21/09/2009 02:43
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Kαύσιµο: καφές



Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί, περίπου έναν αιώνα πριν, όταν ο Rudolph Diesel επιδείκνυε έναν από τους πρώτους ντιζελοκινητήρες του που χρησιμοποιούσε ως καύσιμο το φυστικέλαιο, ότι θα έφθανε η εποχή όπου θα μπορούσαμε να παράγουμε καύσιμα για τα αυτοκίνητά μας από το ίζημα ενός εξαιρετικά δημοφιλούς ροφήματος: του καφέ.   

Γενικά, τα βιοντίζελ παρουσιάζουν ολοένα και ταχύτερη διείσδυση στην αγορά καυσίμων. Στις ΗΠΑ, η Minnesota έχει διακηρύξει πως το ντίζελ που πωλείται στην Πολιτεία θα πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 2% βιοντίζελ (το µεγαλύτερο µέρος από αυτό προέρχεται από τις καλλιέργειες σόγιας της Πολιτείας). Το βιοντίζελ µπορεί επίσης να βρεθεί αναµιγµένο µε τα καύσιµα που χρησιµοποιούν δηµόσια και εµπορικά οχήµατα και τρένα σε πολλές χώρες. Κατασκευαστές κινητήρων αεροσκαφών δοκιµάζουν µείγµατα βιοκαυσίµων. Οπως και για τα υπόλοιπα βιοκαύσιµα, η ιδέα είναι πως η παρασκευή καυσίµων από φυτά, τα οποία απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα καθώς µεγαλώνουν, θα παράγει λιγότερες εκποµπές από την καύση των ορυκτών καυσίµων.

Στην περίπτωση του καφέ, το βιοντίζελ γίνεται από τα υπολείµµατα της άλεσης, που αλλιώς θα ήταν για πέταµα ή θα πήγαιναν για κοµποστοποίηση. Ο Narasimharao Kondamudi, ο Susanta Mohapatra και ο Manoranjan Misra, του Πανεπιστηµίου της Nevada στο Reno, ανακάλυψαν πως το κατακάθι του καφέ µπορεί να αποδώσει 10-15% βιοντίζελ κατά βάρος σχετικά εύκολα. Και όταν καίγεται µέσα στον κινητήρα το καύσιµο δεν έχει δυσάρεστη µυρωδιά -απλώς άρωµα καφέ. (Μερικά βιοντίζελ που παρασκευάζονται από µαγειρικά έλαια παράγουν αέρια στην εξάτµιση που µυρίζουν σαν φαστφουντάδικο). Μετά την παραγωγή µάλιστα του ντίζελ ό,τι µείνει µπορεί να κοµποστοποιηθεί.

Η εργασία των ερευνητών ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια, όταν ο δρ Misra, µανιώδης καταναλωτής καφέ, άφησε ένα φλιτζάνι καφέ µισοτελειωµένο και παρατήρησε την άλλη µέρα πως ο καφές είχε καλυφθεί από ένα ελαιώδες στρώµα. Μια και το πεδίο έρευνάς του ήταν τα βιοκαύσιµα, έβαλε τους συναδέλφους του να εξετάσουν τις δυνατότητες του καφέ. Ενα γειτονικό Starbucks προθυµοποιήθηκε να βοηθήσει παρέχοντας τα κατακάθια. Οι ερευνητές ανακάλυψαν πως το βιοντίζελ από καφέ είναι συγκρίσιµο µε τα καλύτερα βιοντίζελ της αγοράς. Αλλά αντίθετα µε άλλες μορφές βιοντίζελ, δεν αλλάζει τη χρήση καλλιεργειών ή γης από την παραγωγή τροφίµων σε παραγωγή καυσίµων. Επιπροσθέτως, το ντίζελ που παράγεται από καφέ είναι λιγότερο πυκνό από τα µη τροποιηµένα φυτικά έλαια, γεγονός που σημαίνει ότι µπορεί να καεί µέσα σε έναν κινητήρα µε ελάχιστες ή και καµία µετατροπή.

Η µέθοδος παραγωγής ντίζελ από κατακάθια καφέ προσιδιάζει σε εκείνη που χρησιµοποιείται και για άλλα φυτικά έλαια. Χρησιµοποιεί µια διαδικασία που ονοµάζεται µετεστεροποίηση, στην οποία τα κατακάθια αντιδρούν µε µια αλκοόλη παρουσία καταλύτη. Το κατακάθι του καφέ ξηραίνεται τη νύχτα και για τη διάλυση των ελαίων προστίθενται συνηθισµένοι χηµικοί διαλύτες. Τα κατακάθια στη συνέχεια φιλτράρονται και οι διαλύτες διαχωρίζονται (για να επαναχρησιµοποιηθούν µε την επόµενη δόση κατακαθιών καφέ). Το έλαιο που αποµένει υφίσταται επεξεργασία µε κάποιο αλκάλιο για την αποµάκρυνση των ελεύθερων λιπαρών οξέων (που σχηµατίζουν σαπούνι). Το αργό βιοντίζελ θερµαίνεται στη συνέχεια περίπου στους 100°C για να αποβληθεί το νερό και προστίθεται σε αυτό µεθανόλη και ένας καταλύτης. Οταν ψυχθεί σε θερµοκρασία δωµατίου και αφεθεί σε ηρεµία, το βιοντίζελ επιπλέει στην επιφάνεια, αφήνοντας ένα στρώµα γλυκερίνης στον πάτο. Τα στρώµατα αυτά διαχωρίζονται και το βιοντίζελ καθαρίζεται για να αφαιρεθούν οποιαδήποτε υπολείµµατα.

Παρότι ορισµένοι παρασκευάζουν το δικό τους ντίζελ στο σπίτι τους από αποφάγια και ανακυκλωµένο µαγειρικό έλαιο, το βιοντίζελ που έχει ως βάση τον καφέ µοιάζει να είναι πιο πρόσφορο για διεργασίες µεγαλύτερης κλίµακας. Ο δρ Misra εξηγεί πως για να παρασκευαστεί ένα λίτρο βιοντίζελ απαιτούνται 5-7 κιλά κατακαθιού καφέ, ανάλογα µε την περιεκτικότητα σε έλαια του καφέ που χρησιµοποιείται. Η παρασκευή του βιοκαυσίµου θα κοστίζει περί το 1 δολάριο τα 4 λίτρα σε µια µεσαίου µεγέθους µονάδα, εκτιµούν οι ερευνητές.

Η εµπορική παραγωγή θα µπορούσε να πραγµατοποιηθεί από µια εταιρεία που θα συνέλεγε κατακάθια καφέ από µεγάλες αλυσίδες καφενείων και καφετεριών. Υπάρχει πολύ κατακάθι διαθέσιµο: σύµφωνα µε µια έκθεση του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ, καταναλώνονται πάνω από 7 εκατ. τόνοι καφέ κάθε χρόνο, που οι ερευνητές υπολογίζουν πως µπορεί να παράγει 1,3 δισ. λίτρα βιοντίζελ.

(The Economist-Κυκλοφορεί στις 24/09 μαζί με τη Καθημερινή)

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.