικά στοιχεία που καθορίζουν το site είναι πιο εντυπωσιακά από ποτέ. Το Facebook έχει 1,23 δις χρήστες, που παράγουν 6 δισεκατομμύρια likes και 350 εκατομμύρια φωτογραφίες κάθε μέρα. Τα κέρδη για το 2013 αυξήθηκαν πάνω από 1,5 δις δολάρια, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 63 τοις εκατό κατά το τέταρτο τρίμηνο. Σήμερα η αξία του Facebook αποτιμάται σε 135 δις δολάρια και θα γίνει η ταχύτερη εταιρεία που έφτασε ποτέ τα 150 δις δολάρια.

Δέκα χρόνια πριν, το Facebook δεν υπήρχε, οπότε τι θα συμβεί σε αυτό κατά τα επόμενα 10 χρόνια;

Θεωρία πρώτη: φεύγουν όλοι.
Αυτό που είναι προφανές είναι ότι το Facebook δεν μπορεί να συνεχίσει να αυξάνεται με το σημερινό ρυθμό. Σχεδόν ο μισός παγκόσμιος πληθυσμός που είναι συνδεδεμένος με το internet έχει ήδη εγγραφεί στην υπηρεσία και η επιβράδυνση συσσώρευσης χρηστών έχει πείσει κάποιους (όπως τους ερευνητές του Princeton) ότι οι ημέρες του site είναι μετρημένες.
Ο νόμος του Metcalfe - η άποψη ότι όσο περισσότεροι χρήστες εγγράφονται σε ένα κοινωνικό δίκτυο, τόσο πιο πολύτιμο και δημοφιλές γίνεται το δίκτυο - βοήθησε το Facebook να αναπτυχθεί, αλλά μερικοί πιστεύουν ότι το ίδιο θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει στην πτώση του. Το επιχείρημα έχει ως εξής: αν η αργή έξοδος των χρηστών από το Facebook αρχίζει να παίρνει τη μορφή χιονοστιβάδας, τότε η τύχη του site θα μπορούσε να μετατραπεί πιο γρήγορα από ό,τι του MySpace.
Ωστόσο, υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα με αυτή τη θεωρία: το Facebook δεν είναι MySpace. Σε αντίθεση με το MySpace, το Facebook ήρθε στο προσκήνιο σε μια εποχή που η «κοινωνικότητα» λειτουργεί ως ένα στρώμα πάνω από το Διαδίκτυο, με τον ίδιο τρόπο που το Διαδίκτυο έχει γίνει ένα στρώμα πάνω από την καθημερινή μας ζωή και το κοινωνικό δίκτυο του Ζάκερμπεργκ είναι πάρα πολύ βαθιά ριζωμένο στον κοινωνικό ιστό του δικτύου για να φύγει.

Το site ελέγχει σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των συνδέσεων σε social media online (δηλαδή την εγγραφή σε άλλους δικτυακούς τόπους, χρησιμοποιώντας το προφίλ του Facebook) και παρότι ανταγωνιστές όπως το Google+ το έχουν φτάσει, το Faceboook προσφέρει επίσης μια σειρά από άλλα χαρακτηριστικά - chat, φωτογραφίες, ομάδες – που συμπληρώνουν την κεντρική, κοινωνική του εστίαση και το καθιστούν συνεχώς χρήσιμο. Η κοινωνικότητα είναι η κόλλα που κρατά τους χρήστες κολλημένους στο διαδίκτυο - και έτσι κολλημένους και στο Facebook.

Θεωρία δεύτερη: οι έφηβοι φεύγουν.
Παράλληλα με τις δυσοίωνες προφητείες του Princeton, ένα άλλο κομμάτι έρευνας που υποτίθεται ότι σηματοδότησε το τέλος του Facebook ήρθε από τον καθηγητή Daniel Miller του University College του Λονδίνου, του οποίου η εργασία για τη μετατόπιση δημογραφικών στοιχείων του site περιλαμβάνει την άποψη ότι με τα άτομα 16-18 ετών η ιστοσελίδα «βασικά έχει πεθάνει».

