Επιστήμονας δημιούργησε τεχνητή ζωή στο εργαστήριο
03/11/2015 15:58
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Επιστήμονας δημιούργησε τεχνητή ζωή στο εργαστήριο

Ο δρ Κρεγκ Βέντερ, πρωτοπόρος πολυεκατομμυριούχος στη γενετική, και η ομάδα του, κατάφεραν να δημιουργήσουν μία εντελώς νέα «συνθετική» μορφή ζωής από ένα μείγμα χημικών ουσιών. Κατασκεύασαν ένα νέο χρωμόσωμα από τεχνητό DNA σε δοκιμαστικό σωλήνα, στη συνέχεια το μετέφεραν σε ένα άδειο κύτταρο και το παρακολουθούσαν να πολλαπλασιάζεται.

Το τεχνητό μονοκύτταρο «πλάσμα», το οποίο είναι μια τροποποιημένη έκδοση ενός από τα απλούστερα βακτήρια στη γη, αποδεικνύει ότι η τεχνολογία λειτουργεί. Τώρα ο Δρ Βέντερ πιστεύει ότι ο οργανισμός, που πήρε το παρατσούκλι Σύνθια, θα ανοίξει το δρόμο για πιο πολύπλοκα πλάσματα που θα μπορούν να μετατρέψουν τα περιβαλλοντικά απόβλητα σε καθαρό καύσιμο και εμβόλια κατά ασθενειών. Αλλά η ανάπτυξη του έχει προκαλέσει επίσης συζήτηση για την ηθική του κινδύνου να «το παίζει κάποιος Θεός» αλλά και τους κινδύνους που η νέα τεχνολογία θα μπορούσε να θέσει σε όρους βιολογικού κινδύνου και πολέμου.

«Μπαίνουμε σε μια εποχή που περιορίζεται μόνο από τη φαντασία μας» είπε ανακοινώνοντας την έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό Science. Ο Δρ Βέντερ, ένας πρωτοπόρος της αλληλουχίας του γενετικού κώδικα και η ομάδα του στο Ινστιτούτο J Craig Venter στο Ρόκβιλ του Μέριλαντ, κυνηγούν το στόχο τους για περισσότερα από 15 χρόνια, έχοντας ξοδέψει 30 εκατ. λίρες. Πρώτα έκαναν την αλληλουχία του γενετικού κώδικα από το μυκόπλασμα genitalium, το μικρότερο βακτήριο του κόσμου που ζει σε βοοειδή και αιγοπρόβατα, και αποθήκευσαν την πληροφορία σε έναν υπολογιστή. Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν έναν κωδικό υπολογιστή για να αναπαράγουν τεχνητά το DNA στο εργαστήριο, τροποποιώντας το ελαφρώς με ένα «υδατογράφημα», έτσι ώστε να είναι διακριτό από το φυσικό. Τέλος, ανέπτυξαν μια τεχνική απογύμνωσης των βακτηριακών κυττάρων από όλο το πρωτότυπο DNA, αντικαθιστώντας το με τον νέο τεχνητό κώδικα. Το «συνθετικό κύτταρο» που προέκυψε τότε έκανε «επανεκκίνηση» και άρχισε να αναπαράγεται. Η ικανότητα αναπαραγωγής ή αντιγραφής θεωρείται ο βασικός ορισμός της ζωής.

Ο Δρ Βέντερ συνέκρινε την εργασία του με την δημιουργία ενός υπολογιστή. Η δημιουργία του τεχνητού DNA αντιστοιχεί στη δημιουργία του λογισμικού για το λειτουργικό σύστημα. Η μεταφορά του σε ένα κύτταρο ήταν σαν να το φορτώνεις στο σκληρό δίσκο και να εκτελείς το πρόγραμμα. «Αυτό είναι το πρώτο συνθετικό κύτταρο που έχει γίνει, και το αποκαλούμε συνθετικό επειδή προέρχεται εντελώς από ένα συνθετικό χρωμόσωμα, που έγινε με τέσσερα μπουκάλια χημικών σε έναν χημικό συνθέτη, ξεκινώντας με πληροφορίες σε έναν υπολογιστή», είπε ο Δρ Βέντερ. «Αυτό γίνεται ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για την προσπάθεια να σχεδιάσουμε αυτό που θέλουμε να κάνει η βιολογία. Έχουμε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών κατά νου», είπε.