Παρά το γεγονός ότι η εργασία απέχει από το παραπάνω απόφθεγμα για το Facebook (ο Miller έγραψε ένα εξαιρετικό blog post σχετικά με το πώς ερμηνεύεται από τον Τύπο, με τίτλο «Scholarship, integrity and going viral»), είναι αλήθεια ότι άλλες υπηρεσίες που προσφέρουν περισσότερες ιδιωτικές μορφές επικοινωνίας, όπως το Snapchat και το Twitter έχουν μεγαλύτερη απήχηση στις νεότερες γενιές, που έχουν επίγνωση των διαφόρων ελέγχων στους οποίους μπορούν να εκτεθούν online.
Ευτυχώς, δεν υπάρχουν μόνο οι νέοι στο διαδίκτυο και η ίδια έκθεση, η οποία έδειξε ότι οι έφηβοι αφήνουν το Facebook, κατέγραψε επίσης τη μεγαλύτερη αύξηση στη χρήση μεταξύ των ηλικιωμένων. Τα στοιχεία του iStrategyLab έδειξαν ότι αν και η ηλικιακή ομάδα 13-17 μειώθηκε κατά 25 τοις εκατό (από 13,1 εκατ. σε 9,8 εκατ.), η δημογραφική ομάδα 25-34 αυξήθηκε κατά 33 τοις εκατό (από 33,2 εκατ. σε 44 εκατ.), με πολύ μεγαλύτερη αύξηση στην ηλικιακή ομάδα 35 - 54 (μέχρι 41 τοις εκατό) και 55 + (μέχρι και 80 τοις εκατό).

Αν συνδυάσετε αυτή την ανάπτυξη με τη σύνθεση κοινωνικών χαρακτηριστικών του site (κοινή χρήση φωτογραφιών και διοργάνωση εκδηλώσεων, για παράδειγμα), τότε το Facebook δεν είναι πραγματικά το είδος της διασκεδαστικής, εφήμερης αλληλεπίδρασης των εφαρμογών μίας χρήσης όπως το Snapchat - καλύπτει πολύ περισσότερο έδαφος μεταξύ ενός μεγαλύτερου αριθμού χρηστών).

Θεωρία τρίτη: το Facebook γίνεται κινητό.
Επί του παρόντος, πάνω από τους μισούς χρήστες του Facebook έχουν πρόσβαση στο site μέσω κινητών συσκευών και, καθώς τα smartphones και τα tablets συνεχίζουν να υπονομεύουν τις παραδοσιακές αγορές PC και laptop, το ποσοστό αυτό πρόκειται να αυξηθεί.
Παρά το γεγονός ότι ο Ζάκερμπεργκ παραδέχτηκε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Bloomberg ότι η στροφή της εταιρείας προς τα κινητά «δεν ήταν τόσο γρήγορη όσο θα έπρεπε» μερικά νέα πράγματα δείχνουν ότι το μέλλον του Facebook είναι σταθερό. Μια πρόσφατη έκθεση για τα κέρδη έδειξε ότι το 53 τοις εκατό των πωλήσεων διαφημίσεων της εταιρείας προέρχεται πλέον από κινητά (ειδικά εντυπωσιακό δεδομένου ότι πριν από δύο χρόνια αυτό δεν δημιουργούσε καθόλου έσοδα) και την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης την εισαγωγή ενός νέου, όμορφου app με την ονομασία Paper.
Αυτή φημολογείται ότι θα είναι μόνο η πρώτη από μια νέα σειρά εφαρμογών για κινητά που θα ανασκευάζουν την εμπειρία του Facebook για τα κινητά. Το Paper απομακρύνει την περίπλοκη πλοήγηση και τη συγκεχυμένες επιλογές των σημερινών προσφορών του site για κινητά, ενώ επίσης κατάφερε να βάλει το site στην αγορά ειδήσεων μέσω κινητής τηλεφωνίας – ενσωματώνοντας ιστορίες από καθιερωμένα μέσα ενημέρωσης με την «τροφοδοσία ειδήσεων» του Facebook.
Αυτό φαίνεται να είναι η τέλεια εικόνα για το μέλλον του Facebook: τόσο απαραίτητο όσο και το κινητό σας, παρέχοντας σας νέα, καθημερινά, όπως η εφημερίδα σας. Ας δούμε τι θα συμβεί μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια.

independent

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.