Οι ερευνητές σκοπεύουν να σχεδιάσουν φύκια που θα μπορούν να συλλάβουν το διοξείδιο του άνθρακα και να δημιουργήσουν νέους υδρογονάνθρακες που θα μπορούσαν να πάνε σε διυλιστήρια. Επίσης, προσπαθούν να βρούνε τρόπους για να επιταχύνουν την παραγωγή εμβολίων, δημιουργώντας νέες χημικές ουσίες ή συστατικά τροφίμων και τον καθαρισμό των υδάτων, είπε ο Δρ Βέντερ.

Στο μεταξύ, ένα σημαντικό τεχνολογικό άλμα προς τη δημιουργία ζωής εξακολουθεί να είναι απίστευτα απλό από φυσική άποψη. Το DNA αποτελείται από 485 γονίδια, κάθε κλώνος του οποίου απαρτίζεται από ένα εκατομμύριο ζεύγη βάσεων. Ένα ανθρώπινο γονιδίωμα έχει 20.000 γονίδια και τρία δισεκατομμύρια ζεύγη βάσεων. Παρ 'όλα αυτά, είναι η αρχή της διαδικασίας που θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία πολύ πιο περίπλοκων ειδών, καθώς και σε έναν κόσμο με τεχνητά ζώα και ανθρώπους όπως σε ταινίες σαν το «Bladerunner» του Ρίντλεϊ Σκοτ και την Ridley Scott και την «Τεχνητή Νοημοσύνη» του Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Ο καθηγητής Τζούλιαν Σαβουλέσκου, εμπειρογνώμονας στην Βιοηθική στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε: «Ο Βέντερ ανοίγει τρανταχτά την πιο βαθιά πόρτα στην ιστορία της ανθρωπότητας, ενδεχομένως κρυφοκοιτάζοντας το πεπρωμένο του. Πάει να παίξει τον ρόλο ενός θεού: δημιουργεί τεχνητή ζωή που δεν θα μπορούσε ποτέ να υπάρξει φυσικά. Οι δυνατότητες αφορούν στο μακρινό μέλλον, αλλά είναι πραγματικές και σημαντικές: η καταπολέμηση της ρύπανσης, νέες πηγές ενέργειας, νέες μορφές επικοινωνίας… αλλά οι κίνδυνοι είναι επίσης απαράμιλλοι. Χρειαζόμαστε νέα πρότυπα αξιολόγησης της ασφάλειας για αυτό το είδος της ριζικής έρευνας και την προστασία από στρατιωτική ή τρομοκρατική κακοδιαχείριση και κατάχρηση. Αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον για να δημιουργηθούν τα πιο ισχυρά βιολογικά όπλα που μπορεί να φανταστεί κανείς».

Ο Δρ Ντέιβιντ Κινγκ, διευθυντής του Human Genetics Alert, δήλωσε: «Αυτό που είναι πραγματικά επικίνδυνο είναι οι φιλοδοξίες για τον ολικό ή ανεξέλεγκτο έλεγχο πάνω στη φύση, το οποίο πολλοί άνθρωποι συνηθίζουν να περιγράφουν λέγοντας ‘αυτός που το παίζει θεος’». «Η κατανόηση της βιολογίας από τους επιστήμονες υπολείπεται κατά πολύ των τεχνικών δυνατοτήτων τους. Έχουμε ήδη μάθει το κόστος από τους κινδύνους αυτού του χάσματος, για το περιβάλλον, την καλή διαβίωση των ζώων και την υγεία του ανθρώπου». Ο Δρ Βέντερ επιδιώκει τον διάλογο μέσα από τις κριτικές. Όπως είπε: «Είναι μέρος μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας στην οποία ηγούμαστε, προσπαθώντας να βεβαιωθούμε ότι η επιστήμη εξελίσσεται με ηθικό τρόπο, θέλουμε να είμαστε προσεκτικοί με ό,τι κάνουμε και ανυπομονούμε για τις συνέπειες στο μέλλον».

telegraph.co.uk

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!